Muka köyhä - silti käyttörahaa on muutamia satoja
Ihmettelen tätä juttua: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Tuossa jutussa "köyhä" äiti valittelee, kun käyttörahaa on kuukausittain vain muutamia satoja euroja. Ei silloin ole mielestäni köyhä. Muistan itse tulleeni 1990-luvun lopulla toimeen 60€:n ruokarahalla kuukausittain - ja sillä elin lapseni kanssa, opiskellen ja osa-aikaista työtä tehden. Suurin osa rahoista meni tietysti vuokraan ja bussilippuihin. Kyllä siinä piti ruoankäyttöä säädellä ja paljon söimme keittoja yms. Silloin oli oikeasti köyhä olo. Parina vuonna otin opintolainaa, jolloin tilanne oli parempi.
En ymmärrä, miten joku voi kokea olevansa köyhä, jos vuokran maksamisen jälkeen jää vielä satoja euroja rahaa. Tuo nainen ei varmaankaan ole elänyt opiskelijan elämää, joka on Suomessa oikeasti köyhää. Nykyään kai opiskelijakin voi hakea toimeentulotukea, joten ehkä köyhyyteen on heilläkin tullut helpotuksia.
Kommentit (148)
Vessapaperijankkaajalle tiedoksi, että Italia on linjannut, että nälkäänsä saa varastaa kaupasta ruokaa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/italia-linjasi-ruokaa-saa-varastaa-j…
Kuntien vessapaperivarkaat voivat vaikka lahjoittaa kunnalle vessapaperia saadessaan töitä. Tai miten rahakkaat lahjoittaisivat kuntiin vessapaperia kaiken aikaa, niin korvautuisivat ne pari verorahoilla maksettua pakettia, jotka joku vie.
Jestas, jostain vessapaperista joku skitsoilee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kokkaritrollit ja köyhien vihaajat palstalla.
Jutun muutaman satasen käyttörahaa sisältää koko perheen ruoat yms. eli ei todellakaan ole kovin iso summa useamman ihmisen kuluihin.
Jos joutuu turvautumaan toimeentulotukeen niin silloin on jo ihan virallisesti köyhä, tai ainakin köyhyysrajalla.Toimeentulotukea saava ei ole köyhä. Meidän nelihenkinen perheemme saa 200 eurolla varsin hyvvin ruoat kuukaudeksi, vaikka enemmänkin rahaa olisi. Tulee siis säästettyä.
Köyhyysraja tarkoittaa hyvinvointiyhteiskunnan kansalaisen tulotasoa, jonka alapuolella ihmisen katsotaan olevan köyhä.
Köyhyysraja kuvaa tulotasoa, jonka alapuolella olevalla henkilöllä ei ole varaa hankkia välttämättömiä hyödykkeitä siedettävän elintason ylläpitämiseksi.
Euroopan komission käyttämä köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta eli ihmistä pidetään köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 prosenttia keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista.
Eli toimeentulotuen saaja on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa edelleen esim. kilon perunoita tai sipulia, paketin kaurahiutaleita tai vaikkapa pop cornia kaksi kattilallista.
Eli kyllä kympillä saa halutessaan vaikka viikon ruoat.
Aloitukseen linkitetty juttu on oikeasti hölmö, ei siinä ole köyhistä ihmisistä kyse. Aika moni eläkeläinen ja opiskelija joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä. On aika omituista, jos ei osaa esim. 30€:lla ostaa viikon ruokia. Köyhä ei ole se, jolla on aina juustoa leivän päälle ja maitoa litra jääkaapissa.
Minulla on yksi tuttu, joka valittelee köyhyyttään jatkuvasti. Silti hänellä on aina ruokaa jääkaapissa, vuorat maksettu ja varaa käydä kahviloissa kahvilla. Köyhä on se, joka syö päivälliseksi makaroonia pelkän ketsupin kanssa, pöllii vessapaperit julkisista vessoista ja ostaa kahdella eurolla kolmen päivän ruoat. Toimeentulotukea saava ei ole köyhä. Mutta kaikki eivät sitä saa...
Jaa, että köyhä on automaattisesti ihminen, joka on varas ja jolla ei ole mitään elämänhallintataitoja, jotta pystyisi pitämään taloudestaan huolta pienelläkin budjetilla? Kivan leimaava ihminen olet...
Olisitko mieluummin ilman vessapaperia, jos ei ole rahaa? Kyllä minä ainakin opiskelijana otin usein vessapaperia julkisista tiloista. Vessapaperipaketin hinnalla saa parin päivän ruoat, esim. nämä:
-ruisleipä 0,35€
-peruna, 1kg 0.80€
-porkkana 0,5kg 0,65€.
Jos kotona on liemikuutioita, saa tuosta hyvän keiton, jonka kanssa voi syödä leipää. Jos on vielä margariinia, niin leipäkin maistuu paremmalta. Mutta kyllä se menee keiton kanssa ilmankin.
Selityksiä, selityksiä. Ei oikeuta varastamista. Käsisuihkulla voi pestä, jos niin tiukille menee, että raha ei riitä sekä ruokaan että vessapaperiin.
Köyhällä ei ole varaa saippuaan. Kakan peseminen käsin pyllystä on hengelle vaarallista jos ei voi saippuoida kakkoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan sinulle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa edelleen esim. kilon perunoita tai sipulia, paketin kaurahiutaleita tai vaikkapa pop cornia kaksi kattilallista.
Aloitukseen linkitetty juttu on oikeasti hölmö, ei siinä ole köyhistä ihmisistä kyse. Aika moni eläkeläinen ja opiskelija joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä. On aika omituista, jos ei osaa esim. 30€:lla ostaa viikon ruokia. Köyhä ei ole se, jolla on aina juustoa leivän päälle ja maitoa litra jääkaapissa.
Minulla on yksi tuttu, joka valittelee köyhyyttään jatkuvasti. Silti hänellä on aina ruokaa jääkaapissa, vuorat maksettu ja varaa käydä kahviloissa kahvilla. Köyhä on se, joka syö päivälliseksi makaroonia pelkän ketsupin kanssa, pöllii vessapaperit julkisista vessoista ja ostaa kahdella eurolla kolmen päivän ruoat. Toimeentulotukea saava ei ole köyhä. Mutta kaikki eivät sitä saa...
Jaa, että köyhä on automaattisesti ihminen, joka on varas ja jolla ei ole mitään elämänhallintataitoja, jotta pystyisi pitämään taloudestaan huolta pienelläkin budjetilla? Kivan leimaava ihminen olet...
Olisitko mieluummin ilman vessapaperia, jos ei ole rahaa? Kyllä minä ainakin opiskelijana otin usein vessapaperia julkisista tiloista. Vessapaperipaketin hinnalla saa parin päivän ruoat, esim. nämä:
-ruisleipä 0,35€
-peruna, 1kg 0.80€
-porkkana 0,5kg 0,65€.
Jos kotona on liemikuutioita, saa tuosta hyvän keiton, jonka kanssa voi syödä leipää. Jos on vielä margariinia, niin leipäkin maistuu paremmalta. Mutta kyllä se menee keiton kanssa ilmankin.
Minä tein opiskelijana osa-aikatöitä, joten ei tarvinnut varastaa. Se, että sulla ei ole mitään moraalia ei tarkoita, etteikö muilla vähävaraisilla ole.
Onko niin kauhea rikos ottaa vessapaperia mukaan julkisesta vessasta? Ei tietenkään pidä ottaa koko rullaa. Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Ei sitä kukaan huvikseen tee. En minä tietenkään joka päivä niitä paperinpaloja sieltä ottanut. Silloin tällöin kyllä, koska tarvitsin rahat ruokaan. Kun on ollut todella nälkäinen pari päivää, ei paljoa muuta pysty ajattelemaankaan. Jos ruokaan on käytettävissä noin euro päivässä, ei tahdo käyttää kahden päivän rahoja vessapaperiin.
On se, koska nytkin sanot, että se oli sun tapa. Eli turvauduit enemmän tai vähemmän säännöllisesti varastamiseen, kun rahat olivat vähissä. Mikä kertoo myös siitä, että et oppinut kerrasta (edes yrittänyt), vaan jatkoit sitä. Aloit pitää sitä normaalina ja oikeutettuna toimintana. Sen sijaan muut köyhät keksivät muita keinoja, mistä säästää ja miten pärjätä kun kaikkeen ei ole varaa. Esim. juuri pesee käsisuihkulla ja kuivaa pyyhkeellä. Ihan normaali tapa pitää hygienista huolta, eikä tarvitse ylittää tuollaisia rajoja, jotka käy aina vain helpommaksi ylittää, mitä enemmän sitä tekee. Sä annoit ymmärtää, että jokainen "oikeasti köyhä" tekisi noin ja sortuisi varastamiseen rahan puutteessa, mutta se nyt ei vain pidä paikkaansa. Monille tuo on sellainen raja, jota ei halua ylittää, vaikka olisi kuinka "pienestä varastamisesta" kyse.
Sinäkö et laittaisi laukkuusi vähän vessapaperia vaikkapa nenäliinojen unohduttua kotiin?
Ei jumankauta, ihminen, jolla on 30€ kuukaudessa rahaa, ei varasta vessapaperia. Yhteiskunta sen hänelle tarjoaa. Kokeilepa elää niin, että käytät kuukaudessa vain 30€ ruokaan, vessapaperiin, pesuaineisiin jne. Se ei nimittäin ole ihan helppoa. Ja ihan oikeasti, meillä Suomessa niin köyhiä on erittäin vähän. Todella monilla ruokabudjetti on 50-100€ kuukaudessa.
"Yhteiskunta tarjoaa." Hah. Vapaastihan paperia saa käyttää siellä käydessään, totta kai. Mutta kyllä se nyt vaan on varastamista, jos tekee yleisistä vessoista säännöllisen vessapaperivarastonsa, koska ei halua esim. opiskellessaan ottaa vastaan osa-aikatyötä tai ei suunnittele talouttaan niin, että pärjää vähillä varoilla. Tämän tyypin tilanne oli ilmeisesti jatkuvasti rahapulainen sen takia, että hän ei tehnyt töitä opiskelun ohella kuten muut köyhät opiskelijat? Kyllä se itselle ainakin on hyvin helppo valinta, että alkaako varastella vai ei, jos on a) mahdollista keksiä muu ratkaisu puuttuvaan vessapaperiin tai b) ottaa vastaan osa-aikatyötä, jolla parantaa taloudellista tilannetta sen verran, että tuollaisiin jatkuvasti tavittaviin pienostoksiin löytyy rahaa.
Sinäkö järjestät jokaiselle opiskelijalle töitä? Entä he, joilla on erityistarpeita ja kaikki aika menee opiskeluun?
Voisi kuvitella, että erityistarpeiset opiskelijat saavat myös ylimääräistä tukea tarvehankintaisesti. He varmaan osaavat itse kertoa paremmin, mihin ovat oikeutettuja. Suurimmissa opiskelijakaupungeissa riittää kyllä opiskelijoille hyvin töitä. Jos kelpaa kassalla istuminen jne. Jos susta varastelu rahapulassa on ok, niin enhän minä sinun mielipidettäsi voi muuttaa. Mutta itse en ole samaa mieltä. Ihmettelen kyllä, että esim. käsisuihkun käyttäminen väliaikaisratkaisuna on niin kauhean kamalaa, että mieluummin puolustellaan "rahapulassa saa ottaa ilmaiseksi sieltä mistä irtoaa" asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ruisleipä 0,35€
-peruna, 1kg 0.80€
-porkkana 0,5kg 0,65€.
Minä tein opiskelijana osa-aikatöitä, joten ei tarvinnut varastaa. Se, että sulla ei ole mitään moraalia ei tarkoita, etteikö muilla vähävaraisilla ole.
Onko niin kauhea rikos ottaa vessapaperia mukaan julkisesta vessasta? Ei tietenkään pidä ottaa koko rullaa. Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Ei sitä kukaan huvikseen tee. En minä tietenkään joka päivä niitä paperinpaloja sieltä ottanut. Silloin tällöin kyllä, koska tarvitsin rahat ruokaan. Kun on ollut todella nälkäinen pari päivää, ei paljoa muuta pysty ajattelemaankaan. Jos ruokaan on käytettävissä noin euro päivässä, ei tahdo käyttää kahden päivän rahoja vessapaperiin.
No ei ole. Pyyhi pe.rseesi ihan rauhassa tästäkin eteenpäin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen taikuri loihtii 4 henkiselle perheelle viikon ruoat 10e? Jotain rajaa tähän trollaamiseen.
Jos kotona on soijarouhetta (kolmen euron pussi riittää pariksi viikoksi), mausteita ja liemikuutioita valmiina, niin kympillä tarvitsee ostaa vain nämä:
-perunaa pari kiloa 1,6€
-kaalia/porkkanaa (kumpi on halvempi sillä hetkellä) pari kiloa 3€
-sipuleita puoli kiloa 0,7€
-makaroonia kolme pussia 0,9€
-kaurahiutaleita 0,8€
-jauhoja 0,9€
-juusto (Lidlin kermajuusto 1kg = 4€, riittää pariksi viikoksi eli maksaa vain 2€/viikko)
-paseerattu tomaatti 0,6€
-herkutteluun pop corn 1€
Näistä saa keittoja, makaroonilaatikon, puuroa, salaatin, teeleipiä (vain öljy, vesi, jauhot ja kaurahiutaleet).
Taivaastako se soijarouhepussi ja muut tarvikkeet ilmestyvät keittiönkaappiin? Ne tulee laskea mukaan budjettiin.
Rokavaliosi ei myöskään noudattele mitään terveellisen ja riittävän ruokavalion edellytyksiä. Joo, eläähän sillä monine puutostiloineen jonkin aikaa, mutta nälkää täytyy nähdä perheen aikuisten, jotka eivät saa töistä ruokaa.
Mikä puutos tuon listan ruokia syömällä muka iskee? Vitamiinit, proteiini, kalsium ym. ovat saatavilla.
Ihmettelet mikä puutos iskee kun ruokavaliossa ei ole a) yhtään tuoreita kasviksia kaalia ja sipuleita lukuunottamatta, b) yhtään marjoja, c) ei mitään terveellisiä rasvoja (kalat, pähkinät, öljyt)? Voi itku sanon minä.
Kalat ja pähkinät? Nyt on kyse köyhän ihmisen ruokavaliosta. Ei siellä mitään kaloja ja pähkinöitä ole. Kaikki varmasti mielellään söisivät vaikka mitä terveellistä ja herkullista, mutta ei kaikilla ole siihen varaa. Tuossahan vielä oli, että lapset syövät päivittäin koulussa/päiväkodissa, eli sieltä saa myös lisää ravintoaineita. Minun mielestäni ei ole järkeä sättiä köyhää, joka koittaa pitää perheensä hengissä pikkurahalla. Jos ostaisit sen kalan ja pähkinät, ei sinulle paljoa jäisi kympistä jäljelle muihin viikon ruokiin.
Ja aivot eivät kehity kunnolla, eikä järki juokse kun köyhäillään ruoan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ruisleipä 0,35€
-peruna, 1kg 0.80€
-porkkana 0,5kg 0,65€.
Niin kuin tuossa yllä: käsisuihku on siinä tapauksessa ratkaisu, ei varastaminen.
Mä haluaisin nähdä kuinka nämä j**sustelijat itse toimisivat vastaavassa tilanteessa. Veikkaan kyllä, että kirjastoreissulla julkisesta vessasta lähtisi laukkuun nippu vessapaperia. :D Se on niin helppoa tuomita toinen ja nostaa itsensä yläpuolelle. Kukaan ei oikeasti halua hinkata omaa p*skasta takapuoltaan pelkällä kädellä ja vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi aiheen, mutta pakko puhua tästä. En tiedä miksi niin monet luulevat opiskelijan elämän olevan jotenkin tosi köyhää ja niin ajattelee moni joka itsekin opiskelee. Olen korkeakouluopiskelija, ja teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. Olen menossa kesälläkin useille festareille, koska osaan säästää rahaa. Ehkä olen vähään tyytyväinen, mutta mun mielestä tulen tosi hyvin toimeen.
Jos ei saa töitä tai ei pysty opintojen takia töissä olemaan, eikä halua ottaa opintolainaa niin sitten summa on toi 250 e/kk ja siitä menee osa vielä vuokraankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen taikuri loihtii 4 henkiselle perheelle viikon ruoat 10e? Jotain rajaa tähän trollaamiseen.
Jos kotona on soijarouhetta (kolmen euron pussi riittää pariksi viikoksi), mausteita ja liemikuutioita valmiina, niin kympillä tarvitsee ostaa vain nämä:
-perunaa pari kiloa 1,6€
-kaurahiutaleita 0,8€
-jauhoja 0,9€
-juusto (Lidlin kermajuusto 1kg = 4€, riittää pariksi viikoksi eli maksaa vain 2€/viikko)
Näistä saa keittoja, makaroonilaatikon, puuroa, salaatin, teeleipiä (vain öljy, vesi, jauhot ja kaurahiutaleet).
Taivaastako se soijarouhepussi ja muut tarvikkeet ilmestyvät keittiönkaappiin? Ne tulee laskea mukaan budjettiin.
Rokavaliosi ei myöskään noudattele mitään terveellisen ja riittävän ruokavalion edellytyksiä. Joo, eläähän sillä monine puutostiloineen jonkin aikaa, mutta nälkää täytyy nähdä perheen aikuisten, jotka eivät saa töistä ruokaa.
Mikä puutos tuon listan ruokia syömällä muka iskee? Vitamiinit, proteiini, kalsium ym. ovat saatavilla.
Ihmettelet mikä puutos iskee kun ruokavaliossa ei ole a) yhtään tuoreita kasviksia kaalia ja sipuleita lukuunottamatta, b) yhtään marjoja, c) ei mitään terveellisiä rasvoja (kalat, pähkinät, öljyt)? Voi itku sanon minä.
Kalat ja pähkinät? Nyt on kyse köyhän ihmisen ruokavaliosta. Ei siellä mitään kaloja ja pähkinöitä ole. Kaikki varmasti mielellään söisivät vaikka mitä terveellistä ja herkullista, mutta ei kaikilla ole siihen varaa. Tuossahan vielä oli, että lapset syövät päivittäin koulussa/päiväkodissa, eli sieltä saa myös lisää ravintoaineita. Minun mielestäni ei ole järkeä sättiä köyhää, joka koittaa pitää perheensä hengissä pikkurahalla. Jos ostaisit sen kalan ja pähkinät, ei sinulle paljoa jäisi kympistä jäljelle muihin viikon ruokiin.
Ja aivot eivät kehity kunnolla, eikä järki juokse kun köyhäillään ruoan suhteen.
Varasta ruokaa. Niin kunnon köyhät tekee.
Tuli tässä mieleen, että kun monet puhuu miten mielellään jotkut haluavat lorvia kotona eikä tehdä töitä, onan niitäkin, mutta itse en juulu tuohon joukkoon, siis Kelan työttömyysturva on yli 650e josta verot, tilille maksetaan noin 518e/kk, josta asumistuen jälkeen vuokran oma-osuus 113e/kk, eli 518e-113e, eli elämiseen jää vähän päälle 400e/kk, josta vielä pois netti ja puhelin, eli mulla jää kk noin 300-340e. Jippii :D oon laskenut, että noin 50 - 70e voi kuluttaa viikossa :D
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysjuttuihin pitäisi valita kerrankin haastateltavaksi sinkku, joka ei ole perinyt mitään ja elää 560 euron työttömyysturvalla vuokra-asunnossa ja saa siis vain asumistukea tuon lisäksi. Mahdollisesti lisänä olisi vielä jokin krooninen sairaus, jonka hoitokorvauskatto on tullut vastaan.
Ei tulisi kateellisilta nokan koputtamista. Tosin epäilen että sittenkin tulisi muutama känisemään että köyhyys on valinta, mikset mennyt Hankenille, kaikilla meillä on rajoitteemme ja pälä pälä.
Bingo! Mun tilanne just. Paitsi että aktiivimallihässäkkä leikkaa tuloja eli ne ovat 494 e kuussa käteen. Asumitukea toki saan, mutten toimeentulotukea. On usea pitkäaikaissairaus, joista yksi vaatii apuvälineet ja hoitoa. Osan hoidoista ym. saan korvattuna, mutta omavastuun takia maksuja tulee vuodessa silti vähintään 500 euroa. Teen omaehtoisia opintoja, joten joudun maksamaan omista rahoista kaikki opintoihin liittyvät kulut, niitäkin on useita satoja vuodessa.
Kun vähennetään tuosta kuukausitulosta vuokra, puhelin, netti, bussilippu, sähkö, ja muut kulut niin kuukaudeksi jää 230 euroa. Siitä pitäisi maksaa ruoka, lääkärissä käynnit, hammaslääkäri, mahd.akuutit lääkkeet, hygienia, kosmetiikka, vaatteet, ynnä muut päivittäiset kulut.
Joka päivälle jää siis n. 7,67 e. On tää yhtä juhlaa!
Perus/työmarkkinatuki on 518,40. En tiedä tuosta 560€ mitään. Sitten kun menen 9€ vaikkapa työkokeiluun niin saan verottomana 180€/kk kulukorvauksia. Et semmosta.
Ni ja toimeentulotukea en ole hakenut kun on hakeminen niin vaikeaksi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysjuttuihin pitäisi valita kerrankin haastateltavaksi sinkku, joka ei ole perinyt mitään ja elää 560 euron työttömyysturvalla vuokra-asunnossa ja saa siis vain asumistukea tuon lisäksi. Mahdollisesti lisänä olisi vielä jokin krooninen sairaus, jonka hoitokorvauskatto on tullut vastaan.
Ei tulisi kateellisilta nokan koputtamista. Tosin epäilen että sittenkin tulisi muutama känisemään että köyhyys on valinta, mikset mennyt Hankenille, kaikilla meillä on rajoitteemme ja pälä pälä.
Jos saa 560€ rahaa ja lisäksi asumistukea, jää elämiseen jo paljon rahaa. Mutta sairastaminen siihen lisäksi vaikuttaisi ehkä niin, että saattaisi olla oikeasti köyhä lääkkeet maksettuaan.
Ymmäräthän sen, että jos saa asumistukea, se kattaa vain osan vuokrasta. Se omavastuuosa pitää maksaa tuosta 560 eurosta.
Puhumattakaan muista.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kertoo Suomessa, että huonosti menee, niin varmasti löytyy valittaja, jolla menee vielä huonommin. Mutta kummallista tässä kaikessa on se, että tt-tuki on kaikille sama.
Mutta kun kaikki eivät sitä saa. Montako kertaa tämä tosisasia pitää toistaa?
Jos on kunnollinen ihminen, joka on työssäollessaan laittanut edes vähän rahaa säästöön eläkettä varten, niin joutuu käyttämään pois kaikki eläkesäästöt tai muuten ei saa tt-tukea.
Ja jos on puoliso, jolla on tuloja, vaikkei hän tukisi sinua, et saa tt-tukeakaan.
Lyökää nyt nämä faktat päähänne, äläkää enää jankuttako tt-tuesta kun sitä eivät kaikki saa. Eivätkä kaikki siihen oikeutetutkaan sitä hae.
Käyttäjä3185 kirjoitti:
Ni ja toimeentulotukea en ole hakenut kun on hakeminen niin vaikeaksi tehty.
Eikö sinulla ole nettiä, etkä voi soittaa tai mennä Kelaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ruisleipä 0,35€
-peruna, 1kg 0.80€
-porkkana 0,5kg 0,65€.
Selityksiä, selityksiä. Ei oikeuta varastamista. Käsisuihkulla voi pestä, jos niin tiukille menee, että raha ei riitä sekä ruokaan että vessapaperiin.
Monella köyhällä ei ole käsisuihkua. Tuliks yllärinä?
Säästämisesta aina neuvotaan hupaisasti vähentää oman auton käyttöä, kahviloissa istumista, kampaajalla käyntiä, lomamatkoja, yms.
Arvatkaas mitä! Köyhällä ei autoa, ei varaa käydä kampaajalla saati kahviloissa tai lomamatkoilla.
Siinähän säästät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-perunaa pari kiloa 1,6€
-kaurahiutaleita 0,8€
-jauhoja 0,9€
Ruokavaliossa on peruna, porkkana, sipuli ja kaali. Kyllä ne riittävät hengissäpysymiseen ja puutosten ehkäisemiseen kasvisten osalta. Marjat ovat hyviä, mutta ei niitä ehkä riitä koko vuodelle pakkasesta. Ilman marjoja voi elää vallan mainiosti muutamia kuukausia. Esimerkin antaneen ruokavalioon kuului öljy.
Tilapäisesti tuolla selviää, mutta pitkällä aikavälillä tulee puutostiloja. Tuossa näyttää olevan melkoisen niukasti ainakin kalsiumia, b12-vitamiinia, d-vitamiinia ja foolihappoa. C-vitamiiniakin varten joutuisi syömään aika paljon raakaa kaalia. Hivenaineita en jaksa käydä läpi.