Kutsun vastaanottajan ymmärtämättömyys ketä/keitä kutsu tarkoittaa?!
Miten voi vielä nykyaikanakin olla niin vaikeaa tulkita saamaansa kutsua?
Jos kutsun vastaanottajaksi on kirjoitettu "Pirkko Ymmärtämätön", niin luulisi tajuavan, että kutsu on Pirkolle, ei Pirkolle kaikkine mahdollisine variaatioineen.
Kutsu on aina vain ja ainoastaan vastaanottajalle/vastaanottajille.
Olen joutunut laittamaan useita kutsuja ja koskaan ei vaan tahdo onnistua, että kaikki olisivat tulkinneet kutsun oikein. Jos kutsun esim. "Pirkko ja Paavo Ymmärtämättömän", niin kutsu todellakin tarkoittaa vain heitä, ei perheen lapsia, tai aikuisia lapsia, aikuisia lapsia puolisoineen, aikuisia lapsia omine lapsineen jne..
Jos taas kutsun "Pirkon", se tarkoittaa vain Pirkkoa, ei Pirkkoa avecin kanssa, ei lapsia, eikä missään tapauksessa koko Pirkon lähipiiriä.
Joskus sitä ihan lumoutuu ihmisten kekseliäisyydestä, ketä kaikkia mahdollinen kutsu tarkoittaa. Se vain, että kutsujan on mahdotonta varautua kaikkeen, eikä tilaisuus aina anna myöten kutsutun omiin variaatioihin.
Opetelkaa tulkitsemaan saamanne kutsut, tai kysykää kutsujalta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ettei lapsia saa ottaa mukaan, olisi hyvä mainita kutsussa.
Miksi? Jos kutsussa selkeästi ilmaistu esim. Maija ja Matti Virtanen eikä Maija ja Matti Virtanen + lapset.
Koska moni ei sitä ymmärrä. Kumpi on parempi: selkeästi esitetty kutsu, vai se, että pääsee "näpäyttämään"?
Miksi et sitten voi kysyä asiasta kutsun lähettäjältä, kun ilmoittaudut kutsuun?
Koska ihminen, joka luulee ilman muuta saaneensa kutsun koko perheelle, ei tule ajatelleeksi että hei, pitäisikö varmistaa että onko kutsu oikeasti koko perheelle. Sitten tulee noloja tilanteita, kun hän soittaa että on tulossa viiden hengen voimin, ja ilmoittautumisen vastaanottaja sanoo että kutsu ei koske kaikkia. Siinä vaiheessa kumpaakin nolottaa ja harmittaa. Tai vielä pahempaa: vastaanottaja ei kehtaa sanoa että kutsu ei koske kaikkia, vaan valittaa mammapalstalla että tulee "kuokkavieraita". Kaikille on helpompaa, kun alusta asti kommunikoidaan mahdollisimman selkeästi, ja minimoidaan väärinymmärrysten mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta sitten sekä omille vanhemmille että appivanhemmille edelleen esitetään kutsuja eri tilaisuuksiin, ja oletetaan, että ymmärtävät ilman eri käskyä tuoda jälkikasvun mukanaan. Siis meidät, 40-50 -vuotiaat, perheelliset ihmiset lapsinemme. Ja sitten ihmetellään, jos vain ne suoraan kutsutut saapuvat paikalle.
Näissä tapauksissa virhe on kutsun lähettäjässä. Ei ap:n avauksesta.
Tämä on esimerkki siitä, että moni ei kutsuetikettiä tunne. Siksi kannattaa ilmaista kutsussa mahdollisimman selkeästi, ketä kutsu koskee. Niin ap:n kuin näiden massakutsujien.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuokin ap hyvä aika lailla porukkakohtaista. Esimerkiksi minä olen akateeminen uranainen, ja kaveripiirissäni ollaan samaa sorttia. Enemmistö meistä joutuu osallistumaan ja järjestämään työn puitteissa erilaisiin kutsutilaisuuksiin, joten tiedänme varsin mainiosti kutsuetiketin.
Silti kun järjestämme kaveripiirissä kemuja, kutsu pannaan ystävättären nimellä, mutta automaattisesti se kattaa perheenkin. Kun on pieniä lapsia melkein kaikilla, jäisi osantotto aika pieneksi, jos vain ne nimeltä mainitut, saati pariskunnat voisivat tulla. Likikään kaikilla kun ei ole ketään, jolle kyörätä lapset hoitoon.
Sama juttu on suvun sisäisissä juhlissa. Häät, hautajaiset ja tasavuotissynttärit ovat ilman muuta perhejuhlia.
Jos joku saisi jostain syystä päähänsä pitää juhlat vain aikuisille, hän laittaisi siitä maininnan kutsuun erikseen.
Eli on eri käytäntöjä, business/viralliset tilaisuudet ovat oma lukunsa. Jos haluat ehdottomasti vain rajatun vierasjoukon, laita siitä maininta: "juhlat vain kutsutuille, tällä kertaa pidämme nämä naisporukalla" tai vaikkapa "juhlat on tarkoitettu aikuisille".
Tässä hyvä esimerkki sekalaisten kutsujen lähettäjästä. Ota nyt sitten selvää, ketä mikäkin kutsu tarkoittaa, jos oikein "ammattilainen" lähettää milloin mitäkin.
Jos kutsussa lukee "Maija ja Matti Meikäläinen", niin tuntuu kyllä aivan älyttömältä laittaa kutsuun vielä: kutsu siis koskee vain Maijaa ja Mattia. Johan tuostakin voi joku loukkaantua, että pidättekö minua ihan tyhmänä..
Paras vaan opetella lukemaan kutsu oikein ja jos kutsuja on tehnyt virheen (eli tarkoittanut muitakin kuin kutsussa mainitsemiaan), kärsiköön sitten itse nahoissaan.
Olin itsekin kerran juhlissa, jonne ilmestyi sekalainen määrä kutsumattomia, eikä pöytä- ja tuolitilaa riittänyt kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa lukee "Maija ja Matti Meikäläinen", niin tuntuu kyllä aivan älyttömältä laittaa kutsuun vielä: kutsu siis koskee vain Maijaa ja Mattia. Johan tuostakin voi joku loukkaantua, että pidättekö minua ihan tyhmänä..
Mekkalan arvoinen kokeilu kyllä olisi tehdä juuri tuollainen kutsu :D
Toisaalta tuokin ap hyvä aika lailla porukkakohtaista. Esimerkiksi minä olen akateeminen uranainen, ja kaveripiirissäni ollaan samaa sorttia. Enemmistö meistä joutuu osallistumaan ja järjestämään työn puitteissa erilaisiin kutsutilaisuuksiin, joten tiedänme varsin mainiosti kutsuetiketin.
Silti kun järjestämme kaveripiirissä kemuja, kutsu pannaan ystävättären nimellä, mutta automaattisesti se kattaa perheenkin. Kun on pieniä lapsia melkein kaikilla, jäisi osantotto aika pieneksi, jos vain ne nimeltä mainitut, saati pariskunnat voisivat tulla. Likikään kaikilla kun ei ole ketään, jolle kyörätä lapset hoitoon.
Sama juttu on suvun sisäisissä juhlissa. Häät, hautajaiset ja tasavuotissynttärit ovat ilman muuta perhejuhlia.
Jos joku saisi jostain syystä päähänsä pitää juhlat vain aikuisille, hän laittaisi siitä maininnan kutsuun erikseen.
Eli on eri käytäntöjä, business/viralliset tilaisuudet ovat oma lukunsa. Jos haluat ehdottomasti vain rajatun vierasjoukon, laita siitä maininta: "juhlat vain kutsutuille, tällä kertaa pidämme nämä naisporukalla" tai vaikkapa "juhlat on tarkoitettu aikuisille".