Rennot häät tulossa. En aio lähettää kutsukortteja, en kutsu lapsia enkä turhia sukulaisia, ei puheita, ei leikkejä, mitä vielä pitäisi ottaa huomioon?
Kutsutaan vieraat henkilökohtaisesti whatsapissa, Facebookissa, kasvotusten tai miten nyt keneenkin yhteyttä pidetään. Lapset eivät ole tervetulleita enkä sukulaisistakaan halua paikalle kuin ne, joihin pidetään yhteyttä, eli lähinnä vanhemmat ja sisarukset.
Ei puheita, ei leikkejä, ei pönötystä. Eikä missään nimessä mitään naurettavia kirkkoseremonioita, emme kuulu kirkkoon emmekä ole uskovaisia. Ei virallista valokuvausta tai videokuvaajaa. En halua häistäni mitään hölmöä teatteria.
Pukukoodia ei myöskään tule. Ihmiset saavat ihan vapaasti päättää mitä päälleen pukevat, minua ei kiinnosta sitä yrittää dominoida. Itse haluan valkoisen mekon, tosin en mitään järkyttävän kallista morsiuspululiikkeen kertakäyttömekkoa. Sulhanen haluaa puvun takin ja farkut, päättää hänkin pukeutumisestaan aivan itse.
Hyvä ruokatarjoilu, musiikkia, alkoholia, yhdessäoloa. Vihkiminen joko maistraatissa tai paikan päällä.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (167)
Kuulostaa tosi hyvältä!
Meillä oli samanlaiset häät paitsi että kun ne oli kesällä niin pidettiin grillibileet omalla pihalla, party tent vaan pystyyn ja grilli kuumaksi :) Sen verran "investoitiin" että käytettiin kuitenkin pitopalvelua, eli ruuat ja niitten grillaus oli ulkoistettu.
Kutsuttiin vaan ihmisiä, joihin oikeastikin oltiin yhteydessä. Eikä esim. ketään sukua vain siksi että ovat sukua. Meidän häät, meidännäköinen päivä! (Vieraita oli n. 30)
Edustan palstan vähemmistöä, koska mä olen aina rakastanut häissä nimenomaan puheita! Yleensä ne on olleet hauskoja tai liikuttavia, ja on ollut mukava kuulla tutustakin parista sukulaisten kautta uusia tarinoita.
Pidän kyllä myös selkeydestä ja aikatauluista, muutun juhlissa tosi levottomaksi jos en tiedä mitä tapahtuu tai mitä pitäisi tehdä. Mulle vieraana on siis kiva, että on ohjelmaa ja selkeää tiedotusta. Tyyliin: ”Nyt nostamme alkumaljan. Nyt seuraa puheita. Nyt on häävalssi ja sitten vapaata tanssia. Nyt syödään pöytäkunnittain.”
Olemme erilaisia ja olen itse ollut vieraana näistä asioista kiitollinen. Että ei kaikki vieraat suinkaan vihaa puheita, pönötystä ja ohjelmaa :)
Niin ja viestini tarkoitus oli tuoda erilainen näkökulma keskusteluun, ap:n häät kuulostavat hyviltä jos ne ovat sellaiset kuin hääpari haluaa. Kyllä minäkin vieraana olen sen levottomuuteni kanssa pärjäillyt.
Mitkä ihmeen rennot häät tässä oli kyseessä? AP lateli heti tiskiin mitä kaikkea ei halua ja miten lapset eivät saa tulla jne. Ei ja ei ja ei. Kuulosti enemmän hautajaisilta kuin häiltä. Kokemukseni mukaan voin sanoa että mitä enemmän toivoo että ei olisi omissa juhlissaan sitä vähemmän porukkaa tulee.
treffit kirjoitti:
Kuulostaa tosi hyvältä!
Meillä oli samanlaiset häät paitsi että kun ne oli kesällä niin pidettiin grillibileet omalla pihalla, party tent vaan pystyyn ja grilli kuumaksi :) Sen verran "investoitiin" että käytettiin kuitenkin pitopalvelua, eli ruuat ja niitten grillaus oli ulkoistettu.
Kutsuttiin vaan ihmisiä, joihin oikeastikin oltiin yhteydessä. Eikä esim. ketään sukua vain siksi että ovat sukua. Meidän häät, meidännäköinen päivä! (Vieraita oli n. 30)
Jos huonosti käy, on naapurissa samaan aikaan teineillä vastaavat bileet. Yritä siinä sitten virittäytyä häätunnelmaan, kun vieressä on ihan samanlaiset lastenjuhlat.
Miksi ihmiset niin hurjan usein väittää juhlivansa rennosti, kun eivät juhli ollenkaan, vaan viettää lauantai-iltaa.
Ap:n häät on siitä vähän hankalat, että kukaan ei oikein tiedä, mitä on tapahtumassa. Pitää heti alkuunsa sanoa selkeästi, että näissä juhlissa ei sitten ole mitään. Silloin väki pystyy poistumaan vaikka jo alkumaljan jälkeen johonkin toisiin juhliin, joissa on selkeämpi juhlan tuntu.
Varmasti kivat bileet jos porukka tuntee toisensa etukäteen tai muuten on helposti tutustuvaa porukkaa.
Itse olen ollut aikuisiällä 10 - 15 häissä. Parhaimmat häät olivat todella isot kylähäät, johon oli kutsuttu koko kylä ja vähän kuokkavieraita päälle. Ohjelma oli hyvinkin perinteinen morsiamenryöstöineen ja tuttu juttu leikkeineen. Oli todella hauskaa, tutustuin todella moneen uuteen ihmiseen ja häät jatkuivat aamuun asti. Viime kesänä olin tällaisissa ”rennoissa” häissä, kaikki pysyttelivät omissa porukoissaan, hääpari juoksi täyttämässä boolimaljaa ja kaljakaappia, bändi sai hiukan eloa porukkaan mutta muuten oli ihan älyttömän tylsää.
Omat hääni olivat aika perinteiset ja varmasti osalla oli tylsääkin, meille kuitenkin ikimuistoinen päivä enkä tekisi kuin yhden asian toisin ja se olisi se, että pyytäisin isän saattamaan mut alttarille.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n häät on siitä vähän hankalat, että kukaan ei oikein tiedä, mitä on tapahtumassa. Pitää heti alkuunsa sanoa selkeästi, että näissä juhlissa ei sitten ole mitään. Silloin väki pystyy poistumaan vaikka jo alkumaljan jälkeen johonkin toisiin juhliin, joissa on selkeämpi juhlan tuntu.
Uskon että joskus tulevaisuudessa näitä häitä käsitellään taas tällä palstalla. Silloin aloituksen on tehnyt joku vieraista ja otsikko on "olipas jumalattomat tylsät häät!".
Jos minulla olisi lapsia ja niitä kiellettäisiin tulemasta juhliin jotka perinteisesti ovat olleet koko suvun/perheen juhlat niin menisi kyllä roskakoriin koko kutsu. En jaksaisi sitä säätöä varsinkin jos kyseessä ei ole joku läheinen ystävä ja toiseksi mikäli kutsussa olisi muutenkin noin paljon "EI"-sana mainittuna.
Olen jo sen verran vanha, että olen ehtinyt elämäni aikana olla kymmenissä häissä. Yksissäkään ei ole ollut mitään sellaista ohjelmaa, joka olisi oikeasti ollut viihdyttävää. Ohjelmanumerot ovat aina olleet amatöörimäisiä, kotikutoisia ja niiden esittäjinä on ollut ö-luokan taiteilijoita tai peräti harrastelijoita. Niitä on katsellut vain siksi, että juhlassa ole mitään muutakaan tekemistä. Jos ei ole varaa tai halua satsata ohjelmanumeroissa laatuun, kannattaa jättää ne suosiolla kokonaan pois.
Lapsettomat häät on ihan ok. Antaa suuremman vapauden valita juhlapaikka, kun ei tarvitse huomioida lasten viihtyvyyttä eikä myöskään turvallisuutta. Sitäpaitsi aika monet vanhemmat lähtevät oikein mielellään joskus juhlimaan ilman lapsiakin. On tietysti ikävää, jos ei saa lapsenvahtia, mutta aivan yhtä lailla häistä joutuisi jäämään pois sairastumisen, työvuoron tms vuoksi. Tai vaikka lapset olisivatkin kutsuttu, lapsikin voi olla sairaana ja sen vuoksi vanhemmatkaan eivät osallistu silloin häihin.
Hyvä juhlapaikka on sellainen, jossa pääsee liikkumaan ja jossa on mahdollisuus istahtaa tuttujen kanssa jonnekin muuallekin kuin varsinaisten pöytien ääreen. Ei tarvitse huudella toisiin pöytiin. Jos paikassa on joko sisällä tai ulkona jotain erityistä nähtävää, se on plussaa. Hyvää ruokaa ja hyvää juomaa. Tärkeintä on kuitenkin ihmiset ja ne tiukkapipoiset mielensäpahoittajapönöttäjät kannattaa jättää kutsumatta. Kun jokaisella kutsutulla on riittävästi tuttuja, juttu luistaa pienissäkin ryhmissä vallan mainiosti. Vielä musiikkia, tanssia...mun mielestä ei muuta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi lapsia ja niitä kiellettäisiin tulemasta juhliin jotka perinteisesti ovat olleet koko suvun/perheen juhlat niin menisi kyllä roskakoriin koko kutsu. En jaksaisi sitä säätöä varsinkin jos kyseessä ei ole joku läheinen ystävä ja toiseksi mikäli kutsussa olisi muutenkin noin paljon "EI"-sana mainittuna.
No eihän se kutsu mikään osallistumisvelvollisuus olekaan. On ihan luvallista nakata kutsu roskiin ihan mistä syystä haluaa.
Hyviin juhliin ei tarvita kuin kolme asiaa:
- Ruokaa
- Alkoholia
- Bändi
Nämä riittävät. Muuta ei tarvita.
Poikkeuksetta omasta kokemuksesta just ne ”rennot häät” on ollut kaikkein ankeimpia. Rennot häät usein tarkoittaakin oikeasti ”hääparia ei jaksanu kiinnostaa, joten nimettiin nää rennoiks”. Sen seurauksena juhlapaikalla kaikki on vähän hukassa, kukaan ei tiedota mitä tapahtuu ja milloin, hääpari katoaa johonkin yhtäkkiä tunniks ”nopeesti ottaa kuvia” ja sillä aikaa jengi vaan odottaa, pöytäjärjestyksiä ei oo mietitty eli kaveriporukat on ihan hajallaan jne. Hääpari tietenkin viihtyy kun heillä on päivässä väkisinkin enemmän ns. omaa ohjelmaa, mutta vieraan näkökulmasta on vaan tylsää. Oikeasti saa olla todella tiivis vierasporukka, että ilman ohjelmaa kaikki bailaa ja viihtyy. Aloitus ei vielä ihan vakuuttanu, vahvaa ylemmyydentuntoa havaittavissa (”oottakaa vaan kun minä pääsen järjestämään häät niin ne on maaaailman parhaat” - sanoi jokainen morsian).
Kuulostaa aivan ihanalta. Me ollaan myös poikaystävän kanssa puhuttu että jos me mennään joskus naimisiin niin se on sitten maistraatissa vihkiminen ja paikalle tulee miehen vanhemmat ja mun läheisimmät sisarukset. Juhlat pidettäisiin sitten jossain vähän "isommalla" porukalla eli sinne vois sitten tulla läheisimmät ystävät ja ne perheenjäsenet keitä kutsutaan paikalle. Lapsista me ei kumpikaan välitetä niin niitä ei haluttais paikalle. Ihan vaan yhdessäoloa, musiikkia, syömistä ja juomista. Ehkä saunomista illemmalla. Me ei kumpikaan pidetä perinteisistä kirkkohäistä niin sellaisia ei haluta joten meille sopii joku muu ratkaisu. Juhlat ehdottomasti halutaan kuitenkin, mutta ei niitä väkinäisiä leikkejä mistä vieraille tulee vaan epämukava olo eikä kaiken maailman pikkuserkkuja vaan ne oikeasti läheisimmät tyypit. Jotakin ohjelmaa toki, mutta ei mitään näitä hääjuttuja.
Häiden kuuluu olla sen parin näköiset, joten se mikä itselle tuntuu parhaalta ratkaisulta niin se on hyvä. Ap:n häät kuulostaa aivan ihanilta.
Taitaisi olla parasta, että poikkeatte vain kahteen pekkaan maistraatissa. Ei tarvitse edes todistajia viedä mukanaan, vaan talon puolesta hoituu sekin homma. Sitten vain kotiin juhlimaan putelien kera. Tulee paljon halvemmaksi, kun ei tarvitse järjestellä sapuskoita tai hääpaikkoja.
Siis ovatko kommentoijat jotenkin loukkaantuneet tästä aloituksesta vai mitä ihmettä? :o Eihän nykypäivänä ole edes kovin epätyypillistä että lapsia ei kutsuta, itse menisin mieluusti juhliin joissa ei tarvitse uhrata ajatustakaab lapsille!
Siskollani oli aika pitkälti aloittajan kuvailema häät, kutsut tosin laittoi tulemaan postitse. Hyvin viihdyttiin, ja kokemukseni mukaan ihan kaikissa vähänkin isommissa juhlissa porukka jakaantuu vähän pienempiin porukoihin juttelemaan, porukat saattavat tosin illan mittaan vaihtua ja muuttua. Vai onko joku nähnyt joskus 100 ihmistä kaikki seurustelemassa tasapuolisesti kaikkien kanssa?
Itse pääsen juhlatunnelmiin suunnilleen sillä että sanotaan että nyt on juhlat ja musiikki soi :) mitään ihmeellistä ohjelmaa en ole koskaan yksissäkään juhlissa kaivannut. Jotkut puheet ovat tosin olleet hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ovatko kommentoijat jotenkin loukkaantuneet tästä aloituksesta vai mitä ihmettä? :o Eihän nykypäivänä ole edes kovin epätyypillistä että lapsia ei kutsuta, itse menisin mieluusti juhliin joissa ei tarvitse uhrata ajatustakaab lapsille!
Siskollani oli aika pitkälti aloittajan kuvailema häät, kutsut tosin laittoi tulemaan postitse. Hyvin viihdyttiin, ja kokemukseni mukaan ihan kaikissa vähänkin isommissa juhlissa porukka jakaantuu vähän pienempiin porukoihin juttelemaan, porukat saattavat tosin illan mittaan vaihtua ja muuttua. Vai onko joku nähnyt joskus 100 ihmistä kaikki seurustelemassa tasapuolisesti kaikkien kanssa?
Itse pääsen juhlatunnelmiin suunnilleen sillä että sanotaan että nyt on juhlat ja musiikki soi :) mitään ihmeellistä ohjelmaa en ole koskaan yksissäkään juhlissa kaivannut. Jotkut puheet ovat tosin olleet hyviä.
Mikä siinä oikein on että kun AP kysyi mielipidettä noista häistä niin sitten kun porukka rehellistesti kertoo omat mielipiteet niin ollaan niin vihaisia siitä miten joku kehtaa jollain tavalla olla eri mieltä jostain AP:n kanssa? Onko se pakko sitten kysyä muiden mielipidettä jos ei kestä ettei kaikki täällä ylistetä AP:tä ja taputeta yhdessä oikein urakalla?
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksetta omasta kokemuksesta just ne ”rennot häät” on ollut kaikkein ankeimpia. Rennot häät usein tarkoittaakin oikeasti ”hääparia ei jaksanu kiinnostaa, joten nimettiin nää rennoiks”. Sen seurauksena juhlapaikalla kaikki on vähän hukassa, kukaan ei tiedota mitä tapahtuu ja milloin, hääpari katoaa johonkin yhtäkkiä tunniks ”nopeesti ottaa kuvia” ja sillä aikaa jengi vaan odottaa, pöytäjärjestyksiä ei oo mietitty eli kaveriporukat on ihan hajallaan jne. Hääpari tietenkin viihtyy kun heillä on päivässä väkisinkin enemmän ns. omaa ohjelmaa, mutta vieraan näkökulmasta on vaan tylsää. Oikeasti saa olla todella tiivis vierasporukka, että ilman ohjelmaa kaikki bailaa ja viihtyy. Aloitus ei vielä ihan vakuuttanu, vahvaa ylemmyydentuntoa havaittavissa (”oottakaa vaan kun minä pääsen järjestämään häät niin ne on maaaailman parhaat” - sanoi jokainen morsian).
Sinäpä sen sanoit. Aloituksesta sai sellaisen olon kuin että sen kirjoittajan mielestä kaikki muut häät jossa on jotain ohjelmaa niin kyseessä on vain jotain "naurettavaa teaatteria" ja ne omat häät ovat niin uniikit ja maailman parhaimmat koska me ollaan vähän parempia. Häissä ei ole mitään vikaa mutta aloituksen kirjoittaja ei vaikuta miltään mukavalta ihmiseltä jolla olisi jalat tukevasti maassa. Järjestäkööt ihan millaiset haluaa ei ketään oikeasti kiinnosta, vieratkaan tuskin edes muistavat niitä parin vuoden päästä.
Ja varmin stressinpoistaja. Ei lahjoja.
Ei tarvitse vieraiden stressata kuinka paljon pitää antaa rahaa, eikä sitten pariskunnan pahastua, kun saivat liian vähän.
Noihan kuulostaa täydelliseltä :)
Muakin ihmetyttää rivien välistä ties mitä lukevat kiukkuperseet tässä keskustelussa... kai sen mielipiteen voi sanoa niinkin ettei jätä itsestään höyrypäisen henkilöönmenijän kuvaa? Totuus on, että osaa vastaajista kiukutti kun häät eivät olleet kuten heillä tai lapsia ei kutsuttu tai kun ap ei hirveesti stressaa tai... mitä vaan. Sama homma ku vihaisilla vanhemmilla jotka ei ymmärrä velan ratkaisua vaan otetaan se jotenkin henkilökohtaisesti.
Sen verran kannattaisi muodollisuuteen ehkä kuitenkin panostaa, että kutsu olisi yksiselitteinen. Ihan vaan, että välttyisi turhalta draamalta. Jos kutsut ovat jossain whatsapissa muiden keskustelujen ohessa, ne helpolla ohitetaan vähän sellaisena ennakkoilmoituksena ja jäädään odottamaan sitä "oikeaa" kutsua ja käytännössä sitten unohdetaan koko asia.
Sähköpostiinkin suhtaudutaan varmasti astetta virallisemmin.