”Riita” perintörahoista -vaikka aina luulin ettei meillä koskaan
En ole koskaan ollut rahan perään. Tullut omillani toimeen ja kyennyt hyvin elättämään lapseni. Ovat saaneet valita harrastuksensa ja vaatteensa aina (harrastuksiin menee yli 400/kk). En ole todellakaan hyvätuloinen, mutta vähät rahani käytän kaikki lapsiin.
Tuli tuossa ilmi, että äiti saanut ennakkoperinnön. Oli antanut osan siitä siskolleni ja törsännyt loput itse. Kyse ei todellakaan ole suurista summista. Puhutaan siis tuhansista. Hänen mielestään minulle ei tarvinnut antaa rahaa, koska pärjäämme muutenkin niin hyvin.
Loukkaannuin tästä kyllä todella paljon, koska on meilläkin kuukausia kun joudutaan laskemaan rahoja ja katsomaan tarkasti mitä ruokaa voidaan laittaa.
Siskoni on pois työelämästä, pikavippivelkainen jne. Minulla melkein maksettu kt asunto ja vakituinen työ, jossa viihdyn.
Loukkaannuin kyllä verisesti kun tuo perinnön jako tuli ilmi. Tiedän, että isovanhempani olisi halunnut sen jaettavan tasapuolisesti.
Siskolle en tietenkään ole katkera. Vanhemmille kylläkin ja tekisi mieliilmoittaa etten halua olla enää tekemisissä ja sen enempää auttaa heitä vanhuudenvaivoissaan.
Olenko liian herkkänokkainen? Pitäisikö ymmärtää että sisko todella tarvitsi ne rahat (meille ne olisi ollut enemmänkin helpotusta arkeen / sijoitus jonnekin).?
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Joskus vanhempi voi myös potea huonoa omaatuntoa lapsensa "epäonnistumisesta" (tai siitä, että rakastaa tätä vähemmän kuin toisia lapsia) ja yrittää jotenkin hyvittää sitä rahalla tms.
Vaikkei ap.n kohdalla pitäisi paikkaansa, niin tällainen näkökulma pohdittavaksi. Ole onnellinen perheestäsi ja elämänhallinnastasi.
...silti tällainen elämäntilanteen muka-tasoitus on epäreilua!
Jos haluaa aiheuttaa lastensa kesken ilmiriidan ja lopullisen välien menon, niin toimii juurikin näin epäreilusti, kuin eräs tuttavani: oli kolme lasta, joista kahdella meni elämä kuta kuinkin normaalin peruskaavan mukaan.
Yksi sitten oli pahnanpohjimmainen, jolla oli aina raha-asiat (omasta toiminnastaan johtuen) sekaisin, samoin muukin elämänhallinta. Tälle sitten annettiin perintönä suurin summa ja näille elämänsä eteen töitä tehneille ja hommat sinnikkyydellä hoitaneille ei annettu kuin pienet summat.
Kyllä tämä aiheutti katkeruutta!
Kyllä perintörahoista aina saa kunnon tappelun aikaiseksi. Meilläkin perhe on pääosin mukava henkikin sellainen jossa yhteen hiileen puhalletaan mutta sitten on pakko olla se yksi jonka ainoa päämäärä elämässä on rahan hankkiminen. Ihan sama jos on niin pinnallinen mutta kun se tehdään puukottamalla selkään, juonittelemalla ja suoranaisesti k*settamalla perheenjäseniä. Yhteinen mökki on tuo koko episodin keskipisteessä. Jotain kertoo myös tästä henkilöstä että isäni on luvannut pienille lapsillemme kaikki tyhjät pullot jotta saisivat taskurahaa niin kyllä tämä sankari oli nekin sitten saanut vietyä häneltä. Kaikki irti vaan omiin taskuihin.
HÄPEÄISITTE! Katsokaa perintönne kun sen aika on tullut eikä missään nimessä etukäteen.
Jos on jotain valittamista, valittakaa silloin mutta ei nyt kaikki osapuolet ovat vielä elossa!
Vierailija kirjoitti:
HÄPEÄISITTE! Katsokaa perintönne kun sen aika on tullut eikä missään nimessä etukäteen.
Jos on jotain valittamista, valittakaa silloin mutta ei nyt kaikki osapuolet ovat vielä elossa!
Häpeä itse kun näet vain rahan etkä lasten epätasa-arvoista kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden kirjoitusten perusteella itse vain näet rahan lasten erossa etkä mitään muuta, jotka voisivat olla taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden kirjoitusten perusteella itse vain näet rahan lasten erossa etkä mitään muuta, jotka voisivat olla taustalla.
Mistä ihmeen lasten erosta höpötät?
Joo... kyllä osa vastaajista on tyhmiä. Vain muutama tajusi koko kupletin juonen eli sen, että kyse on ERIARVOISESTA KOHTELUSTA ja EPÄREILUSTA SUOSIMISESTA.
Olen itse elänyt koko elämäni ilman syytä inhokkilapsena, vaikka minä olin se kiltti, kuuliainen ja miellyttämishaluinen kympin tyttö. Sisarus ilkeä ja pasuinen, mutta vanhempien rakas lellikki.
Minä ymmärrän TÄYSIN miksi Ap pahoitti mielen. Minäkn pahoittaisin vaikka kyse olisi 5 eurosta. Kun se ei oe se raha vaan AJATUS SEN TAKANA. ja se ajatus ja sanoma on ”hähhää, siitäs sait, katso nyt kun alleviivaan sitä miten sisarus on tärkeä ja sinä yhdentekevä”.
Näin mun vanhemmat juurikin sanoivat päin naamaa ostaessaan sisarukselleni upouuden ison tila-auton. Siis pokkana päin näköä että ”sisarus on tärkeämpi joten satsaamme nyt hänen hyvinvointiinsa.” Kyllä satutti, mutta niin on satuttsnut jo kohta40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ei ole mitään merkitystä. Ennakkoperintö huomioidaan, kun peritte äitinne siskon kanssa.
Muutama tonni, anna asian nyt olla.
Näitä on vaikea huomioida jos jaosta ei ole dokumentteja. Alle 5000 euron lahjoista kun ei tarvitse maksaa verojakaan. Suuremmastakin voi unohtua ilmoitus
Nimenomaan. Ja ne dokumentit piilotetaan.
Mun vanhemmat on aina suosineet sisarustani. Minä en ole saanut koskaan mitään. Sisarus on saanut vuosikymmenet ”kuukausirahaa” vanhemmiltamme ja kirsikkana kakun päällä hänelle ostettiin rivariasunto 250 000e. Tiedän hinnan suunnilleen, koska näin myynti-ilmoituksen.Sisarukselleni on ostettu myös kaksi autoa, maksettu isoja hankintoja jne. Koko tänä aikana en ole saanut mitään.
Mitään hyvitystä en tule saamaan perinnönjaossa epäreiluudesta koska siinä vaiheessa ei ole enää perittävää. Kaikki on annettu jo suosikkilapselle.
Miten vanhemmat ovat onnistuneet asunnon ostamaan sisaruksen nimiin? Eikö noin kalliista asunnosta ole mennyt paljon lahjaveroa? Vai onko asunto vanhemmilla elinikäinen hallintaoikeus asuntoon, niin että se siirtyy heidän kuolemansa jälkeen virallisesti sisarukselle? Epäreilua sinua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ei ole mitään merkitystä. Ennakkoperintö huomioidaan, kun peritte äitinne siskon kanssa.
Näitä on vaikea huomioida jos jaosta ei ole dokumentteja. Alle 5000 euron lahjoista kun ei tarvitse maksaa verojakaan. Suuremmastakin voi unohtua ilmoitus
Mun vanhemmat on aina suosineet sisarustani. Minä en ole saanut koskaan mitään. Sisarus on saanut vuosikymmenet ”kuukausirahaa” vanhemmiltamme ja kirsikkana kakun päällä hänelle ostettiin rivariasunto 250 000e. Tiedän hinnan suunnilleen, koska näin myynti-ilmoituksen.Sisarukselleni on ostettu myös kaksi autoa, maksettu isoja hankintoja jne. Koko tänä aikana en ole saanut mitään.
Mitään hyvitystä en tule saamaan perinnönjaossa epäreiluudesta koska siinä vaiheessa ei ole enää perittävää. Kaikki on annettu jo suosikkilapselle.Miten vanhemmat ovat onnistuneet asunnon ostamaan sisaruksen nimiin? Eikö noin kalliista asunnosta ole mennyt paljon lahjaveroa? Vai onko asunto vanhemmilla elinikäinen hallintaoikeus asuntoon, niin että se siirtyy heidän kuolemansa jälkeen virallisesti sisarukselle? Epäreilua sinua kohtaan.
Vanhemmat maksoivat lahjaverot sisaruksen puolesta,, heillä on ”pätäkkää”, ja halusivat nimenomaan varmistaa ettei vaan lahjaa voi rinnastaa perintöön koska muutenhan minä voisin perätä oikeuksiani. Nyt ei sit lakiosaa tule olemaan kuin pari killinkiä.
Pahinta on se että vanhemmat kuitenkin tän perseilyn jälkeen olettavat että minä autan heitä ja minun kuuluu sitten hoidella heidän asioita. Olen se kiltti potkittu koira jota saa kohdella paskasti mutta samalla vaatimuksia esittäen. Mulla on hirveä suku :(
No tämä muutaman tonnin antaminen nyt ei vielä mitään ole. Luin just pari päivää sitten redditistä, kuinka amerikkalaisen perheen vanhemmat olivat luvanneet molemmille tyttärilleen tietyn rahasumman, olikohan 30 000 dollaria, ihan vain sitä varten että molemmat saavat "unelmahäät". Isosisko meni ensin naimisiin, sai ihanat häät ja kun tuli pikkusiskon vuoro, vanhemmat kertoivat että kun isosisko oli sairastunut vakavasti hän oli halunnut pakastaa munasolunsa siltä varalta, että tekisi toisenkin lapsen. Hänellä oli jo yksi siis ja sairaus vei hedelmällisyyden. Pakastukseen ei ollut itsellä rahaa, ja todennäköisyys ikänsä takia sen pakastetun solun käyttöön oli käytännössä nolla. Vanhemmat antoivat pikkusiskon häärahat sitä varten. Ja kertoivat nuoremmalle siskolle vasta, kun tämä pyysi rahoja häitä varten. Pikkusisko pohti että "am I the asshole" kun oli loukkaantunut.. isosisko oli soittanut tälle ja sanonut, että lakkaisi olemasta niin lapsellinen ja hyväksyisi asian.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä miten tässä perinnöstä tapellaan, kun kaikki perittävät ovat vielä elossa isoäitiä myöten? Antaa kukanenkin lahjoittaa rahansa kenelle haluaa elinaikanansa ja kattokaa asiaa sitten uudelleen heidän kuolemansa jälkeen. Ehkäpä tilit ovat siihen mennessä jo tasan. Joten luultavasti ihan turhaan nyt nostatatte metelin ja tappelette.
Sinulla on todennäköisesti tasapuoliset ja oikeudenmukaiset vanhemmat, kaikilla ei näin ole. Ne lapsuuden traumat ja sisarusten eriarvoinen kohtelu lapsuudessa saavat monet tappelemaan aikuisena vaikka kuulakärkikynästä.
Jos ajattelee asiaa vanhemman näkökulmasta, niin ehkä hän on ajatellut että pärjäät erittäin hyvin, kun et valita rahasta ja teillä on kaikkea. Vai kerrotko äidillesi, että taas joutui rahoja laskeskelemaan?
Siskolla voi olla puolestaan jotain sellaista, mistä et edes tiedä. Siis en nyt tiedä tilannetta, että onko pelkkä työhaluton vai oikeasti avuton elämässä jostain syystä... Äidille on saattanut avautua enemmän ja saanut sitten apua. En ymmärrä ihan täysin kiukkua, jos tosiaan asiat ovat niin hyvin että lapset kunnossa, asuminen ja elämä muuten... Parista tonnista vedetään herneet nenään? Eikö ole kumminkin kiva olla se pärjäävä aikuinen, on se enemmän arvoista kuin muutama tuhat? Mutta en sitä kiellä, etteikö voi olla epäreiluutta pohjalla vanhemmilta jo pitemmältä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään hyvitystä en tule saamaan perinnönjaossa epäreiluudesta koska siinä vaiheessa ei ole enää perittävää. Kaikki on annettu jo suosikkilapselle.Miten vanhemmat ovat onnistuneet asunnon ostamaan sisaruksen nimiin? Eikö noin kalliista asunnosta ole mennyt paljon lahjaveroa? Vai onko asunto vanhemmilla elinikäinen hallintaoikeus asuntoon, niin että se siirtyy heidän kuolemansa jälkeen virallisesti sisarukselle? Epäreilua sinua kohtaan.
Vanhemmat maksoivat lahjaverot sisaruksen puolesta,, heillä on ”pätäkkää”, ja halusivat nimenomaan varmistaa ettei vaan lahjaa voi rinnastaa perintöön koska muutenhan minä voisin perätä oikeuksiani. Nyt ei sit lakiosaa tule olemaan kuin pari killinkiä.
No olipa törkeästi toimittu. Et tietenkään hoida vanhempiesi asioita vaan kehotat pyytämään apua sisarukselta ja toteat, että niin makaa kuin petaa.
Pahinta on se että vanhemmat kuitenkin tän perseilyn jälkeen olettavat että minä autan heitä ja minun kuuluu sitten hoidella heidän asioita. Olen se kiltti potkittu koira jota saa kohdella paskasti mutta samalla vaatimuksia esittäen. Mulla on hirveä suku :(
Vierailija kirjoitti:
1 on oikeassa. Siskosi joutuu maksamaan rahoistaan myös lahjaveron, jos hänen saamansa summa sitä sallittua verotonta summaa suurempi. Ja tosiaan kahjat huomioidaan perinnönjaossa (äitisi).
Epäoikeudenmukaisuuden kokemuksesta keskustelisin äitisi kanssa.
Niitä lahjoja, eikä kahjoja ei huomioida enää missään. Jotkut äidit kohtelee tarkoituksella epäoikeudenmukaisesti, eikä siitä keskustella.
Vierailija kirjoitti:
No tämä muutaman tonnin antaminen nyt ei vielä mitään ole. Luin just pari päivää sitten redditistä, kuinka amerikkalaisen perheen vanhemmat olivat luvanneet molemmille tyttärilleen tietyn rahasumman, olikohan 30 000 dollaria, ihan vain sitä varten että molemmat saavat "unelmahäät". Isosisko meni ensin naimisiin, sai ihanat häät ja kun tuli pikkusiskon vuoro, vanhemmat kertoivat että kun isosisko oli sairastunut vakavasti hän oli halunnut pakastaa munasolunsa siltä varalta, että tekisi toisenkin lapsen. Hänellä oli jo yksi siis ja sairaus vei hedelmällisyyden. Pakastukseen ei ollut itsellä rahaa, ja todennäköisyys ikänsä takia sen pakastetun solun käyttöön oli käytännössä nolla. Vanhemmat antoivat pikkusiskon häärahat sitä varten. Ja kertoivat nuoremmalle siskolle vasta, kun tämä pyysi rahoja häitä varten. Pikkusisko pohti että "am I the asshole" kun oli loukkaantunut.. isosisko oli soittanut tälle ja sanonut, että lakkaisi olemasta niin lapsellinen ja hyväksyisi asian.
Kas kun ei lisäksi sanottu nuoremmalle siskolle että sinun pitää olla kiitollinen että isosiskolla on vielä pakastettavia munasoluja. Ai niin ja häpeäkortti myös esiin. Hirveitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
No oliko rahat luvattu siskolle? Enemmän ehkä kyse siitä. On tuo vanhemmille vähän vaikea paikka mielestäni. Siis aika julmaa olisi sanoa, että emme auta lapsettomuudessa kun pikkusiskolle täytyy joskus maksaa prameat häät. Lapsen saaminen on kumminkin tärkeämpää kuin yhden päivän huvi. Mutta tosiaan toisaalta epistä toisen saada 60 000 ja toisen 0. Toisaalta kuuluuko aikuisten lasten valittaa vanhempien rahankäytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oliko rahat luvattu siskolle? Enemmän ehkä kyse siitä. On tuo vanhemmille vähän vaikea paikka mielestäni. Siis aika julmaa olisi sanoa, että emme auta lapsettomuudessa kun pikkusiskolle täytyy joskus maksaa prameat häät. Lapsen saaminen on kumminkin tärkeämpää kuin yhden päivän huvi. Mutta tosiaan toisaalta epistä toisen saada 60 000 ja toisen 0. Toisaalta kuuluuko aikuisten lasten valittaa vanhempien rahankäytöstä?
Lukemisen ja vähän muunkin ymmärtäminen?
Vierailija kirjoitti:
Joo... kyllä osa vastaajista on tyhmiä. Vain muutama tajusi koko kupletin juonen eli sen, että kyse on ERIARVOISESTA KOHTELUSTA ja EPÄREILUSTA SUOSIMISESTA.
Olen itse elänyt koko elämäni ilman syytä inhokkilapsena, vaikka minä olin se kiltti, kuuliainen ja miellyttämishaluinen kympin tyttö. Sisarus ilkeä ja pasuinen, mutta vanhempien rakas lellikki.
Minä ymmärrän TÄYSIN miksi Ap pahoitti mielen. Minäkn pahoittaisin vaikka kyse olisi 5 eurosta. Kun se ei oe se raha vaan AJATUS SEN TAKANA. ja se ajatus ja sanoma on ”hähhää, siitäs sait, katso nyt kun alleviivaan sitä miten sisarus on tärkeä ja sinä yhdentekevä”.Näin mun vanhemmat juurikin sanoivat päin naamaa ostaessaan sisarukselleni upouuden ison tila-auton. Siis pokkana päin näköä että ”sisarus on tärkeämpi joten satsaamme nyt hänen hyvinvointiinsa.” Kyllä satutti, mutta niin on satuttsnut jo kohta40 vuotta.
Muutaman tonnin takia eriarvoisessa asemassa? Sisko rahat tarvii rahat nyt ja ap ehkä toiste. Ja sitten katsellaan asiaa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perintörahoista aina saa kunnon tappelun aikaiseksi. Meilläkin perhe on pääosin mukava henkikin sellainen jossa yhteen hiileen puhalletaan mutta sitten on pakko olla se yksi jonka ainoa päämäärä elämässä on rahan hankkiminen. Ihan sama jos on niin pinnallinen mutta kun se tehdään puukottamalla selkään, juonittelemalla ja suoranaisesti k*settamalla perheenjäseniä. Yhteinen mökki on tuo koko episodin keskipisteessä. Jotain kertoo myös tästä henkilöstä että isäni on luvannut pienille lapsillemme kaikki tyhjät pullot jotta saisivat taskurahaa niin kyllä tämä sankari oli nekin sitten saanut vietyä häneltä. Kaikki irti vaan omiin taskuihin.
Tää on kyllä totta. Meillä oli yksi, jolle ei käynyt niin mikään sovinto vaan kaikki ehdotettu oli epäreilua hänelle, samalla keplotteli
omaan pussiinsa minkä kerkesi. Lopulta perintö saatiin jaettua vielä ilman jakajan apua, mutta välit menivät ennen pitkää sopuisemmillakin sisaruksilla tuossa sotkussa. Eikä olisi tosiaan ikinä uskonut etukäteen.
No olisin itsekin katkera, näennäisesti olen hyvin omillani pärjäävä ja meillä on ihan ookoosti rahaa, mutta lähes joka kuukausi saa jostain laskeskella riittääkö.
Toiselle sisarelleni on kuitenkin tonnikaupalla syydetty rahaa ja toiselle annettu vähän kuin ”ennakkoperintönä” iso omakotitalo (kyllä, annettu). En nyt varmaan erityisen vihainen ole, enkä usko että vanhemmillani on mitään mitä edes tulevat sitten joskus jättämään, enemmän harmittaa epätasapuolisuus. Toisaalta ihan mielelläni minäkin voisin ottaa vastikään kunnolla remontoidun kämpän.