Muka köyhä - silti käyttörahaa on muutamia satoja
Ihmettelen tätä juttua: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Tuossa jutussa "köyhä" äiti valittelee, kun käyttörahaa on kuukausittain vain muutamia satoja euroja. Ei silloin ole mielestäni köyhä. Muistan itse tulleeni 1990-luvun lopulla toimeen 60€:n ruokarahalla kuukausittain - ja sillä elin lapseni kanssa, opiskellen ja osa-aikaista työtä tehden. Suurin osa rahoista meni tietysti vuokraan ja bussilippuihin. Kyllä siinä piti ruoankäyttöä säädellä ja paljon söimme keittoja yms. Silloin oli oikeasti köyhä olo. Parina vuonna otin opintolainaa, jolloin tilanne oli parempi.
En ymmärrä, miten joku voi kokea olevansa köyhä, jos vuokran maksamisen jälkeen jää vielä satoja euroja rahaa. Tuo nainen ei varmaankaan ole elänyt opiskelijan elämää, joka on Suomessa oikeasti köyhää. Nykyään kai opiskelijakin voi hakea toimeentulotukea, joten ehkä köyhyyteen on heilläkin tullut helpotuksia.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kymmentä sivua lukea erinäisiä valituksia, joita valittaen tai ehkä v-llen kommentoidaan.
RUOKA on se missä tosiaankin voi säästää, kun osaa itse sitä tehdä; hyvää ruokaa saa, kun käyttää mausteita, vaikkei aineksina olisi muuta kuin peruna, sipuli ja porkkana, jotka ovat Suomessa halpoja ympäri vuoden.
Kaikkea ei tarvitse aina saada HETI, koska ne voi saada myöhemminkin.
Tässä ketjussa onkin ollut juttuja, miten kymmenellä eurolla ruokitaan äiti ja kolme lasta. Onhan se hurjaa, miten tiukkaa joillain on.
Se, joka valitteli kengistään: käypä hakemassa niille maksusitoumus. Onnistuu, kun viet sinne lääkärintodistuksen ja tiliotteet kolmelta viime kuukaudelta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla riittää 500e kuussa ihan ok. Mutta:
-En matkustele
-En käy ravintoloissa/elokuvissa/teattereissa ym.
-Ostan suurimman osan vaatteista kirpputorilta
-Ei kalliita lääkkeitä tms. kuluja
-Ei autoa
-Pari hyvää edullista harrastusta joista onnellisuuteni pääasiassa koostuu
Minulla jakautuu kuukauden rahankäyttö jokseenkin näin: 450 euroa käytössä, kun vuokra on maksettu.
-100€ ruokaa kaupasta
-50€ ruokailut ja kahvit ravintoloissa (näistä voin usein säästää)
-50€ hygieniatuotteet, meikit, pienet vaatehankinnat
-loput säästöön, jotta voin pari kertaa vuodessa tehdä pienen matkan tai ostaa isompia vaateostoksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-En matkustele
-Ei autoa
Minulla jakautuu kuukauden rahankäyttö jokseenkin näin: 450 euroa käytössä, kun vuokra on maksettu.
-100€ ruokaa kaupasta
-loput säästöön, jotta voin pari kertaa vuodessa tehdä pienen matkan tai ostaa isompia vaateostoksia
Niin ja asut yksin?
Ostapas satasella neli- viis henkisen perheen kuukauden ruuat. 😃 Hyvä jos viikoksi saa, vaikka kuinka tekisi kaiken itse ja ostaisi edullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-En matkustele
-Ei autoa
-100€ ruokaa kaupasta
Niin ja asut yksin?
Ostapas satasella neli- viis henkisen perheen kuukauden ruuat. 😃 Hyvä jos viikoksi saa, vaikka kuinka tekisi kaiken itse ja ostaisi edullista.
Kyllä, itsekseni asun. Enkä perusta perhettä ennen kuin on itsellä ja (tulevalla) puolisolla raha-asiat kunnossa myös pahan päivän varalle.
Mutta kyllä moni ostaa satasella (ja vähemmälläkin) kuukauden ruoat neljällekin hengelle. Sen opin tästä ketjusta. Tunnen itseni nyt melko hyvätuloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-En matkustele
-Ei autoa
-100€ ruokaa kaupasta
Niin ja asut yksin?
Ostapas satasella neli- viis henkisen perheen kuukauden ruuat. 😃 Hyvä jos viikoksi saa, vaikka kuinka tekisi kaiken itse ja ostaisi edullista.Kyllä, itsekseni asun. Enkä perusta perhettä ennen kuin on itsellä ja (tulevalla) puolisolla raha-asiat kunnossa myös pahan päivän varalle.
Mutta kyllä moni ostaa satasella (ja vähemmälläkin) kuukauden ruoat neljällekin hengelle. Sen opin tästä ketjusta. Tunnen itseni nyt melko hyvätuloiseksi.
Luuletko ettei täällä muilla ole olleet raha-asiat kunnossa? Luuletko, että joillain menee aina hyvin ja joillain aina huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-En matkustele
-Ei autoa
-100€ ruokaa kaupasta
Niin ja asut yksin?
Ostapas satasella neli- viis henkisen perheen kuukauden ruuat. 😃 Hyvä jos viikoksi saa, vaikka kuinka tekisi kaiken itse ja ostaisi edullista.Kyllä, itsekseni asun. Enkä perusta perhettä ennen kuin on itsellä ja (tulevalla) puolisolla raha-asiat kunnossa myös pahan päivän varalle.
Luuletko ettei täällä muilla ole olleet raha-asiat kunnossa? Luuletko, että joillain menee aina hyvin ja joillain aina huonosti?
En luule, mutta haluan, että on kunnon koulutus ja säästöjä, mikäli käy jotain yllättävää. Enkä hankkisi kahta lasta, jos olisin koulunkäyntiavustaja. Se on jokaisen äidin tai pariskunnan oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kymmentä sivua lukea erinäisiä valituksia, joita valittaen tai ehkä v-llen kommentoidaan.
RUOKA on se missä tosiaankin voi säästää, kun osaa itse sitä tehdä; hyvää ruokaa saa, kun käyttää mausteita, vaikkei aineksina olisi muuta kuin peruna, sipuli ja porkkana, jotka ovat Suomessa halpoja ympäri vuoden.
Tässä ketjussa onkin ollut juttuja, miten kymmenellä eurolla ruokitaan äiti ja kolme lasta. Onhan se hurjaa, miten tiukkaa joillain on.
Se, joka valitteli kengistään: käypä hakemassa niille maksusitoumus. Onnistuu, kun viet sinne lääkärintodistuksen ja tiliotteet kolmelta viime kuukaudelta.
En ole oikeutettu tt-tukeen.