Luulitteko että groomaus on uusi ilmiö?
On tosi hienoa että groomaus tuli vihdoin otsikoihin vaikka onkin vuosi 2019 mutta ette kai luulleet että tämä on uusi ilmiö? Tässä on hyvä artikkeli jo vuodelta 2010 https://www.ksml.fi/kotimaa/Oon-kiltti-lihaksikas-ja-kuumana-t%C3%A4n%C…. Enpä muista nähneeni otsikoita hätä kokouksista näiden perusperttien kuriin saamiseksi.
Itse tutustuin aiheeseen jo yli 10 vuotta sitten ja nyt äitinä olen ihmetellyt että eikö vanhemmille kerrota mitä netissä tapahtuu. Melkein kaikki tuntemani vanhemmat päästävät lapsensa heti ekasta puhelimesta alkaen someen sekä viestintäpalveluihin ilman mitään keskusteluja mitä kaikkea siellä voi kohdata. Olenkin miettinyt lasten koulujen alkaessa että vanhempainilloissa olisi hyvä olla nettikoulutus vanhemmille. Ihan siksikin etten halua omien lasteni joutua muiden kautta ikäviin tilanteisiin joita onkin jo sattunut.
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketjun aiheena oli groomaus. Ja se että se ei ole mikään uusi ilmiö. Sitä on ollut Suomessa jo vuosikymmenet. Siitä ei vaan puhuttu. Ja edelleen joidenkin tuntuu olevan hyvin vaikeaa myöntää, että aiemmin groomaus ei ollut mainitsemisen arvoista. Vasta mamutus on tuonut sen esiin. Suomalaisen tekemänä groomaus ei ollut keskustelun arvoinen asia.
Ei se ole miesvihaa todeta tämä ääneen. Kaikkihan me ollaan tätä oltu mahdollistamassa, sekä miehet että naiset. On aiempien vuosikymmenten uhrien vähättelyä, jos vuosien takaisesta groomauksesta ei saa edelleenkään puhua. Uhrille tilanne on aina vaikea, oli tekijänä mamu tai kantasuomalainen.
Niin eli ette ole puhuneet asiasta itsekään. Nyt puhutaan kummastakin. Eli syyttelette nyt väärin perustein. Se että ensiksi alettiin puhumaan ulkomaalaisten tekemistä rikoksista on johtanut sitten tähän : kyllähän suomalaisetkin". Eli vaikka syy keskustella aiheesta on joillain väärä, on lopputulos oikea.
En minä suoraan sanoen tässä asiassa pumpulikopassa näemmä eläneenä tiennyt että me suomalaismiehet ollaan ollaan niin hirveitä. Ei ole ollut perhepiirissä taikka kaveripiirissä mitään tähän viittaavaakaan.
Nytpä tiedät miltä m.a.a.h.a.n.muuttajista tuntuu. Toivottavasti kokemuksesi saa sinut tuntemaan empatiaa m.a.a.h.a.n.muuttajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
53% hesan riskauksista on ulkomaalaisten työtä. Mutta kielletään teineiltä pilluralli.
Itkisin, jos en asuisi itse tässä hölmölässä.
Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka suomalaista vastaavaa toimintaa pidetään mitättömänä. Ikään kuin pil luralli olisi joku kiva harrastus, joka nyt joudutaan suomipojilta kieltämään. Tsiisus.
Minkä ikäisiä ne rallaajat ovat?
Esim. 18-24v, ja kyytiin houluteltavat tytöt 12v eteenpäin.
Joopa joo! Oikeesti, miksi pitää keksimällä keksiä kaikkea?! :D
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla naisten perseiden puristelu ei ole mikään uusi ilmiö mutta en silti ole nähnyt yhdenkään naisen valittavan että miksi vasta nyt #metoo kampanja. Johtuu tietysti siitä että se nousi Weinsteinin ja muiden vastaavien lihaa syövien heteromiesten takia. Kun groomausmöly nousi täällä irakilaisten lapsennussijoiden takia niin kauhea mölinä täälläkin että tulipaloa yritetään sammuttaa nyt ihan vääristä syistä.
Tuskin kukaan on sitä mieltä, että on väärin kun asiasta puhutaan näiden tapausten esiim tultua! Enemmänkin järkyttää se, MIKSI siitä puhutaan vasta nyt! Kun tätä on ihan todella tapahtunut suomalaisten toimesta jo kymmeniä vuosia, ei tietenkään aina netissä.
Ja metoon jälkeen naiset uskalsivat alkaa puhumaan kohtaamastaan ahdistelusta enemmän, sekä kyseenalaistaa sitä! Etkö tosiaam tajua, kuinka sovinistisessa ja seksistisessä yhteiskunnassa mekin olemme kasvaneet? Etpä tietenkään, koska olet mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen mies kyllä sanoo jos kertoo että joku känninen teini pissis yritti uida liveihin, että miksi et pannut sitä? Ihmettelen tätä, ei minulla ole tarve pökkiä mitään pissiksiä, kyllä moni urho voisi mennä hieman itseensä ennen kuin tuomitsee syyttömätkin ulkomaalaiset.
Kun sanon moni en tarkoita todellakaan kaikkia, vaan osaa, mutta kuitenkin. Kuitenkin se tunne että miehen tulisi hävetä seksualisuutta on voimakas Suomessa. Ihmetelen tätäkin, että muutamien takia tuomitaan kaikki miehet.
Muutamien? Jos olisit elänyt tyttönä ja naisena, tietäisit ettei kyse ole muutamista.
No miksi muka? Luuletko ettei miehet puhu asioista? Miksi sinä juuri naisena tietäisit enemmän. Esim jossain vaiheessa olin, spugumagneetti jos tiedät sanonnan se ei kuitenkaan minun kokemisen pohjalta kasvata spurgujen määrää, että juuri minä niitä kohtaan. On harhaa kuvitella että juri sinä voit tietää asioista paremmin kuin muut, tietenkin se on hyvä keino olla kuviteellisesti oikeammassa keskustelussa, mutta samalla sorrut siinä itsesi kusettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen vituttaa miehenä lukea tätä ketjua. Näköjään suomalainen mies on suomalaiselle naiselle pelkkä pervo. Whataboutismit leviävät sitä rataa, että Trumpkin olisi ylpeä.
Kyllä tämä maa on menetetty.
(ps. minusta jokainen raiskari ja lapseensekaantuja pitäisi viedä ladon taakse)
Voisitko edes yrittää ymmärtää suomalaisen naisen näkökulmaa tähän aiheeseen?! Kyllä siinä alkaa mieltää kaikki miehet pervoiksi jos on nuoresta pitäen saanut sietää ahdistelua. Sulle ei ehkä miehenä ole kovin selvää mitä paskaa jopa ala-asteikäiset tytöt joutuvat sietämään, ehdottelua ja huutelua aikuisilta miehiltä, kourimista ja sukulaissetien "jokos on tissit kasvanut, heh heh"-läppää. Vähemmästäkin menee luottamus miehiin.
Älä jaksa! Ei meidän naisten elämä nyt koko ajan tuollaista ole, että ihan täytyy kaikki miehet yleistää pervoiksi! Hohhoijaa taas. Tämä EI OLE kaikkien naisten näkökulma, älkää huoliko miehet.
Hahhaa. Hyvä yritys tekeytyä naiseksi...0/5
No ei mun tarvitse tekeytyä yhtään miksikään. Ihan olen 30+ vaimo ja äiti, tasa-arvon (en feminismin!) kannattaja ja maisteriksi yliopistosta valmistunut heteroseksuaali. Onpa sairas maailmankuva, jos luulet, että kaikki naiset ajattelevat kuten tuo, jonka kuvausta kritisoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen mies kyllä sanoo jos kertoo että joku känninen teini pissis yritti uida liveihin, että miksi et pannut sitä? Ihmettelen tätä, ei minulla ole tarve pökkiä mitään pissiksiä, kyllä moni urho voisi mennä hieman itseensä ennen kuin tuomitsee syyttömätkin ulkomaalaiset.
Kun sanon moni en tarkoita todellakaan kaikkia, vaan osaa, mutta kuitenkin. Kuitenkin se tunne että miehen tulisi hävetä seksualisuutta on voimakas Suomessa. Ihmetelen tätäkin, että muutamien takia tuomitaan kaikki miehet.
Muutamien? Jos olisit elänyt tyttönä ja naisena, tietäisit ettei kyse ole muutamista.
No miksi muka? Luuletko ettei miehet puhu asioista? Miksi sinä juuri naisena tietäisit enemmän. Esim jossain vaiheessa olin, spugumagneetti jos tiedät sanonnan se ei kuitenkaan minun kokemisen pohjalta kasvata spurgujen määrää, että juuri minä niitä kohtaan. On harhaa kuvitella että juri sinä voit tietää asioista paremmin kuin muut, tietenkin se on hyvä keino olla kuviteellisesti oikeammassa keskustelussa, mutta samalla sorrut siinä itsesi kusettamiseen.
Yritä vaan lyödä lyttyyn naisnäkökulmaa. Minä satun tekemään sukupuolisensitiivistä tyttötyötä, ja tasan tarkkaan tiedän, että nämä kokemukset ovat yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen vituttaa miehenä lukea tätä ketjua. Näköjään suomalainen mies on suomalaiselle naiselle pelkkä pervo. Whataboutismit leviävät sitä rataa, että Trumpkin olisi ylpeä.
Voisitko edes yrittää ymmärtää suomalaisen naisen näkökulmaa tähän aiheeseen?! Kyllä siinä alkaa mieltää kaikki miehet pervoiksi jos on nuoresta pitäen saanut sietää ahdistelua. Sulle ei ehkä miehenä ole kovin selvää mitä paskaa jopa ala-asteikäiset tytöt joutuvat sietämään, ehdottelua ja huutelua aikuisilta miehiltä, kourimista ja sukulaissetien "jokos on tissit kasvanut, heh heh"-läppää. Vähemmästäkin menee luottamus miehiin.
Älä jaksa! Ei meidän naisten elämä nyt koko ajan tuollaista ole, että ihan täytyy kaikki miehet yleistää pervoiksi! Hohhoijaa taas. Tämä EI OLE kaikkien naisten näkökulma, älkää huoliko miehet.
No ei mun tarvitse tekeytyä yhtään miksikään. Ihan olen 30+ vaimo ja äiti, tasa-arvon (en feminismin!) kannattaja ja maisteriksi yliopistosta valmistunut heteroseksuaali. Onpa sairas maailmankuva, jos luulet, että kaikki naiset ajattelevat kuten tuo, jonka kuvausta kritisoin.
Näiden mielestä kukaan nainen ei voi ajatella kuin sinä.
2000-luvun alussa kutosluokkalaisella oli parikymppinen "poikaystävä", joka parkkeerasi autonsa koulun pihaan aina niihin aikoihin kun päästiin kotiin. Tuli juttelemaan meille tytöille ja otti "tyttöystävänsä" kyytiin. Ajelivat ja joivat alkoholia jne.
Olin itsekin 12, joten pidin vähän isona ikäerona, mutta en tietenkään itse tajunnut miten sairasta se oli. En tiedä puuttuiko aikuiset, eivät ainakaan kovin näkyvästi kun sai autollaan ajaa koulun pihaan ja oli näin yleisessä tiedossa. Aina näitä on ollut.
Kun olin noin 11-vuotias ja yksin uimarannalla, pienten lastensa kanssa uimarannalla ollut aikuinen mies tuli lähentelemään. Olisi halunnut mennä kanssani uimaan ja opettaa "temppuja". Onneksi tajusin lähteä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä vaan lyödä lyttyyn naisnäkökulmaa. Edustat itse tätä seksististä näkökulmaa.Teen sukupuolisensitiivistä tyttötyötä, ja tiedän todellakin että nämä kokemukset ovat yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
53% hesan riskauksista on ulkomaalaisten työtä. Mutta kielletään teineiltä pilluralli.
Pillurallin, eli ympyrän ajamisen.
Ainakin vielä 1980-luvulla plluralli tarkoitti sitä, että täysi-ikäiset miehet ajelivat autoillaan yläasteen ympärillä, torilla, keskustassa ja muissa paikoissa, missä alaikäiset tytöt hengailivat. En tiedä onko käsite myöhemmin muuttunut, mutta minun sukupolvelleni se tarkoittaa nimenomaan alaikäisten tyttöjen houkuttelemista kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden mielestä kukaan nainen ei voi ajatella kuin sinä.
Älä jaksa käydä yksiksesi tätä keskustelua..nainen sympatiseeraa toisia naisia, koska ymmärtää luonnollisesti kuinka traumatisoivaa hyväksikäyttö on. Ja kuinka helposti sitä tapahtuu. Jokainen nainen tiedostaa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on hyväksikäyttäny 12v eteenpäin useampi suomalainen mies. Tunnen katkeruutta siitä, että vasta nyt tätä asiaa pidetään tärkeänä.
Milloin nyt? Oletko nukkunut kaikki viimeiset vuodet, jopa vuosikymmenet?? Mihinkään muuhun rikollisuuteen ei ole panostettu niin paljon kuin seksuaalirikollisuuden kitkemiseksi ja uhrien aseman parantamiseksi.
Seksuaalirikosten uhreilla on monessa suhteessa aivan. Pysytään edes faktoissa, jos halutaan keskustella asioista. Miehiin kohdistuva väkivalta sen sijaan ei kiinnosta ketään.
Siis on aivan erityinen asema.
Oikeusapua saa valtion varoista kaikki sek. r. uhrit mistä vain, varallisuudesta riippumatta, tukiryhmiä enemmän kuin muille, on erityisjärjestelyjä ja apua ja tukea ja lakimuutoksia nopealla tahdilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillurallin, eli ympyrän ajamisen.
Ainakin vielä 1980-luvulla plluralli tarkoitti sitä, että täysi-ikäiset miehet ajelivat autoillaan yläasteen ympärillä, torilla, keskustassa ja muissa paikoissa, missä alaikäiset tytöt hengailivat. En tiedä onko käsite myöhemmin muuttunut, mutta minun sukupolvelleni se tarkoittaa nimenomaan alaikäisten tyttöjen houkuttelemista kyytiin.
Olen 80-90-lukujen nuori, ja kyllä meille pilluralli on aina tarkoittanut sitä noloa pienen kehän ajamista kylillä. Pillun kanssa sillä ei ole ollut mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla naisten perseiden puristelu ei ole mikään uusi ilmiö mutta en silti ole nähnyt yhdenkään naisen valittavan että miksi vasta nyt #metoo kampanja. Johtuu tietysti siitä että se nousi Weinsteinin ja muiden vastaavien lihaa syövien heteromiesten takia. Kun groomausmöly nousi täällä irakilaisten lapsennussijoiden takia niin kauhea mölinä täälläkin että tulipaloa yritetään sammuttaa nyt ihan vääristä syistä.
Tuskin kukaan on sitä mieltä, että on väärin kun asiasta puhutaan näiden tapausten esiim tultua! Enemmänkin järkyttää se, MIKSI siitä puhutaan vasta nyt! Kun tätä on ihan todella tapahtunut suomalaisten toimesta jo kymmeniä vuosia, ei tietenkään aina netissä.
Ja metoon jälkeen naiset uskalsivat alkaa puhumaan kohtaamastaan ahdistelusta enemmän, sekä kyseenalaistaa sitä! Etkö tosiaam tajua, kuinka sovinistisessa ja seksistisessä yhteiskunnassa mekin olemme kasvaneet? Etpä tietenkään, koska olet mies.
Humahdus jonka kuulit oli pääsi yli lentävä pointti.
Edelleen: kukaan ei mäkellä #metoo kampanjasta että miksi vasta nyt, kaikki ovat tyytyväisiä että NYT.
Groomailusta taasen möykätään että miksi vasta nyt, möykkääminen joka ei auta yhtään mihinkään yhtään mitään.
Sisu? kirjoitti:
...
Miksi värähtäisi? Koska "naisethan vain nauttivat seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutumisesta, ehhehhee"? Eli osoitat juuri sen, mistä ketjussa puhutaan; kautta aikojen naiset ovat joutuneet uhreiksi, ei ole mikään uusi asia.
Sairaan viestisi poistin ja ilmoitin ylläpidolle. Toivottavasti et koskaan saa tyttölapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on hyväksikäyttäny 12v eteenpäin useampi suomalainen mies. Tunnen katkeruutta siitä, että vasta nyt tätä asiaa pidetään tärkeänä.
Milloin nyt? Oletko nukkunut kaikki viimeiset vuodet, jopa vuosikymmenet?? Mihinkään muuhun rikollisuuteen ei ole panostettu niin paljon kuin seksuaalirikollisuuden kitkemiseksi ja uhrien aseman parantamiseksi.
Seksuaalirikosten uhreilla on monessa suhteessa aivan. Pysytään edes faktoissa, jos halutaan keskustella asioista. Miehiin kohdistuva väkivalta sen sijaan ei kiinnosta ketään.
Olen yli 30-vuotias. En ole valitettavasti nukkunut ihan kirjaimellisestikaan. Nämä tapahtumat värittävät elämääni edelleen. Traumat ovat aiheuttaneet mm. vakavan, toistuvan masennuksen, ahdistuneisuushäiriön, dissosiaatiohäiriön ja työkyvyttömyyden. Ja ei. Ei todellakaan ole pidetty samalla tavalla meteliä aiheesta, olisin kyllä huomannut.
Häpeä on ollut valtava, suurelta osin juuri sinunlaistesi ihmisten vuoksi. Syyllistät minua vain lisää, vaikka hyväksiläyttö ei ollut minun syyni. Uhrit eivät uskalla useinkaan puhua. Hyvä, että ehkä nyt moni uskaltautuu puhumaan! Ja tätä eivät suomalaiset miehet kestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humahdus jonka kuulit oli pääsi yli lentävä pointti.
Edelleen: kukaan ei mäkellä #metoo kampanjasta että miksi vasta nyt, kaikki ovat tyytyväisiä että NYT.
Groomailusta taasen möykätään että miksi vasta nyt, möykkääminen joka ei auta yhtään mihinkään yhtään mitään.
Sulta se pointti meni ohi. Hyväksikäyttö on vielä astetta vakavampaa kuin ahdistelu. Ehkä ihan ymmärrettävää, että hieman on katkeruutta siitä, miksei asiasta ole aiemmin puhuttu samalla volyymilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä vaan lyödä lyttyyn naisnäkökulmaa. Edustat itse tätä seksististä näkökulmaa.Teen sukupuolisensitiivistä tyttötyötä, ja tiedän todellakin että nämä kokemukset ovat yleisiä.
Okei olet siis pelkästään oikessa ja tiedät parhaiten kaikista kuinka moni mies on mitäkin perusteluna että olet nainen etkä mies, todella hieno lähtökohta tutkimukselle. Sehöän ei kyllä noilla kriteereillä täytä sitten mitään tieteellistä tutkimusta, mutta ole mielestäsi ihan vapaasti oikeassa, en ala kiistelemään asiasta kanssasi. Jos olet sitä mieltä ettei kukaan muu voi tietää asioista niin ole sitten. Moido ja hyvää epätietelistä tutkimusta onne valitsemaalesi tielle jonka ei puolestani tarvitse risteytyä enää minun polkuni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä perustelet että "siitä puhutaan vasta nyt"????! Miten olet onnistunut välttämään kaiken yhteiskunnallisen keskustelun, lakimuutokset, uutiset ym. ym. tähän mennessä?
Ohis
No jos jätetään ne naisetkin sinne, niin käviskö vaan lapset?