TE-toimisto patistelemassa kuntouttavaan...
Olen pitkäaikaistyötön ja saan työmarkkinatukea (en muita etuisuuksia). Tämä edellyttää ilmoittautumista TE-hallinnon sivuilla määrätyin väliajoin. Nyt sinne oli ilmestynyt teksti: "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta".
En ole vielä sen ikäinen, että pääsisin ihan heti eläkkeelle ja kuntouttavaan minua ei ole aiemmin ehdotettu. Mielestäni elämänhallinnassani ei ole mitään vikaa. Ongelma on vain se, ettei ole löytynyt työtä, osittain siksi, että olen työrajoitteinen (niin, kaikillahan meillä on rajoitteemme...!)
Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä kuntouttavaa työtoimintaa on tarjolla vain mattojen kutomista ja korttien askartelua.
Onko kenelläkään muulla kokemusta näistä KELAn ja TE-hallinnon kuntouttavista työpaikoista?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä, jos on täyttänyt 60 vuotta. Kelan kuntouttava toiminta on vain 60:een ikävuoteen saakka. Näin olen ainakin minä ymmärtänyt, mutta siihen asti.
Koska tuollainen ikäraja on tullut?
Ystäväni joutui kuntouttavaan pari vuotta sitten ja pääsi pois vasta kun vuoden alussa jäi eläkkeelle.
Pikkupaikkaunta tämäkin, tiskasi, lakaisi lattioita ja virkkasi päivätoimintakeskuksessa.
Ei ollut mitään vikaa ko henkilön henkisessä tai fyysisessä kunnossa.
Kuntouttava työtominta päinvastoin masensi ja söi itsetuntoa mutta pakko oli olla että ei tullut karenssia ja kunnalle sakkoja :(
Pyydä selvittämään mahdollisuuksiasi päästä varhaiseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä selvittämään mahdollisuuksiasi päästä varhaiseläkkeelle.
Olen selvittänyt. En pääse, koska ei ole diagnoosia, johon voisin vedota.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä, jos on täyttänyt 60 vuotta. Kelan kuntouttava toiminta on vain 60:een ikävuoteen saakka. Näin olen ainakin minä ymmärtänyt, mutta siihen asti.
Ystäväni joutui kuntouttavaan pari vuotta sitten ja pääsi pois vasta kun vuoden alussa jäi eläkkeelle.
Pikkupaikkaunta tämäkin, tiskasi, lakaisi lattioita ja virkkasi päivätoimintakeskuksessa.
Kuntouttava työtominta päinvastoin masensi ja söi itsetuntoa mutta pakko oli olla että ei tullut karenssia ja kunnalle sakkoja :(
Tarkistin äsken Kelan sivulta ja kyllä näyttäisi olevan, että 18-60-vuotiaille olisi vain tarkoitettu tuo kuntouttava toiminta.
terv. ap
Kuntouttava työtoiminta on sitä vastikkeellista tekemistä, että saat työmarkkinatukea . Jos kieltäydyt, seuraa karenssi. Saat tällöin kuitenkin toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos toistuvasti kieltäydyt, toimeentulotuesta leikataan 40 prosenttia. Ei nykyään voi maata kotona ja odottaa, että raha tulee tilille.
Ei tarvitse olla mitään ongelmia elämänhallinnassa jotta patistettaisiin kuntouttavalle.
Riittää että on ollut tarpeeksi pitkään työtön. Käytännön laillisuudesta en tiedä mutta noin se ikävä kyllä menee.
Kunta saa sakkoja jos ei onnistu työllistämään/laittamaan työkokeiluun/kuntouttavaan työtomintaan.
Lisäksi kunta saa valtiolta 10 vai reilu 10 euroa per päivä työtöntä kohden ja työtön itse sen 9 euroa/päivä.
Omituinen ja epäreilu käytäntö.
Valtiolle tulee paljon kalliimmaksi tämä käytäntö kuin se että antaisi työttömien olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin äsken Kelan sivulta ja kyllä näyttäisi olevan, että 18-60-vuotiaille olisi vain tarkoitettu tuo kuntouttava toiminta.
terv. ap
Nyt on kai tämän vuoden alusta tullut muutoksia noihin juttuihin, johtunee siitä.
Jos työkkäri painostaa tekemään jotain sellaista, jota et halua tehdä ja sinua uhkaillaan sanktioilla, jos et suostu itsellesi epämieluisaan toimintaan, niin silloin kannattaa pyytää TE-virkailijalta lähete työttömien terveystarkastukseen.
Menee jopa kuukausi-kaksikin ennen kuin olet terveydenhoitajan vastaanotolla. Siellä voi sitten valittaa jumittavaa selkää, kipeää olkapäätä ja mitä mieleen juolahtaakaan.
Vaivojen ei siis tarvitse olla todellisia. Esim. kipeää olkapäätä käydään näyttämässä lääkärille ehkä noin kuukauden kuluttua terveydenhoitajakäynnistä ja lääkäri sitten laittaa olkapään kuvautettavaksi ja taas menee aikaa.
Kannattaa kuitenkin valittaa useita vaivoja ja vaatia tekemään kaikki kokeet, että voidaan varmistua kaiken olevan kunnossa.
Ja vaikka alkaisi näyttämään siltä, ettei lääkärit löydä potilaasta vikaa, niin ei hätää. Ei muuta kuin uusi lähetevaatimus TE-virkailijalle, sillä tällä kertaa on ilmennyt uusia vaivoja, jotka täytyy tutkituttaa, että asiakkaan työkunnosta voidaan olla varmoja.
PS. Masennus-saikulla selviääkin ihan mistä p*skanakista tahansa.
Tuo läheteshow on kuitenkin hyvä tapa pelata aikaa. Itse olen ollut jo n. 10 kuukautta samassa rumbassa ja minulla tulee riittämään tutkittavia vaivoja niin kauan, kun vain jaksan jatkaa samalla linjalla. Lopulta saan halutessani saikkua masennukseen, joten tämä ajanpeluu on minulle vain ylimääräistä hupia.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on sitä vastikkeellista tekemistä, että saat työmarkkinatukea . Jos kieltäydyt, seuraa karenssi. Saat tällöin kuitenkin toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos toistuvasti kieltäydyt, toimeentulotuesta leikataan 40 prosenttia. Ei nykyään voi maata kotona ja odottaa, että raha tulee tilille.
En minä kotona makailekaan. Minulla on iäkkäät vanhemmat, joiden omaishoitajana toimin (epävirallisesti, en siis saa omaishoitajan palkkaa), joten kyllä se ihan työstä käy. Ja muutenkin olen aktiivinen. Ihmettelin vain, että nyt vasta Kelan kuntouttavaa toimintaa olisi EHKÄ tarjon. Luulin, että olisivat jo aikaisemmin sitä tarjonneet. Laskin kyllä jo aiemmin, että saan toimeentulotukea jos kieltäydyn kuntouttavasta toiminnasta ja jopa saisin enemmän kuin mitä nyt saan pelkkänä työmarkkinatukena.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olisi kuitenkin suotavaa että se kuntouttava toiminta todellakin kuntouttaisi eikä olisi työttömän pilkkaa tai hyväksikäyttöä kuten usein on.
Mikäli asiaa katsottaisiin objektiivisesti eikä vain "hyvä kun työtön tekee jotain, mitä tahansa"-laseilla huomattaisiin että siitä on yhteiskunnalle enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kuntouttavassa teet samaa hommaa ku muutki työntekijät mutta saat siitä vain 9e/pvä ja kulukorvaus.
Kuntouttava on nimensä mukaisesti tarkoitettu niille, joilla on joku syy, miksi he ovat kuntoutuksen tarpeessa. Jos syytä ei ole, kuntouttavaan ei tarvitse suostua.
Kannattaa lukea, mitä laki ja ohjeet asiasta sanovat, ja vedota siihen. Työkkäri käyttää kuntouttavaa usein vastoin lakia.
Kuntouttavan rehellisempi nimitys on orjuuttava.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa teet samaa hommaa ku muutki työntekijät mutta saat siitä vain 9e/pvä ja kulukorvaus.
Se 9e on se kulukorvaus. Ja sehän ei usein riitä edes matkakuluihin.
No, minulla ei ole "pelkoa", että sinne joutuisin. Ihmettelin vaan miksi TE-hallinnon sivulla luki kohdallani noin, että "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta". Ja siksi juuri sitä ihmettelinkin, että kun Kelan kuntoutus on 18-60-vuotiaille niin miksi ihmeessä he tässä vaiheessa minulle kuntouttavaa toimintaa ehdottavat kun täytän tänä vuonna jo tuon 60 vuotta.
ap
Oletko siis yli 60? Etkö ole löytänyt näitä 18h työpätkiä tai voitko kuukaudeksi mennä työkokeiluun tai viikoksi antamaan rekrytointinäytteen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa. Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu kuntoutuksen tarpeessa oleville. Pelkkä työttömyys ei tarkoita kuntoutustarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava on nimensä mukaisesti tarkoitettu niille, joilla on joku syy, miksi he ovat kuntoutuksen tarpeessa. Jos syytä ei ole, kuntouttavaan ei tarvitse suostua.
Kannattaa lukea, mitä laki ja ohjeet asiasta sanovat, ja vedota siihen. Työkkäri käyttää kuntouttavaa usein vastoin lakia.
Se tilanne jossa työtöntä apinostetaan kuntouttavaan on henkisesti kauhea. Kolme ihmistä (sosiaalityöntekijä, te-toimiston asiantuntija ja kaupungin edustaja) puhuvat vakuuttavasti kuinka työttömän velvollisuus on suostua tai karenssi tulee.
Jos on yhtään arka ihminen ei siinä pysty puoliaan pitämään.
Omalla kohdallani tapasin sossun elämäni ensimmäisen ja ainoan kerran, ei oltu tehty eikä tehty mitään kartoitusta että elämänhallinnassani olisi puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis yli 60? Etkö ole löytänyt näitä 18h työpätkiä tai voitko kuukaudeksi mennä työkokeiluun tai viikoksi antamaan rekrytointinäytteen?
Täytän tänä vuonna 60. Olen ollut pitkään työttömänä (yli 20 vuotta) ja hoitanut viimeiset 10 vuotta iäkkäitä vanhempiani ja näin ne vuodet ovat vain kuluneet. En ole hirveän motivoitunut työelämään.
ap