Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapasin elävänä ihmisen, joka uskoo, että työttömät eivät hae töitä, koska saavat tukina enemmän rahaa :D

Vierailija
15.01.2019 |

Tämä oli toisen osaston ihminen työpaikan kahvihuoneessa. En viitsinyt puuttua keskusteluun, mutta noita siis on oikeasti olemassa. Ilmeisesti iltapäivälehdet ovat ainoa lukemistonsa.

Oletteko muut nähneet tuollaisia?

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden lapsen yh. Saan tukina rahaa reilu 1400e/kk. Oman alan töissäni palkka heiluisi 1800-2200€/kk riippuen lisien määrästä. Käteen siis jäisi 1600-2000€/kk verojen jälkeen ja saisin todennäköisesti myös asumistukea päälle. Eli mun yksinkertaisella logiikalla päättelisin, että työnteko on kannattavampaa, kuin tukien kanssa eläminen. Kuitenkin lapsi on tällä hetkellä niin pieni, että koen lapsen emotionaalisen kehityksen kannalta tärkeämmäksi olla kotona, kuin työmaailmassa. Lapsen täyttäessä 3 haen lapselle osa-aikaista päiväkotipaikkaa. Näin lapsi pääsee taas kehittymään edelleen ja minä saan napattua työpaikan helpommin, kun lapsella on jo hoitopaikka.

Ota huomioon, että menopuolelle pätkähtää lapsen ph-maksu.

Ei noilla tuloilla yh mitään päiväkodista maksa.

Vierailija
122/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyissä tilanteissa ihan totta. Kaveri on useamman lapsen yksinhuoltaja ja työtön. Hän on kouluttautunut matalapalkkaiselle alalle ja on ihan suoraan myöntänyt että ei tällä hetkellä mene töihin koska käteen jäävä raha ei sillä lisääntyisi. Mieluummin ottaa vapaa-aikana. Nyt kun on ollut yli 5 vuotta kotosalla alkaa kyllästymään ja kouluttautuu paremmin palkatulle alalle. Toivottavasti saa sitten töitä.

Nimenomaan, kahden lapsen yksinhuoltaja jolla 2 lasta on tarhassa, ei kannata mennä töihin käytännössä alle 3000 kuukausipalkan

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001704456.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajien hyvät tuet ovat ansa siinä vaiheessa kun menot kasvavat. Lapset menevät kouluun ja menot kasvavat. Eivät saa enää 3 ilmaista ateriaa tarhassa. Tulee bussilippua ja muuta kulua.

Äiti on ollut tyytyväisenä työttömän yh:nä kotona ja pärjännyt mainiosti ja tajuaakin, että pitäisiköhän mennä töihin. Siinä vaiheessa on monella työttömyyttä takana yli 5 v ja töiden saaminen onkin todella kiven alla

Vierailija
124/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos jää 1400 käteen jos käyn töissä ja tukina saan satasen vähemmän, luuletko että kiinnostaa 4.5e vuoksi uhrata 8 tuntia päivästään?

Et siltikään saanut tukina ENEMMÄN, mistä oli kyse. Vain hölmö luulee, että tukina voisi aina saada enemmän. Jos palkka on aivan surkea, saa edelleen tukia; asumistukea, soviteltua päivärahaa, toimeentulotukea jopa.

Ainoa tilanne missä tukina voisi saada enemmän on erittäin hyvästä palkasta maksettu ansiosidonnainen versus huonopalkkainen työ. Ja tällaiset työttömäthän ovat aivan eri asemassa kuin Kelan tuilla elävä normityötön, ja ovat myös niitä, jotka työllistyvät helpoiten. Eli puhuvatko nämä nyt hyvin toimeentulevista korkeakoulutetuista työttömistä, vai köyhistä Kela-tuilla elävistä työttömistä?

Vierailija
125/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja siksi tukiviidakkoa täytyis karsia rankalla kädellä.

Ei vaan työtä pitäisi olla minimissään 25 tuntia viikossa kaikille halukkaille ja minimituntipalkka kympin.

Vierailija
126/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku 8e tunti työ kasvihuoneella on päivästä pois 8h ja palkaksi saa kuussa 1000e

Puutarha-alan TES, minimipalkka 8,43 euroa tunnissa. 8 h päivä tekee kuussa bruttotulot 1349 euroa. Veroprosenttilaskurilla laskin niin, että valitsin kotikunnaksi Närpiön (siellä ainakin on puutarha-alan töitä), perhemuodoksi sinkku, ei kuulu kirkkoon, ei velkoja eikä muitakaan vähennyksiä. Veroprosentiksi tuli 2,5, eli palkasta jää käteen 1315 euroa.

Kerro miten voi käydä niin että vain tonni jäisi?

Helposti jää tonni, jos tulee pyhäpäivä tai sairastumisia. Ei tuolla palkalla oikein voi sarastaa sitten mitenkään.

en siis se jolle laitoit viestin.

Mikäs sen nautinnollisempaa kuin nähdä keuhkotautia poteva työläinen keräämässä vihanneksia, kun ei ole varaa sairastaa...

Aika surkuhupaisaa menoa nuo matalat palkat. Muutenkin tuo ala on veronmaksajien rahoilla tukina maksettava ala. Joku vääntää siitä suurimman osan itselle ja työntekijät jää nuolemaan näppejä.

Ostan tästä lähtien vihannekset Espanjasta. Sielä sentään riistetään ihan rehellisesti.

Vierailija
127/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille niille ihmisille, jotka kuvittelevat työttömyysturvan olevan jotenkin ruhtinaallinen, niin toivon täydestä sydämestäni, että saatte maistaa työttömyyden teidän kuvailemaanne luksuselämää.

Olen itse "osa-aikatyötön" vain koska pääni hajoaa kotona makaamisella. Onpahan edes se muutama päivä kuukaudesta sitä työelämää. Tässä vain on hauskaa se, että työttömyysturvaa pudotetaan ja sen käsittelyssä menee aina enemmän aikaa, jolloin olet periaatteessa vain hitusen suurituloisempi kuin vain kotona makaamalla. Puhutaan itseasiassa muutamista kympeistä, joka tietysti on tervetullutta, onhan se köyhälle suuri raha. Mutta ei tässä ole silti mitään järkeä. Vähän kuin sinulta leikattaisiin tuntipalkastasi puolet pois vain siksi, ettei sinulla ole varaa elättää itseäsi sillä tai niillä töillä, mitä teet. Ja ihan tosi. Työttömyysturvasta vähennetään muistaakseni puolet saamastasi palkasta. Brutto vai netto, en enää muista, mutta tekisi mieli itkeä.

Vierailija
128/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein työtä henkilökohtaisena avustajana. Viikkotunteja oli 20. Käteen jäi noin 500e/kk. 

Nyt saan tekemättä mitään 770e/kk

Että kumpiko sitten on kannattavampaa rahallisesti?

Kiun teit 20 tuntia viikossa duunia, haitko soviteltua päivärahaa sen lisäksi?

Niin, et tietenkään. Olisi kannattanut. Se olisi voinut tehdä työnteostakin kannattavaa.

Muuten kyllä olen sitä mieltä, että henkilökohtaisen avustajan palkat ovat törkeän pieniä, etenkin kun ottaa huomioon kuinka paskaa se duuni voi olla.

Hain, mutta en saanut. Ja vaikka olisin saanut, ei työnteko olisi ollut yhtään kannattavampaa. Palkka tekee työnteosta rahallisesti kannattavan. Ei palkan päälle saadut tuet.

Minä sain osa-aikaisen työn kun olin työttömän ja sain ansiosidonnaista 1300€/kk. Työtunteja oli 14,5 viikossa jostain sain palkkaa 800€/kk. Lisäksi sain 1000€/kk soviteltua päivärahaa. Minusta oli todellakin kannattavaa olla töissä verrattuna siihen että olisin ollut työtön. Tuosta samasta työstä täysipäiväisen palkka oli 2000€/kk joten minusta oli todella hyvä diili saada 1800€/kk kahdella työpäivällä viikossa.

Vierailija
129/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuilla eläjät ovat olennainen osa eurooppalaista kulttuuriperinnettä ja tätä pitää suojella siinä missä muutakin kulttuuria.

Vierailija
130/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden lapsen yh. Saan tukina rahaa reilu 1400e/kk. Oman alan töissäni palkka heiluisi 1800-2200€/kk riippuen lisien määrästä. Käteen siis jäisi 1600-2000€/kk verojen jälkeen ja saisin todennäköisesti myös asumistukea päälle. Eli mun yksinkertaisella logiikalla päättelisin, että työnteko on kannattavampaa, kuin tukien kanssa eläminen. Kuitenkin lapsi on tällä hetkellä niin pieni, että koen lapsen emotionaalisen kehityksen kannalta tärkeämmäksi olla kotona, kuin työmaailmassa. Lapsen täyttäessä 3 haen lapselle osa-aikaista päiväkotipaikkaa. Näin lapsi pääsee taas kehittymään edelleen ja minä saan napattua työpaikan helpommin, kun lapsella on jo hoitopaikka.

Ota huomioon, että menopuolelle pätkähtää lapsen ph-maksu.

Ei noilla tuloilla yh mitään päiväkodista maksa.

Nimenomaan tuo, ettei tarvitse maksaa päivähoitomaksuja ainakaan kovin paljon, on hyvä asia. Tunnen monia kotona asuvia äitejä ja he arvottavat aikansa jotenkin todella kohtuulliseksi. Eivät koe, että se satojen eurojen lisätulo työnteosta olisi sen arvoista. Itse olen vahvasti eri mieltä. Onneksi pari vuotta sitten eräs ystäväni teki täyskäännöksen ja päätti lähteä opiskelemaan ja tekemään töitä. Arvostan hänen päätöstään suuresti. Lapset ei mene päiväkodeissa ja koulussa rikki, eikä se kotona oleminen tuo mitään lisäarvoa elämään, varsinkaan kun ei ole rahaa tehdä mitään. Sitä varten päiväkodit ja koulut on.

Vierailija
131/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattele kun olisit tän idiootin nuolleena tavannut?!

Vierailija
132/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin tottahan se on. Pienipalkkaista työtä ei kannata ottaa vastaan, koska tukina saa kouraan saman verran.

Onko vika siis liian suurissa tuissa vai liian pienissä palkoissa?

Ihan reilu kysymys. Omalta kokemukselta sanoisin, että palkat ovat liian pienet, mutta se ei yksinään riitä. Syy taitaa kokonaisuudessaan olla se, että työtunteja ei anneta tarpeeksi. Haistapaskaduunia löytyy 10h/3vko niin paljon kuin jaksaa hakea, mutta sekö se sitten on sitä elämää? Siinä saisi sitten jokaisen työnantajan työtunteja sovitella keskenään ja se olisi useamman työn kanssa mahdotonta, koska kun työnantajista useampi haluaa sinut samalle päivälle, niin olet jo silloin kusessa. Joku niistä työnantajista ortisanoo sinut sitten kätevästi irtisanomisajalla. Toinen yksi merkittävä syy on se, että aina kun asumistukea nostetaan, nostetaan aivan "sattumalta" myös vuokria ja tietysti saman verran. Köyhä häviää tässäkin. Olisi paljon reilumpaa, että asunistukea myönnettäisiin sitten vaikka mieluummin kohtuuhintaisen omistusasunnon lainanlyhennyksiin. Mieluummin niin päin, niin psee köyhäkin joskus suostaan ylös.

Vierailija
133/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää 11 euron tuntipalkallakin paremmin kuin työttömänä. Kunhan se tulee kahden viikon välein.

Vierailija
134/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂 Olen luullut, että tuollaisia on vain keskustelupalstoilla, jonne ihmiset voivat horista silkkaa paskaa näyttämättä naamaansa. Ei kun hetkinen, olenhan mä tällaista kuullut, että sossu kustantaa kaikki hienot pelit ja vehkeet eläteilleen, ihan mitä ikinä keksivät pyytää ja rahaakin sieltä saa ihan roppakaupalla. 🤣

Sossu ei todellakaan kustanna mitään ylimääräistä ilman hyvää perusteltua syytä. Pelit ja vehkeet tulee hommata itse, jos rahaa sellaiseen ikinä on kun ei saa tilillä säästää mitään isompia summia. Todellisuudessa mitään et saa omistaa. Et mitään. Sossun toimeentulotuki on vasta viimeinen hätäraha jota saa jos ei ole mitään omaisuutta, eikä ole oikeutettu muihin tukiin. Siitäkin voidaan vähentää 20% joka kerta kun kieltäydyt (tai vaikka unohdat) jostain. Tiliotteita tarkkaillaan suurennuslasilla. Omistusasunnot ja talot pitää myydä ensin ja käyttää siitä saadut rahat ensin ennenkuin toimeentulotukea myönnetään.

Mahdolliset perinnöt johtaa siihen että rahahanat laitetaan kiinni ja pysyy kiinni niin kauan kun sitä omaisuutta on, kunnes olet taas täysin persaukinen. 

Katto pään päällä, hernekeittoa ja ikivanha tv. Tämä on todellisuutta. Ei ollenkaan sitä luksuselämää mitä niin monet kuvittelevat tukien, etenkään toimeentulotuen, varassa elävän. 

Vierailija
135/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä tyhmä olen tehnyt 6,5 tunnin työpäiviä 1350 euron BRUTTOpalkalla. Vaikka tiesinhän minä silloinkin, että muutaman kympin tarkkuudella saman rahan olisin saanut ansiosidonnaista. Minä pösilö uskoin, että se homma olisi portti kohtuullisemmin palkattuihin töihin. Ja kilinvitut, todellisuudessa tulin antaneeksi signaalin, ettei minulle ylipäätään tarvitse maksaa mitään palkkaa.

En edelleenkään odota saavani korkeaa palkkaa työstäni. Jos olisin rahaa halunnut, minun olisi ollut mahdollisuus hakeutua oikeus- tai lääketieteelliseen. Minulla oli nuorena huomattavasti keskimääräistä paremmat kognitiiviset valmiudet. Minä en vain halunnut, muu ala kiinnosti enemmän. Ja lopulta sairastuin kroonisesti. Nyt en kipujen vuoksi pysty mihinkään työhön. Jos nämä kivut lopulta joskus helpottavat, olen halukas töihin. Kuitenkin, vaikka työmarkkina-asemani on kurjista kurjin, edellytän, että työstä maksetaan palkka. Tästä syystä olen torjunut ehdutokset työkokeiluista. "Voisithan sinä sitten työllistyä" ja "kyllähän tuossa kunnossa jo vähän aikaa jaksaa tehdä." Joo. Voimakkaat särkylääkkeet vaikuttavat kolme tuntia kerrallaan. Työkokeiluista jokunen prosentti johtaa ansiotyösuhteen muodostumiseen.

Voisitteko, poliitikot ja poliittisesti muutoin kapeakatseiset, lopettaa tietoisen valehtelemisen ja tarkoitushakuisen tyhmyyden! Ette te oikeaasti NOIN tyhmiä ole. Ja toisaalta, voisitteko hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä tarkoittaa sana "ansaita". Miksi te muka ansaitsette hyvän palkkanne, mutta muita ihmisiä on ihan perusteltua pitää toivottomissa työkokeiluissa tekemässä samoja töitä kuin muut, mutta huomattavasti alemmalla palkkatasolla. Vastatkaapa näihin kysymyksiin, jos kykenette sen tekemään kusettamatta itseänne!

Vierailija
136/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku 8e tunti työ kasvihuoneella on päivästä pois 8h ja palkaksi saa kuussa 1000e

Puutarha-alan TES, minimipalkka 8,43 euroa tunnissa. 8 h päivä tekee kuussa bruttotulot 1349 euroa. Veroprosenttilaskurilla laskin niin, että valitsin kotikunnaksi Närpiön (siellä ainakin on puutarha-alan töitä), perhemuodoksi sinkku, ei kuulu kirkkoon, ei velkoja eikä muitakaan vähennyksiä. Veroprosentiksi tuli 2,5, eli palkasta jää käteen 1315 euroa.

Kerro miten voi käydä niin että vain tonni jäisi?

Helposti jää tonni, jos tulee pyhäpäivä tai sairastumisia. Ei tuolla palkalla oikein voi sarastaa sitten mitenkään.

en siis se jolle laitoit viestin.

Yleensä noissa hommissa työaika on 7,5h.

Työmaa usein on kymmenien kilometrien päässä, työ kausiluoteista ja ollaan haja-asutusalueella, oten oma auto on välttämätön.

Eli kun nakki napsahtaa juuresten lajitteluun, kipikapi auto-ostoksille, jos ei autoa vielä ole.

Sitten parempiosaiset ja cityvihreät haluaisivat muutaman satasen autonromut pois ympäristöä pilaamasta.

Tuolla palkalla ei hyvin jää rahaa taskuun sen vertaa että olisi varaa hankkia edes ajokorttia.

Se on lähinnä kädestä suuhun palkka.

Nyt pitäisi saada työntekijöille ostovoimaa eikä työnantajille leivänpäällistä.

Vierailija
137/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mahdollisesti enemmän, mutta esimerkiksi kaverilla on sellainen tilanne, että käteen jää noin 200 enemmän, ja puolet valveillaoloajasta menee työpaikalle matkaamiseen ja siellä olemiseen. Eli saa 200 euroa koko kuukauden työpanoksesta. Eikä palkkakehitystä ole nähtävissä ennen kuin hankkii koulutusta, lisätunteja ei välttämättä silloinkaan. Hän jaksaa puurtaa, mutta voin rehellisesti sanoa, että itse ainakin elelisin tuossa tilanteessa tyytyväisempänä moraalittomasti loisien ja vuokrakämpässä elellen. Kyllä niillä tuilla elää mukavammin kuin tuon hyötysuhteen työllä, kun vähän osaa budjetoida eikä haaveile järjettömyyksiä. 

Ajattelen monien tapauksessa työnteon olevan turhaa, ja vieläpä pidän itseäni suhteellisen älykkäänä, en edes tyhmänä tai laiskana.

Vierailija
138/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa mahdollisesti enemmän, mutta esimerkiksi kaverilla on sellainen tilanne, että käteen jää noin 200 enemmän, ja puolet valveillaoloajasta menee työpaikalle matkaamiseen ja siellä olemiseen. Eli saa 200 euroa koko kuukauden työpanoksesta. Eikä palkkakehitystä ole nähtävissä ennen kuin hankkii koulutusta, lisätunteja ei välttämättä silloinkaan. Hän jaksaa puurtaa, mutta voin rehellisesti sanoa, että itse ainakin elelisin tuossa tilanteessa tyytyväisempänä moraalittomasti loisien ja vuokrakämpässä elellen. Kyllä niillä tuilla elää mukavammin kuin tuon hyötysuhteen työllä, kun vähän osaa budjetoida eikä haaveile järjettömyyksiä. 

Ajattelen monien tapauksessa työnteon olevan turhaa, ja vieläpä pidän itseäni suhteellisen älykkäänä, en edes tyhmänä tai laiskana.

Ehkä hän on sosialisti.

Viisaampaa olisi jos kaikki jäisi tukien varaan niin pian olisi pakko kohottaa niitä palkkoja.

Vierailija
139/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja poistu samantien ja häpeä epäonnistumistasi. 

Vierailija
140/183 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeassa hän on, ja itse ajattelen täsmälleen samoin. Ihmiset ovat laiskistuneet tukijärjestelmämme avokätisyyden takia aivan liiaksi. Järkevästi ajateltuna paljon kannattavampaa olisi mennä töihin, vaikka käteen jäisikin paljon vähemmän kuin sohvalla makaamalla. Nimittäin töistä saa työkokemusta, joka on korvaamatonta valuuttaa tulevaisuudessa, jos joutuu hakemaan uudelleen töitä. Kotona makaamalla vain sulkee itsensä lopullisesti ulos työmarkkinoilta, sillä pitkäaikaistyöttömät ovat vain turha taakka kenelle tahansa. Heidän ammattitaitonsa on jo rapistunut ja he ovat tottuneet työttömyyteen niin paljon, että eihän siitä tulisi mitään jos heidät pantaisiin töihin taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme