Haluaisin ottaa jonku köyhän mentoroitavaksi.
Uskon meinaan, että kuka vaan voi nousta suosta, jos vaan tekee niinkuin käsken.
Mistä löytyisi sopiva köyhä?
nim. köyhyydestä keskiluokkaan ja matka jatkuu
Kommentit (81)
Mentoroi mun miehen syöpä pois niin se voisi palata töihin. Thänks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tulen. Mulla on kyllä keskitasoa paremmat tulot, mutta paljon opintolainaa, eikä mitään omaisuutta. Pitäisi tienata enemmän.
Ensimmäinen virhe: Pitäis tienata enemmän. Oikea vastaus: menot kuriin ensin.
Hmm... Mun menot on kurissa, mut jännästi se ei silti sitä opintolainaa poistanut. Pitäis silti tienata enemmän, että sais sen maksettua JA vois asua kunnon kämpässä. Oon helvetti 27 ja asun solussa, että saan opintolainan maksettua äkkiä ja pääsen elämään aikuisen ihmisen elämää. Tulot 2700€/kk, vuokra 200€/kk sis. sähkö, vedestä mun osuus noin 5€/kk, ruoka 60€/kk, puhelimeen ja nettiin 10€/kk. Lainaa lyhennän 1200€/kk. Loppu menee bussikorttiin, vessapaperin yms päivittäistavaraan ja se mitä on vielä jäljellä, noin 1000€ pistän kuun lopussa säästötilille. Kunhan pääsen velkahelvetistä mulla on säästötilin turvin varaa elää ihan oikeasti aikuisen ihmisen elämäntapaa johon kuuluu muutakin kuin 1 kattila, 1 paistinpannu, vuodesohva ja pieni sohvapöytä ja 25 tuuman tv.
Miksi hemmetissä pitää maksaa elämäsi halvinta lainaa niin kiireellä? Voit lyhentää opintolainaa satasen kuussa ja laittaa loput rahastoon, taatusti kannattavampaa pitkällä aikavälillä. Samalla voit noinkin hyvillä tuloilla elää normaalia keskiluokkaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensinnä pidä kirjaa kuukauden menoista. Jos et pysty, niin voin tehdä sen puolestasi, mutta sitten tarvitsen pääsyn tilillesi. (suosittelen pitämään kirjaa itse)
Asiat joihin ensimmäisenä kiinnitän huomiota on: asumisen hinta, sitten ostotavat. Kannattaa totuttautua siihen, että tulevaisuudessa ei aina saa kaikkea mitä haluaa, ainakaan heti.
Tämä tehty. Pieni kaksio Helsingissä 630 vesimaksuineen aikuinen ja teini. Miten pystyn pienentämään tuota? Kulku bussilla. Ruoka budjetoitu. Mitähän siitä poistaisi? Listalla on tosi harvoin ja siihen on joku syy jogurttia tms. Lähinnä lihas, kalaa, kasviksia, juureksia. Leivän ostan kaupasta, mutta sitä menee vähän ja käytämme ruisleipää. Leikkeleitä vähän. Puuroa paljon. Lähinnä riisi tai kaura. Joskus herkkuja. Kun irtokarkit on tarjouksessa 4.90€/kg. Ruuan hävikki vähäistä. Lihan laatu ehkä liian hyvä. Mutta saan yhdestä pihvistä neljä wokannosta. Pystyn käyttämään sen tehokkaammin kuin huonomnan palan. Sama broilerin rintaleike. Luillinen on saman hintainen, kun luut ottaa pois. Reidet on halvimmat, mutta niistä menee hukkaan eniten.
Meillä ei juuri muuta osteta kuin ruokaa. Sähkö- ja vakuutusmaksuihin tarvitsen apua. Niiden pienentäminen on vaikeaa. Sähkölasku on keskimääräistä pienempi kahdelle. Sähköyhtiön mukaan. Tässä on tietysti ongelma, koska haluan ostaa sähkön helsinkiläiseltä yhtiöltä, enkä ulkomaalaiselta. Ihan hirveä ei tuo ero voi olla. Katson, että sen verran vastuullinen pitää olla, vaikka on köyhä. Silti. Vakuutuksissa on vaikea saada sopivia halvalla.
Jos vaatteita tarvitsee, niin niissä hän ratkaisee sopivuus. Teinillä.myös tyyli. On todella vaikea katsoa teinin tyylistä. Onneksi hänen tyyliin sopivia vaatteita on nettikirppiksillä ollut tähän asti.
Itselleni tulee mieleen sähkö ja vakuutukset, joihin tarvitsen apua.
Voitteko vuokrata asuntoanne airbnb:n kautta? Teini kaverille yökylään tai menette itse mummolaan viikonlopuksi. Tosta saatte 100-150e/ yö lisärahaa. Ja tarjootte tietenkin lisäpalveluita, eli jälkisiivouksen, lastenhoidon, vuokrapyörät jne) Tällä pärjäät siihen asti, että teini muuttaa pois kotoa (n5v.), sitten muutat omistusyksiöön ja alat todenteolla säästämään.
Laadukkaat vaatteet kestää monta vuotta ja toisiinsa sopivia vaatteita ei tarvitse olla montaa kappaletta. Vaatemenot pitäis olla vuodessa todella pienet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kävely on loistavaa ja ilmaista kuntoilua. Matkaa ja nopeutta voi säätää ihan mielen mukaan.
Kuulokkeet korville siivittämään vauhtiin, jos tarvis.
Niin se äkkiseltään vaikuttaa. Tarvitaan kuitenkin lenkkikengät, vedenpitävät kengät, talvikävelykengät, peruslenkkivaatteet, sadevaateet, pakkasvaatteet jne. + ylimääräisenä kuulokkeet ja musiikki jos tarvis. Eivät ne suinkaan ilmaisia ole. Ja joillain on todellakin niin, että omistaa vain sen yhden tai kaksi kouluvaate/työvaatekertaa eli jos aloittaa edes lenkkeilyn niin se maksaa. Olen tavannut tuollaisen henkilön, jolla oli vain korkeakantaisia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä keskiluokkaisten ihmisten eikä oikeasti köyhien opastamista. Menoni eivät ole ongelma, koska en enää voi karsia mistään, vaan pienet tulot. En käytännössä osta koskaan muuta kuin ruokaa (pakastevihannesten voimalla mennään) ja bussikorttiin matkoja. Sama talvitakkikin jo käytössä 12 vuotta. Kulutuksesta en voi siis karsia muualta kuin syömisestä. Myönnän, että ostan kalliimpaa basmatiriisiä enkä halvinta pitkäjyväistä. Varmaankin vaurastuisin, jos AP tulisi neuvomaan ostamaan halvempaa.
Sinun kohdalla mietittäisiin sitten uusia tulonläheitä. Monta tuntia päivässä voisit työskennellä enemmän? Sivutyö päätyön lisäksi. Tai jos kiiruhdetaan hitaasti, niin koulutus päivätyön rinnalla, jotta saat sitten 3v. päästä kun valmistut, niin kunnon duunin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon meinaan, että kuka vaan voi nousta suosta, jos vaan tekee niinkuin käsken.
Mistä löytyisi sopiva köyhä?nim. köyhyydestä keskiluokkaan ja matka jatkuu
En usko, että kukaan ihminen haluaa leikkikaluksesi.
Mieluummin jatkaa toimeentulotuella kituuttamista?
Jaa, meneekö ap takuuseen siitä, että hänen käskyjään noudattamalla todella nousee taloudellisesti?
Menee ja mentorointi on ilmaista, mutta vaatii uhrauksia puoleltasi. Saatan esim. määrätä sinut muuttamaan puoleksi vuodeksi mökilleni (tämä edellyttää sitä, että mahdollinen työpaikkasi on pääkaupunkiseudulla . Saat asua siellä ilmaiseksi, kunhan kaikki säästyneet rahat laitetaan säästöön pesämunaasi varten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin ottaa yhden näistä jotka väittää ettei lihoaminen ole 100% syömisestä ja liikkumisesta kiinni.
Sama, mutta mulla sen verran kokemusta jo tästä etten jaksa tuota enää ikinä. Hankala homma kun toinen valehtelee minkä jaksaa. Näillä yleensä ongelma ettei olla valmiita luopumaan siitä roskan syömisestä. Se ei muutu vaikka siinä olisi kuka sanomassa mitä. Valehtelevat jopa itselleen. Seuraavaksi tulee tekosyyt. Flunssa joka toinen viikko ja silloin ei jaksa tehdä itse ruokia, kurkku kipeä eikä mene kuin jäätelö alas ym.
Minulla on lääke joka lihottaa. Olen pelkästään sen takia ravintoterapeutin asiakas. Ruokapäiväkirja on käytössä, mutta kalorit on alle peruskoulutuksen. Minulla on niveltulehdus joka vähentää liikkumista. Ihan väkisin. Niin keksitkö jotain, mitä ravintoterapeutin tai lääkäri ei ole keksinyt? Moni saman lääkkeen kanssa painiskelevat.lisäävät liikuntaa tosi paljon , mutta jokainen jonka tiedän lihoo. Itse en pysty lisäämään liikuntaa eli ongelma on kaksinkertainen. Lääkkeen lihottavuus on tutkimuksissa todettu juttu. Kukaan ei tiedä
Tässä faktaamiksi näin ja ettei asia olisi yksinkertainen, se ei lihota kaikkia. Suurinta osaa, mutta ei kaikkia. Olen lukenut asian tiimoilta paljon erilaisia tutkimuksia. Eri lääkkeissä on erilaisia lihoa iskee vaikuttavia juttuja. Osa lihottaa naisia, muttei niinkään miehiä. Osa afrikkalaista ostaisi,,.muttei valkoista miestä. Noissa.mennään jo mysteerin rajoille. Mutta entistä enemmän mennään lääkityksissä.uksilöllisiin geeneistä.ja perimästä.riippuviin lääkityksiin. Sama sairaus eri lääke. Tämä jotka nauravat lääkkeiden lihottavuudelle.🤦🏼♀️ Sieltähän se tuli heti. Ja lääkkeen nimeä jostain syystä et voi kuitenkaan paljastaa?
Mua lihottaa ainakin Gabrion joka on määrätty hermokipuun.
Lääkärin mielestä kyseistä lääkettä ei kannata vaihtaa lihomisessa huolimatta koska tämä lääke on ollut ainoa minkä avulla olen jotenkin toimintakykyinen ja pystyn edes osan yöstä nukkumaan.Gabapentiini voi lisätä tai heikentää ruokahalua. Se ei kuitenkaan lihota. Ihminen lihoo, jos syö kulutustaan enemmän.
Itselläni oli aikoinaan masennuslääke kipulääkkeenä. Huomasin aika nopeasti, että lihosin. Aloin kiinnittää huomiota ruokailuun, ja paino putosi takaisin ennalleen. Toki olisi ollut helpompaa mussuttaa hirveät määrät limua ja leipää, mutta ne olisivat sitten jämähtäneet vyötärölle, ja sitä en halunnut.
Gabapentiini kerää ylimääräistä nestettä elimistöön.
Nestelasti != lihavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat joihin ensimmäisenä kiinnitän huomiota on: asumisen hinta
Asuminen kyllä vie suuren osan tuloistani, sen myönnän. Maksan vuokrayksiöstäni 554 euroa kuussa (sisältää veden mutta ei sähköä). Nyt olen siis ohjeesi mukaisesti kiinnittänyt asiaan huomiota. Mitä teen seuraavaksi? Halvempaa asuntoa en täältä ole onnistunut löytämään. Kannattaisiko minun mielestäsi muuttaa täältä Kangasalta vaikkapa Virroille, jossa olisi kyllä halvempia asuntoja, mutta ei pienintäkään vaaraa työllistyä? Asun täällä Tampereen kupeessa siinä toivossa, että löytäisin työtä, mutta ehkä työpaikka on ylellisyyttä jota minun ei kannata tavoitella.
Minkälaisia töitä olet hakenut ja miksi et ole niitä saanut? Puuttuuko koulutus? Suostutko tekemään mitä tahansa työtä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely on loistavaa ja ilmaista kuntoilua. Matkaa ja nopeutta voi säätää ihan mielen mukaan.
Niin se äkkiseltään vaikuttaa. Tarvitaan kuitenkin lenkkikengät, vedenpitävät kengät, talvikävelykengät, peruslenkkivaatteet, sadevaateet, pakkasvaatteet jne. + ylimääräisenä kuulokkeet ja musiikki jos tarvis. Eivät ne suinkaan ilmaisia ole. Ja joillain on todellakin niin, että omistaa vain sen yhden tai kaksi kouluvaate/työvaatekertaa eli jos aloittaa edes lenkkeilyn niin se maksaa. Olen tavannut tuollaisen henkilön, jolla oli vain korkeakantaisia kenkiä.
Kävelylenkkeillä voi vaikka villasukissa ja farkuissa. Harvoin siihen kuitenkaan tarvitsee mennä, faceroskalavaryhmistä löytää taatusti lenkkarit kun laittaa ilmotusta.
Muistahan ap, että se, joka itsensä ylentää, se alennetaan. Aina, lopulta, jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistahan ap, että se, joka itsensä ylentää, se alennetaan. Aina, lopulta, jossain vaiheessa.
Tyypilistä kateutta. Eilen alapeukutettiin sitäkin, että joku mamma oli vetänyt jotain tietsikkatyöpajaa vammaisille.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa talousneuvojia taviksille, kuten personal trainereita?
Kyllähän ne pankista soittaa, jos tilille kertyy rahaa, mutta ne sitten kehottaa sijoittamaan pankin kalliisiin rahastoihin.
Itse aloitin vasta muutama vuosi sitten, ja pankin neuvomat ovat +/-0, itse keksimät ovat +viidestä +kolmeenkymmeneen.
En usko, että voisit ottaa köyhän mentoroitavaksi. Voisit ottaa tuhlarin. Köyhä vetää köyhät pois ihan pakosti. Persaukisella Tuhlaajalla on mistä kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelylenkkeillä voi vaikka villasukissa ja farkuissa. Harvoin siihen kuitenkaan tarvitsee mennä, faceroskalavaryhmistä löytää taatusti lenkkarit kun laittaa ilmotusta.
Kyllä minä nyt saat#na kävelen tarpeeksi. Kävelen kauppaan, asioille, kyläilemään etc. Fillarikin mennä rikki, niin kävelen entistä enemmän. Vain sairaana maksoin bussimaksun. Normaali tuloinen olisi mennyt taksilla lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voisit ottaa köyhän mentoroitavaksi. Voisit ottaa tuhlarin. Köyhä vetää köyhät pois ihan pakosti. Persaukisella Tuhlaajalla on mistä kiristää.
Pienituloisen kohdalla kannattaa varmistaa, että hänellä on kaikki etuudet, joihin on oikeus. Monesti voi olla sairauden perusteella oikeus esimerkiksi vammaistukeen tai omaishoidon tukeen. Tai pitkäaikaisen perustoimeentulotukiasiakkuuden perusteella mahdollisuus saada täydentävää toimeentulotukea vaikkapa talvivaatteisiin tai liikuntaharrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyisi sopiva köyhä?nim. köyhyydestä keskiluokkaan ja matka jatkuu
En usko, että kukaan ihminen haluaa leikkikaluksesi.
Mieluummin jatkaa toimeentulotuella kituuttamista?
Jaa, meneekö ap takuuseen siitä, että hänen käskyjään noudattamalla todella nousee taloudellisesti?
Menee ja mentorointi on ilmaista, mutta vaatii uhrauksia puoleltasi. Saatan esim. määrätä sinut muuttamaan puoleksi vuodeksi mökilleni (tämä edellyttää sitä, että mahdollinen työpaikkasi on pääkaupunkiseudulla . Saat asua siellä ilmaiseksi, kunhan kaikki säästyneet rahat laitetaan säästöön pesämunaasi varten.
ap
Minä tulen. Pääseekö seltä kouluun joka päivä? Pieni riski on laittaa oma kämppä vuokralle jos sattuu huono vuokralainen. Mutta olen valmis kokeilemaan.
Hei te jotka haluatte mentoroida näitä "jotka väittää ettei lihoaminen ole 100% syömisestä ja liikkumisesta kiinni"! Ottakaa mentoroitavaksi esimerkiksi kuka tahansa lihavuuteen erikoistunut lääkäri tai lihavuustutkija. Teillä on varmasti paljon annettavaa heille! Saadaan vihdoinkin lääkäreiden ja tutkijoiden osaaminen av-mammojen tasolle, kyllä oli jo aikakin!
ettei vaan oikea aikomus ole mentoroida kättä pikkuhousuihin ja isoa sisään lopulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin ottaa yhden näistä jotka väittää ettei lihoaminen ole 100% syömisestä ja liikkumisesta kiinni.
Ota ihmeessä! Saatat säästää ison summan veronmaksajien rahoja, kun keksit miten esim. kilpirauhanen parannetaan tahdonvoimalla.
Niin, se maaginen kilpirauhanen, joka tuottaa energiaa tyhjästä. Sellaisethan pitäisi hyödyntää ydinvoiman korvaajina.
Ei, se maaginen kilpirauhanen tuota energiaa tyhjästä, mutta sen tuottama hormoni on välttämätön, jotta elimistö pystyy käyttämään ravinnosta saadun energian elintoimintoihin, liikkumiseen yms sen sijaan että se varastoituu rasvana samalla kun kroppa nääntyy energianpuutteessa.
Keho ei pysty käyttämään varastorasvaa energiaksi, koska rasva-aineenvaihdunnassa välttämätön lipaasi-entsyymi ei toimi kilpirauhashormonin puuttuessa. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi vähentää kehon aineenvaihduntaa 40-50 prosenttia.
Suurimmalta osalta ihmisiä kukaan ei ole kieltänyt kävelemistä :)