Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT: totuus työttömien valmennuskursseista

Vierailija
21.01.2019 |

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

Kommentit (368)

Vierailija
261/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työtoiminnassa.

Pakko sanoa että niin laiskaa porukkaa suurin osa.

Mitään ei viitsitä tehdä eikä ketään auttaa.

Enää en ole työttömien puolella.

Mun puolesta saa olla kursseja ja työtoimintaa että saadaan edes pakolla laiskimukset liikkeelle.

Moni vielä ei paljoa ahkeroi kotonakaan.

Osa on kyllä aktiivisia mutta ne tykkää myös olla työtoiminnassa.

Työttömyyskorvaus ei ole mikään oikeus ja sitä jos saa niin laiskimusten valitus saa loppua.

Minä olen oikeasti työtoiminnassa.

Iso osa kuuluisi sairaseläkkeelle, mutta lääkärit ei helpolla kirjoita eläkettä.

Näitä ihmisiä sitten pompotellaan luukulta luukulle.

Vierailija
262/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan jatkossakin työttömien piiskaamista.

Niin velttoo sakkia aika monikin.

Eikä ole pakko mennä yhdellekään kurssille kun ei nosta työttömyyskorvausta.

Ja olen itse työtön.

Hitto että voi syödä ihmistä kun joutuu olemaan ihmisten kanssa jotka todella laiskoja ja asenne niin syvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta saa olla kursseja ja työtoimintaa että saadaan edes pakolla laiskimukset liikkeelle.

Työttömyyskorvaus ei ole mikään oikeus ja sitä jos saa niin laiskimusten valitus saa loppua.

Työtoiminnassa olevien ei ole tarkoituskaan tehdä töitä vaan esim. kokeilla jotakin alaa (jos kyseessä työkokeilu) tai saada vaikkapa päivärytmi kuntoon (jos kyseessä kuntouttava). Kummassakaan ei ole tarkoitus tehdä töitä eikä tuottaa tulosta. Eli ihan oikein ovat asina ymmärtäneet kun eivät tee hikihatussa hommia kun ei palkkaakaan makseta.

Sitä en ymmärrä miksi sinä olet sinne mennyt jos olet työkykyinen?

Vierailija
264/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ollessa minä kyllä ahkeroin kovastikin kotona mielekkäiden asioiden parissa. Mutta jos minut olisi laitettu johonkin naurettavaan työtoimintaan, enpä olisi todellakaan tehnyt yhtään mitään.

Vierailija
265/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa kuuluisi sairaseläkkeelle, mutta lääkärit ei helpolla kirjoita eläkettä.

Ihan kuule oikeassa työtoiminnassa minäkin olen. Olet ylimielinen eli toi paska asenne.

Viina maistuu ja yhteiskunnan edut.

Ahkeria on myös joukossa.

Raskasta kuunnella ainaista valitusta ja katsoa niin velttoja ihmisiä.

Vain osa on näitä jotka kuuluisia eläkkeelle.

Osa on myös näitä jotka haluaa tehdä ja meidän toiminta on ollut jopa Hesarissa.

Mahtava homma luonnon, eläinten ja retkeilijöiden hyväksi.

Vierailija
266/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että hyvä tyyppi ei tarvitse suosittelijaa. Kuka sitä paitsi takaa, että suosittelija puhuu totta, tai että suosittelija edes oikeasti tietää suositeltavan osaamistason? Olen ollut eräällä isolla työpaikalla, missä johtajat vähät tiesi siitä, kuka mitäkin tekee ja minkä verran. Heidän käsityksensä perustui pyllynnuolijoiden kertomuksiin. Onhan sekin yleisesti tiedetty, että hyvää tyyppiä ei edes haluta suositella ja huonoista halutaan eroon...

Itse en ole yhtenkään  hakemukseen laittanut suosittelijaa. Olen päässyt haastatteluihin ja myös töihin. Kuulemma osaan tehdä hyviä hakemuksia. Enkä muuten ole käynyt työnhakukurssiakaan. Työttömänä olen kyllä ollut. 

Meillä taas soitetaan sille suosittelijalle, joka ei todellakaan ole edellisen työpaikan pomo, vaan joku, joka oikeasti tieää osaamisen. Jos sinulle työpaikka on taistelutanner, niin ei ihme, että joudut vähän väliä työttömäksi.

Missä kohti viestiäni luki, että joudun vähän väliä työttömäksi? Missä kohti viestissäni lukee, että työpaikka olisi minulle taistelutanner? En ole työtön nytkään, viimeksi olin valmistumisen jälkeen 4 kk. 

Vierailija
267/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ollessa minä kyllä ahkeroin kovastikin kotona mielekkäiden asioiden parissa. Mutta jos minut olisi laitettu johonkin naurettavaan työtoimintaan, enpä olisi todellakaan tehnyt yhtään mitään.

Sitten sä voit olla ilman t. korvausta koska se on nykyään vastikkeellista.

Toivon piiskausta lisää työttömiä kohtaan.

Saisi tulla pakolliseksi joku tuntimäärä tehdä kaupungin yleishyödyllisiä hommia.

Vierailija
268/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut mukana kun pomo on haastatellut työnhakijoita ja haluan painottaa, että mitään työkkärikursseja EI kannata sitten mainita! Ellei kyseessä ole ammatillinen täydennyskoulutus tai kieli/ATK-koulutus.

Moni pomo kokee nuo työkkärin kurssit samalla tavalla kuin rikosrekisterin, eli rangaistustoimenpiteenä.

Vartiainenkin mainitsi, että ne toimii uhkana tai rangaistuksena jos et työllisty. Samalla tavalla kuin vankila ja sakot toimii uhkana ettei kukaan tekisi rikoksia.

Työttömistä on siis tehty rikollisia. Itse olen seurannut parin työttömän elämää lähietäisyydeltä ja haluaisin lohduttaa päättäjiä, että ilman näitä sanktioitakin työttömän elämä on todella viheliäistä. Ei pelkoa, että työttömyys olisi mukavaa tai houkuttelevaa.

Tuollainen ajatusmaailma, että työttömien elämästä on tehtävä mahdollisimman masentavaa kun halutaan edistää työllisyyttä, että "jos ei halua olla rangaistavana niin menkööt töihin", on samantapaista ajattelua kuin mitä se surullisen kuuluisa kuningatar ranskanmaalla loihe lausumaan:"mitä ne köyhät valittaa...? Jos ei ole leipää, niin syökööt kakkuja."

Itse laitan aina kurssilta saamani diplomin työhaastattelussa päälimmäiseksi. 

Nythän jossain hankkeessa lanseerattiin oikeen tällainen "työkuntopassi". Hanke luonnollisesti yhteidkunnan rahoittama.

Passissa kerrotaan mm. seuraavaa:

"Ville oli erittäin aktiivinen ja innokas osallistuja kaikissa liikuntaneuvonnan toiminnoissa. Hän aloitti säännöllisen kuntosaliharjoittelun hankkeessa tapaamisessa kavereidensa kanssa. Ville pitää itsensä liikkeessä ja pyrkii pitämään jaksamistaan yllä liikkumalla, syömällä ja nukkumalla hyvin."

Tekee varmasti lähtemättömän säväyksen työnantajaan ojentamalla ekana näinkin upean paperin.

Tota vois jatkaa vaikka että "Ville osaa pyyhkiä pyllynsä vessassa käydessään ja syöminenkin sujuu jo sotkematta."

https://yle.fi/uutiset/3-10548204?origin=rss

😂🤣😅

Vierailija
269/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen itse työtön.

Hitto että voi syödä ihmistä kun joutuu olemaan ihmisten kanssa jotka todella laiskoja ja asenne niin syvältä.

Mitä sä odotat 9 euron orjaksi pakotetun tekevän? Hihkuvan riemusta kun joutuu orjailemaan saadakseen pitää työttömyyskorvauksen? Kyllä siinä on motivaatio vähissä tehdä samaa hommaa mistä toiset saa palkkaa.

Pari kertaa kun olet orjaksi joutunut niin alkaa olla asenne kohdallaan. Hyvä jos et nappeja syö kun hermot on sökönä.

Vierailija
270/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen itse työtön.

Voi reppana kun ei ymmärrä, että kyse on niiden kurssien laaduttomuudesta. Ne rahat pitäisi käyttää oikeaan koulutukseen ja työllistämiseen. Hyviäkin kursseja on, mutta huonot saa valitettavasti samat rahat ja laatua ei valvota. Näkeehän sen tässäkin keskustelussa, että huonoista ei saisi valittaa. 

Vierailija
271/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut 2 kertaa elämäni aikana näillä höpöhöpö kursseilla. Kummallakin kerralla oli toi kyseinen Spring house pitäjänä :D Mua vieläkin naurattaa kun siellä kurssilla joku kurssikaveri sanoi, että harmittaa kun työttömuuskorvauksista lähtee veroja 20% johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D

Miksi muka ei voi? Kyllä ainakin minulla onnistui ja verottajan sivuillakin sanotaan, että jos et hae uutta verokorttia, on pidätys% 20.

Tottakai voi. Mutta se ei yleensä siitä kovasti pienene. Sosiaalietuuden verokanta on erilainen kuin palkkatulon, sitä verotetaan kovempaa. Riippuu tietenkin yksilöstä, miten on vähennyksiä jne.

Sain yhden vuoden ainoana verotettavana tulona työmarkkinatukea. Sain siltä vuodelta veronpalautusta n. 60 € vaikka mulla on asuntolainaa ja kolme alaikäistä lasta. Eli ei se prosentti siitä kovin yleensä pienene.

Itse maksoin ansiosidonnaisesta 23 % veroa. Palkasta maksoin saman vaikka palkka oli tonnin enemmän.

Kyse ei ole nyt siitä, mikä se vero% on vaan siitä, että työttömät väittivät, että sitä ei voi muuttaa.

"Johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D"

Kun se ei yleensä laske. Et saa verotoimistosta pienemmän prossan korttia kuin mihin tulot oikeuttaa. Tietenkin on lukuisia tilanteita jolloin se voi olla pienempi, esim. on alkuvuonna tehnyt palkkatöitä ja maksanut niistä paljon veroa voi tyuliin syksyllä saada todella pienellä prosentilla verokortin työttömyyskorvaukselle.

Mutta yleinen harhaluulo on, että työttömyyskorvauksesta ei mene kuin muutama prosentti veroa kun se on niin pieni, että työttömät on niin tyhmiä etteivät tajua pyytää verokorttia pienemmällä veroprosentilla. ajatellaan se samalla verokannalla kuin palkkatulo.

On ihan totta, ettei 600 € bruttokuukausipalkasta tarttisi maksaa paljon paskaakaan veroa (tellit ja muut kyllä, mitä taas ei sosiaalietuuksista peritä).

Itse ainakin ymmärsin että tuosta oli kyse. Ei voi laskea veroprosenttia kun se "oikea" on se 20 % ellei ole muita asiaan vaikuttavia seikkoja.

Minä taas ymärsin niin, että työttömät kuvittelevat, että se vero% on aina 20, koska olen työtön. Ovat niin tyhmiä, että eivät tajua hakea pienempää veroprosenttia ja vielä nauravat sille, joka kertoo, että niinkin olisi voinut tehdä.

Myönnän että en tajua näistä verojutuista ihan hirveästi. Nyt olen töissä ja saan osatyökyvyttömyyseläkettä ja veroprosenttini kummallekin tulolle on 12.

Viime vuonna sain työttömyyskorvausta ja olin silloinkin osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Silloin veroprosenttini oli 20 kummallekin etuudelle.

Ihan verotoimistossa on laskettu nämä prosentit.

Vierailija
272/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.

Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.

Jos pienituloiset, opiskelijat ja työttömät äänestävät, heidän äänensä menee demareille, vasemmistolle ja vihreille. Nämä puheena olevat kurssit ovat saaneet aikaan Tarja Filatov (SDP) ja Anni Sinnemäki (Vihr) jo kauan aikaa sitten. Nyt yritetään luoda sellaista kuvaa, että nämä ovat muka nykyhallituksen aikaansaannoksia ja äänestämällä sdp:tä tai vihreitä tilanne muuttuisi oleellisesti. Ei muutu, herätkää jo unelmistanne.

Ennen oli parempia kursseja ja niihin mentiin omasta halusta, ei mitään aktiivimallia täyttämään vaan oikeasti kun ajatteli että tuosta voisi juuri minulle olla hyötyä. Olen itse ollut näillä kursseilla 90-luvulla, viime vuosikymmenellä ja nyt viime vuonna, taso on laskenut kun isot firmat on alkaneet niitä järjestää, toki ennenkin oli huonojakin osa.

Itse kävin 9 kk mittaisen  mikrotukihenkilön kurssin, oliskohan ollut 1998. Pääsääntöisesti kurssi oli ok, järjestäjänä oli aikuiskoulutuskeskus. Yleensä meni niin, että sama opettaja, tai pari, opetti koko ajan tietyssä jaksossa ja opiskeltavia aiheita oli 1-2 kerrallaan. Kurssin kesto oli 8-15. Kyllä sinnekin kurssille yksi lintsari mahtui, eli 1/15 oli lintsari.

Muut tavallisia ja kaikki ne, joista jotain tiedän, ovat olleet töissä sen jälkeen ja osa on jo eläkkeellä. Yksi opettajista oli sellainen, että tuli töihin 8.30. Meitä varoitettiin siitä etukäteen, että odottakaa vain kiltisti, tulee yleensä vähän myöhässä. Sama tyyppi  lähti klo 14 hakemaan lapsia päivähoidosta, kampaajalle ja milloin mihinkin. Kertaakaan ei tehnyt täyttä päivää. Meillä oli puolen tunnin ruokatauko, jonka jälkeen tehtiin tehtäviä itsenäisesti. Yhdellä viikolla olivat unohtaneet varata meille opettajan ja luokan, joten pistivät etähommiin viikoksi. 

Vierailija
273/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkkärin kurssilla ja osaaltaan olin tyytyväinen. Sain ilmaiseksi suorittaa alallani tarvittavan ATK-ohjelmiston kurssin ja todistuksen mikä olisi kesäyliopistossa maksanut useita saturaisia. Kesäyliopiston kurssikin oli muutamia päiviä ja tämä kurssi oli yli kk. Ajattelin että saan perusteellisen opastuksen kun aikakin on noin pitkä. Ikävä kyllä opetusta oli vain pieni osa ajasta. Suurin osa oli hölynpölyä ja paljon oli istumista ja ihmettelyä, että missähän kaikki kurssin vetäjät on ja että tuleeko tänne ketään.

ATK- opettaja oli asiansa osaava ja tehokas. Tahti oli kova ja monet putosi kärryiltä.

Muuten opetus oli tyhjänpäiväistä tättähääräilyä. Etsittiin voimaeläimiä syntymäajan perusteella ja sielunkaveria jonka kanssa sitten ollaan "bestiksiä" loppuelämän.

En tosiaan maininnut työhaastattelussa että mun voimaeläin on susi enkä ole ollut missään yhteydessä mun sielunkaveriin eikä hän muhun.

Sitten askarreltiin jonkin sortin "tiekartta" eli leikeltiin kuvia vanhoista lehdistä ja liimailtiin pahville. Se kuulemma selkeyttää unelmia ja toteuttaa ne kuin itsestään.

Eli kurssissa oli vain vähän sitä oikeaa asiaa (mikä oli kieltämättä ihan laadukasta) mutta ihan liikaa hömppää täytteenä.

Vierailija
274/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule oikeassa työtoiminnassa minäkin olen. Olet ylimielinen eli toi paska asenne.

Osa on myös näitä jotka haluaa tehdä ja meidän toiminta on ollut jopa Hesarissa.

Kuulostat ihan sekavalta.

Yritähän nyt ryhdistäytyä hyvä ihminen.

Muista äänestää vasemmistoliittoa tulevissa vaaleissa niin saadaan ihmisiä työllistettyä ja sairaat eläkkeelle. Kannattaa kuunnella minua. Minulla on kokemuksen syvä rintaääni ja olen mies. Olen tekijä ja näkijä. Nämä puuhanurkat sopii hyvin eläkeläisille, mutta työttömien pitäisi enemmän osallistua vaikkapa paikallisten urheiluseurojen toimintaan. Yllättävän moni niin tekeekin, mutta sitä ei katsota aktiivisuudeksi. Hyvin moni tekee töitä junioritoiminnassa.

Minä olen maksanut sinunkin elämäsi ja monien muiden. Olen veronmaksaja.

Tällä hetkellä työtön.

Vierailija
275/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korttelin työttömät nuoret miehet on eri mieltä.

Kato, seuraavalla kerralla kun olet lenkillä, niin jätkät odottelee hengailemassa lähistöllä. Siellä on road block. Tiiäks mikä on road Block. Se on englantia ja tarkoittaa tietä ja plokkia.

Siitä ei mennä läpi ennenkuin maksetaan veroja.

Eli kysyn vielä. Missä muodossa sä maksat kiltisti ne maksut että pojat pysyy rauhallisena.

Jos rahaa ei tipu tilille niin pojat alkaa riehumaan.

Kukaan ei pidä riehuvista pojista.

Vierailija
276/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista äänestää vasemmistoliittoa tulevissa vaaleissa niin saadaan ihmisiä työllistettyä ja sairaat eläkkeelle. Kannattaa kuunnella minua. Minulla on kokemuksen syvä rintaääni ja olen mies. Olen tekijä ja näkijä. Nämä puuhanurkat sopii hyvin eläkeläisille, mutta työttömien pitäisi enemmän osallistua vaikkapa paikallisten urheiluseurojen toimintaan. Yllättävän moni niin tekeekin, mutta sitä ei katsota aktiivisuudeksi. Hyvin moni tekee töitä junioritoiminnassa.

Tällä hetkellä työtön.

Urheiluseuroissa ja junioritoiminnassa toimiminen täytyy hyväksyttää ensin TE-keskuksessa. Muuten voi joku, ihan vaikka naapurisi, ilmoittaa sinusta TE-keskukseen ja joudut vastaamaan selvityspyyntöön. Sen ajan olet vailla tukia.

Vierailija
277/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtoiminnassa olevien ei ole tarkoituskaan tehdä töitä vaan esim. kokeilla jotakin alaa (jos kyseessä työkokeilu) tai saada vaikkapa päivärytmi kuntoon (jos kyseessä kuntouttava). Kummassakaan ei ole tarkoitus tehdä töitä eikä tuottaa tulosta. Eli ihan oikein ovat asina ymmärtäneet kun eivät tee hikihatussa hommia kun ei palkkaakaan makseta.

Sitä en ymmärrä miksi sinä olet sinne mennyt jos olet työkykyinen?

Kukaan ei joudu tekemään hommia hikihatussa.

Valinta on jokaiselle suotu ja ei pidä tulla ulkoryhmään jos ei suostu lähtemään ulos.

Eikä meidän kaupungissa tarvitse olla mitään syytä että joutuu työtoimintaan.

Ja ihan oikein että otteet kovenee työttömiä kohtaan.

Kuntouttava työtoiminta rinnastuu työnantajien mielessä alkoholistien/narkomaanien/psyykenongelmaisten terapiatoimintaan ja heidän aktivointiinsa. Jotain vikaahan täytyy olla ihmisessä, jos yhteiskunta joutuu häntä "kuntouttamaan". Tällä paikkakunnalla on täysin TE-toimiston virkailijasta kiinni, kuka joutuu kuntouttavaan työtoimintaan. Koskaan ei pidä kertoa olleensa ko. toiminnassa, koska silloin viimeistään seinä nousee pystyyn joka työpaikkaan.

Vierailija
278/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä työtön.

Haista kuule jotain. Mulla yritys tausta niin olen taatusti minä joka maksanut sun elämäsi.

Aikoinaan myin yritykseni ja mulla oli työntekijöitäkin.

Tietenkin susta kuulostaa sekavalta koska en halua paljastaa missä ole työtoiminnassa. Annan vaan hiukan vihjettä. Yleensäkin kerron hyvin vähän tällä roskapalstalla.

Uskon sinua ja äänestän kokoomusta että saadaan laiskoihin vauhtia.

Vierailija
279/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskuntarauhasta maksetaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korttelin työttömät nuoret miehet on eri mieltä.

Kato, seuraavalla kerralla kun olet lenkillä, niin jätkät odottelee hengailemassa lähistöllä. Siellä on road block. Tiiäks mikä on road Block. Se on englantia ja tarkoittaa tietä ja plokkia.

Siitä ei mennä läpi ennenkuin maksetaan veroja.

Eli kysyn vielä. Missä muodossa sä maksat kiltisti ne maksut että pojat pysyy rauhallisena.

Jos rahaa ei tipu tilille niin pojat alkaa riehumaan.

Kukaan ei pidä riehuvista pojista.

Ei ne pojat jaksa tulla luontopoluille ja muuten suhaan autolla niiden ohi.

Vierailija
280/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työkkärin kurssilla ja osaaltaan olin tyytyväinen. Sain ilmaiseksi suorittaa alallani tarvittavan ATK-ohjelmiston kurssin ja todistuksen mikä olisi kesäyliopistossa maksanut useita saturaisia. Kesäyliopiston kurssikin oli muutamia päiviä ja tämä kurssi oli yli kk. Ajattelin että saan perusteellisen opastuksen kun aikakin on noin pitkä. Ikävä kyllä opetusta oli vain pieni osa ajasta. Suurin osa oli hölynpölyä ja paljon oli istumista ja ihmettelyä, että missähän kaikki kurssin vetäjät on ja että tuleeko tänne ketään.

ATK- opettaja oli asiansa osaava ja tehokas. Tahti oli kova ja monet putosi kärryiltä.

Muuten opetus oli tyhjänpäiväistä tättähääräilyä. Etsittiin voimaeläimiä syntymäajan perusteella ja sielunkaveria jonka kanssa sitten ollaan "bestiksiä" loppuelämän.

En tosiaan maininnut työhaastattelussa että mun voimaeläin on susi enkä ole ollut missään yhteydessä mun sielunkaveriin eikä hän muhun.

Sitten askarreltiin jonkin sortin "tiekartta" eli leikeltiin kuvia vanhoista lehdistä ja liimailtiin pahville. Se kuulemma selkeyttää unelmia ja toteuttaa ne kuin itsestään.

Eli kurssissa oli vain vähän sitä oikeaa asiaa (mikä oli kieltämättä ihan laadukasta) mutta ihan liikaa hömppää täytteenä.

Olen itse myös ihmetellyt että miksi ihan perusasioiden opetteluun menee/laitetaan paljon aikaa. CV-kurssi joka kestää 5-10 pvä? Kyllähän sen nyt yhdessä päivässä oppii mitä siihen cv:seen laitetaan ja ei laiteta. Mielestäni kyseessä on näitä palveluita tuottavien firmojen ahneus. CV kurssi jossa joo opiskellaan cv:n tekoa ja muu onkin hömppää josta valtio maksaa pitkän pennin!

Entä nämä 10pv-4vko kestävät kurssit! Miksi niitä edes järjestetään? 5pvän kurssi riittää siihen että täyttää työttömystuen vaatimukset ja että sen määrä ei tipu. Minusta kaikkien kurssien pituus pitäisi olla max toi 5pvä. Voisivat siis tiivistää pidemmät kurssit 5pvään tai jakaa kurssien sisällön moneen eri kurssiin jotta työtön voisi käydä niissä useammin.