Tapasin elävänä ihmisen, joka uskoo, että työttömät eivät hae töitä, koska saavat tukina enemmän rahaa :D
Tämä oli toisen osaston ihminen työpaikan kahvihuoneessa. En viitsinyt puuttua keskusteluun, mutta noita siis on oikeasti olemassa. Ilmeisesti iltapäivälehdet ovat ainoa lukemistonsa.
Oletteko muut nähneet tuollaisia?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni jäisi työttömänä enemmän käteen kuin nyt töissä. Otin pienipalkkaisen työn kaukaa ja matkoihin menee 300 €/kk.
Mieluummin silti olen töissä kuin työttömänä.Nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, kuinka paljon saa ilmaiseksi ja kannattaako mennä töihin. Minusta tuo on erikoista.
Tuolla asenteella ne palkat pysyvätkin matalina. Kun löytyy työvoimaa minipalkallakin, ei työnantajan kannata palkkoja nostaa. Jos kaikki jättäisivät minipalkan ottamatta, voisi asialle tapahtuakin jotain.
Jos ei töitä ole niin kyllä mielestäni kannattaa ottaa se pienipalkkainenkin työ. Etsii sitten siellä ollessa parempaa.
Vaan ei niitä töitä löydy. Tämä on se ongelma Suomessa. Mååhånmuuttajat vie kaikki pienipalkkaisetkin hommat. Ei auta kuin olla työttömänä. Nyt 7-vuotta työttömänä tulee kohta umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Näinhän se menee. Olettavat että rikkaat elättävät. Työttömille ei kuuluisi loisimisestaan maksaa työttömyystukea
Oma isä on maksellut veroja sen verran että voin ihan hyvällä omalla tunnolla loisia koko elämäni. Sen verran kova tekijä on ollut isäni.
Luultavasti maksanut sinunkin elämäsi.
Jaa miten se on mahdollista että isäsi maksaa minun elämän kun en ole nostanut mitään tukia enkä tule nostamaankaan. Lapsilisästäkin kieltäydyin kun se on tv äänille isompi kuin meille rikkaille
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Näinhän se menee. Olettavat että rikkaat elättävät. Työttömille ei kuuluisi loisimisestaan maksaa työttömyystukea
Oma isä on maksellut veroja sen verran että voin ihan hyvällä omalla tunnolla loisia koko elämäni. Sen verran kova tekijä on ollut isäni.
Jaa miten se on mahdollista että isäsi maksaa minun elämän kun en ole nostanut mitään tukia enkä tule nostamaankaan. Lapsilisästäkin kieltäydyin kun se on tv äänille isompi kuin meille rikkaille
Kyllä se on maksellut sinunkin miehen armeijan kustannukset ja lapsesi kouluntukset.
Lapsilisät jne. Loisia te olette.
No hyvä kun tapasit elävänä ihmisen. voi tsiisus
Pienituloinen elää valitettavasti kuukausi kerrallaan. Mitään ei jää säästöön eikä eläkettä kerry. Jos jotain jäisi, kannattaisi se sijoittaa kulujen karsimiseen ja tulojen lisäämiseen. Kymmenessä vuodessa työpätkät ja kokemus karttuu. 100e/kk enemmän tuloja tekee kymmenessä vuodessa yli kymppitonnin säästöt.
Mitä nuorempana jättäytyy pois "oravanpyörästä" ja "kannattamattomasta työstä" lyhytkatseisuuden vuoksi (käytät mieluummin vapaa-aikani mielekkääseen puuhasteluun, kuin 2-4e/h reaalituntipalkkaan), sitä kovemman hinnan maksaa vanhempana.
Työn teossa on muitakin hyviä puolia kuin palkka, mm. Suomen talouden tukeminen (tuille pudottautuminen ei ole kestävää tulevina vuosikymmeninä), aktiivisuuden lisääntyminen, sosiaaliset kontaktit, työkokemuksen kerryttäminen (tulevaisuuden uraa ajatellen), eläke, ansiosidonnaisen ym kertyminen, työsuhde-edut (lääkäri, silmälasi, ruoka jne työpaikasta riippuen)...
Ehdottomasti itse ottaisin mieluummin vastaan vaikka 15h/vko työn ja uskon 90% todennäköisesti vähintään sellaisen saavani loppuelämäkseni (koska olen alusta saakka lähtenyt paskahommiinkin, kouluttautunut ja luonut suhteita.) Tuolla 15h/vko duunilla eläisin jo täysin ilman tukia, sillä olen 18-vuotiaasta saakka säästänyt ja ahkeroinut (jättäen opintotuetkin nostamatta), vaikka "lähes saman olisi saanut tekemättä töitä".
Nimenomaan näen työnteon sijoituksena tulevaisuuden vapauteen. En luota yhteiskunnan turvaverkkoon, vaan koen että sen varaan täysin heittäytyminen olisi suunnaton riski. Jopa Suomessa. Olen kieltämättä ollut onnekaskin (pysynyt terveenä ja saanut kannustusta, apua ja tietoa), mutta siitä huolimatta minua hieman kauhistuttaa täällä vallitseva lyhytkatseinen asenne "ei kannata koska juuri nyt saisin vain vähän enemmän".
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Kyllä se on maksellut sinunkin miehen armeijan kustannukset ja lapsesi kouluntukset.
Mieheni ei ole käynyt armeijaa. Ei suostu sitä Venäjä vastaista propagandaa kuuntelemaan.
Lapseni ei tule julkisia kouluja käymään
Silppu kirjoitti:
Jokaisessa EU-maassa maksetaan tukia työttömille. Se kuuluu ihan säädöksiin.
Sellaista ei EU:ssa voi tullakaan ettei maksettaisi työtömille tukia.
Tämä on ihan faktaa. EU:sta pitäisi ensin erota että voisi pistää köyhät kadulle palelemaan.
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Mieheni ei ole käynyt armeijaa. Ei suostu sitä Venäjä vastaista propagandaa kuuntelemaan.
kunnon vallankumouksellinen käy aina armeijan. Tämä kuuluu sosialistiseen käytökseen.
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Oleskelu Suomessa kyllä kelpaa, mutta ei maanpuolustus.
Minun silmissä tuo on pahinta loisimista.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen elää valitettavasti kuukausi kerrallaan. Mitään ei jää säästöön eikä eläkettä kerry. Jos jotain jäisi, kannattaisi se sijoittaa kulujen karsimiseen ja tulojen lisäämiseen. Kymmenessä vuodessa työpätkät ja kokemus karttuu. 100e/kk enemmän tuloja tekee kymmenessä vuodessa yli kymppitonnin säästöt.
Mitä nuorempana jättäytyy pois "oravanpyörästä" ja "kannattamattomasta työstä" lyhytkatseisuuden vuoksi (käytät mieluummin vapaa-aikani mielekkääseen puuhasteluun, kuin 2-4e/h reaalituntipalkkaan), sitä kovemman hinnan maksaa vanhempana.
Työn teossa on muitakin hyviä puolia kuin palkka, mm. Suomen talouden tukeminen (tuille pudottautuminen ei ole kestävää tulevina vuosikymmeninä), aktiivisuuden lisääntyminen, sosiaaliset kontaktit, työkokemuksen kerryttäminen (tulevaisuuden uraa ajatellen), eläke, ansiosidonnaisen ym kertyminen, työsuhde-edut (lääkäri, silmälasi, ruoka jne työpaikasta riippuen)...
Ehdottomasti itse ottaisin mieluummin vastaan vaikka 15h/vko työn ja uskon 90% todennäköisesti vähintään sellaisen saavani loppuelämäkseni (koska olen alusta saakka lähtenyt paskahommiinkin, kouluttautunut ja luonut suhteita.) Tuolla 15h/vko duunilla eläisin jo täysin ilman tukia, sillä olen 18-vuotiaasta saakka säästänyt ja ahkeroinut (jättäen opintotuetkin nostamatta), vaikka "lähes saman olisi saanut tekemättä töitä".
Nimenomaan näen työnteon sijoituksena tulevaisuuden vapauteen. En luota yhteiskunnan turvaverkkoon, vaan koen että sen varaan täysin heittäytyminen olisi suunnaton riski. Jopa Suomessa. Olen kieltämättä ollut onnekaskin (pysynyt terveenä ja saanut kannustusta, apua ja tietoa), mutta siitä huolimatta minua hieman kauhistuttaa täällä vallitseva lyhytkatseinen asenne "ei kannata koska juuri nyt saisin vain vähän enemmän".
Pakko vielä samana lisätä koska ollaan vauvapalstalla, että olen itse olosuhteiden pakosta toistaiseksi lapseton. Lapsen hoitojärjestelyiden takia työn vastaanottamisen kannattavuutta tulee miettiä hieman eri kriteerein. On pitkälti arvovalinta, millaisen lapsuuden haluaa tarjota, millainen on koko perheen kuvio, minkä suhteen haluaa tehdä kompromisseja. Myöskin se, minkä ikäisenä perhettä perustaa ja missä olosuhteissa. En missään nimessä tarkoita, etteikö täysin tukien varassa saisi kukaan elää. Haluan vain valottaa ja korostaa, että kannattavuuslaskelmia tehdessä on hyvä ajatella pidemmälle tulevaisuuteen.
Olen 4 lapsen yksinhuoltaja. Jos jäisin kotiin lasten kanssa, saisin enemmän rahaa kuin nyt töissä käydessä. Teen ihan täysiä tunteja ja olen toimistotyössä.
Siltikään en ole eläissäni ollut päivääkään työtön tai kertaakaan nostanut toimeentulotukea.
Minut on kasvatettu niin, että itse ansaitaan oma elanto. Ei sielu antaisi periksi loisia.
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Lapseni ei tule julkisia kouluja käymäänOleskelu Suomessa kyllä kelpaa, mutta ei maanpuolustus.
Sitten pitää tunnusta tosia asia. VENÄJÄ ON MAILMAN MAHTAVIN MAA JA VLADIMIR PUTIN ON MAILMAN VALTIAS.mitään Venäjä vastaisia puheita eikä toimia tule sallia
Minun ystäväni (3 hlö) ovat saaneet ansiosidonnaista ja yhden rajana työpaikalle oli 4500 e/kk, toisella nelisen tonnia ja kolmannesta en ihan tarkkaan tiedä, mutta yli neljä tonnia myös. Yksi oli työttömänä muutaman kuukauden, yksi yhdeksän kuukautta ja yksi parisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni jäisi työttömänä enemmän käteen kuin nyt töissä. Otin pienipalkkaisen työn kaukaa ja matkoihin menee 300 €/kk.
Mieluummin silti olen töissä kuin työttömänä.Nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, kuinka paljon saa ilmaiseksi ja kannattaako mennä töihin. Minusta tuo on erikoista.
Tuolla asenteella ne palkat pysyvätkin matalina. Kun löytyy työvoimaa minipalkallakin, ei työnantajan kannata palkkoja nostaa. Jos kaikki jättäisivät minipalkan ottamatta, voisi asialle tapahtuakin jotain.
Jos ei töitä ole niin kyllä mielestäni kannattaa ottaa se pienipalkkainenkin työ. Etsii sitten siellä ollessa parempaa.
Katsopas, kun palkat eivät nouse niinkauan kuin on joku joka suostuu vastaanottamaan matalapalkkatyötä. Siksi tänne niin silmät kiiluen halutaan ihmisiä turvaan, että olisi matalapalkka-aloille täytettä ja suostuvaisia ihmisiä. Surullista, että tänne muuttajia hyväksikäytetään noin. Palkan tulee kattaa reilusti elinkustannukset, eikä olla pieni lisä tuen päälle. Lisäksi asumistuki pitäisi maksaa myös omistusasunnon lainanlyhennykseen, koska muuten meillä on lamaa laman perään, kun ostovoima on ja pysyy nollassa. Ei voi mennä niin, että toiset saavat raataa niska limassa ja käydä koulutuksia yms. mutteivät saa mitään käteen, koska vuokrat nielevät joillain työtä tarjoavilla seuduilla ihan järkyttäviä summia, ja muualla ne aiheuttavat lähinnä irvistelyä korkeutensa vuoksi. Asuntojen ylitarjonta ei näy vuokrissa.
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Lapseni ei tule julkisia kouluja käymäänOleskelu Suomessa kyllä kelpaa, mutta ei maanpuolustus.
Sitten pitää tunnusta tosia asia. VENÄJÄ ON MAILMAN MAHTAVIN MAA JA VLADIMIR PUTIN ON MAILMAN VALTIAS.mitään Venäjä vastaisia puheita eikä toimia tule sallia
Putin oli hyvä kommunisti aikoinaan. Mutta huono kapitalisti.
Tykkäsin nuorena Putinista DDR-puvussa.
Työssä käyminen vähälläkin tuntimäärällä kannattaa, koska silloin kuitenkin saa soviteltua päivärahaa. Ja palkka + soviteltu päiväraha on yleensä minulla ainakin suurempi kuin jos en tekisi mitään. Ja vasta yli 300e menevä osuus vaikuttaa pienentävästi työttömyyskorvaukseen.
Toiseekseen kertyy eläkettä. Saa suhteita, jotka auttavat saamaan jatkossakin töitä, edes osa-aikaista, aktiivisuusehto täyttyy ja ammatillinen osaaminen karttuu. Joten kyllä minä ainakin raahaudun töihin vaikka sitten 2-4 tuntia viikossa edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein jonkin aikaa 40-prosenttista työaikaa. Sain siis palkan, sovitellun päivärahan, asumistuen ja lapsilisät.
Sitten siirryin kokopäivätyöhön ja bruttopalkka nousi 1700 euroa/kk. Soviteltu päiväraha ja pois ja asumistuki putosi neljäsosaan entisestä. Lasten päivähoitomaksu nousi. Lapsilisä säilyi.
Kaiken tämän jälkeen ja 1700 euron palkannousun seurauksena käteen jäi kuukaudessa kokonaiset 150 euroa enemmän! Kyllä voitte uskoa, tuliko mietittyä työnteon kannattavuuttaa Suomessa :(
Mutta eihän tuo kerro työnteon kannattamattomuudesta, vaan liian korkeista tuista, jotka aiheuttavat sen, että työttömyydestä tulee yksi uravalinta muiden joukossa.
Liian korkeat tuet mainittu, alapeukkusade tulossa.
Ai asuminen samanhintaista kaikkialla? Entäs lapsiluku? Joo maksetaan vain kaikille samansuuruiset tuet...
Liiton päivärahat ehkä ovatkin aivan ylisuuria, sillä ovathan ne nyt ansioon sidottuja. Mutta jos puhutaan valtion työmärkkinatuesta, niin sillä nippanappa elää, jos saa lisäksi asumistuen ja asuu riittävän halvassa asunnossa. Pätkätyöt eivät kannata, mutta kokoaikainen kyllä kannattaisi. Pätkätyöstä tukia leikataan puolet palkkasummasta, niin etenkin matalapalkkainen satunnainen p-duuni on yhtä tyhjän kanssa. Kyllähän se sen kokemuksen kanssa kannattaa hetkellisesti, mutta ei sillä kokemuksella elä. Ongelma suomessa on tukijärjestelmässä ja palkoissa. Jos palkat eivät ole riittäviä, ostovoima on ja pysyy alhaisena. Ihmiset pysyvät köyhyyttään myös kulutustietoisina ja raha ei liiku köyhiltä eteenpäin ja meitä on oikeasti paljon, vaikka miten maalaillaan sitä mediaania tulotilastoihin. Köyhien omaisuus ei tukijärjestelmän vuoksi kartu, koska juurikin se asumistuki, josta on mainittu ja muut hätävaratuet maksetaan vain periaatteessa muiden taskuun, kuin sen köyhän, jota sen tulisi nostaa suosta ylös. Köyhä on siis tavallaan ikuisesti kyvytön vaikuttamaan valtiontalouteen, kun oma omaisuus ei koskaan kartu ja töitä, joilla eläisi ja saisi edes maksettua valtiolle takaisin ei saa. Mieluummin syytetään laiskaksi sieltä mersun ratista ja annetaan ahneelle köyhälle keppiä, kun hän haluaisi työn, joka elättäisi ilman tukitarvetta. Minullakin on koulutusta ja paperia ja CV on saatu näyttämään hyvältä. Työhaastatteluja tulee heti kun hakemuksia laittaa, mutta haettavat vaihtoehdot ovat vain puhelinmyyntiä (ei ole järkevää, lisäksi vihaan puhelinmyyntiä itsekin), ovelta ovelle markkinointia ja muitayyntineuvottelijoita, jotka ovat käytännössä myös puhelinmyyjiä. Palkka noissa aloissa on aina myyntiperusteinen. Tuputusmyynti on muutenkin niin kyseenalaista, että en usko kenenkään ihmisisen ihmisen siihen ryhtyvän.
Upp, tulen osallistumaan tähän vähän myöhemmin. Jatkakaa te vaan sillä aikaa. Mulla on argumentit valmiina kyllä. Ja vähän omaakin kokemusta.