Tapasin elävänä ihmisen, joka uskoo, että työttömät eivät hae töitä, koska saavat tukina enemmän rahaa :D
Tämä oli toisen osaston ihminen työpaikan kahvihuoneessa. En viitsinyt puuttua keskusteluun, mutta noita siis on oikeasti olemassa. Ilmeisesti iltapäivälehdet ovat ainoa lukemistonsa.
Oletteko muut nähneet tuollaisia?
Kommentit (183)
Mä oon pph ja mun ystävä on yh työtön, saa sossusta enemmän käteen kuin minä kokopäivätyöstä. Näin se menee, ei hänen kannata mennä pienellä palkalla töihin, enemmän saa työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni jäisi työttömänä enemmän käteen kuin nyt töissä. Otin pienipalkkaisen työn kaukaa ja matkoihin menee 300 €/kk.
Mieluummin silti olen töissä kuin työttömänä.Nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, kuinka paljon saa ilmaiseksi ja kannattaako mennä töihin. Minusta tuo on erikoista.
Osittain totta. Osittain täyttä soopaa. Osa työttömistä on toki vain liian laiskoja mennäkseen töihin. Osa taas kieltäytyy töistä, koska palkalla ei yksinkertaisesti tule toimeen. Minusta ei ole mitenkään erikoista, että yksi työnvalinnan kriteereistä on kannattavuus. Hullua tehdä työtä orjapalkalla ja kituutella menemään, kun voi kituutella ihan ilman työtäkin. Kyllä työstä pitää kohtuullinen korvaus saada ennen kuin sen tekeminen on järkevää. Harrastukset ja vapaaehtoistyö sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni jäisi työttömänä enemmän käteen kuin nyt töissä. Otin pienipalkkaisen työn kaukaa ja matkoihin menee 300 €/kk.
Mieluummin silti olen töissä kuin työttömänä.Nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, kuinka paljon saa ilmaiseksi ja kannattaako mennä töihin. Minusta tuo on erikoista.
Tuolla asenteella ne palkat pysyvätkin matalina. Kun löytyy työvoimaa minipalkallakin, ei työnantajan kannata palkkoja nostaa. Jos kaikki jättäisivät minipalkan ottamatta, voisi asialle tapahtuakin jotain.
Ne, jotka niputtavat kaikki työttömät samaan joukkoon ja kuvittelevat kaikkien olevan työhaluttomia, ovat kyllä tyhmiä. Miten niin tyhmä voi tehdä mitään työtä? Jokaisessa työssä pitää nyt osata edes vähän ajatella. Kyllä jokaisen normaaliälyisen ja normaaliälyn alapuolellakin olevan pitää tietää, että työttömiä työllistyy joka viikko ihan itse haettuihin työpaikkoihin. Kuten sekin, että työelämässä on tai on ollut - yhtään edes liioittelematta - satojatuhansia sellaisia ihmisiä, jotka jossain vaiheessa elämäänsä ovat ollee työttömänä. Pitkäaikaistyöttömistäkin osa työllistyy välillä ihan toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin. Tiedän ihan elävänä muutaman sellaisen tyyypin.
Tämä koskee vain ansiosidonnaista. Ainakin itse sain vähemmilläkin tunneilla osa-aikaisena enemmän kuin nyt 518+277€. Enkä nostanut edes soviteltua tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
rahalla saa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jää 1400 käteen jos käyn töissä ja tukina saan satasen vähemmän, luuletko että kiinnostaa 4.5e vuoksi uhrata 8 tuntia päivästään?
Just tämä. Tukien taso ainakin kolme kertaa liian suuri. Näitä me elätetään pilvin pimein. Aikuisen pitäisi ensisijaisesti jo itsekunnioituksenkin takia elättää itsensä, mutta ei. Kun ei ole motia.
Eli tueksi 420 yhteensä, koita sillä löytää asunto vuokralle ja jotain syödäkkin. Voi olla, että kadut voi muuttua aika turvattomiksi kun kodittomat(työttömät) ryöstelee kaduilla elääkseen.
Miten voi kukaan kuvitella että sama tuki käy kaikille riippumatta asuuko Helsingissä vai Kainuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ainakaan oke mikään työttömien kiero ahneus, vaan Suomen liian pienet palkat ja liian kallis asuminen.
Noita kun tuskin saadaan ratkaistua, ainoa ratkaisu on tietenkin perustulo. Tästä olemme varmaan kaikki yhtä mieltä?
Ehdottomasti olemme samaa mieltä! Pitää olla aika sokea tolvana, jos ei näe, että muuta vaihtoehtoa kuin perustulo, ei ole.
Perustulo on liian kallis,en usko että tulee.
Enemmän mä ihmettelisin ihmistä, joka kuvittelee, ettei noin tapahdu! : D
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mä ihmettelisin ihmistä, joka kuvittelee, ettei noin tapahdu! : D
Ei tätä kannustin-palapeliä saada koskaan täydellisesti toimimaan koska esim. asumiskuluissa on suuria eroja alueesta riippuen.Näitä typeryyksiä "lasketaan tuet puoleen" ei jaksa edes kommentoida.Ainoa ratkaisu olisi sosiaaliturvan lopettaminen mutta se taas johtaisi rikollisuuteen ja kaaokseen.
Olen yhden lapsen yh. Saan tukina rahaa reilu 1400e/kk. Oman alan töissäni palkka heiluisi 1800-2200€/kk riippuen lisien määrästä. Käteen siis jäisi 1600-2000€/kk verojen jälkeen ja saisin todennäköisesti myös asumistukea päälle. Eli mun yksinkertaisella logiikalla päättelisin, että työnteko on kannattavampaa, kuin tukien kanssa eläminen. Kuitenkin lapsi on tällä hetkellä niin pieni, että koen lapsen emotionaalisen kehityksen kannalta tärkeämmäksi olla kotona, kuin työmaailmassa. Lapsen täyttäessä 3 haen lapselle osa-aikaista päiväkotipaikkaa. Näin lapsi pääsee taas kehittymään edelleen ja minä saan napattua työpaikan helpommin, kun lapsella on jo hoitopaikka.
Yksinhuoltaja saa todellakin niin reilut tuet, ettei edes keskipalkkainen työnteko kannata. Näin siinäkin tapauksessa, että olisi yh vain paperilla.
Itse olin eron jälkeen jonkin aikaa työttömänä, lapset olivat vuoroviikoin minulla ja isällään. Kelan silmissä olin "yksinhuoltaja" koska lapset olivat minulla kirjoilla. Sain työttömyyskorvauksen lisäksi tappiin vedetyn asumistuen ja lapsilisät yh-korotuksineen. Lain mukaan olisin ollut oikeutettu myös muhkeaan elatusapuun lasten isältä. En kuitenkaan ottanut sitä vuoroasumisen takia. Laskin kuitenkin, että kaikilla tuilla plus elareilla nettotuloni olisivat olleet 2600 / kk. Aika päheä korvaus siitä, että on kotona tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen yhden lapsen yh. Saan tukina rahaa reilu 1400e/kk. Oman alan töissäni palkka heiluisi 1800-2200€/kk riippuen lisien määrästä. Käteen siis jäisi 1600-2000€/kk verojen jälkeen ja saisin todennäköisesti myös asumistukea päälle. Eli mun yksinkertaisella logiikalla päättelisin, että työnteko on kannattavampaa, kuin tukien kanssa eläminen. Kuitenkin lapsi on tällä hetkellä niin pieni, että koen lapsen emotionaalisen kehityksen kannalta tärkeämmäksi olla kotona, kuin työmaailmassa. Lapsen täyttäessä 3 haen lapselle osa-aikaista päiväkotipaikkaa. Näin lapsi pääsee taas kehittymään edelleen ja minä saan napattua työpaikan helpommin, kun lapsella on jo hoitopaikka.
Ota huomioon, että menopuolelle pätkähtää lapsen ph-maksu.
Itse olen tavannut elävänä useammankin nuoren, jotka eivät ole koskaan hakeneet mihinkään opiskelemaan eivätkä mihinkään töihin. He kokevat, että elämä on heille riittävän hyvää työttömyystuen ja vanhempien turvin. Muuan tällainen nuori ja terve nainen hakeutui lääkäriin vaatimaan työvoimaviranomaisille todistusta, ettei kykene työhön, koska on niin kaamea niskajumi. Esimieheni määräyksestä olen joutunut myös tekemään kyseisen todistuksen. Muutoin olisin itse saanut potkut.
Kaikki työttömät eivät ole näitä, eivätkä kaikki ilman koulutuspaikkaa jääneet. Mutta heitä on olemassa, vaikket juuri sinä ole.
Varsin yleinen mielipidehän tuo on.
Tapasim juuri miehen, joka otti vastaan 4kk pestin.
7,5h/päivä, 9€/h työmatkaa 40km/suunta, joutuu kulkemaan yksin omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku 8e tunti työ kasvihuoneella on päivästä pois 8h ja palkaksi saa kuussa 1000e
Puutarha-alan TES, minimipalkka 8,43 euroa tunnissa. 8 h päivä tekee kuussa bruttotulot 1349 euroa. Veroprosenttilaskurilla laskin niin, että valitsin kotikunnaksi Närpiön (siellä ainakin on puutarha-alan töitä), perhemuodoksi sinkku, ei kuulu kirkkoon, ei velkoja eikä muitakaan vähennyksiä. Veroprosentiksi tuli 2,5, eli palkasta jää käteen 1315 euroa.
Kerro miten voi käydä niin että vain tonni jäisi?
Meneehän siitä ne kaikki muut maksut.
"Leikataan ja leikataan. Työkalut katoaa"
Entä jos leikataan siksi että maksajia on vaikea löytää?
Sitä olen miettinyt paljonkin, miten saataisiin sekä työ että toimeentulo jakautumaan tasaisemmin. Itse olisin mielelläni puolittanut palkkani jonkun toisen kanssa, jos hän olisi ottanut tehdäkseen puolet työstäni. Olisi molemmat varmaankin voitu paljon paremmin ja kummankin elämänlaatu olisi kohonnut. Mutta kun se ei tässä yhteiskunnassa tunnu olevan mahdollista.
Joskus leikittelen ajatuksella, että jos työttömiä on 10% työikäisistä, voitaisiinkin tehdä niin että kaikkien työaika ja palkka pienenisi 10% ja näin vapautuisi työ ja toimeentulo työttömille. Eihän se valtakunnan tasolla ole mahdollista mutta yt tilanteessa yhden työpaikan sisällä voisi ollakin jos niin haluttaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku 8e tunti työ kasvihuoneella on päivästä pois 8h ja palkaksi saa kuussa 1000e
Puutarha-alan TES, minimipalkka 8,43 euroa tunnissa. 8 h päivä tekee kuussa bruttotulot 1349 euroa. Veroprosenttilaskurilla laskin niin, että valitsin kotikunnaksi Närpiön (siellä ainakin on puutarha-alan töitä), perhemuodoksi sinkku, ei kuulu kirkkoon, ei velkoja eikä muitakaan vähennyksiä. Veroprosentiksi tuli 2,5, eli palkasta jää käteen 1315 euroa.
Helposti jää tonni, jos tulee pyhäpäivä tai sairastumisia. Ei tuolla palkalla oikein voi sarastaa sitten mitenkään.
en siis se jolle laitoit viestin.
Yleensä noissa hommissa työaika on 7,5h.
Työmaa usein on kymmenien kilometrien päässä, työ kausiluoteista ja ollaan haja-asutusalueella, oten oma auto on välttämätön.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti jää tonni, jos tulee pyhäpäivä tai sairastumisia. Ei tuolla palkalla oikein voi sarastaa sitten mitenkään.
en siis se jolle laitoit viestin.
Yleensä noissa hommissa työaika on 7,5h.
Työmaa usein on kymmenien kilometrien päässä, työ kausiluoteista ja ollaan haja-asutusalueella, oten oma auto on välttämätön.
Eli kun nakki napsahtaa juuresten lajitteluun, kipikapi auto-ostoksille, jos ei autoa vielä ole.
Sitten parempiosaiset ja cityvihreät haluaisivat muutaman satasen autonromut pois ympäristöä pilaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä jotkut teistä saa suuria summia tukina. Jopa 800 € kuulostaa hyvältä tässä köyhyydessä.
Toimeentulotuen perusosa on ihan sama jokaiselle (ellei ole itse aiheuttanut perusosan leikkausta). Yksinasuvalla sen reilut 700e/kk. Siihen saa vielä päälle asumistuen.
Vuonna 2019 toimeentulotuen perusosan määrä on yksin asuvalle kylläkin 497,29 e/kk.
450 euronn (halvin asunto minkä sain) vuokrasta 312 euroa asumistuesta, tänä vuonna 78 euroa toimetulotuesta ja loput (60 euroa) vielä jää maksettavaksi työmarkkinatuesta, jota käytännössä tilille tulee 518 euroa kuukaudessa paitsi jos on läpivuoden työtön, jollekin kuukaudelle tulee kaksi maksua, mutta se huomioidaan laskennallisesti, joten jossain vaiheessa laskennallinen työmarkkinatuki on suurempi kuin niinä kuukausia todellisuudessa saa. Kyllä kelpaisi kunnolla palkattu kokopäivätyö. Rahan lisäksi pääsisi tarkkailun kohteena olemisesta.
Muuten totta, mutta sähkölasku kuuluu toimeentulotuen piiriin eli se maksetaan. Jos on kyse kohtuullisesta sähkölaskusta. Matkakortti pitää tosiaan maksaa ihan itse siitä perusosasta oli sitten töissä tai ei.