Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vain pelaa ja pelaa

Vierailija
18.01.2019 |

Mitä tekisitte tilanteessa, jossa puolisonne vain pelaisi päiväy pitkät? Toki siis tekee pakolliset adiat, esim. käy kaupassa, tekee vähän kotitöitä, syö jne.

Ollaan riidelty asiasta tällä viikolla ainakin kolme kertaa, mutta tuntuu, ettei hän itse ymmärrä tätä asiaa. Käskin jo raahata pelikoneet eri osoitteeseen, mutta ei ilmeisesti ottanut tosissaan.

Hän selittää asian sillä, että pelaaminen on asia, jota hän tykkää tehdä, ja että se on harrastus. Minä olen yrittänyt selittää, etten minäkään tee harrastamiani asioita päivittäin.

Luin netistä peliriippuvuuden "oireita" ja yhtenö on sosiaaliaten suhteiden ongelmat. Tilanteemme mielestäni sopii tähän oireeseen, sillä alan kohta oikeasti harkita sitä eroa. Haluan kumppanin, joka tekee kanssani asioita. (Tähän hän sanoisi, että kyllä hän tekee, esim käy kaupassa! En kuitenkaan laske sitä ns. oikeaksi yhteiseksi ajaksi, kun meillä olisi tällä hetkellä työttöminä kuitenkin aikaa toisillemme enemmän.)

En haluaisi erota hänestä, sillä hän on oikeasti ihana ihminen. Ja haluaisin auttaa häntä, en luovuttaa.

Mitä siis teen? Anoppi tietää miehen nuoruudesta tämän pelaamisen, joten seuraavaksi yhteys sinne..

Ollaan molemmat 20v ja asuttu vuosi yhdessä.

Kommentit (220)

Vierailija
21/220 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun pelasi vähemmän, mutta tuntuu, että pelaa koko ajan vain enemmän ja enemmän. Pelaa jopa salaa: heräsi aamulla seitsemältä herätyskellon kanssa pelaamaan. Kysyin miksi, kuulemma pitää soittaa johonkin paikkaan. Jäin kuuntelemaan, muttei hän mitään mihinkään soittanut.

Autojen räplääminen kuulostaa mielestäni paljon hyödyllisemmältä, jos näin voi sanoa. Se on lisäksi paljon monipuolisempaa ja se kehittäisi niitä taitoja, mitä joskus voi oikeassa elämässä oikeasti tarvita.

Ap

Vierailija
22/220 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle huolestasi peliriippuvuudesta. Kerro tunteistasi, siitä että et jaksa tilannetta ja olet miettinyt vakavasti eroa. Pystyisitkö hän rajaamaan pelaamistaan esim. muutamaan tuntiin päivässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/220 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ehdottamaan ja sopimaan miehen kanssa etukäteen yhteisiä ajanviettojuttuja. Esim. huomenna/ylihuomenna/jne katsotaan yhdessä tiettyyn aikaan leffa/kokataan/käydään lenkillä/yhdessä kaupassa/ajelulla/tapahtumassa tms/jne...

Sopikaa etukäteen myös ne päivät milloin kumpikin saa touhuta omiaan.

Varmasti kaipaat huomiota ja läheisyyttä mieheltä, etkä ole onnellinen/tyytyväinen. Kerro se hänelle ihan juurikin noin suoraan.

Vierailija
24/220 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro hänelle huolestasi peliriippuvuudesta. Kerro tunteistasi, siitä että et jaksa tilannetta ja olet miettinyt vakavasti eroa. Pystyisitkö hän rajaamaan pelaamistaan esim. muutamaan tuntiin päivässä?

Tätä ajattelin. Ensin ajattelin listata ylös esim. viikon pelitunnit, jos se herättelisi. Itse olen ollut myös riippuvainen eräästä pelistä nuorempana, eikä siitä kyllä pääse eroon ilman, että itse herää tilanteeseen. Ja itsellä auttoi lopullisesti vasta se, että löysin muuta mielekästä tekemistä.

Useampi kysyi, että mitä toivoisin hänen tekevän kanssani. Vastasin aiemmin, että esim leffassa käymistä (ehdottanut itse), luistelua (josta tykkää, mutta ei saa lähdettyä pelin äärestä) tai vain kävelylenkki.

Yhteinen tekeminen ei tosiaan tarkoita salkkareita tms. paskaa, vaan yhteinen harrastus olisi kiva! Sitäkään ei vaan voi vaatia, jos ei toista kiinnosta..

Olen ehdottanut myös että katsottaisi jotain leffaa Netflixistä, mutta "eeen tiiä, eei jaksa" on vastaus. Ennen on kyllä tykännyt leffoja katsoa.

Ap

Vierailija
25/220 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala ehdottamaan ja sopimaan miehen kanssa etukäteen yhteisiä ajanviettojuttuja. Esim. huomenna/ylihuomenna/jne katsotaan yhdessä tiettyyn aikaan leffa/kokataan/käydään lenkillä/yhdessä kaupassa/ajelulla/tapahtumassa tms/jne...

Sopikaa etukäteen myös ne päivät milloin kumpikin saa touhuta omiaan.

Varmasti kaipaat huomiota ja läheisyyttä mieheltä, etkä ole onnellinen/tyytyväinen. Kerro se hänelle ihan juurikin noin suoraan.

Näin pitää tehdä! Kiitokset viisaista neuvoista kuittailun sijaan :)

Ap

Vierailija
26/220 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuun pelasi vähemmän, mutta tuntuu, että pelaa koko ajan vain enemmän ja enemmän. Pelaa jopa salaa: heräsi aamulla seitsemältä herätyskellon kanssa pelaamaan. Kysyin miksi, kuulemma pitää soittaa johonkin paikkaan. Jäin kuuntelemaan, muttei hän mitään mihinkään soittanut.

Autojen räplääminen kuulostaa mielestäni paljon hyödyllisemmältä, jos näin voi sanoa. Se on lisäksi paljon monipuolisempaa ja se kehittäisi niitä taitoja, mitä joskus voi oikeassa elämässä oikeasti tarvita.

Ap

Miten suhtautuisit jos hän käyttäisi saman ajan kirjojen lukemiseen? Kuulostaa siltä että olet kategorisesti pelaamista vastaan. Autojen räpläily kehittää niitä taitoja joita tarvitaan autojen räpläilyssä.

Hanki oma elämä ja eroa poikaystävästäsi jos ahdistaa noin paljon. Tässä on taas yksi prinsessa joka on loukkaantunut siitä ettei saa 100% poikaystävän huomiosta 100% ajasta.

Vierailija
27/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Surullista, miehen pitää harrastaa salaa koska muija skitsoo. Muijalla ei ole mitään muuta tekemistä kuin skitsoominen.

Vierailija
28/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies varmaan salaa toivoo, että sinäkin osaisit pelata tai että ymmärtäisit jotain muutakin tietokoneista kuin vauva-palstalle kirjoittelun. Surullista ettet voi tukea miehesi harrastusta, jossa sosiaalisia tilanteita piisaa ja oppii yhden tärkeimmistä taidoista nyt ja tulevaisuudessa eli englannin kielen.

Vierailija
29/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"molemmat 20v" lapset leikkimässä kotia. aijaijai. kirjoitustyylistä päätellen ap on aika pikkuvanha. 

Vierailija
30/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeeko hän töitä?

Onko hän nyt keväällä hakemassa opiskelemaan ?

Olennaista ei ole mitä hänctekee juuri nyt työttömyyden hetkenä vapaa-ajallaan, vaan onko hän tyytyväinen tähän, että hänellä on määrättömästi aikaa pelata, miksipä sitä edes yrittäisi hankkia itsellensä elämää?

se on tulevaosuutenne kannalta isompi ongelma kuin hetkellinen liika pelaaminen.

Vierailija
31/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta iso pointti on peliriippuvuus. Vaikka tuossa muutamat puolusteli pelaamista harrastuksena ja haukkui apta niin minusta hän on oikeilla jäljillä.

Minä pelaan turhankin paljon. Mutta pyrin pelaamaan niin että se ei häiritsisi miestäni tai lapsia. Eilenkin pelattiin lasten kanssa kaikki samalla sohvalla samaa peliä ja meillä oli oikein hauskaa. Siis yhteistä pelaamista ja kommunikointia siihen liittyen.

Mutta apn tilanteessa kuulostaa siltä että pelaaminen ei ole miehelle sellainen kiva ajanviete kun ei ole muuta tekemistä vaan kaikki elämä alkaa pyöriä vaan pelaamisen ehdoilla ja ympärillä. itse ehdottaisin apn tilanteessa että mentäiskö illalla luistelemaan. Jos ei käy kun pelissä silloin just jotain tärkeää niin ottaisin kalenterin käteen ja kysyisin milloin sitten mennään luistelemaan. Jos ei aikaa löydy pariin päivään tai asia kuitataan vaan että joskus niin kuulostaa tosi pahalta. Ymmärrän että joskus pelissä on turnauksia ym jolloin haluaa ehdottomasti pelata mutta jos kaksi työtöntä ei kerkeä luistelemaan parin päivän aikana niin kyllä pelit on liian tärkeitä.

Tärkein ohje aplle on että pidä huoli ehkäisystä. Kuulostaa että jos teille tulisi vauva niin saisit hoitaa sen aikalailla yksin (ellei lottovoiton todennäköisyydellä mies muutu parempaan suuntaan tuossa tilanteessa). Jos mies ei halua muuttaa pelaamisen määrää niin itse vaihtaisin kyllä asuntoa ja miestä.

Vierailija
32/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vain, ilopillerit!

Surullista, että kaikki on heti aamusta liikenteessä noin negatiivisina :D

Kysehän ei ole edelleenkään siitä, ettei omia harrastuksia saisi olla. Se kuitenkin on MIELESTÄNI ongelma, että siellä koneella vietetty aika on kaikki pois yhteisistä kodin askareista ja parisuhteen yhteisestä ajasta (jota ei siis enää juurikaan ole).

Ikävä kyllä hän joutuu pelaamaan salaa, mikäli vituttaa se, että muija skitsoo siitä, että koko päivä istutaan siinä koneella.

T. tänäänkin heräsin siihen, kun siellä näppäimistö huusi ja hiiri paukkui. Kello 7:29 :) Yleensä hän nukkuu öisin ainakin 9h, mutta näemmä peli on jo niin tärkeä, että menee unien edelle. Niskatkin niin jumissa, että herättyäni pyyteli minulta kipulääkettä.

Hän on hakenut töitä ja aikoo hakea kouluunkin. Viime vuonna luki omien sanojensa mukaan ahkerasti pääsykokeisiin, eli viimeisenä iltana aineiston läpi.. Jep.

AP

Vierailija
33/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta iso pointti on peliriippuvuus. Vaikka tuossa muutamat puolusteli pelaamista harrastuksena ja haukkui apta niin minusta hän on oikeilla jäljillä.

Minä pelaan turhankin paljon. Mutta pyrin pelaamaan niin että se ei häiritsisi miestäni tai lapsia. Eilenkin pelattiin lasten kanssa kaikki samalla sohvalla samaa peliä ja meillä oli oikein hauskaa. Siis yhteistä pelaamista ja kommunikointia siihen liittyen.

Mutta apn tilanteessa kuulostaa siltä että pelaaminen ei ole miehelle sellainen kiva ajanviete kun ei ole muuta tekemistä vaan kaikki elämä alkaa pyöriä vaan pelaamisen ehdoilla ja ympärillä. itse ehdottaisin apn tilanteessa että mentäiskö illalla luistelemaan. Jos ei käy kun pelissä silloin just jotain tärkeää niin ottaisin kalenterin käteen ja kysyisin milloin sitten mennään luistelemaan. Jos ei aikaa löydy pariin päivään tai asia kuitataan vaan että joskus niin kuulostaa tosi pahalta. Ymmärrän että joskus pelissä on turnauksia ym jolloin haluaa ehdottomasti pelata mutta jos kaksi työtöntä ei kerkeä luistelemaan parin päivän aikana niin kyllä pelit on liian tärkeitä.

Tärkein ohje aplle on että pidä huoli ehkäisystä. Kuulostaa että jos teille tulisi vauva niin saisit hoitaa sen aikalailla yksin (ellei lottovoiton todennäköisyydellä mies muutu parempaan suuntaan tuossa tilanteessa). Jos mies ei halua muuttaa pelaamisen määrää niin itse vaihtaisin kyllä asuntoa ja miestä.

Tärkeää on naisen määrätä mitä mies saa tehdä ja milloin. Juokse ap:n mies, juokse!

Vierailija
34/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisesta viestistä!

Tämä on hyvä ajatus, mutta luistimet on hänen vanhempiensa luona varastossa terottamatta, eikä hänellä ole kiinnostusta tehdä mitään sen eteen, että niitä joskus haettaisi ja terotettaisi. Ehdotti pari päivää sitten, että leipoisi kanssani pullaa, joten voisin ottaa siitä sen yhteisen tekemisen.. Nyt joku tulee inisemään, ettei mies mitään pullaa kanssani halua leipoa, niin tottakai pelaa, mutta itse on ehdottanut.

Olen ensi viikon pois pelistä toimenpiteen takia, joten annan vielä ensi viikon aikaa.. Jos sama homma jatkuu ja kämppä alkaa näyttää kaatopaikalta, hus hei vain.

Ap

Vierailija
35/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videopelaaminen on kiva harrastus. Siinä saa purkaa stressiä ja jutella ystävien kanssa chatissa ilman, että tarvitsee lähteä mihinkään. Ja ainakin minulla se nostaa mukavasti sykettä jännityksen kautta ja vettä menee ainakin litran verran parin tunnin pelisession aikana. Vedenjuonti on hyvästä.  Ennemmin ostan 50€ arvoisen pelin, jota voi pelata kuukausia kuin tuhlaisin saman verran vaikkapa yhteen baari/elokuvailtaan ruokineen ja juomineen.

Toki parisuhteeseenkin pitää panostaa, mutta toisen harrastuksiin ei pidä kajota.

Ja te mieslapsi-sanaa käyttävät i d i o o t i t, olette samalla tasolla kuin Youtuben kakarat, jotka vain aukovat päätään Youtuben tai Twitchin live-striimeissä, joissa pelataan.

Vierailija
36/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pelaa raskaan työpäivän jälkeen. Myös sosiaalinen kontakti on siellä pelaamisessa kun voi kuulokkeiden kautta pitää yhteyttä ystäväänsä. Voisihan tuo baarissakin rampata, kumpi parempi? Joskus ärsyttää mutta pääsääntöisesti annan olla rauhassa. On minullakin omat juttuni.

Vierailija
37/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että on kiva harrastus! Silti mielestäni kohtuus kaikessa. Minäkään en tee harrastamiani asioita 8-10h/pv. Jos asun avoliitossa, haluaisin välillä tuntea, etten ole avoliitossa vain kahden ihmisen sotkujen ja ruuanlaiton kanssa.

Hienoa, että sykkeesi nousee ja vettä kuluu pelatessa. Tuo ei saa silti itseäni kannustamaan pelaamista yhtään enempää.

Ap

Vierailija
38/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla vielä liian nuori parisuhteeseen. Ei tuollainen äidin roolin ottaminen toimi. Aikuinen ihminen päättää itse harrastuksistaan.

Vierailija
39/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sitä mitä pelejä pelaa. Esim. vanhat Amiga-pelit ovat parhaita, mutta C64-pelien grafiikka on oksennuksen tasoa (160x200 resoluutio ja vain 4 vapaasti valittavaa väriä 8x8 alueessa). Suunnilleen kaikki nykyiset pelit ovat kuraa, paitsi jotkut pelit, jotka käyttävät 80-luvun pelien formaattia parannetulla grafiikoilla. Esim. skyforce & reloaded/air attack 2. Unity pelimoottori aivan kuraa, hidastelee yksinkertaisissakin tablet/smartphone-peleissä quadcorella ja hyvällä GPU:lla, joten edelliset pelit kuitenkin kuraa, koska tehty Unityllä. Jos joku peli ei pysty antamaan 50-60 FPS vakaata näyttöpäivitystä, niin se peli on nollan arvoinen, sellaista kyettiin jo tarjoamaan 80-luvulla.

Suosittelen myös miestäsi katsomaan ohjelmointivideoita, missä käytetään 80-luvun metodeja tekemään pelejä, niin saa itse tehtyä mitä haluaa, ja ei tavitse nykysaastaa katsoa. Ja kaikki aika ei sitten mene pelaamiseen.

Vierailija
40/220 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se "yhteinen aika" on sitä että istutaan sohvalla ja katsotaan emmerdalea ja salkkareita niin kyllä minäkin valitsisin mieluummin pelaamisen. Voisiko miehellesi olla jotain mielekkäämpää/palkitsevampaa tekemistä kuin pelaamisen? Miten suhtautuisit jos miehesi pelaamisen sijaan menisi vaikka autotalliin räpläämään autoa?

Mitä järkeä on olla parisuhteessa jos ei tehdä mitään koskaan yhdessä (paitsi tuo seksin harrastaminen)?

Mies ei todennäköisesti tule muuttumaan. Hänelle pelaaminen on tärkeämpää kuin teidän parisuhteenne. Olen itse ollut naimisissa saman miehen kanssa 25 v ja se mikä meidät on pitänyt yhdessä ja onnellisena on parisuhteen hoitaminen.. Meillä on aina ollut omia harrastuksia mutta teemme muutaman kerran viikossa asioita yhdessä ja muutenkin osoitamme omilla valinnoillamme että toinen on tärkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä