Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Paino pudonnut tammikuun alusta vain sen 2,5 kg (josta 1-1,5 kg nestettä), mutta mitä mittanauha kertookaan: vyötäröltä ja lantiolta lähtenyt kokonaiset 7 cm!!! Jei! 😊
Tämä kertoo kyllä havainnollisesti, mihin meikä jemmaa kaiken pöhötyksen ja ihran.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! 🙂
Rinkeli
Mahtava tulos 🥨!
Sulla lähtenyt kyllä hyvin käyntiin tää vuosi 💪 Ihana ilma ulkona tänään, pian on kesä. Voi kuinka odotan, että pääsee taas lenkille ja uimaan kesällä luontoon. Miuku 🐈
10 päivää laihdutusta, 90 jäljellä, paitsi jos saavutan ihannepainon aikaisemmin. Yhtä tärkeää tässä on tottua taas ajatukseen, että syön vain voidakseni hyvin. Siis hyvin enemmän kuin hetkellisesti.
Tänä aamuna painoin 63,0 kg.
Ei vielä tee mieli ulkoilla kelien vuoksi, mutta pianhan ne muuttuu. Sillä välin voisin vetää muutaman minuutin tanssihetkiä, ainakin veri kiertäisi paremmin. Käsiä venyttelen kyllä usein. Olen vartalotyypiltäni sen verran "atleettinen", etten kaipaa lihaksien kasvattamista sen erityisemmin, tietysti lihaksista ym. huolehtiminen on tärkeää yleiskunnolle ja ryhdille... Muiden etujen lisäksi. Taitaa kuitenkin se timmiys olla mulle sen verran suuri motivoiva tekijä, että ilman sitä - kun istun kuitenkin vain yksin kotona - ei tunnu vielä ajankohtaiselta nähdä vaivaa.
A
Olipas tänne tullut paljon viestejä sitten viime käynnin! Täytyy myöntää että skipapsin noin 10 sivua keskustelua. 😅
Nyt on risteilyllä käyty, ei onneksi paino noussut siellä yhtään vaikka olikin buffetit aamulla ja illalla. Nyt lähti minulla taas tiukempi kuri kun kaksi kuukautta olen mennyt ihan holtittomaksi syömisteni kanssa. Alan taas pitämään ruokapäiväkirjaa tarkemmim (aiemmim arvioin kalorit vain summittaisesti.) Ja aloitan pienen jumpan kotona ns lepopäivinäkin. Ainut riskiaika on ilta joten yritän keksiä sinne jotain tekemistä ja kouluruokailut, jolloin en voi punnita ruokiani. Paino pyörii edelleen siellä 86.6 kg kieppeillä missä on ollut joulun jälkeen. Tuo tuntuu olevan sellanen oaino mihin keho hakeutuu jos ei pidä syömisiä silmällä.
Tänääm kaloreita tullut 1350 ja siihen jää, saa nähdä mitä puntari sanoo huomenna. 😄
Heli
Kiva lukea monien onnistumista!! Jatketaan! Niin jo pikkujouluaikaan ihan varmasti mahtuu pienemmät menovaatteet päälle!
Mulla vkl-suunnitelmat eivät ihan totetutuneet. En tanssinut enkä kävellyt, pihviäkään en syönyt, mutta punaviiniä join!
Kävin vaa'alla: pientä pudotusta kuitenkin!
Miten palkitsette itseänne, kun kiloja tippuu? Mä ostan uusia vaatteita!
Mukavaa viikkoa!
-Muotila-
Vierailija kirjoitti:
Tuossapa muutamia karppauskokemuksia
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2011110814721134
Minäkin karppasin aikoinaan mutta lopetin, kun kolesterolit nousi taivaisiin (en syönyt punaista lihaa ja maitotuotteita hyvin maltillisesti), ja liikuntaharrastuksista ei tullut enää mitään hyvin huteran olon vuoksi. Kun suvussa on sydän-ja verisuonitautia useammalla, en viitsinyt koittaa, että koska napsahtaa omalle kohdalle.
-Etana-
Lähteekö teillä tasaisesti sekä kilot että sentit? Tuntuu, että minulta lähtee kilot sen mitä lähtee, sentit istuu tosi tiukassa. Esim. vatsasta olisi todellakin varaa lähteä (vy tällä hetkellä 94-95 cm), mutta ei vaan lähde. Turhauttavaa.
-Etana-
Mä en oo jaksanut ottaa mittoja.
Oisko jollain jotain kommentoitavaa mun tän päivän syömisiin?
Aamupala:
2x kaurareissumiestä, molemmat voideltu ohuesti kookosöljyllä, kun muuta levitettä ei ollut. Molempien päällä 2 juustosiivua sekä kummassakin noin 30g kasa jääsalaattia.
Kahvi kauramaidolla.
Lounas:
Vajaa 1dl keitettyä riisiä, 4 valmis falafel pyörykkää, reilusti vihersalaattia lehtikaalipestolla, paahdettuja punajuuria ja kesäkurpitsaa.
Kahvi kauramaidolla.
Päivällinen/illallinen:
Noin 180g kalkkunaa, alle 0.5dl keitettyä riisiä, erinäisiä juureksia (lanttu, purjo, parsakaali, porkkana tms) noin 200g, ja ruokakermaa seassa.
Tän annoksen kalorit noin 500kcl, tein parin päivän satsin tätä ja jaoin kalorit annoksittain. Muiden kaloreita en jaksanut laskea.
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö teillä tasaisesti sekä kilot että sentit? Tuntuu, että minulta lähtee kilot sen mitä lähtee, sentit istuu tosi tiukassa. Esim. vatsasta olisi todellakin varaa lähteä (vy tällä hetkellä 94-95 cm), mutta ei vaan lähde. Turhauttavaa.
-Etana-
En omista mittanauhaa. Siitä on jo vuosia, kun olen viimeksi mittaillut.
Voisin kuvitella, että jos laihtuu nopeasti, niin ihon kiinteytymistä tapahtuu vielä kauan laihtumisen jälkeen. Riippuu tietysti iästä. Tai ehkä rasva lähtee ensin helpoista paikoista (sisäelimet, lihakset?), ja vasta viimeisenä rippeetkin ihon alta. En tiedä.
A
Mä nostin mun energiansaannin 1600 kcal:iin päivässä. Viime päivinä on ollut usein pientä nälkää (itse asiassa nytkin), vaikka tänäänkin söin 10 kertaa. Kai mun tarvii ruveta liikkumaan, niin en mieti vain nälkääni!
A
Pitkästä aikaa taas tänne kirjoittelen. Nyt on yhteensä n. 6,5kg lähtenyt painoa pois. Olen tyytyväinen. Pitkä matka on edessä, mutta aika iso osa jo taitettuna. :) Tsemppiä kaikille!
Malla_tunturi_1 kirjoitti:
Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun, koska olen suorittanut ravitsemustieteen laajan sivuainekokonaisuuden (cum laude) arvosanalla 5. Perusohjeet painonpudotusta suunnittelevalle ovat hyvin yksinkertaiset:
1) Ensin selvität, kuinka paljon oikeasti olet ylipainoinen eli BMI:si, joka saadaan jakamalla paino pituuden neliöllä. Paino on varmasti normaali, kun BMI on alueella 20-25. Jos BMI:si on yli 25, mutta rasvaprosenttisi on alhainen, olet vain lihaksikas eikä sinulla ole todellista laihdutuksen tarvetta.
2) Selvität johtuuko ylipainosi, jostakin sairaudesta, kuten kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai johonkin muuhun, vakavaan sairauteesi käyttämästäsi kortisonilääkityksestä. Viimeksi mainitun seurauksena kehon lihaskudos hajoaa, rasvaa kertyy kudoksiin ja veren rasva- ja sokeriarvot pyrkivät nousemaan.
3) Selvität onko elämäntilanteesi muulta kuormittavuudeltaan sellainen, että kykenet keskittymään vielä yhteen asiaa eli laihduttamiseen.
4) Jos sinulla on jokin aineenvaihduntaasi vaikuttava sairaus on parasta keventää lääkärin valvonnassa, ravitsemusterapeutin sinulle räätälöimiä ohjeita noudattaen. Jos olet tipoterve, voi kehon keventäminen onnistua itse hankituin ohjein, ja ominpäin.
5) Laihdutuksen onnistuminen on kiinni 75 % ruokavaliosta, ja 25 % liikunnan määrästä ja laadusta. (Tosin vaikkei paino laskisikaan liikunnan lisäämisen myötä, on lihaksikkaampi vartalo aina kiinteämpi, ja vähemmän vaatteissa tilaa vievä kuin vähemmän lihaksikas.)
6) Tavallinen terveellinen ruokavalio sopii laihduttajalle - vain energiamäärää on vähennettävä niin paljon, että kulutus ylittää energian saannin. (Terveelliseen ruokavalioon eivät tietenkään kuulu valkoinen sokeri tai liiallinen rasvan, varsinkaan kovan rasvan käyttö, alkoholin jatkuvasta tissuttelusta puhumattakaan. Ns. proteiinidieetit kuormittavat munuaisia; saattavatpa jopa vaurioittaa niitä. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sovi kaikille, ja nopeat laihdutustulokset ovat harvoin pysyviä. Paastolla kehon paino putoaa helposti 2 kg muutamassa päivässä, kun lihasten ja maksan glykogeenivarastot tyhjenevät. Vähäkalorisilla pikadieeteillä on taas vaarana nesteiden ja kehon lihasmassan liiallinen menetys. )
Suurelta osin väärä tieto imetty kympin tytön innokkuudella :(
Faktoja:
1) Sisäelinten ympärille kertynyt rasva on selkein ja itse helposti mitattavissa oleva merkki muutostarpeesta ruokavaliossa.
2-4) Yksityisellä saattaa onnistua, mutta aina on riski, että antavat huonoja ohjeita ja/tai pahimmassa tapauksessa pilleripurkin käteen.
5) Ok.
6) Kaloreiden laskeminen on turhaa. Useimmiten lihavuutta aiheuttaa liika hiilihydraattien määrä ruokavaliossa. Hiilihydraatit on korvattava rasvalla, jotta pääsee ketoosiin nälkiintymättä. Aluksi hiilariaddikti saa vieroitusoireita, mutta kehon tottuessa paino putoaa kuin itsestään. Liikunnasta parhaiten laihtumista tukee voima/lihaskuntoharjoittelu.
Eläinrasvojen haitallisuutta ihmiselle ei ole todistettu missään kokeellisessa tutkimuksessa! Suomen viranomaisten suosittelemat transrasvat sen sijaan on! Ainoa voita parempi rasva on kaloista saatava omega3.
Tässä hyvä tietopaketti lihavuusepidemian fysiologiasta ja historiasta:
Vierailija kirjoitti:
Malla_tunturi_1 kirjoitti:
Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun, koska olen suorittanut ravitsemustieteen laajan sivuainekokonaisuuden (cum laude) arvosanalla 5. Perusohjeet painonpudotusta suunnittelevalle ovat hyvin yksinkertaiset:
1) Ensin selvität, kuinka paljon oikeasti olet ylipainoinen eli BMI:si, joka saadaan jakamalla paino pituuden neliöllä. Paino on varmasti normaali, kun BMI on alueella 20-25. Jos BMI:si on yli 25, mutta rasvaprosenttisi on alhainen, olet vain lihaksikas eikä sinulla ole todellista laihdutuksen tarvetta.
2) Selvität johtuuko ylipainosi, jostakin sairaudesta, kuten kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai johonkin muuhun, vakavaan sairauteesi käyttämästäsi kortisonilääkityksestä. Viimeksi mainitun seurauksena kehon lihaskudos hajoaa, rasvaa kertyy kudoksiin ja veren rasva- ja sokeriarvot pyrkivät nousemaan.
3) Selvität onko elämäntilanteesi muulta kuormittavuudeltaan sellainen, että kykenet keskittymään vielä yhteen asiaa eli laihduttamiseen.
4) Jos sinulla on jokin aineenvaihduntaasi vaikuttava sairaus on parasta keventää lääkärin valvonnassa, ravitsemusterapeutin sinulle räätälöimiä ohjeita noudattaen. Jos olet tipoterve, voi kehon keventäminen onnistua itse hankituin ohjein, ja ominpäin.
5) Laihdutuksen onnistuminen on kiinni 75 % ruokavaliosta, ja 25 % liikunnan määrästä ja laadusta. (Tosin vaikkei paino laskisikaan liikunnan lisäämisen myötä, on lihaksikkaampi vartalo aina kiinteämpi, ja vähemmän vaatteissa tilaa vievä kuin vähemmän lihaksikas.)
6) Tavallinen terveellinen ruokavalio sopii laihduttajalle - vain energiamäärää on vähennettävä niin paljon, että kulutus ylittää energian saannin. (Terveelliseen ruokavalioon eivät tietenkään kuulu valkoinen sokeri tai liiallinen rasvan, varsinkaan kovan rasvan käyttö, alkoholin jatkuvasta tissuttelusta puhumattakaan. Ns. proteiinidieetit kuormittavat munuaisia; saattavatpa jopa vaurioittaa niitä. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sovi kaikille, ja nopeat laihdutustulokset ovat harvoin pysyviä. Paastolla kehon paino putoaa helposti 2 kg muutamassa päivässä, kun lihasten ja maksan glykogeenivarastot tyhjenevät. Vähäkalorisilla pikadieeteillä on taas vaarana nesteiden ja kehon lihasmassan liiallinen menetys. )
Suurelta osin väärä tieto imetty kympin tytön innokkuudella :(
Faktoja:
1) Sisäelinten ympärille kertynyt rasva on selkein ja itse helposti mitattavissa oleva merkki muutostarpeesta ruokavaliossa.
2-4) Yksityisellä saattaa onnistua, mutta aina on riski, että antavat huonoja ohjeita ja/tai pahimmassa tapauksessa pilleripurkin käteen.
5) Ok.
6) Kaloreiden laskeminen on turhaa. Useimmiten lihavuutta aiheuttaa liika hiilihydraattien määrä ruokavaliossa. Hiilihydraatit on korvattava rasvalla, jotta pääsee ketoosiin nälkiintymättä. Aluksi hiilariaddikti saa vieroitusoireita, mutta kehon tottuessa paino putoaa kuin itsestään. Liikunnasta parhaiten laihtumista tukee voima/lihaskuntoharjoittelu.
Eläinrasvojen haitallisuutta ihmiselle ei ole todistettu missään kokeellisessa tutkimuksessa! Suomen viranomaisten suosittelemat transrasvat sen sijaan on! Ainoa voita parempi rasva on kaloista saatava omega3.
Tässä hyvä tietopaketti lihavuusepidemian fysiologiasta ja historiasta:
Miksi ylipäätään pitäisi päästä ketoosiin? Todistettavasti muillakin keinoilla on mahdollista laihtua ja pysyä laihana.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala:
2x kaurareissumiestä, molemmat voideltu ohuesti kookosöljyllä, kun muuta levitettä ei ollut. Molempien päällä 2 juustosiivua sekä kummassakin noin 30g kasa jääsalaattia.
Kahvi kauramaidolla.Lounas:
Vajaa 1dl keitettyä riisiä, 4 valmis falafel pyörykkää, reilusti vihersalaattia lehtikaalipestolla, paahdettuja punajuuria ja kesäkurpitsaa.
Kahvi kauramaidolla.Päivällinen/illallinen:
Noin 180g kalkkunaa, alle 0.5dl keitettyä riisiä, erinäisiä juureksia (lanttu, purjo, parsakaali, porkkana tms) noin 200g, ja ruokakermaa seassa.
Tän annoksen kalorit noin 500kcl, tein parin päivän satsin tätä ja jaoin kalorit annoksittain. Muiden kaloreita en jaksanut laskea.
Onko kellään kommentoitavaa? Tän päivän syömiset:
Aamupala:
2,5dl maustamatonta/sokeroimatonta jogurttia, ja noin 1dl granolaa.
Kahvi.
Lounas:
Lohta, noin 1dl keitettyä riisä, reilusti vihersalaattia ripauksella lehtikaalipestoa ja tzatsikia.
Kahvi.
Välipala:
Pieni taatelipatukka.
Päivällienn/illallinen:
Sama kuin eilen (yllä^^)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala:
Tän annoksen kalorit noin 500kcl, tein parin päivän satsin tätä ja jaoin kalorit annoksittain. Muiden kaloreita en jaksanut laskea.Onko kellään kommentoitavaa? Tän päivän syömiset:
Aamupala:
Kahvi.Lounas:
Lohta, noin 1dl keitettyä riisä, reilusti vihersalaattia ripauksella lehtikaalipestoa ja tzatsikia.
Kahvi.Välipala:
Pieni taatelipatukka.Päivällienn/illallinen:
Sama kuin eilen (yllä^^)
Eipä tuossa, ihan hyvältähän tuo näyttää. Kyllä mäkin söisin. Aika iltapainotteisesti syöt, mutta tosin eihän tuossa sitten ole enää iltapalaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala:
Tän annoksen kalorit noin 500kcl, tein parin päivän satsin tätä ja jaoin kalorit annoksittain. Muiden kaloreita en jaksanut laskea.Onko kellään kommentoitavaa? Tän päivän syömiset:
Aamupala:
Kahvi.Lounas:
Kahvi.Välipala:
Pieni taatelipatukka.Päivällienn/illallinen:
Sama kuin eilen (yllä^^)
Hyvältä kuulostaa, jos ne sinulle maistuu hyvälle myös. En tosin ole minkään ravintoalan ammattilainen.
Itse en laihduta vaan olen tehnyt elämäntapamuutoksen. Yksi sen kulmakivistä on monipuolisuus. Eli ei päivästä toiseen samaa (toki useinkin kahtena päivänä samaa päivällistä, laiskahko kokki kun olen) ja pyrin myös toteuttamaan yhtä kiinalaisen ruokavalion periaatetta: 30 eri ruoka-ainetta joka päivä (samaa voi tavoitella esim 5 väriä kasviksia joka päivä) - ideana on tuossa yksinkertaisesti se, että noin laajalla ruoka-ainevalikoimalla saa riittävästi erilaisia hivenaineita ja mineraaleja ja mitä niitä nyt on. Mutta on yllättävän vaikeaa ja vaatii aina kaikenlaisia yrttejä ja erilaisia pähkinöitä jne. Ja pieniä määriä kutakin :)
Gamylen
Täällä on lähtenyt taas ilosesti nesteet liikkeelle. Tässä kuukauden verran on kun taas syönyt mitä sattuu niin lähti 2 päivässä 1,5 kg pois. 😅 vaikka olen siis syönyt 1300-1500 kcal päivässä! Tiedän että tämä päivä tulee olemaan kaikista vaikein, koska olen koko päivän kotona ruokienvieressä ja elimistö varmaan kohta rupee huutelemaan sokeria pitkästä aikaa (ens iis mitenkään välttele sokeria kyllä normaalistikaan) ja tuntuu että aina kun tiedän että olen laihtunut paljon lyhyen ajan sisällä, alkaa aivot tekemään tepposia ja vaatimaan ruokaa vaikka ei ole nälkä. Yritän kuitenki tsempata itteni salille ja syömään järkevästi.
Heli
Vierailija kirjoitti:
Täällä on lähtenyt taas ilosesti nesteet liikkeelle. Tässä kuukauden verran on kun taas syönyt mitä sattuu niin lähti 2 päivässä 1,5 kg pois. 😅 vaikka olen siis syönyt 1300-1500 kcal päivässä! Tiedän että tämä päivä tulee olemaan kaikista vaikein, koska olen koko päivän kotona ruokienvieressä ja elimistö varmaan kohta rupee huutelemaan sokeria pitkästä aikaa (ens iis mitenkään välttele sokeria kyllä normaalistikaan) ja tuntuu että aina kun tiedän että olen laihtunut paljon lyhyen ajan sisällä, alkaa aivot tekemään tepposia ja vaatimaan ruokaa vaikka ei ole nälkä. Yritän kuitenki tsempata itteni salille ja syömään järkevästi.
Heli
Sulla voi olla "nälkävelka". Oot syönyt liian vähän liian pitkään ja siksi nälkä on järkyttävä. Verrattavissa siis univelkaan, jatkuvasti et voi mennä vähillä unilla vaan joskus sun on nukuttava univelat kiinni! Siksi kannatan maltillista kalorivajetta, 1300kcl kuulostaa todella vähältä.
Gamylen, kuulostaa todella fiksulta tuo monipuolisuus.👍
Heli, näläntunne on kyllä mielenkiintoinen asia. Joskus taatusti tekee hyvääkin, että syö päivän ajan kunnolla itsensä kylläiseksi. Mutta toisaalta laihdutus onnistuu harvoin kokonaan ilman nälkää ja mielitekoja... Lisäksi itselläni tietty nälkä jatkuu aina herkkupäiviä seuraavinakin päivinä. Kuulostele kehoasi ja tsemppiä taas salille ja syömisiin :)
Mun viikonloppu meni hyvin. Lauantaina oli vähän univelkaa ja varmaan tuota jonkun mainitsemaa "nälkävelkaakin", joten herkuttelin hiukan salmiakilla (n. 100g) ja lasagnella. Sunnuntaina pidin jo pienet treenit, maanantaina kävin salilla ja eilen kävelin 11000 askeleen lenkin ulkona. Eilen ruokana oli tofua ja kukkakaalia kermaan tehdyllä rosepippurikastikkeella. Tänään on lepopäivä, eli ajattelin venytellä oikein kunnolla <3
Mä en oo itsestäni mittoja ottanut, mutta nyt viikonloppuna vaatteita valitessa huomasin, että ylimääräistä on selkeästi lähtenyt käsivarsista, hartioista ja niskasta. Kaverikin näki mut pitkästä aikaa ja huomasi pienentymiseni. Koko olemus on pikku hiljaa muuttunut ryhdikkäämmäksi, kun yläselkä ja hartiat ovat tiukemmassa kunnossa. En näytä niin pöhöttyneeltä enää. :) Oon myös lisännyt maapähkinävoita ruokavalioon, ja sattumalta juuri nyt on kuiva ihottuma käsivarsissa helpottunut. Voi olla sattumaakin, mutta ehkä hyvät sisäiset rasvat ovat tehneet ihollekin hyvää.
-Lyydi
Paino tippunut nyt 4,5 kg. Lähtöpainoni oli 79 kg, tavoite kesään mennessä 68 kg. Tyytyväinen olen. Suurin muutos on kasvisten runsas lisääminen ruokavalioon. Syön päivittäin liki kilon kasviksia ja hedelmiä. Napostelu jäänyt kokonaan. Liikuntaa en juuri ole lisännyt. 2-3 krt kevyttä liikuntaa/vko esim. tunnin kävelylenkkejä tai joogaa.
Paino on junnannut 76kg:n pinnassa nyt koko viikon :/ viime viikolla en käynyt salilla kertaakaan, mulla oli niin stressaava työviikko, etten yksinkertaisesti vain jaksanut. Lauantaina olin menossa salille, mutta 30m päässä salista tajusin, että treenihousut jäi kotiin! Tällä viikolla koitan ehtiä taas kahdesti salille.
Koitan tällä viikolla myös laskea kaloreita hieman tarkemmin.
-Lotuskukka