Muka köyhä - silti käyttörahaa on muutamia satoja
Ihmettelen tätä juttua: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Tuossa jutussa "köyhä" äiti valittelee, kun käyttörahaa on kuukausittain vain muutamia satoja euroja. Ei silloin ole mielestäni köyhä. Muistan itse tulleeni 1990-luvun lopulla toimeen 60€:n ruokarahalla kuukausittain - ja sillä elin lapseni kanssa, opiskellen ja osa-aikaista työtä tehden. Suurin osa rahoista meni tietysti vuokraan ja bussilippuihin. Kyllä siinä piti ruoankäyttöä säädellä ja paljon söimme keittoja yms. Silloin oli oikeasti köyhä olo. Parina vuonna otin opintolainaa, jolloin tilanne oli parempi.
En ymmärrä, miten joku voi kokea olevansa köyhä, jos vuokran maksamisen jälkeen jää vielä satoja euroja rahaa. Tuo nainen ei varmaankaan ole elänyt opiskelijan elämää, joka on Suomessa oikeasti köyhää. Nykyään kai opiskelijakin voi hakea toimeentulotukea, joten ehkä köyhyyteen on heilläkin tullut helpotuksia.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa edelleen esim. kilon perunoita tai sipulia, paketin kaurahiutaleita tai vaikkapa pop cornia kaksi kattilallista.
Eli kyllä kympillä saa halutessaan vaikka viikon ruoat.
Aloitukseen linkitetty juttu on oikeasti hölmö, ei siinä ole köyhistä ihmisistä kyse. Aika moni eläkeläinen ja opiskelija joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä. On aika omituista, jos ei osaa esim. 30€:lla ostaa viikon ruokia. Köyhä ei ole se, jolla on aina juustoa leivän päälle ja maitoa litra jääkaapissa.
Pelkällä pop cornilla ei kukaan elä.
Mutta jos osaat suunnitella mulle viikon ruokalistan, jolla saisi 30 eurolla viikon ruoat, niin olepa hyvä! Muista etten voi syödä sairauksien takia lihaa, kanaa, viljatuotteita (paitsi vähän riisiä), kananmunaa, soijaa, maitotuotteita enkä FODMAPeja.
Ihan helppoahan sunlaiselle besserwisserille on viikon ruokalista vääntää. Odotan innolla.
Etkö osaa itse suunnitella ruokaostoksiasi? Minulla ruokaan kuluu noin 20€ viikossa. Se riittää vallan mainiosti. Mitä te muut oikein syötte, kun ei tahdo mikään rahasumma riittää ruokiin? Enkä minä pelkällä pop cornilla elä. Se on vain lauantai-illan herkku, kun lukee hyvää kirjaa tai katsoo kirjastosta lainattua elokuvaa.
No minä en osaa tuolla summalla, tee sinä mulle se lista kun itse kehuit että osaat 20 eurolla elää. Nähdään konkreettisesti mistä sä puhut vai oliko vaan turhaa kehuskelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa edelleen esim. kilon perunoita tai sipulia, paketin kaurahiutaleita tai vaikkapa pop cornia kaksi kattilallista.
Aloitukseen linkitetty juttu on oikeasti hölmö, ei siinä ole köyhistä ihmisistä kyse. Aika moni eläkeläinen ja opiskelija joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä. On aika omituista, jos ei osaa esim. 30€:lla ostaa viikon ruokia. Köyhä ei ole se, jolla on aina juustoa leivän päälle ja maitoa litra jääkaapissa.
Mutta jos osaat suunnitella mulle viikon ruokalistan, jolla saisi 30 eurolla viikon ruoat, niin olepa hyvä! Muista etten voi syödä sairauksien takia lihaa, kanaa, viljatuotteita (paitsi vähän riisiä), kananmunaa, soijaa, maitotuotteita enkä FODMAPeja.
Ihan helppoahan sunlaiselle besserwisserille on viikon ruokalista vääntää. Odotan innolla.
30 euroa on aika monelle normaali budjetti viikottaisiin ruokiin. Kokeilepa suunnitella omatoimisesti, niin opit itsekin.
Jos kerran osaat, kerro sinä.Minä en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan sinulle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi tuttu, joka valittelee köyhyyttään jatkuvasti. Silti hänellä on aina ruokaa jääkaapissa, vuorat maksettu ja varaa käydä kahviloissa kahvilla. Köyhä on se, joka syö päivälliseksi makaroonia pelkän ketsupin kanssa, pöllii vessapaperit julkisista vessoista ja ostaa kahdella eurolla kolmen päivän ruoat. Toimeentulotukea saava ei ole köyhä. Mutta kaikki eivät sitä saa...
Jaa, että köyhä on automaattisesti ihminen, joka on varas ja jolla ei ole mitään elämänhallintataitoja, jotta pystyisi pitämään taloudestaan huolta pienelläkin budjetilla? Kivan leimaava ihminen olet...
Olisitko mieluummin ilman vessapaperia, jos ei ole rahaa? Kyllä minä ainakin opiskelijana otin usein vessapaperia julkisista tiloista. Vessapaperipaketin hinnalla saa parin päivän ruoat, esim. nämä:
-ruisleipä 0,35€
-peruna, 1kg 0.80€
-porkkana 0,5kg 0,65€.
Jos kotona on liemikuutioita, saa tuosta hyvän keiton, jonka kanssa voi syödä leipää. Jos on vielä margariinia, niin leipäkin maistuu paremmalta. Mutta kyllä se menee keiton kanssa ilmankin.
Minä tein opiskelijana osa-aikatöitä, joten ei tarvinnut varastaa. Se, että sulla ei ole mitään moraalia ei tarkoita, etteikö muilla vähävaraisilla ole.
Onko niin kauhea rikos ottaa vessapaperia mukaan julkisesta vessasta? Ei tietenkään pidä ottaa koko rullaa. Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Ei sitä kukaan huvikseen tee. En minä tietenkään joka päivä niitä paperinpaloja sieltä ottanut. Silloin tällöin kyllä, koska tarvitsin rahat ruokaan. Kun on ollut todella nälkäinen pari päivää, ei paljoa muuta pysty ajattelemaankaan. Jos ruokaan on käytettävissä noin euro päivässä, ei tahdo käyttää kahden päivän rahoja vessapaperiin.
On se, koska nytkin sanot, että se oli sun tapa. Eli turvauduit enemmän tai vähemmän säännöllisesti varastamiseen, kun rahat olivat vähissä. Mikä kertoo myös siitä, että et oppinut kerrasta (edes yrittänyt), vaan jatkoit sitä. Aloit pitää sitä normaalina ja oikeutettuna toimintana. Sen sijaan muut köyhät keksivät muita keinoja, mistä säästää ja miten pärjätä kun kaikkeen ei ole varaa. Esim. juuri pesee käsisuihkulla ja kuivaa pyyhkeellä. Ihan normaali tapa pitää hygienista huolta, eikä tarvitse ylittää tuollaisia rajoja, jotka käy aina vain helpommaksi ylittää, mitä enemmän sitä tekee. Sä annoit ymmärtää, että jokainen "oikeasti köyhä" tekisi noin ja sortuisi varastamiseen rahan puutteessa, mutta se nyt ei vain pidä paikkaansa. Monille tuo on sellainen raja, jota ei halua ylittää, vaikka olisi kuinka "pienestä varastamisesta" kyse.
Sinäkö et laittaisi laukkuusi vähän vessapaperia vaikkapa nenäliinojen unohduttua kotiin?
Ei jumankauta, ihminen, jolla on 30€ kuukaudessa rahaa, ei varasta vessapaperia. Yhteiskunta sen hänelle tarjoaa. Kokeilepa elää niin, että käytät kuukaudessa vain 30€ ruokaan, vessapaperiin, pesuaineisiin jne. Se ei nimittäin ole ihan helppoa. Ja ihan oikeasti, meillä Suomessa niin köyhiä on erittäin vähän. Todella monilla ruokabudjetti on 50-100€ kuukaudessa.
"Yhteiskunta tarjoaa." Hah. Vapaastihan paperia saa käyttää siellä käydessään, totta kai. Mutta kyllä se nyt vaan on varastamista, jos tekee yleisistä vessoista säännöllisen vessapaperivarastonsa, koska ei halua esim. opiskellessaan ottaa vastaan osa-aikatyötä tai ei suunnittele talouttaan niin, että pärjää vähillä varoilla. Tämän tyypin tilanne oli ilmeisesti jatkuvasti rahapulainen sen takia, että hän ei tehnyt töitä opiskelun ohella kuten muut köyhät opiskelijat? Kyllä se itselle ainakin on hyvin helppo valinta, että alkaako varastella vai ei, jos on a) mahdollista keksiä muu ratkaisu puuttuvaan vessapaperiin tai b) ottaa vastaan osa-aikatyötä, jolla parantaa taloudellista tilannetta sen verran, että tuollaisiin jatkuvasti tavittaviin pienostoksiin löytyy rahaa.
Sinäkö siis "vastaanotat" töitä? Me muut haemme niitä, emmekä aina saa. Joskus joudumme elämään köyhyydessä. On todella outoa, että jotain ihmistä häiritsee noin paljon se, että köyhä ihminen ottaa joskus vessapaperia mukaansa julkisesta vessasta. Heti olet liioittelemassa ja sanot, että köyhä tekee julkisesta vessasta oman paperivarastonsa. Itse varmaan käytät joka käynnillä siellä paljon paperia, kun köyhä laskee kotona ne vessapaperin palatkin tarkkaan.
Joillakin se oman moraalin korostaminen on tärkeämpää kun vähävaraisista välittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä sinulle lista:
päivittäin kaksi keittoa (esim. herne- ja kasviskeitot) ja yksi tonnikala-/siemensalaatti. Saat ruoat kolmella kympillä helposti.
Hernekeittoa en voi suolistosairauden takia syödä.
Lisäksi syön kotona aamupalaa ja iltapalaa. Lounas on pakko syödä opiskelupaikalla, jossa se maksaa vähintään 4,70 e/pvä. Eväitä ei voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen taikuri loihtii 4 henkiselle perheelle viikon ruoat 10e? Jotain rajaa tähän trollaamiseen.
Jos kotona on soijarouhetta (kolmen euron pussi riittää pariksi viikoksi), mausteita ja liemikuutioita valmiina, niin kympillä tarvitsee ostaa vain nämä:
-perunaa pari kiloa 1,6€
-kaalia/porkkanaa (kumpi on halvempi sillä hetkellä) pari kiloa 3€
-sipuleita puoli kiloa 0,7€
-makaroonia kolme pussia 0,9€
-kaurahiutaleita 0,8€
-jauhoja 0,9€
-juusto (Lidlin kermajuusto 1kg = 4€, riittää pariksi viikoksi eli maksaa vain 2€/viikko)
-paseerattu tomaatti 0,6€
-herkutteluun pop corn 1€
Näistä saa keittoja, makaroonilaatikon, puuroa, salaatin, teeleipiä (vain öljy, vesi, jauhot ja kaurahiutaleet).
Taivaastako se soijarouhepussi ja muut tarvikkeet ilmestyvät keittiönkaappiin? Ne tulee laskea mukaan budjettiin.
Rokavaliosi ei myöskään noudattele mitään terveellisen ja riittävän ruokavalion edellytyksiä. Joo, eläähän sillä monine puutostiloineen jonkin aikaa, mutta nälkää täytyy nähdä perheen aikuisten, jotka eivät saa töistä ruokaa.
Mikä puutos tuon listan ruokia syömällä muka iskee? Vitamiinit, proteiini, kalsium ym. ovat saatavilla.
Ihmettelet mikä puutos iskee kun ruokavaliossa ei ole a) yhtään tuoreita kasviksia kaalia ja sipuleita lukuunottamatta, b) yhtään marjoja, c) ei mitään terveellisiä rasvoja (kalat, pähkinät, öljyt)? Voi itku sanon minä.
Ruokavaliossa on peruna, porkkana, sipuli ja kaali. Kyllä ne riittävät hengissäpysymiseen ja puutosten ehkäisemiseen kasvisten osalta. Marjat ovat hyviä, mutta ei niitä ehkä riitä koko vuodelle pakkasesta. Ilman marjoja voi elää vallan mainiosti muutamia kuukausia. Esimerkin antaneen ruokavalioon kuului öljy.
Tuossa oli aika vähän kuitua ja lisäksi kaali ja sipuli aiheuttavat monelle suolistovaivoja. Lisäksi puuttuivat kokonaan tärkeät tummanvihreät kasvikset. C-vitamiini jäisi varmasti aika alhaiseksi. Lisäksi viljatuotteiden pitäisi olla täysjyvämakaroonia eikä sitä valkoista mössöä, se nostaa hintaa.
Ei tuollaista ruokaa syöttäisi pahimmalle vihollisellekaan muuta kuin viikon pari. Saati kasvaville lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kertoo Suomessa, että huonosti menee, niin varmasti löytyy valittaja, jolla menee vielä huonommin. Mutta kummallista tässä kaikessa on se, että tt-tuki on kaikille sama.
Mutta kun kaikki eivät sitä saa. Montako kertaa tämä tosisasia pitää toistaa?
Jos on kunnollinen ihminen, joka on työssäollessaan laittanut edes vähän rahaa säästöön eläkettä varten, niin joutuu käyttämään pois kaikki eläkesäästöt tai muuten ei saa tt-tukea.
Ja jos on puoliso, jolla on tuloja, vaikkei hän tukisi sinua, et saa tt-tukeakaan.
Lyökää nyt nämä faktat päähänne, äläkää enää jankuttako tt-tuesta kun sitä eivät kaikki saa. Eivätkä kaikki siihen oikeutetutkaan sitä hae.
Tottakai ne säästöt tulee käyttää, muuten miljonääritkin saisivat tt-tukea. Mitä järkeä siinä olisi?
Jos on puoliso joka ei tue rahallisesti, niin ehkä kannattaa erota?
Faktaa on se, että siitä puolisosta joka ei tue voi erota jolloin saa sitä tt-tukea.
Mä en tajua yhtään tätä ruuasta vouhkaamista. Ei mun lapsuudessa (80-luvulla) todellakaan syöty mitään pähkinöitä. Hedelmiäkin oli harvoin, lähinnä omenaa. Eikä mulla ainakaan koskaan ole mitään puutostiloja ollut.
Itsellä on aina mennyt vähän rahaa ruokaan ja silti oon terve kuin pukki. Enemmän niillä saikkupäiviä on ketkä on fanaattisia niitten hivenaineittensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä sinulle lista:
päivittäin kaksi keittoa (esim. herne- ja kasviskeitot) ja yksi tonnikala-/siemensalaatti. Saat ruoat kolmella kympillä helposti.
Lisäksi syön kotona aamupalaa ja iltapalaa. Lounas on pakko syödä opiskelupaikalla, jossa se maksaa vähintään 4,70 e/pvä. Eväitä ei voi syödä.
Ja miksi et voi syödä eväitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä sinulle lista:
Syöminen ja juominen on kielletty työtilassa. Rakennuksessa ei ole muuallakaan huonetta, jossa voisi/saisi syödä eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä sinulle lista:
Syöminen ja juominen on kielletty työtilassa. Rakennuksessa ei ole muuallakaan huonetta, jossa voisi/saisi syödä eväitä.
Anna sen koulun sivujen osoite, missä lukee, ettei koulussa ja sen tiloissa saa syödä eväitä.
Vierailija kirjoitti:
... teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. .
Luin vain tämän: pari iltavuoroa viikossa = 500 e kuussa brutto? Mikähän multa meni ohi?
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. .
Luin vain tämän: pari iltavuoroa viikossa = 500 e kuussa brutto? Mikähän multa meni ohi?
Opintotuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen taikuri loihtii 4 henkiselle perheelle viikon ruoat 10e? Jotain rajaa tähän trollaamiseen.
Jos kotona on soijarouhetta (kolmen euron pussi riittää pariksi viikoksi), mausteita ja liemikuutioita valmiina, niin kympillä tarvitsee ostaa vain nämä:
-perunaa pari kiloa 1,6€
-kaurahiutaleita 0,8€
-jauhoja 0,9€
-juusto (Lidlin kermajuusto 1kg = 4€, riittää pariksi viikoksi eli maksaa vain 2€/viikko)
Näistä saa keittoja, makaroonilaatikon, puuroa, salaatin, teeleipiä (vain öljy, vesi, jauhot ja kaurahiutaleet).
Taivaastako se soijarouhepussi ja muut tarvikkeet ilmestyvät keittiönkaappiin? Ne tulee laskea mukaan budjettiin.
Rokavaliosi ei myöskään noudattele mitään terveellisen ja riittävän ruokavalion edellytyksiä. Joo, eläähän sillä monine puutostiloineen jonkin aikaa, mutta nälkää täytyy nähdä perheen aikuisten, jotka eivät saa töistä ruokaa.
Mikä puutos tuon listan ruokia syömällä muka iskee? Vitamiinit, proteiini, kalsium ym. ovat saatavilla.
Ihmettelet mikä puutos iskee kun ruokavaliossa ei ole a) yhtään tuoreita kasviksia kaalia ja sipuleita lukuunottamatta, b) yhtään marjoja, c) ei mitään terveellisiä rasvoja (kalat, pähkinät, öljyt)? Voi itku sanon minä.
Kalat ja pähkinät? Nyt on kyse köyhän ihmisen ruokavaliosta. Ei siellä mitään kaloja ja pähkinöitä ole. Kaikki varmasti mielellään söisivät vaikka mitä terveellistä ja herkullista, mutta ei kaikilla ole siihen varaa. Tuossahan vielä oli, että lapset syövät päivittäin koulussa/päiväkodissa, eli sieltä saa myös lisää ravintoaineita. Minun mielestäni ei ole järkeä sättiä köyhää, joka koittaa pitää perheensä hengissä pikkurahalla. Jos ostaisit sen kalan ja pähkinät, ei sinulle paljoa jäisi kympistä jäljelle muihin viikon ruokiin.
Ja aivot eivät kehity kunnolla, eikä järki juokse kun köyhäillään ruoan suhteen.
Jos rahaa ei ole enempää, ei ole paljoa vaihtoehtoja. Kylläpä täällä moni tuomitsee perheemme, vaikka parhaani teen. Kyllä minä ostan joskus pakastekalaakin ja teen kalakeittoa. En minä mielelläni köyhäile, nyt on vain sellainen tilanne, että ruokarahaa on kymppi viikossa. Tietysti rikkaammat voivat paremmin, sehän on selvää. Mutta ei köyhän syyllistäminen auta ketään. Toki, kun työni pian alkavat ja rahatilanne on parempi, ostan kalliimpaa ruokaa.
Täällä osa puhuu köyhyydestä kuin se olisi jokin oma toivomus ja tahto. Uskokaa pois, kyllä minäkin olen köyhyyttäni monet kerrat itkenyt, kun lapset eivät sitä näe. Ei ole mukavaa olla nälissään. Ja vielä: lapset eivät ole joutuneet nälkäisinä olemaan, vaan aina on ollut ruokaa. Ei kuitenkaan mitään lohta ja uusia perunoita. Ihan halpaa perusruokaa.
Opintotuki - 250 e/kk? Riittääkö vuokraan ja laskuihin?
Vierailija kirjoitti:
Tuli tässä mieleen, että kun monet puhuu miten mielellään jotkut haluavat lorvia kotona eikä tehdä töitä, onan niitäkin, mutta itse en juulu tuohon joukkoon, siis Kelan työttömyysturva on yli 650e josta verot, tilille maksetaan noin 518e/kk, josta asumistuen jälkeen vuokran oma-osuus 113e/kk, eli 518e-113e, eli elämiseen jää vähän päälle 400e/kk, josta vielä pois netti ja puhelin, eli mulla jää kk noin 300-340e. Jippii :D oon laskenut, että noin 50 - 70e voi kuluttaa viikossa :D
Eli varsin hyvin pärjäät. Tuo on aivan sopiva summa viikottaiseen kulutukseen. Siitä saa jo säästettyäkin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä sinulle lista:
Anna sen koulun sivujen osoite, missä lukee, ettei koulussa ja sen tiloissa saa syödä eväitä.
Kyse ei ole koulusta vaan teen tutkimustyötä rakennuksessa, jossa tuo kielto on olemassa, liittyy alaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysjuttuihin pitäisi valita kerrankin haastateltavaksi sinkku, joka ei ole perinyt mitään ja elää 560 euron työttömyysturvalla vuokra-asunnossa ja saa siis vain asumistukea tuon lisäksi. Mahdollisesti lisänä olisi vielä jokin krooninen sairaus, jonka hoitokorvauskatto on tullut vastaan.
Ei tulisi kateellisilta nokan koputtamista. Tosin epäilen että sittenkin tulisi muutama känisemään että köyhyys on valinta, mikset mennyt Hankenille, kaikilla meillä on rajoitteemme ja pälä pälä.
Jos saa 560€ rahaa ja lisäksi asumistukea, jää elämiseen jo paljon rahaa. Mutta sairastaminen siihen lisäksi vaikuttaisi ehkä niin, että saattaisi olla oikeasti köyhä lääkkeet maksettuaan.
Ymmäräthän sen, että jos saa asumistukea, se kattaa vain osan vuokrasta. Se omavastuuosa pitää maksaa tuosta 560 eurosta.
Puhumattakaan muista.
Kyllä, ymmärrän hyvin. Siitä jää vuokran jälkeenkin joka tapauksessa ainakin 200€ käyttörahaa kuukaudessa. Sillä pärjää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-perunaa pari kiloa 1,6€
-kaurahiutaleita 0,8€
-jauhoja 0,9€
Ruokavaliossa on peruna, porkkana, sipuli ja kaali. Kyllä ne riittävät hengissäpysymiseen ja puutosten ehkäisemiseen kasvisten osalta. Marjat ovat hyviä, mutta ei niitä ehkä riitä koko vuodelle pakkasesta. Ilman marjoja voi elää vallan mainiosti muutamia kuukausia. Esimerkin antaneen ruokavalioon kuului öljy.
Tilapäisesti tuolla selviää, mutta pitkällä aikavälillä tulee puutostiloja. Tuossa näyttää olevan melkoisen niukasti ainakin kalsiumia, b12-vitamiinia, d-vitamiinia ja foolihappoa. C-vitamiiniakin varten joutuisi syömään aika paljon raakaa kaalia. Hivenaineita en jaksa käydä läpi.
Älä turhaan niitä hivenaineita käy läpi, kun kerran kyseessä on tilapäinen ratkaisu. Edelleen voisit itse kerta, miten sinä keksit kympillä paremman ruokalistan viikoksi neljälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä sinulle lista:
Älä ole t.yh.mä. Suurimmassa osassa luokkia on meilläkin erikseen laput "ei ruokia eikä juomia luokkatiloihin"
Tosin syön evääni lapuista välittämättä.
-eri
Ja tuolla ravinnolla lapset ovat diabeetikkoja jo 14-vuotiaina :(
Missä tuoreet vihannekset ja hedelmät ja kala?
Entäs terveelliset rasvat?