Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto patistelemassa kuntouttavaan...

Vierailija
18.01.2019 |

Olen pitkäaikaistyötön ja saan työmarkkinatukea (en muita etuisuuksia). Tämä edellyttää ilmoittautumista TE-hallinnon sivuilla määrätyin väliajoin. Nyt sinne oli ilmestynyt teksti: "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta".

En ole vielä sen ikäinen, että pääsisin ihan heti eläkkeelle ja kuntouttavaan minua ei ole aiemmin ehdotettu. Mielestäni elämänhallinnassani ei ole mitään vikaa. Ongelma on vain se, ettei ole löytynyt työtä, osittain siksi, että olen työrajoitteinen (niin, kaikillahan meillä on rajoitteemme...!)

Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä kuntouttavaa työtoimintaa on tarjolla vain mattojen kutomista ja korttien askartelua.

Onko kenelläkään muulla kokemusta näistä KELAn ja TE-hallinnon kuntouttavista työpaikoista?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta on sitä vastikkeellista tekemistä, että saat työmarkkinatukea . Jos kieltäydyt, seuraa karenssi. Saat tällöin kuitenkin toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos toistuvasti kieltäydyt, toimeentulotuesta leikataan 40 prosenttia. Ei nykyään voi maata kotona ja odottaa, että raha tulee tilille.

En minä kotona makailekaan. Minulla on iäkkäät vanhemmat, joiden omaishoitajana toimin (epävirallisesti, en siis saa omaishoitajan palkkaa), joten kyllä se ihan työstä käy. Ja muutenkin olen aktiivinen. Ihmettelin vain, että nyt vasta Kelan kuntouttavaa toimintaa olisi EHKÄ tarjon. Luulin, että olisivat jo aikaisemmin sitä tarjonneet. Laskin kyllä jo aiemmin, että saan toimeentulotukea jos kieltäydyn kuntouttavasta toiminnasta ja jopa saisin enemmän kuin mitä nyt saan pelkkänä työmarkkinatukena.

ap

Oletko hakenut omaishoidon tukea?

Vierailija
22/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta on sitä vastikkeellista tekemistä, että saat työmarkkinatukea . Jos kieltäydyt, seuraa karenssi. Saat tällöin kuitenkin toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos toistuvasti kieltäydyt, toimeentulotuesta leikataan 40 prosenttia. Ei nykyään voi maata kotona ja odottaa, että raha tulee tilille.

En minä kotona makailekaan. Minulla on iäkkäät vanhemmat, joiden omaishoitajana toimin (epävirallisesti, en siis saa omaishoitajan palkkaa), joten kyllä se ihan työstä käy. Ja muutenkin olen aktiivinen. Ihmettelin vain, että nyt vasta Kelan kuntouttavaa toimintaa olisi EHKÄ tarjon. Luulin, että olisivat jo aikaisemmin sitä tarjonneet. Laskin kyllä jo aiemmin, että saan toimeentulotukea jos kieltäydyn kuntouttavasta toiminnasta ja jopa saisin enemmän kuin mitä nyt saan pelkkänä työmarkkinatukena.

ap

En varsinaiseti ole hakenut, mutta olen ottanut selvää, ja en sitä saa, koska oletettavasti vanhempani eivät ole NIIN huonossa kunnossa. Eivät kuitenkaan pärjäisi kotonaan ilman apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu kuntoutuksen tarpeessa oleville. Pelkkä työttömyys ei tarkoita kuntoutustarvetta.

Niin se kuitenkin menee.

Olin sellaisessa neljä kuukautta, se keskeytyi koska pääsin opiskelemaan (olin hakenut opiskelupaikkaa jo ennen kuin mitään kuntouttavakorttia edessäni uhkaavasti heilutettiin).

Kukaan ei tullut sen neljän kuukauden aikana tapaamaan minua/soittanut minulle eikä sen päättyessä kyselty kuinka olin sen kokenut.

Ai niin, kysyihän joku yksilö-/ryhmävalmentaja (jota en itse koskaan tavannut) sähköpostitse muiden asioiden lomassa "työnantajaltani" kuinka olen viihtynyt. Ei minulta itseltäni.

Varsinaista kuntoutusta.

Vierailija
24/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin työkkärissä, että tulen vastaamaan jokaiseen ehdotukseen aina ei.

Sanoin myös, että uhkailujen edessä päädymme aina lopulta samaan tilanteeseen, jossa olen hoitosuhteessa mielenterveysväen kanssa, eikä minua saa täten pakotettua minkäänlaiseen työkkäritoimintaan mukaan.

Sanoin myös, että sitten kun mielenterveysväki alkaa vaatimaan kuntouttavaan työhön osallistumista, niin siinä vaiheessa teen comebackin työttömäksi työnhakijaksi TE-virkailijoiden iloksi vain vastakseni ei heidän jokaiseen ehdotukseensa.

Ehkä joku jossain vaiheessa ymmärtää laittaa minut työkyvyttömyyseläkkeelle tämän rumban sijasta. Olen koko ajan kertonut kaikille osapuolille (TE-virkailijat, lääkärit, ym) kuinka tilanteet tulevat etenemään ja niin ne ovat myös edenneet ja tulevat etenemään.

Mihinkään yhteiskuntatoimintaan ei ole pakko suostua, jos on valmis käyttämään hyväksi terveydenhuoltoa kyykytysapuna.

Vierailija
25/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa teet samaa hommaa ku muutki työntekijät mutta saat siitä vain 9e/pvä ja kulukorvaus.

Se 9e on se kulukorvaus. Ja sehän ei usein riitä edes matkakuluihin.

Paitsi, että matkakulut korvataan. Matkakuluja ei makseta kulukorvauksesta. Ainakin näin on täällä Vantaalla.

Ohis

Vierailija
26/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivulla lukee, että kuntoutustuki on tarkoitettu 64:ään ikävuoteen saakka. Ja täällä moneen otteeseen jaetaan tietoa, että kuntouttava toiminta olisi "vain" 60:een ikävuoteen saakka. Selvittäkää faktat. Se on 64 vuotta! Niin kuin tähänkin saakka

Vierailija
27/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä. Jos ihminen ei ole kykenevä normaaliin palkkatyöhön niin kuinka ihmeessä hän kuitenkin on kykenevä siihen ilman palkkaa ja muita työsuhde-etuja ja muka kuntoutuukin siinä samalla?

Ehdot ja vaatimukset kuntouttavassa ovat melkoisen kovat.

Vierailija
28/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivulla lukee, että kuntoutustuki on tarkoitettu 64:ään ikävuoteen saakka. Ja täällä moneen otteeseen jaetaan tietoa, että kuntouttava toiminta olisi "vain" 60:een ikävuoteen saakka. Selvittäkää faktat. Se on 64 vuotta! Niin kuin tähänkin saakka

Kuntoutustuki ja kuntouttava työtoiminta ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
29/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu kuntoutuksen tarpeessa oleville. Pelkkä työttömyys ei tarkoita kuntoutustarvetta.

Todellisuudessa kuitenkin pelkkä työttömyys riittää siihen että joutuu kuntouttavalle. Tiedän kun olen kerran joutunut. Kolme kertaa kävin kahden viikon sisällä työkkärissä ja suoraan sanoen saivat painostettua siihen shaibaan. Koskahan alkavat kysyä suoraan, karenssi vai orjuus?

Vierailija
30/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut suorastaan haluavat kuntouttavaan toimintaan.

Vierailija
31/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Kumpaako se tarkoittaa, kun TE-sivulla lukee, että "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta"?

ap

Vierailija
32/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Kumpaako se tarkoittaa, kun TE-sivulla lukee, että "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta"?

ap

Mikä tässä on sinulle epäselvää?

Jos siellä lukee noin, tarkoittaa se että joko haet eläkkeelle tai kuntouttavaan työtoimintaan.

Onneksi sinulla on kaksi vaihtoehtoa.

Vierailija
33/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minulla ei ole "pelkoa", että sinne joutuisin. Ihmettelin vaan miksi TE-hallinnon sivulla luki kohdallani noin, että "selvitetään kuntoutuksen tai eläkkeelle pääsemisen mahdollisuutta". Ja siksi juuri sitä ihmettelinkin, että kun Kelan kuntoutus on 18-60-vuotiaille niin miksi ihmeessä he tässä vaiheessa minulle kuntouttavaa toimintaa ehdottavat kun täytän tänä vuonna jo tuon 60 vuotta.

ap

Ap hyvä, tuo sananmuoto ei ymmärtääkseni tarkoita kuntouttavaa työtoimintaa, vaan kuntoutusta jossain kuntoutuslaitoksessa. Esim. Orton on yksi, joka järjestää kuntoutusta, jotka tarvitsevat mm. sitä selkäongelmiinsa. 

https://www.kela.fi/mita-kuntoutus-on 

- Kuntoutus voi auttaa, jos sairaus tai vamma vaikeuttaa opiskeluasi, työtäsi tai itsenäistä selviytymistäsi elämän eri vaiheissa

- Kuntoutuksen tavoitteet, kesto ja myönnettävät palvelut määräytyvät tarpeidesi mukaan. Vaihtoehtoja on muutaman päivän kuntoutustarpeen arvioinnista pidempiaikaiseen kuntoutukseen.

Kuntoutuksellasi voi olla esimerkiksi seuraavia tavoitteita:

fyysisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja palauttaminen

sopivan koulutus- tai ammattialan valitseminen

opintojen loppuun saattaminen

työelämässä jatkaminen tai työelämään pääseminen

sopeutuminen elämään sairauden tai vamman kanssa.

Eli vaihtoehdot ovat eläke tai kuntoutus. Ihan eri asioita kuin kuntouttava työtoiminta, joka ei mielestäni ole mikään kauhu sekään, jos vain sattuu löytymään mukava ja sopiva paikka. 

Minä olen juuri kuntouttavassa ja olen viihtynyt todella hyvin jo 6kk. Nyt lisätään taas yksi päivä lisää, jotta saadaan käsitys miten jaksan useamman päivän viikossa käydä 'töissä'. Olen pitkäaikaistyötön. Olen menossa kuntouttavan piikkiin tekemään myös työturvallisuukortin. Saisin muitakin kortteja hankittua, mutta tuo on kiinnostavin. Harmi ettei omassa paikassani saa olla kuin vuoden, niin joudun kesän aikana taas te-toimiston kyykytettäväksi. 

Vierailija
34/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En varsinaiseti ole hakenut, mutta olen ottanut selvää, ja en sitä saa, koska oletettavasti vanhempani eivät ole NIIN huonossa kunnossa. Eivät kuitenkaan pärjäisi kotonaan ilman apua.

Jos he eivät pärjää ilman apua, he ovat NIIN huonossa kunnossa. Tee hakemus ja tee se huolella. Älä tyydy vastaamaan vain lomakkeen kysymyksiin, vaan selvitä perusteellisesti ja konkreettisin esimerkein, missä asioissa, miksi ja miten usein vanhempasi tarvitsevat apua. Hae myös heille hoitotukea.

Jos hakemus hylätään, tee valitus.

Äitini haki isäni omaishoitajaksi ja hakemus hylättiin. Minä rustasin perusteellisen valituksen ja se hyväksyttiin. Sama hoitotuen kanssa.

Vierailija
35/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset raataa tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei kait siitä voi potkuja saada. Kunhan slurpailee päivät siellä ja tekee hommat päin prinkkalaa. Minkäs ne sille voi.

Jos joku firma yrittää saada ilmaisen työntekijän 9e päiväpalkalla, niin itse ainakin tekisin ihan mahdottoman paljon virheitä ja sanoisin viattomasti, että voi anteeksi, kun en tiennyt ja osannut käyttää. Luulin tätä joksikin arkistosäilöntäpaikaksi, en voinut tietää, että se on silppuri.

Vierailija
36/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin kuntouttavan työtoiminnan tässä pari viikkoa sitten. Ennen sitä olin ollut työttömänä vajaan vuoden. Sitä ennen saikulla, opiskelemassa (yrittämässä opiskelua siis), työttömänä etc. etc... Useampi vuosi yrityksiä, saikkuja (masennus/ahdistuneisuus/uupumus), työttömyyttä. Kun tuosta kuntouttavasta alettiin puhua työkkärissä, olin ensin hieman sitä vastaan. Mulle tuli nimittäin tosiaan mieleen vaan nämä käsityöpajat ym. Semmoset ei nappaa yhtään. Sitten tapasin sosiaalityöntekijän ja kartoitettiin ihan rauhassa mun mielenkiinnonkohteita ja vahvuuksia. Lähdettiin lopulta etsimään mulle paikkaa päiväkodista. Operaatiossa ei kauaa kestänyt ja pääsin aloittamaan tosiaan tämän vuoden alussa kuntouttavan työtoiminnan eräässä päiväkodissa. Ala kiinnostaa (olen ollut ennenkin harjoittelijana ja avustajana päiväkodeissa) ja jos kaikki menee hyvin, voisin jossain vaiheessa kokeilla hakeutua opiskelemaan alalle. Nyt kuitenkin tämmönen pehmeä lasku, sillä tavoitteena on tosiaan mun kuntoutuminen ja voimien palautuminen.

Mulla tietenkin tämä kuntouttava on hyvä juttu, kun olen sen verran nuori vielä, että tehokkaita työvuosia on edessä enemmän kuin tarpeeksi. Ymmärrän hyvin, että esim. joku vanhempi pitkäaikaistyötön ei tällaiseen välttämättä halua, jos vielä on vaarana päätyä johonkin puuduttavaan hällä väliä -hommaan.

Vierailija
37/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain Kelasta kielteisen kuntoutustukipäätöksen. Onko silloinkin mentävä kuntouttavaan työ toimintaan, vaikka Kela pitää työkykyisenä?

Vierailija
38/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset raataa tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei kait siitä voi potkuja saada. Kunhan slurpailee päivät siellä ja tekee hommat päin prinkkalaa. Minkäs ne sille voi.

Jos joku firma yrittää saada ilmaisen työntekijän 9e päiväpalkalla, niin itse ainakin tekisin ihan mahdottoman paljon virheitä ja sanoisin viattomasti, että voi anteeksi, kun en tiennyt ja osannut käyttää. Luulin tätä joksikin arkistosäilöntäpaikaksi, en voinut tietää, että se on silppuri.

:D :D :D

Vierailija
39/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain Kelasta kielteisen kuntoutustukipäätöksen. Onko silloinkin mentävä kuntouttavaan työ toimintaan, vaikka Kela pitää työkykyisenä?

Lisäys edelliseen: olen sairauslomalla mt-syistä. Kelassa katsottiin, että työkykyä on tallella...

Vierailija
40/62 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUntoutus on eri asia kuin kuntouttava työtoiminta. Nähtävästi sinulla on rajoitus, josta pitää käydä Kelan kanssa keskustelua.

Vai meneekö kaikki Kelan kuntoutuksessa olevat kuntouttavaan työtoimintaan? Ei kai sentään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan