Muka köyhä - silti käyttörahaa on muutamia satoja
Ihmettelen tätä juttua: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Tuossa jutussa "köyhä" äiti valittelee, kun käyttörahaa on kuukausittain vain muutamia satoja euroja. Ei silloin ole mielestäni köyhä. Muistan itse tulleeni 1990-luvun lopulla toimeen 60€:n ruokarahalla kuukausittain - ja sillä elin lapseni kanssa, opiskellen ja osa-aikaista työtä tehden. Suurin osa rahoista meni tietysti vuokraan ja bussilippuihin. Kyllä siinä piti ruoankäyttöä säädellä ja paljon söimme keittoja yms. Silloin oli oikeasti köyhä olo. Parina vuonna otin opintolainaa, jolloin tilanne oli parempi.
En ymmärrä, miten joku voi kokea olevansa köyhä, jos vuokran maksamisen jälkeen jää vielä satoja euroja rahaa. Tuo nainen ei varmaankaan ole elänyt opiskelijan elämää, joka on Suomessa oikeasti köyhää. Nykyään kai opiskelijakin voi hakea toimeentulotukea, joten ehkä köyhyyteen on heilläkin tullut helpotuksia.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. .
Luin vain tämän: pari iltavuoroa viikossa = 500 e kuussa brutto? Mikähän multa meni ohi?
Vaikka asuisi halvimmassa mahdollisessa solussa, jää itse maksettavaa vuokraa opintorahan ja asumistuen jälkeen ainakin 50e. Tämä tarkoittaa vähintään 550e NETTOpalkkatuloja kuussa, joka lie noin 600 brutto.
Kahvilassa tienaa enintään noin 10e tunti, eli tuohon pitää tehdä vähintään 60 tuntia kuussa, eli 15 tuntia viikossa. Se tarkoittaa joko joka ikinen arkipäivä iltavuoroa, tai lähes täysipäiväisesti viikonloppuna työskentelyä.
On toki tehtävissä jos sekä opiskelut että työnantaja ovat erittäin joustavia, mutta kaukana väitetystä "parista iltavuorosta". Kovin harvalla myöskään on niin hyvä tuuri että ensinnäkin saa töitä, saa noin paljon työtunteja, ja voi ylipäätään opintojen puolesta tehdä noin paljon tunteja.
Opintorahan 250€ lisäksi ei tarvitse tehdä noin montaa tuntia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. .
Luin vain tämän: pari iltavuoroa viikossa = 500 e kuussa brutto? Mikähän multa meni ohi?
Vaikka asuisi halvimmassa mahdollisessa solussa, jää itse maksettavaa vuokraa opintorahan ja asumistuen jälkeen ainakin 50e. Tämä tarkoittaa vähintään 550e NETTOpalkkatuloja kuussa, joka lie noin 600 brutto.
Kahvilassa tienaa enintään noin 10e tunti, eli tuohon pitää tehdä vähintään 60 tuntia kuussa, eli 15 tuntia viikossa. Se tarkoittaa joko joka ikinen arkipäivä iltavuoroa, tai lähes täysipäiväisesti viikonloppuna työskentelyä.
On toki tehtävissä jos sekä opiskelut että työnantaja ovat erittäin joustavia, mutta kaukana väitetystä "parista iltavuorosta". Kovin harvalla myöskään on niin hyvä tuuri että ensinnäkin saa töitä, saa noin paljon työtunteja, ja voi ylipäätään opintojen puolesta tehdä noin paljon tunteja.
Opintorahan 250€ lisäksi ei tarvitse tehdä noin montaa tuntia töitä.
Unohditko, että kirjoittaja oli maksanut siitä opintorahasta jo vuokran ja laskut? Vai meinaatko että ne voisivat olla paljonkin alle 250 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi aiheen, mutta pakko puhua tästä. En tiedä miksi niin monet luulevat opiskelijan elämän olevan jotenkin tosi köyhää ja niin ajattelee moni joka itsekin opiskelee. Olen korkeakouluopiskelija, ja teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. Olen menossa kesälläkin useille festareille, koska osaan säästää rahaa. Ehkä olen vähään tyytyväinen, mutta mun mielestä tulen tosi hyvin toimeen.
Tuo onkin jo luksuselämää. Sinulla on 500€ käyttörahaa kuukausittain. Kyllä siitä jo voi säästääkin pari sataa kuussa. Itse olen matalapalkkaisessa työssä ja työtunteja on vain 4 ,5 päivässä. Palkka on nettona 950€. Vuokra on 800€, mutta asunto on sentään työpaikan lähellä, joten aikaa ja rahaa säästyy työmatkoissa. Silti, ottaahan se päähän, kun tekee töitä viisi päivää viikossa, mutta ikinä ei ole rahaa mihinkään. Enemmän saisin, jos lopettaisin työt ja hakisin toimeentulotukea. Mutta ei se työttömän elämäkään niin mukavaa ole. Puoli vuotta olen ollut ilman töitä ja kyllä siihen nopeasti kyllästyy.
Noilla tuloilla saat asumislisää, joka on varmaan enimmäismäärä eli 315e/kk. Joten saathan sinäkin nettona käteen 1265e/kk. Vuokran jälkeen jää siis melkein se 500. Elätkö sinäkin siis tätä luksuselämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi aiheen, mutta pakko puhua tästä. En tiedä miksi niin monet luulevat opiskelijan elämän olevan jotenkin tosi köyhää ja niin ajattelee moni joka itsekin opiskelee. Olen korkeakouluopiskelija, ja teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. Olen menossa kesälläkin useille festareille, koska osaan säästää rahaa. Ehkä olen vähään tyytyväinen, mutta mun mielestä tulen tosi hyvin toimeen.
Tuo onkin jo luksuselämää. Sinulla on 500€ käyttörahaa kuukausittain. Kyllä siitä jo voi säästääkin pari sataa kuussa. Itse olen matalapalkkaisessa työssä ja työtunteja on vain 4 ,5 päivässä. Palkka on nettona 950€. Vuokra on 800€, mutta asunto on sentään työpaikan lähellä, joten aikaa ja rahaa säästyy työmatkoissa. Silti, ottaahan se päähän, kun tekee töitä viisi päivää viikossa, mutta ikinä ei ole rahaa mihinkään. Enemmän saisin, jos lopettaisin työt ja hakisin toimeentulotukea. Mutta ei se työttömän elämäkään niin mukavaa ole. Puoli vuotta olen ollut ilman töitä ja kyllä siihen nopeasti kyllästyy.
Noilla tuloilla saat asumislisää, joka on varmaan enimmäismäärä eli 315e/kk. Joten saathan sinäkin nettona käteen 1265e/kk. Vuokran jälkeen jää siis melkein se 500. Elätkö sinäkin siis tätä luksuselämää?
+ Et saisi toimeentulotukea enemmän. 800e asunto katsotaan liian kalliiksi yhdelle ihmiselle, joten toimeentulotukesi olisi 775e/kk. Siihen tuo asumislisä 315e/kk päälle, niin saadaan 1100e/kk.
Kyllä itse ottaisin siis mieluummin tuon sinun 1265e/kk, jos jostain saisin tuollaisen työn, jota itsekin vajaakuntoisena jaksaisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ Et saisi toimeentulotukea enemmän. 800e asunto katsotaan liian kalliiksi yhdelle ihmiselle, joten toimeentulotukesi olisi 775e/kk. Siihen tuo asumislisä 315e/kk päälle, niin saadaan 1100e/kk.
Kyllä itse ottaisin siis mieluummin tuon sinun 1265e/kk, jos jostain saisin tuollaisen työn, jota itsekin vajaakuntoisena jaksaisin tehdä.
Enimmäisasumismenot ovat yhdelle hengelle Helsingissä 516€. Siitä voi saada 80% asumistukea, eli alle 400€. Minun tuloni katsotaan kuitenkin liian suuriksi, vaikka 800€:n vuokra viekin siitä suurimman osan. Kelan mukaan täytyisi löytää halvempi asunto, mutta mistä? Kaupungin asuntoihin olen jonottanut nyt 15 vuotta. Toimeentulotukea en ole hakenut, sillä haluan käydä töissä. Mutta köyhä olen, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse ottaisin siis mieluummin tuon sinun 1265e/kk, jos jostain saisin tuollaisen työn, jota itsekin vajaakuntoisena jaksaisin tehdä.Enimmäisasumismenot ovat yhdelle hengelle Helsingissä 516€. Siitä voi saada 80% asumistukea, eli alle 400€. Minun tuloni katsotaan kuitenkin liian suuriksi, vaikka 800€:n vuokra viekin siitä suurimman osan. Kelan mukaan täytyisi löytää halvempi asunto, mutta mistä? Kaupungin asuntoihin olen jonottanut nyt 15 vuotta. Toimeentulotukea en ole hakenut, sillä haluan käydä töissä. Mutta köyhä olen, se on totta.
Äh, piti kirjoittaa alle 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysjuttuihin pitäisi valita kerrankin haastateltavaksi sinkku, joka ei ole perinyt mitään ja elää 560 euron työttömyysturvalla vuokra-asunnossa ja saa siis vain asumistukea tuon lisäksi. Mahdollisesti lisänä olisi vielä jokin krooninen sairaus, jonka hoitokorvauskatto on tullut vastaan.
Ei tulisi kateellisilta nokan koputtamista. Tosin epäilen että sittenkin tulisi muutama känisemään että köyhyys on valinta, mikset mennyt Hankenille, kaikilla meillä on rajoitteemme ja pälä pälä.
Jos saa 560€ rahaa ja lisäksi asumistukea, jää elämiseen jo paljon rahaa. Mutta sairastaminen siihen lisäksi vaikuttaisi ehkä niin, että saattaisi olla oikeasti köyhä lääkkeet maksettuaan.
Siis mitä? 560€ on yksiön vuokra. 300€ asumistuki sitten menee muihin menoihin, sähkö, puhelin, vakuutus ja ruoka. Ei tuolla varsinaisesti rikastumaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysjuttuihin pitäisi valita kerrankin haastateltavaksi sinkku, joka ei ole perinyt mitään ja elää 560 euron työttömyysturvalla vuokra-asunnossa ja saa siis vain asumistukea tuon lisäksi. Mahdollisesti lisänä olisi vielä jokin krooninen sairaus, jonka hoitokorvauskatto on tullut vastaan.
Ei tulisi kateellisilta nokan koputtamista. Tosin epäilen että sittenkin tulisi muutama känisemään että köyhyys on valinta, mikset mennyt Hankenille, kaikilla meillä on rajoitteemme ja pälä pälä.
Jos saa 560€ rahaa ja lisäksi asumistukea, jää elämiseen jo paljon rahaa. Mutta sairastaminen siihen lisäksi vaikuttaisi ehkä niin, että saattaisi olla oikeasti köyhä lääkkeet maksettuaan.
Siis mitä? 560€ on yksiön vuokra. 300€ asumistuki sitten menee muihin menoihin, sähkö, puhelin, vakuutus ja ruoka. Ei tuolla varsinaisesti rikastumaan pääse.
Aika vaikea on löytää yksiötä noin halvalla ainakaan Helsingistä. Minulla on vuokra 600€, yksiö. Saan asumistukea ja opintorahaa. Aika köyhänä elän.
Tästä ketjusta näkyy selvästi, miten osalla suomalaisista ei ole hajuakaan köyhänä olemisesta. Ajatellaan, että aina on kaikilla ruokaa ja sähköt. Ei edes uskota, että joillain ei vain ole rahaa, eikä se ole heidän oma syynsä. Onneksi köyhyys tuntuu olevan myös tilapäinen asia, monille se liittyy opiskeluaikaan.
Silti on inhottavaa, kun rikkaammat täällä pätevät ja puhuvat hivenaineista yms. Eivät siis todella ymmärrä, mitä on köyhyys tai miltä tuntuu mennä nälkäisenä nukkumaan, koska on pakko säästää viimeinen leipäpala aamuksi.
Toimeentulotukea ei saa noin vain. Riippuu, kuka sattuu käsittelemään hakemuksesi.
No ei ole kyllä paljon jos jää vain joitain satasia muihin menoihin! Siitä pitää maksaa ruuat, laskut, vaatteet ja kun vielä useampi lapsi.
Hirveetä miten tätä perhettä moni suomii. Hävetkää!
Itseäni ketuttaa lukea noita iänikuisia "ostakaa makaronia ja kananmunia" -neuvoja. Kyllä me pienituloiset tiedetään, miten syödään halvalla. Ei ruoasta voi määräänsä enempää pihistellä tai sitten täytyy olla kokonaan syömättä. Suurin osa rahoista menee asumiseen, sähköön ja esim. hoitomaksuihin. Laskuihin, jotka on vain pakko maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tässä mieleen, että kun monet puhuu miten mielellään jotkut haluavat lorvia kotona eikä tehdä töitä, onan niitäkin, mutta itse en juulu tuohon joukkoon, siis Kelan työttömyysturva on yli 650e josta verot, tilille maksetaan noin 518e/kk, josta asumistuen jälkeen vuokran oma-osuus 113e/kk, eli 518e-113e, eli elämiseen jää vähän päälle 400e/kk, josta vielä pois netti ja puhelin, eli mulla jää kk noin 300-340e. Jippii :D oon laskenut, että noin 50 - 70e voi kuluttaa viikossa :D
Eli varsin hyvin pärjäät. Tuo on aivan sopiva summa viikottaiseen kulutukseen. Siitä saa jo säästettyäkin vähän.
Paitsi sitten kun sun pitää ostaa uudet talvikengät ja niissä pitää olla leveä lesti ja irrallinen sisäpohjallinen että saat tukipohjallisen niihin. Menee kevyesti yli 149 euroa kuukauden tuloista. Sitten on viikossa vain 32 euroa käytössä.
Siksi sinä olisitkin säästänyt niinä kuukausina, kun et tarvitse koko kolmea sataa elämiseen. Silloi eivät kengät ole ongelma. Mutta, kyllä sinä saisit ne talvikengät halvemmallakin tarjouksesta.
Tällaiset kommentit kertovat vain siitä kuinka köyhyyttä ei todella ymmärretä. No väännetään rautalangasta: itselläni jää 230 euroa, joten siitä ei ole varaa säästää.
Lisäksi jos on köyhä ja joutuu käyttämään talvikenkiä useamman vuoden, ei voi osaa jotain sekundaa. Ja vielä, jos olet vammainen, et voi ostaa mitään halpismuovikenkää. Jos käyttää huonoja kenkiä ja jalat kipeytyvät, joutuu menemään omalla rahalla erityiselle jalkaterapeutille, se maksaa satoja euroja.
Yksinasuvalle köyhälle ne jalat ja niiden toimintakunto ovat elintärkeät.
Tuntuu muuten hullulta selitellä tälläisiä itsestään selvyyksiä. En vaan tajua ettei joku tajua. Jotkut kai sitten elävät sellaisessa hyvinvoinnin pumpulikuplassa ettei oma ymmärryskyky riitä mihinkään, joka ulottuu oma navan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Siksi sinä olisitkin säästänyt niinä kuukausina, kun et tarvitse koko kolmea sataa elämiseen. Silloi eivät kengät ole ongelma. Mutta, kyllä sinä saisit ne talvikengät halvemmallakin tarjouksesta.
Olenkin ostanut tarjouksesta jämäkoon kenkiä. Jalkani on 39 ja yleensä tarjouksessa on kokoa 41. Niilläpä sitten kävellään.
- Eri
Köyhä on semmoinen joka iloitsee kun edellisestä tilistä jäi 20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse ottaisin siis mieluummin tuon sinun 1265e/kk, jos jostain saisin tuollaisen työn, jota itsekin vajaakuntoisena jaksaisin tehdä.Enimmäisasumismenot ovat yhdelle hengelle Helsingissä 516€. Siitä voi saada 80% asumistukea, eli alle 400€. Minun tuloni katsotaan kuitenkin liian suuriksi, vaikka 800€:n vuokra viekin siitä suurimman osan. Kelan mukaan täytyisi löytää halvempi asunto, mutta mistä? Kaupungin asuntoihin olen jonottanut nyt 15 vuotta. Toimeentulotukea en ole hakenut, sillä haluan käydä töissä. Mutta köyhä olen, se on totta.
No kun kerran teet vain osa-aikatyötä, sulla on mahdollisuus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Voit ehkä saada soviteltua työttömyyskorvausta.
Jos et saa sitä, voit saada tt-tukea. Kyllä, monet työssäkäyvät, joilla on huono palkka, joutuvat ja saavat hakea tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin ostanut tarjouksesta jämäkoon kenkiä. Jalkani on 39 ja yleensä tarjouksessa on kokoa 41. Niilläpä sitten kävellään.
- Eri
Mistähän niitä vammaisille jaloille saisi sopivia kenkiä edullisesti tai jopa alennuksella? Aikaisempi vastaaja ilmoitti tietävänsä, muttei kertonut paikkaa. Odotan innolla.
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa edelleen esim. kilon perunoita tai sipulia, paketin kaurahiutaleita tai vaikkapa pop cornia kaksi kattilallista.
Eli kyllä kympillä saa halutessaan vaikka viikon ruoat.
Aloitukseen linkitetty juttu on oikeasti hölmö, ei siinä ole köyhistä ihmisistä kyse. Aika moni eläkeläinen ja opiskelija joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä. On aika omituista, jos ei osaa esim. 30€:lla ostaa viikon ruokia. Köyhä ei ole se, jolla on aina juustoa leivän päälle ja maitoa litra jääkaapissa.
No mulla menee tuo 30 e jo työpaikkaruokalaan viikossa, ja kotona syömäni valmisruuat päälle. Ei innosta kokata.
Mulla riittää 500e kuussa ihan ok. Mutta:
-En matkustele
-En käy ravintoloissa/elokuvissa/teattereissa ym.
-Ostan suurimman osan vaatteista kirpputorilta
-Ei kalliita lääkkeitä tms. kuluja
-Ei autoa
-Pari hyvää edullista harrastusta joista onnellisuuteni pääasiassa koostuu
60€ ruokaraha 90-luvulla? Miten ihmeessä se oli mahdollista, eihän euroja silloin vielä ollut Suomessa