TE-toimisto patistelemassa kuntouttavaan...
Olen pitkäaikaistyötön ja saan työmarkkinatukea (en muita etuisuuksia). Tämä edellyttää ilmoittautumista TE-hallinnon sivuilla määrätyin väliajoin. Nyt sinne oli ilmestynyt teksti: "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta".
En ole vielä sen ikäinen, että pääsisin ihan heti eläkkeelle ja kuntouttavaan minua ei ole aiemmin ehdotettu. Mielestäni elämänhallinnassani ei ole mitään vikaa. Ongelma on vain se, ettei ole löytynyt työtä, osittain siksi, että olen työrajoitteinen (niin, kaikillahan meillä on rajoitteemme...!)
Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä kuntouttavaa työtoimintaa on tarjolla vain mattojen kutomista ja korttien askartelua.
Onko kenelläkään muulla kokemusta näistä KELAn ja TE-hallinnon kuntouttavista työpaikoista?
Kommentit (62)
Tuossa toimeentulotukijutussa on vaan se, että sitä ei kaikille maksetakaan.
Tiedän henkilöitä joilta on evätty sosiaalituki ja ne on haudattu lähiaikoina sen jälkeen.
Sos. toimi nyk Kela ei siis välttämättä maksa toimeentulotukea vaikka pitäisi. Pelottavaa, mutta totta. Ihan sairas systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis yli 60? Etkö ole löytänyt näitä 18h työpätkiä tai voitko kuukaudeksi mennä työkokeiluun tai viikoksi antamaan rekrytointinäytteen?
Täytän tänä vuonna 60. Olen ollut pitkään työttömänä (yli 20 vuotta) ja hoitanut viimeiset 10 vuotta iäkkäitä vanhempiani ja näin ne vuodet ovat vain kuluneet. En ole hirveän motivoitunut työelämään.
ap
Et ole motivoitunut työelämään ja työttömyyskorvausta pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis yli 60? Etkö ole löytänyt näitä 18h työpätkiä tai voitko kuukaudeksi mennä työkokeiluun tai viikoksi antamaan rekrytointinäytteen?
Täytän tänä vuonna 60. Olen ollut pitkään työttömänä (yli 20 vuotta) ja hoitanut viimeiset 10 vuotta iäkkäitä vanhempiani ja näin ne vuodet ovat vain kuluneet. En ole hirveän motivoitunut työelämään.
ap
Et ole motivoitunut työelämään ja työttömyyskorvausta pitäisi saada?
Kyllä. Saan työttömyyskorvausta. Olen saanut sitä jo 20 vuotta. Mitäpä tässä enää töitä katselemaan tässä iässä. Olinhan minä toki nuorena hyvinkin motivoitunut, mutta sitten tapahtui ikäviä asioita, jotka tekivät työssäkäymisen mahdottomaksi.
Ei tämä yhteiskunta voi toimia niin, että ihmisiä patistetaan johonkin "kuntouttavaan" vain sillä verukkeella että työttömyys on pitkittynyt. Kyse olisi tällöin ilmaisesta työstä, josta aina jokin taho hyötyy, työtön ei koskaan. Tällaista yhteiskuntaa en hyväksy.
On se vaan mahdotonta näköjään myöntää että palkkatöitä ei enää ole. Tämä on se jota ei haluta myöntää. Haistakoot paska koko yhteiskunta. Minulle riitti.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä. Jos ihminen ei ole kykenevä normaaliin palkkatyöhön niin kuinka ihmeessä hän kuitenkin on kykenevä siihen ilman palkkaa ja muita työsuhde-etuja ja muka kuntoutuukin siinä samalla?
Ehdot ja vaatimukset kuntouttavassa ovat melkoisen kovat.
Niinpä. Ja jos hänessä ei ole mitään "vikaa" niin miksi hänelle ei tarjota ihan oikeaa työtä oikealla palkalla sun muilla vaan laitetaan "kuntouttavaan"?
Oikea vastaus: jotta kunta säästyisi sakoilta ja saisi palkkion kuntoutettavasta.
Asialla ei ole mitään tekemistä työttömän hyvinvoinnin ja mahdollisen työllistymisen kanssa, siksi nuo termit ovat loukkaavia (ja harhaanjohtavia niille jotka eivät asiasta mitään tiedä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on sitä vastikkeellista tekemistä, että saat työmarkkinatukea . Jos kieltäydyt, seuraa karenssi. Saat tällöin kuitenkin toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos toistuvasti kieltäydyt, toimeentulotuesta leikataan 40 prosenttia. Ei nykyään voi maata kotona ja odottaa, että raha tulee tilille.
En minä kotona makailekaan. Minulla on iäkkäät vanhemmat, joiden omaishoitajana toimin (epävirallisesti, en siis saa omaishoitajan palkkaa), joten kyllä se ihan työstä käy. Ja muutenkin olen aktiivinen. Ihmettelin vain, että nyt vasta Kelan kuntouttavaa toimintaa olisi EHKÄ tarjon. Luulin, että olisivat jo aikaisemmin sitä tarjonneet. Laskin kyllä jo aiemmin, että saan toimeentulotukea jos kieltäydyn kuntouttavasta toiminnasta ja jopa saisin enemmän kuin mitä nyt saan pelkkänä työmarkkinatukena.
ap
Yksi päivä viikossa riittää. Yrittävät narrata sinn neljäksi päiväksi mutta asiansa ajaa jo se yksi päivä. Saat hoidella vanhempiesi asiat ja muut järkevät muina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä. Jos ihminen ei ole kykenevä normaaliin palkkatyöhön niin kuinka ihmeessä hän kuitenkin on kykenevä siihen ilman palkkaa ja muita työsuhde-etuja ja muka kuntoutuukin siinä samalla?
Ehdot ja vaatimukset kuntouttavassa ovat melkoisen kovat.
Niinpä. Ja jos hänessä ei ole mitään "vikaa" niin miksi hänelle ei tarjota ihan oikeaa työtä oikealla palkalla sun muilla vaan laitetaan "kuntouttavaan"?
Oikea vastaus: jotta kunta säästyisi sakoilta ja saisi palkkion kuntoutettavasta.
Asialla ei ole mitään tekemistä työttömän hyvinvoinnin ja mahdollisen työllistymisen kanssa, siksi nuo termit ovat loukkaavia (ja harhaanjohtavia niille jotka eivät asiasta mitään tiedä).
Niinpä. Onkohan ns. kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä tai pikemminkin sen poistamiessta tehty kansalaisaloitetta? Ihmettelen kanssa sitä miten h----tin paljon rahaa kuluu kyseisen toiminnan järjestämiseen. Esim. omassa kotikunnassani (en sano paikkakuntaa koska on ihan pikkuinen kunta) oli toimintakeskus erään vanhan teollisuuskiinteistön tilassa. Siellä sitten havaittiin homeongelma ja se piti sulkea. Kunta oli vähän aiemmin myynyt hyväkuntoisen, vanhan koulurakennuksen ulkopaikkakuntalaiselle yrittäjälle, joka ei ollut vielä ehtinyt aloittamaan koulurakennuksessa liiketoimintaansa. Siispä kunta vuokrasi koulurakennuksen , jotta sinne sai sitten järjestää kuntouttavaa työtoimintaa henkilöille, jotka eivät välttämättä sinne edes kuuluisi. Kumpikohan maksaa kunnalle enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on sitä vastikkeellista tekemistä, että saat työmarkkinatukea . Jos kieltäydyt, seuraa karenssi. Saat tällöin kuitenkin toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos toistuvasti kieltäydyt, toimeentulotuesta leikataan 40 prosenttia. Ei nykyään voi maata kotona ja odottaa, että raha tulee tilille.
En minä kotona makailekaan. Minulla on iäkkäät vanhemmat, joiden omaishoitajana toimin (epävirallisesti, en siis saa omaishoitajan palkkaa), joten kyllä se ihan työstä käy. Ja muutenkin olen aktiivinen. Ihmettelin vain, että nyt vasta Kelan kuntouttavaa toimintaa olisi EHKÄ tarjon. Luulin, että olisivat jo aikaisemmin sitä tarjonneet. Laskin kyllä jo aiemmin, että saan toimeentulotukea jos kieltäydyn kuntouttavasta toiminnasta ja jopa saisin enemmän kuin mitä nyt saan pelkkänä työmarkkinatukena.
ap
Yksi päivä viikossa riittää. Yrittävät narrata sinn neljäksi päiväksi mutta asiansa ajaa jo se yksi päivä. Saat hoidella vanhempiesi asiat ja muut järkevät muina päivinä.
En ole kuntoutuksen tarpeessa. Oletan, että olisivat minut sinne laittaneet jo aiemmin. Ehkäpä juuri syyksi kuntouttavasta toiminnasta kieltäytymiseen riittää, että hoidan iäkkäitä vanhempiani (toinen heistä jo yli 100v ja toinen täyttää ensi vuonna).
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa teet samaa hommaa ku muutki työntekijät mutta saat siitä vain 9e/pvä ja kulukorvaus.
Eikö tuo 9 euroa ole juuri se kulukorvaus.
Orjien pitäisi mennä lakkoon niin näkyisi kuinka paljon niillä nykyään teetetään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa teet samaa hommaa ku muutki työntekijät mutta saat siitä vain 9e/pvä ja kulukorvaus.
Se 9e on se kulukorvaus. Ja sehän ei usein riitä edes matkakuluihin.
Ei kyllä pitkää matkaa ajella bussilla jos käytössä on 4,50 euroa suuntaansa, siis jos edes on mahdollisuus käyttää bussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo 9 euroa ole juuri se kulukorvaus.
Kun näitä juttuja lueskelee niin olen todella iloinen siitä, ettei minun ole tarvinnut koskaan asioida työvoimatoimiston kanssa. Miten ihmeessä työttömät ihmiset suostuvat tuollaiseen 9 euron simputtamiseen? Eli mitä tuosta jää käteen? Noin 300 euroa? Kuka sillä voi elää, ei kukaan? Työttömyyskorvauskin on isompi, tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön ja saan työmarkkinatukea (en muita etuisuuksia). Tämä edellyttää ilmoittautumista TE-hallinnon sivuilla määrätyin väliajoin. Nyt sinne oli ilmestynyt teksti: "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta".
En ole vielä sen ikäinen, että pääsisin ihan heti eläkkeelle ja kuntouttavaan minua ei ole aiemmin ehdotettu. Mielestäni elämänhallinnassani ei ole mitään vikaa. Ongelma on vain se, ettei ole löytynyt työtä, osittain siksi, että olen työrajoitteinen (niin, kaikillahan meillä on rajoitteemme...!)
Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä kuntouttavaa työtoimintaa on tarjolla vain mattojen kutomista ja korttien askartelua.
Onko kenelläkään muulla kokemusta näistä KELAn ja TE-hallinnon kuntouttavista työpaikoista?
Onneksi olkoon! Pääset keräilemään risuja ja kahvittelemaan.
Eikö ap nyt ymmärrä, että kyse ei ole kuntouttavasta työtoiminnasta, vaan kuntoutuksesta, tarkemmin sanottuna kuntoutuskartoituksesta? Eli kartoitetaan mitä voidaan ap:n kohdalla tehdä, koska ei ole eläkkeelle pääsemässä juuri nyt. Jotainhan ap:n olisi tehtävä, jos meinaa työttömyyspäivärahoja saada, näin se on meidän jokaisen työttömän kohdalla. Laitoin jo aiemmin linkin Kelan kuntoutukseen, mutta jostain syystä ap ei ole kiinnostunut vastaamaan viestiin, vaan jankkaa kuntouttavasta.
Ja toki voit kieltäytyä ihan mistä vaan, mutta yritä ymmärtää, että työkkärillä on myös valta lätkäistä karenssi. Mielestäni ap:lla on valtava asenneongelma ja todennäköisesti tähän on myös herätty työkkärissä ja nyt yritetään patistaa selvittelemään mitä ap:n hyväksi voisi tehdä, ettei aivan jumitu neljän seinän sisälle.
Jos et vieläkään ymmärrä mitä kuntoutus tarkoittaa, niin ota yhteyttä työkkäriin, niin he selvittävät sen sinulle. Turha jankata vauvapalstalla asiasta, kun se on helposti selvitettävissä.
Apulaisoikeusasiamies (AOA) Pasi Pölönen toteaa, että sopivien julkisten työvoimapalvelujen puute ei ole riittävä peruste ohjata henkilö kuntouttavaan työtoimintaan. Myöskään se seikka, että työttömyys tai työmarkkinatuen maksaminen on jatkunut pitkään ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia. Jos henkilö on työttömyysetuuden menettämisen uhalla velvoitettu osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin palvelutarvettaan, työtoimintaan ohjaamisessa on kysymys hyvän hallinnon oikeusperiaatteiden (tarkoitussidonnaisuuden periaate ja objektiviteettiperiaate) vastaisesta menettelystä.
https://www.oikeusasiamies.fi/fi/-/apulaisoikeusasiamies-polonen-arvost…
Mihinkään TE-toimiston vaatimuksiin ei tarvitse suostua ja sanktiot voi helposti kiertää.
Saikutus. Tuo taikasana on suomalaisen ąsylum.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En ole kuntoutuksen tarpeessa. Oletan, että olisivat minut sinne laittaneet jo aiemmin. Ehkäpä juuri syyksi kuntouttavasta toiminnasta kieltäytymiseen riittää, että hoidan iäkkäitä vanhempiani (toinen heistä jo yli 100v ja toinen täyttää ensi vuonna).
ap
Öh, tuota noin...jos ap sanoit täyttävänsä tänä vuonna 60v niin ei sinulla voi mitenkään olla yli 100 vuotiaita vanhempia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 9e on se kulukorvaus. Ja sehän ei usein riitä edes matkakuluihin.
Ei kyllä pitkää matkaa ajella bussilla jos käytössä on 4,50 euroa suuntaansa, siis jos edes on mahdollisuus käyttää bussia.
Voi itku, kun tämä palsta on täynnä ääliöitä.
Kuntouttavassa saa 9e/pv., sekä 200 ensimmäiseltä päivältä korotuksen työttömyyspäivärahaan. n. 32e > 37e. 9e ei katsota mm. toimeentulotuessa tuloiksi, joten se on puhtaana käteen. Jos teet esim. 4pv./viikko, niin saat 4 viikon aikana 144e 'humputtelurahaa'. Kuntouttava myös useimmiten on vain 4 tuntia päivä, ei paha.
Kuukauden matkakuluihin annetaan joko maksusitoumus tai rahat suoraan tilille. Meidän kunnassa se on rahat tilille. Kukaan ei vahdi miten käytät rahat, eli jos voit vaikkapa kävellä tai pyöräillä kuntouttavaan, niin jää nuokin rahat muuhun. Maksusitoumuksessa se on taas käytettävä matkakuluihin.
Miksi te ette katso näitä asioita Kelan sivuilta, vaan heittelette mututuntumalla mitä tahansa kommenttia tänne? Ei ihme, että monet jää vääriin käsityksiin, kun lukevat asioista vaan täältä, jossa asiantuntemusta on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Öh, tuota noin...jos ap sanoit täyttävänsä tänä vuonna 60v niin ei sinulla voi mitenkään olla yli 100 vuotiaita vanhempia...
Ja millähän perusteella ei voisi olla?
No kieltämättä sitten ymmärrän, miksi työkykyä selvitellään. Eikö työ tosiaankaan olisi tuonut elämääsi sisältöä? Tässä vaiheessa varmaan jo tuntuu ajatuksena epämotivoivalta, mutta ihmettelen, ettei tilanteeseesi ole kukaan puuttunut ajoissa.