Rennot häät tulossa. En aio lähettää kutsukortteja, en kutsu lapsia enkä turhia sukulaisia, ei puheita, ei leikkejä, mitä vielä pitäisi ottaa huomioon?
Kutsutaan vieraat henkilökohtaisesti whatsapissa, Facebookissa, kasvotusten tai miten nyt keneenkin yhteyttä pidetään. Lapset eivät ole tervetulleita enkä sukulaisistakaan halua paikalle kuin ne, joihin pidetään yhteyttä, eli lähinnä vanhemmat ja sisarukset.
Ei puheita, ei leikkejä, ei pönötystä. Eikä missään nimessä mitään naurettavia kirkkoseremonioita, emme kuulu kirkkoon emmekä ole uskovaisia. Ei virallista valokuvausta tai videokuvaajaa. En halua häistäni mitään hölmöä teatteria.
Pukukoodia ei myöskään tule. Ihmiset saavat ihan vapaasti päättää mitä päälleen pukevat, minua ei kiinnosta sitä yrittää dominoida. Itse haluan valkoisen mekon, tosin en mitään järkyttävän kallista morsiuspululiikkeen kertakäyttömekkoa. Sulhanen haluaa puvun takin ja farkut, päättää hänkin pukeutumisestaan aivan itse.
Hyvä ruokatarjoilu, musiikkia, alkoholia, yhdessäoloa. Vihkiminen joko maistraatissa tai paikan päällä.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Minuata juhla on juhla ja arki on arki. Jos oma avioliitto on verrattavissa makkaranpaistoon, niin siitä vaan. Itse halusin pönötykset, puheet, juhlat, koska olin ottamassa elämäni isointa askelta, antanut ison lupauksen. Ei se ollut mikään saunaillan arvoinen juttu, vaan ilotulituksen ja kaikenlaisen kauniin. Tädit ja sedät olivat tunteneet minut lähes 30 vuotta, miksi he olisivat olleet vieraina sen vähempiarvoisia kuin pari vuotta tuntemani osakuntakaverit?
No he ilmeisesti ovat läheisiäsi. Itse olen nähnyt serkkuni viimeksi 20 vuotta sitten joten miksi kutsuisin?
Juhlaruoka tulee, ei makkaranpaistoa. Minulle hyvä porukka, hyvä ruoka, musiikki, hyvä paikka, hyvät juomat jne. tekevät kyllä juhlan - ja se että siinä julistetaan naimisiinmenoa. En tarvitse rakkauden juhlimiseen puheita enkä pönötystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia häitä suunnittelen itsekin, joten seuraan tätä ketjua, jos tulee hyviä vinkkejä vastaan :-)
Paikkaa ei olla vielä varattu. Mietitään olisko jossain ravintolassa, josta voidaan varata erillinen huone. Tai sitten joku muu paikka, minne voi ruoan ja juomat tilata.
Kuinka monta vierasta ajattelitte kutsua?
Kutsuttavia n. 50 eli siihen varaudutaan vaikka kaikki tuskin pääsevät. Kaverit puolisoineen, sisarukset puolisoineen, vanhemmat. Etsiskelemme paikkaa jossa saisi olla omat juomat ja oma catering ja juhlia saisi vaikka yön yli.
Ap
Mukavaahan se olisi, jos omissa häissä oltaisiin pitkään. Vieraat vaan on niin itsekkäitä, että eivät viitsi siellä olla, jos ei ole koko ajan jotain ohjelmaa.
Tosin jos alkoholia saa rajattomasti, niin sen voimalla jotkut sitten varmaan ovat aamuun asti, vaikka muuten eivät olisi. Kadehdin joitain ulkomaita, joissa häitä juhlitaan monta päivää eikä silti viina ole oleellisessa roolissa.
Jaa'a, ehkäpä kaverimme ovat vaan seurallisempaa porukkaa kun eivät ole muissakaan bileissä mitään suurta ohjelmaa tarvinneet viihtyäkseen. Minustakin juhlissa parasta on seurustelu, ei puheiden kuuntelu tai morsiamenryöstö.
Ap
Täällä ne nillittää, joilla on ollut ihan helvetin tylsät pönötyshäät hiihhhii hauskoine leikkeineen - joissa kellään ei ole ollut kivaa paitsi niillä ympäriinsä juoksevilla ja kiljuvilla kakaroilla korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ihan samanlaiset häät ja kyllä vieraat tykkäsivät. Mulla oli beige silkkimekko, joka maksoi vain 165 euroa alennuksessa, mutta oli todella kaunis tai on edelleenkin tuolla kaapissa. Aion käyttää sitä vielä jossain juhlatilaisuuksissa. Hääjärjestelyt sujuivat ihan hujauksessa eikä ollut mitään stressiä. Kutsut hoidimme puhelimitse.
Paljonko teillä oli vieraita? Kuulostaa hyvältä.
Ap
Meillä oli pienimuotoiset häät, vain 20 vierasta. Ostettiin viehättävästä paikasta hääpaketti, johon kuului majoitus, hääillallinen ja aamiainen kaikille. Kaikki vieraat halusivat jäädä yöksi. Kutsuttiin vain vanhemmat, sisarukset ja läheisimmät ystävät. Omat vanhemmat olivat jo kuolleet, joten sinne tuli appivanhemmat, miehen sisko miehensä kanssa sekä veljeni vaimonsa kanssa sekä sitten läheiset ystävät.
Ja tosiaan ei haluttu mitään lahjoja. Tosin kaikki toivat jotain pientä muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholitarjoilu?
Koska pikku känni kuuluu häihin.
Ihmeen raskaasti ottaa osa palstalaisista ihan tuntemattoman ihmisen häät.
Kuulostaa WT häiltä. Onneksi olkoon! Olette juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat siis siihen kutsuun, ettei lapsia mukaan?
Mun kaveri kun meni naimisiin, niin kutsussa oli ei avec.. Eli kumppanit ja pennut jää veke, niin siellä häissä ei ollut kun pappi. Molempien vanhemmat on kuollu ajat sitte ja sisarukset ei ollu saanu edes kutsua.
Sit ne haukku facebookissa kaikki, kun kukaan ei mennyt
Jokainen järjestää omanlaisensa juhlat ja jokainen päättää itse, meneekö vai ei. Meidän häissä viihdyttiin, meillä oli 20 vierasta ja tarjoilu hoidettiin itse, hyvin se meni ja hauskaa oli. Ne eivät olleet illanistujaiset, vaan sukulaiset tulivat vähän kuin kylään, synttärimäiset tai valmistumisjuhlan tapaiset, mitä ne samalla myös olivat. Miehen veli nyt pitää aina puheen joka paikassa, joten sen verran oli ohjelmaa. Puheenaiheita riitti kyllä kaikkien kesken. Oma isäni myös lauloi, hän oli hyvä laulaja ja lauloi aina kun oli jotain onniteltavaa. Veljistäni yksi ei ollut, koska opiskeli ulkomailla siihen aikaan.
Meilläkään ei ole virallista hääkuvaa, mutta hyviä kuvia saatiin silti. Mies ei olisi halunnut häitä ollenkaan, mutta minun vanhempieni vuoksi järjestettiin tällaiset pienet perhehäät. Miehen vanhemmille ihan sama, mutta appiukko, joka pääsääntöisesti ei lähtenyt mihinkään juhliin, tuli myös. Myönnän suoraan, että olin jostain kumman syystä suosikkiminiä hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Olin viime kesänä tuollaisissa häissä, ihanaa oli. Koska ei ollut pukukoodia, laitettiin meidän kaveriporukassa parasta päälle eli iltapuvut naisille ja miehille puvut. Morsian itse oli paljon vaatimattomampi kuin me, sulhasellakin farkut ja joku paita, mutta ei se juhlimista haitannut. Vähän morsian jälkikäteen valitti, että ei tajuttu juhlien ideaa.
:D ihan hauska. Minua ei haittaisi, paitsi jos vit**ilumielessä joku kaveriksi luulemani tekisi puvustaan jonkinlaisen numeron ts. yrittäisi näpäyttää... Ei onneksi sellaisia Kaverit pitäisi olla. Huumorilla saa kyllä osallistua, mikäs siinä. Vaikka laittaisi jonkun rooliasun päälleen jos hyvältä tuntuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan kivalta, kunhan tarjolla on myös ei-alkoholitonta juhlajuomaa ja raittiitkin kelpaavat bileisiin.
Toki on, äitini esimerkiksi ei juo alkoholia juurikaan eikä taida kavereistakaan kaikki. Enkä kyllä itsekään tykkäisi pelkästään alkoholia juoda koko päivän ajan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli häät jossain seurantalolla, catering kasvis- ja erikoisruokavalioineen, livebändi, vähän puheita jne.
Miten tämä poikkeaa lähes kaikista muista häistä?
Olen ollut itse vain häissä joissa on ollut mukana myös lapsia ja hirveä määrä enoja ja tätejä ja serkkuja vain siksi koska on pakko kutsua, puheita enemmän kuin kukaan jaksaa kuunnella, pönötystä pönötyksen perään, kirkkovihkiminen jne. Oikeastaan ihmetyttää itseänikin kun luulisi rennomman meiningin olevan enemmänkin se oman sukupolveni normi... Kaverit jotka menneet naimisiin ovat valittaneet että äiti on puuttunut kuvioihin liikaa. Itse en antaisi.
Ap
Oma kokemus on se, että mitä enemmän häät muistuttaa grillijuhlia, sitä varmemmin tiedossa on ero. Kaveripiiri ei yleensä tule apuun, kun vauvalla on koliikki ja ne häistäkin syrjään jätetyt sukulaiset tuumaavat, että tietty ehtisin hoitamaan, mutta ei kai sitä serkn apu kelpaa.
Eipä tulisi kyllä muutenkaan mieleen pyytää serkulta vauvanhoitoapua kun viimeksi ollaan tavattu itse lähempänä vauvaikää... Eikä toisaalta ole niitä lapsia suunnitteillakaan, sinä puhut nyt lapsiperheistä etkä aviopareista.
Ap
Bridezillat ja sinappitehdasmammulit haukkovat näköjään täällä henkeään, kun kerroit mistä pudät ja mitä haluat. Eiväthän ne häät ole mitkään toisillenäyttämisjuhlat vaan osa omaa elämänkaarta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat siis siihen kutsuun, ettei lapsia mukaan?
Mun kaveri kun meni naimisiin, niin kutsussa oli ei avec.. Eli kumppanit ja pennut jää veke, niin siellä häissä ei ollut kun pappi. Molempien vanhemmat on kuollu ajat sitte ja sisarukset ei ollu saanu edes kutsua.
Sit ne haukku facebookissa kaikki, kun kukaan ei mennyt
Miksi et mennyt?
Hyvä idea!
Itse pitäisin myös saman tyyppiset ilman lapsia ja ilman vanhempia. Olemme jo keski-ikäisiä ja kummankin lapset aikuisia. Häihin tulisi vain omat lapset, sisaret ja ystävät ja ehkä muutama läheisempi serkku. Aidot aikuisten bileet. Vieraita tulisi n. 60. Molempien vanhemmat ovat jo niin iäkkäitä ja dementoituneita, ettei ne jaksa/muista/tajua kumminkaan. Pidetään näille "pakollisille" vieraille (vanhemmat, lastenlapset, enot, tädit ja sedät) vaikka päiväkahvi kutsut erikseen kotona.
Meidän juhlissa tulisi kyllä olemaan ohjelmaa. Pientä tosin, mutta jotain hillittyäeikä ainakaan niitä perinteisiä hääleikkejä. Eikä vihkiminen olisi kirkossa vaan siellä juhlapaikalla.
Itse taas pidän kovasti siitä, että lapsia on mukana häissä. Ovatbusein niin innoissaan ja keventävät tunnelmaa.
Kannattaa varmaan hankkia joku hyvä esiintyjä, muutoin ehkä tylsää?!
Hyvä ruoka ja tarjoiluhenkilöitä riittävästi (vaikka rentoa onkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan kivalta, kunhan tarjolla on myös ei-alkoholitonta juhlajuomaa ja raittiitkin kelpaavat bileisiin.
Toki on, äitini esimerkiksi ei juo alkoholia juurikaan eikä taida kavereistakaan kaikki. Enkä kyllä itsekään tykkäisi pelkästään alkoholia juoda koko päivän ajan.
Ap
Kannattaa muuten miettiä juhlien aloitusaikaa, jos teillä on vihkiminen juhlapaikalla (siirtymisiin ei tarvitse varata aikaa), valokuvat otetaan ohimennen muiden ruokaillessa ja muuta erityistä ohjelmaa ei ole. En varaisi juhliin "koko päivää", vaan aloittaisin loppuiltapäivästä tai vasta alkuillasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää luetteloida noin hirveän pitkästi mitä EI tule?
Koska kyseessä on poikkeuksellisen "rennot" häät :'D
Eiks se oo kuitenkin hyvä olla sellaisena varasuunnitelmana, jos vaikka alkaa jotakuta vi*uttamaan!