Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kuusi viikkoa eneilyä takana. Tulos -13,5 kiloa. Tämä on vasta alkua mutta kivasti on lähtenyt käyntiin.
Apinanraivo
Lopputuloksena olet painavmpi kuin aloittaessa.
Arvelinkin, että tällä laihdutusmenetelmällä on vaikea saada kannustusta ainakaan netissä siitäkin huolimatta, että se on lääkärin suositus. Tsemppiä kuitenkin sinulle olet sitten laihduttamassa tai kamppailet muiden elämän haasteiden kanssa.
Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta. Ei heidän suosituksilla ole mitään arvoa.
Luotan enemmän lääkäreihin kuin lukutaidottomaan av-trolliin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 170 cm ja lähes 64 kg. Kesäisin painan 56-58, kg, talvisin 59-61, eli nyt on tavallista enemmän talvipainoa... Kolmessa kuukaudessa tuli peräti 6 kg (hui!), kun lopetin lähes päivittäisen liikunnan, join ihan liikaa makeaa kermakahvia, söin parapähkinöitä... :] (huono idea lihottaa sydänsuruun)
Joulun jälkeen totesin, ettei meno voi jatkua - paino saisi pysyä toistaiseksi vaikka samana, kunhan en lihoa enempää! Tammikuussa paino onkin pysynyt samana. Viime viikolla lopetin kahvin juonnin, korvasin vähällä kaakaolla mutta kermat sai jäädä. Mitään kieltoja ei ole, koska syön aina hyvälaatuista, mutta määriä pienensin. Talven ajan tavoitteeni on siis ylläpitää hyvinvointia, ja syödä vain sen verran, että jaksan.
Yleensä motivaatio keventää löytyy vasta maaliskuussa. Viime vuonna tosin laihduin vasta kesä-heinäkuussa, kun liikunnallisen elämän myötä oli parempaakin tekemistä kuin syöminen tylsyyteen.
Tavoitteeni on painaa ennen kesää 58 kg.
Nimimerkillä A.
7 päivää myöhemmin... painoin 64,5 kg.
Harjoittelin koko tammikuun syömään vain sen verran, kun oikeasti maistui ja millä pärjäsin. Aika paljon, mutta lihominen selvästi hidastui/lakkasi. Jätin makeat kermakahvit kokonaan pois, ehkä jo pelkästään se auttoi.
Luulen, että tarvitsin tuon sopeutumisvaiheen, ettei keventäminen olisi yhtäkkiä kova kärsimys. Helmikuun ensimmäisenä päivänä tiesin, että nyt onnistun. Aloitin 100 päivän dieetin, jonka aikana on tarkoitus kerryttää "50 000 pistettä" - sama kilokalorimäärä edustaa toivomaani painonpudotusta, n. 7 kg. Jostain syystä minua motivoi kerryttää pisteitä, kuin ajatella, että olen sen "velkaa"..! Se on psykologinen seikka, jolla laihdutukseni pääsee alkuun.
Lähtöpainoni oli siis 64,5 kg. Parin päivän jälkeen se oli 64,1 kg.
En punnitse itseäni joka päivä, vain kun tuntuu siltä, mutta viimeistään 11. toukokuuta. Silloin on tullut 100 päivää täyteen. Mielenkiintoista nähdä.
Nimimerkillä A
Tänä aamuna painoin 63,5 kg. (Takana 5 päivää laihdutusta).
Nimimerkillä A
Tänään painoin 63,4 kg. (Takana viikko laihdutusta.)
Tuntui kuin olisin "keksinyt polkupyörän uudelleen", kun korvasin osan lihasta perunalla... :)
Eilen meinasin tehdä kaalipataa, jossa olisi ollut porkkanaa, sipulia ja jauhelihaa. Mutta kaalit ei oo tänä vuonna hyviä, en ole löytänyt sellaisia mietoja, mehukkaita ja makoisaa... joten korvasin kasvikset perunalla.
A
Ihme juttu. Painoin aamulla 63,4 kg (takana 8 päivää laihdutusta). Sen jälkeen kävin veskissä, ja söin aamiaisen joka painoi 430 grammaa. Uteliaisuuttani punnitsin itseni uudelleen - harmistuneena siitä, että unohdin punnita itseni uudelleen just ennen aamiaista, heh... Painoin taas 63,4 kg.
Painon lasku tapahtuu nopeammin, kuin odotin. Ehkä se vielä hidastuu tässä helmikuun aikana, ennen kuin aloitan liikunnan; en ole laihdutuksen aikana käynyt kertaakaan edes lenkillä. Mietin mitä kulutukseni mahtaa olla, kun istun lähinnä koneen äärellä aamusta iltaan. Normaalisti se olisi keskimäärin 2000 kcal/vrk, mutta nyt veikkaisin että hyvä jos 1800. En tiedä.
Pisteitä (arvioimani kcal-vaje päivittäisessä energiansaannissani) on 3500 kahdeksassa päivässä. Yhtenä päivänä söin lähes 2000 kcal, muina lähes 1500 kcal, josta tuli 7 x 500 pistettä. Liikunnalla en siis ole kerryttänyt yhtäkään pistettä! VIELÄ.
Eilen olin kipeä, nyt vähän toipumassa. Ruokahalua on kuitenkin ollut, olen syönyt jo lähes 1000 kcal vaikka on vasta aamupäivä (!) - se tietää nälkää iltapäivälle, ellen syö entistä pienempiä annoksia.
Periaatteeni on kuitenkin, että syön aina mahdollisimman vähän, ottaen huomioon etten jaksa olla jatkuvasti syömässä suupaloja... Tarvitsen sen täyden tunteen välillä. Ja kriteeri on, että vireystaso säilyy. Jos syöminen siihen auttaa. Teen ajatustyötä, enkä kestä nälkää! Ei haittaa vaikka tänään tulisi välipäivä laihtumiseen ja saisin lähes 2000 kcal, pääasia etten lihota, ja että laihtuminen jatkuu taas pian. Pyrin kuitenkin vähempään joka päivä. Ehkä tänään voisi auttaa, kun kävisin vaikka ostoksilla. Muutama tunti vierähtäisi miettimättä, auttaisiko ruoka jaksamiseen, kun ei se kuitenkaan auta siihen ettei ole täydessä iskussa.
Sen tiedän, että liikunta parantaa nälän kestämistä. Vaikka itse liikkumisesta tulisikin nälkä, niin sitä myös kestää paremmin, kokemukseni mukaan. Joo kyllä mä tästä vielä... :)
A
Ihan ok, kunhan pidät mielessä, että ihmiselimistö ei toimi koneen tavoin. Vähillä syömisillä painosi loppujen lopuksi vain lisääntyy.
Mikä olisi sopiva energiamäärä, kun en liiku juuri ollenkaan? Nyt se on ollut n. 1500 kcal/vrk. Pitäisiköhän olla vähän enemmän.
Jatkan toistaiseksi samalla, eli n. 1500 kcal päivässä, välillä voi olla enemmän (<2000). Esimerkiksi tänään oli 1750.
Söin kaksi isompaa ateriaa, jolla nälkä pysyi molemmilla kerroilla poissa peräti 4 tuntia (kun nälkä tuli suuntasin heti kotiin, puolen tunnin päästä pääsin jo syömään, heh!). Niiden isojen aterioiden lisäksi söin aamiaisen ja välipalan. Eli söin tänään vain neljä kertaa, yleensä 5-7... Ihan hyvää vaihtelua.
A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kuusi viikkoa eneilyä takana. Tulos -13,5 kiloa. Tämä on vasta alkua mutta kivasti on lähtenyt käyntiin.
Apinanraivo
Arvelinkin, että tällä laihdutusmenetelmällä on vaikea saada kannustusta ainakaan netissä siitäkin huolimatta, että se on lääkärin suositus. Tsemppiä kuitenkin sinulle olet sitten laihduttamassa tai kamppailet muiden elämän haasteiden kanssa.
Eri
Ok, luota ihan vapaasti. Moni muukin luottaa vain tittelin vuoksi, viis koulutuksesta.
Minäkin luotan lääkäriin sairauden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apinanraivo
EriOk, luota ihan vapaasti. Moni muukin luottaa vain tittelin vuoksi, viis koulutuksesta.
Minäkin luotan lääkäriin sairauden hoidossa.
Ylipaino on usein sairaus, sairaudesta johtuvaa tai sairauteen johtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Malla_tunturi_1 kirjoitti:
Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun, koska olen suorittanut ravitsemustieteen laajan sivuainekokonaisuuden (cum laude) arvosanalla 5. Perusohjeet painonpudotusta suunnittelevalle ovat hyvin yksinkertaiset:
1) Ensin selvität, kuinka paljon oikeasti olet ylipainoinen eli BMI:si, joka saadaan jakamalla paino pituuden neliöllä. Paino on varmasti normaali, kun BMI on alueella 20-25. Jos BMI:si on yli 25, mutta rasvaprosenttisi on alhainen, olet vain lihaksikas eikä sinulla ole todellista laihdutuksen tarvetta.
2) Selvität johtuuko ylipainosi, jostakin sairaudesta, kuten kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai johonkin muuhun, vakavaan sairauteesi käyttämästäsi kortisonilääkityksestä. Viimeksi mainitun seurauksena kehon lihaskudos hajoaa, rasvaa kertyy kudoksiin ja veren rasva- ja sokeriarvot pyrkivät nousemaan.
3) Selvität onko elämäntilanteesi muulta kuormittavuudeltaan sellainen, että kykenet keskittymään vielä yhteen asiaa eli laihduttamiseen.
4) Jos sinulla on jokin aineenvaihduntaasi vaikuttava sairaus on parasta keventää lääkärin valvonnassa, ravitsemusterapeutin sinulle räätälöimiä ohjeita noudattaen. Jos olet tipoterve, voi kehon keventäminen onnistua itse hankituin ohjein, ja ominpäin.
5) Laihdutuksen onnistuminen on kiinni 75 % ruokavaliosta, ja 25 % liikunnan määrästä ja laadusta. (Tosin vaikkei paino laskisikaan liikunnan lisäämisen myötä, on lihaksikkaampi vartalo aina kiinteämpi, ja vähemmän vaatteissa tilaa vievä kuin vähemmän lihaksikas.)
6) Tavallinen terveellinen ruokavalio sopii laihduttajalle - vain energiamäärää on vähennettävä niin paljon, että kulutus ylittää energian saannin. (Terveelliseen ruokavalioon eivät tietenkään kuulu valkoinen sokeri tai liiallinen rasvan, varsinkaan kovan rasvan käyttö, alkoholin jatkuvasta tissuttelusta puhumattakaan. Ns. proteiinidieetit kuormittavat munuaisia; saattavatpa jopa vaurioittaa niitä. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sovi kaikille, ja nopeat laihdutustulokset ovat harvoin pysyviä. Paastolla kehon paino putoaa helposti 2 kg muutamassa päivässä, kun lihasten ja maksan glykogeenivarastot tyhjenevät. Vähäkalorisilla pikadieeteillä on taas vaarana nesteiden ja kehon lihasmassan liiallinen menetys. )
Noilla ohjeilla laihduttaminen toistuu vuodesta toiseen.
Ylipainosta pääsee aina eroon, tyhmyys on pysyvä olotila.
Aivan, tyhmyydellä laihdutus toistuu joka vuosi.
Täällä on hyvin erilaisia laihduttajia laihduttamassa hyvin erilaisin metodein, mutta kaikki tavat ovat mielestäsi tyhmiä. Osaatko nyt kertoa, mikä olisi se viisas tapa?
Ellet osaa tehdä EDES sitä, miksi roikut tässä vertaistukiketjussa aamusta iltaan, päivästä ja viikosta toiseen aukomassa päätäsi?
(Se tyhmyys taitaa olla lähempänä sinua kuin luuletkaan... Tautologinen jankuttaminen ilman mitään asiasisältöä ei vaikuta kovin viisaan tai terveen ihmisen puuhalta.)
Mä ihan ensimmäistä kertaa aattelin joulukuussa, että mitä jos en lihottaisikaan enää seuraavana talvena? Olen pitänyt talvilihottamista ihan normaalina. Mutta onhan se aika turhaa touhua. No sitä ei tarvitse vielä miettiä... seuraavaksi on kevät! :)
A
Vierailija kirjoitti:
Apinanraivo
Kerrotko kertauksen vuoksi, mitä tuo eneily on? Olet sen varmaan kertonut jo aiemmin, mutta en jaksaisi nyt selata koko ketjua läpi. Kiitos jos viitsit! 🙂
Erittäin Niukka Energinen dieetti. =ene.
Toteutetaan lääkärin valvonnassa esim ennen laihdutusleikkausta.
Lopeta jo. Lo-pe-ta. L O P E T A.
-6kg tän vuoden puolella.
Tiputin alle 2100kcal/vrk keskiarvolle ja muuten jatkoin elämää ku ennen kuntosalilla ja aerobisissa. Nyt painoa vielä 110kg 180cm varressa. Hiilarit aina alle 100g/vrk, rasvojen ja proden suhde vaihtelee päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apinanraivo
Kerrotko kertauksen vuoksi, mitä tuo eneily on? Olet sen varmaan kertonut jo aiemmin, mutta en jaksaisi nyt selata koko ketjua läpi. Kiitos jos viitsit! 🙂
Eneily on pussikeittojen syömistä, jotka sekoittavat elimistön ja laihdutuksen jälkeen lihominen on varmaa.
Paino karvan alle 76, oikeaan suuntaan siis matkalla 👍
Lumet luotu katolta ja pannukahvia tulossa, elämä on hyvää ❤️
Mukavaa sunnuntaita kaikille vetisestä Lounais-Suomesta!
Gamylen
Olisi vihdoin tarkoitus saada viimeisetkin liikakilot pois ja kiinteytyä. Olen siis laihduttanut ~30kg jokunen vuosi sitten, sain jojoilun loppumaan ja onnistunut pitämään painon tasaisena ilman että olen edes miettinyt asiaa. Eli elämäntapamuutos johon kuuluu myös herkuttelut. Unelmakroppaan on silti vielä vähän matkaa ja nyt on onneksi mielentila sellainen että jaksaa taas elää normaalia terveellisemmin, sopivasti ennen kesää 🙂
Yksi asia mikä hieman harmittaa on painonpudotuksessa jäänyt ylimääräinen nahka. Lähinnä reisissä ja mahassa. Ei onneksi pahasti, eli ei ole fyysistä haittaa, mutta pinnallisesti ajateltuna, en taida ikinä sitä alusvaatemallin vartaloa saavuttaa 😄 Olen kuitenkin enemmän kun tyytyväinen painonpudotukseeni ja ennen kaikkea siihen jojoilun loppumiseen. Kuitenkin jos täytyy jotain negatiivistä keksiä niin tämä on se. Miten te muut suhtaudutte mahdolliseen löysään nahkaan?
Mä jätin pisteiden laskemisen. Pidän vain kalorirajoitukset ennallaan, ja sen että seuraan painoani 100 päivän jaksolla.
A
Vierailija kirjoitti:
Olisi vihdoin tarkoitus saada viimeisetkin liikakilot pois ja kiinteytyä. Olen siis laihduttanut ~30kg jokunen vuosi sitten, sain jojoilun loppumaan ja onnistunut pitämään painon tasaisena ilman että olen edes miettinyt asiaa. Eli elämäntapamuutos johon kuuluu myös herkuttelut. Unelmakroppaan on silti vielä vähän matkaa ja nyt on onneksi mielentila sellainen että jaksaa taas elää normaalia terveellisemmin, sopivasti ennen kesää 🙂
Yksi asia mikä hieman harmittaa on painonpudotuksessa jäänyt ylimääräinen nahka. Lähinnä reisissä ja mahassa. Ei onneksi pahasti, eli ei ole fyysistä haittaa, mutta pinnallisesti ajateltuna, en taida ikinä sitä alusvaatemallin vartaloa saavuttaa 😄 Olen kuitenkin enemmän kun tyytyväinen painonpudotukseeni ja ennen kaikkea siihen jojoilun loppumiseen. Kuitenkin jos täytyy jotain negatiivistä keksiä niin tämä on se. Miten te muut suhtaudutte mahdolliseen löysään nahkaan?
Ihosta en osaa sanoa, mutta pakko kehua saavutustasi! Jaksaisitko kertoa hieman enemmän siitä, miten olet saanut painon pysymään ja kuinka paljon esimerkiksi liikut päivittäin?
-Lyydi
Ähh, repsahdin nyt edellisellä viikolla. Tuli syötyä viikon mittaan yhteensä 4 Runebergin torttua, tänään sitten mentiin oikein kunnolla, söin neljä palaa piirakkaa ja puolikkaan keksirasian. Positiivista tässä on se, että tiedostan nyt taas paremmin mikä toimii mulle: en saa antaa yhtään löysää itselleni. Huomasin myös, että mitkään herkut ei edes maistunut niin hyvältä, söin vaan tottumuksesta (ja sen jälkeen vitutukseen, kun ärsytti repsahdus). Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että kaikki on ollut turhaa ja että ei tästä mitään tuu... Miten päästä takaisin hyvään laihdutusdriveen?
- eukalyptus
Jee, aloitin 4.1., tänään vaaka näyttää tasan 5 kg vähemmän! Luo uskoa siihen että 4,5 kuukauden kuluttua voin tosiaankin olla vielä tästäkin 13 kg kevyempi. Jatketaan, tsemppiä, pysykää lujana.
Fixaaja
Paino pudonnut tammikuun alusta vain sen 2,5 kg (josta 1-1,5 kg nestettä), mutta mitä mittanauha kertookaan: vyötäröltä ja lantiolta lähtenyt kokonaiset 7 cm!!! Jei! 😊
Tämä kertoo kyllä havainnollisesti, mihin meikä jemmaa kaiken pöhötyksen ja ihran.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! 🙂
Rinkeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihosta en osaa sanoa, mutta pakko kehua saavutustasi! Jaksaisitko kertoa hieman enemmän siitä, miten olet saanut painon pysymään ja kuinka paljon esimerkiksi liikut päivittäin?
-Lyydi
Syön kasvisruokaa enkä täytä maitotuotteita ollenkaan. Hyötyliikuntaa. Lopetin myös stressaamisen painosta, en esim ole punninnut itseäni muutamaan vuoteen, sillä en saa siitä numerosta kuin ahdistusta. Ennen kaikkea sisäistin tämän lopullisena elämäntapamuutoksena, painon putoaminen on vain seuraus hyvistä ja helposti ylläpidettävistä elämäntavoista. Muutama vuosi painon putoamiseen meni, mutta oli se sen arvoista kun tietää muutoksen olevan pysyvä.