Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä

Vierailija
12.01.2019 |

Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...

Kommentit (669)

Vierailija
621/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aina se "myy jotain", no kappas sattuikin oleen köyhällä kultaharkkoja   sekä arvotaidetta seinällä turhan panttina.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan,ja ne on melko varmasti ostettu siksi että ne tarvitaan ja niitä käytetään.

Kirpparilla ei kukaan ees osta mitään  nykyään.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan? Outoa että minun, normi ihmisen, tavaroita ostaa monet. Oletko kokeillut ainoastaan paikallista kirppistä? Minä lopetin kivijalkakirppistelyn melkein 10v sitten kun useimmiten jäi käteen vain vaivannäkö. Nettikirppiksillä menee kaikki kaupaksi, ennemmin tai myöhemmin. Ihmiset ostaa mitä ihmeellisempiä tavaroita ja postimaksukin voi olla jopa 10kertainen tavaran hintaan verrattuna. Olen usein miettinyt jonkun tavaran kohdalla että ei varmasti kukaan osta, laittanut kuitenkin kokeeksi myyntiin ja kappas niin vaan ostaja ilmaantuu. Pitää vain löytää oikea ryhmä missä myy ja paikka missä on enemmän ostavia ihmisiä kuin ne 20 paikallista rutiköyhää päivässä siellä kivijalkakirppiksellä. Minä en halveksi pikkukolikoita, kaikki raha kelpaa. Eurolla saat leipäpaketin, kahdella kaksi kiloa banaaneja, vitosella lihapaketin jne. Kommentistasi kuultaa luovuttaminen ja masennus. Köyhälle ei nuo asenteet sovi.

Eikai sitä voi myydä tavaroita joita ei ole edes? tai tarvitsee niitä ihan jokapäiväisessä elämässä.

Meinaat että kaikki jotain hamstraajia?

Aina löytyy se yksi hamstraaja, joka ostaa. Kaikkien ei tarvitse olla 😊.

Osta halvalla ja myy kalliimmalla. Vain luovuttaja ei viitsi edes kokeilla. Voit märehtiä omaa kurjuuttasi tai tehdä asialle jotain. Oma valinta. Itse esimerkiksi myin just koriste-esineitä ja sain rahat passia varten. Myin tarpeettoman huonekalun opiskelijalle ja sain takin ja kengät talveksi. Otan vastaan kaikki tavarat mitä tarjotaan. Olis yks toimiva tv:kin joka pitäisi myydä. Siitä saan ehkä 20-30€. Voisin säästää rahan uuteen puhelimeen. Just hain kaupasta ruokaa kympin lahjakortilla jonka sain kyselyihin vastaamalla. Lisää lahjakortteja on tulossa 80€ edestä.

Vierailija
622/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty säästämään oikeastaan enää mistään - kaikki keinot ovat jo käytössä.

- en osta vaatteita kuin tarpeeseen, uutena koska mun kokoa on vaikea löytää kirppiksiltä

- ruoan teen itse puhtaista raaka-aineista

- käytän hyödykseni kaikki tarpeelliset tarjoukset sekä S-kauppojen ilta-alet

- hankkimani ruokatavarat käytän kaikki pois, biojätteisiin menee vain erilaiset kuoret

- ostan kaiken minkä voin alennuksesta ja lykkään ei-kiireelliset hankinnat ajankohtiin kun tiedän alennuskampanjoiden alkavan.

- autoa käytän bensan hinnan kallistuttua entistä vähemmän

- kuljen pyörällä 90% matkoista

- olen myynyt ja myyn edelleen itselleni turhat tavarat pois (näitä on kerääntynyt)

- hiukseni leikkaa sisko ja itse värjään (joo, voishan sen värin jättää ostamatta mutta jotain iloa pitää olla)

- panttikuitit lunastan rahaksi, jotta se ei pienennä S-bonuksen määrää (jos siis vien pullot S-kauppaan)

- tällä hetkellä on menossa pakastimen tyhjennys kampanja eli ruokaa valmistan vain niistä proteiineista joita pakastimestani löydän. Kasviksia pitää ostaa mutta nekin menee kauden mukaan, kauden kasvikset yleensä edullisempia. Kasvikset monesti torilla edullisempia kuin kaupassa, joten pyrin käymään torilla.

- jos tarvitsen jotain tavaraa, kysyn paikalliselta FBn roskalavalta löytyisikö joltain (lahjoitan itse tavaraa sitä kautta) tai sitten kokeilen onneani Torin annetaan palstalla

Miksi lahjoitat etkä myy kun et enää pysty mistään säästämään? Ainoa vaihtoehto on tienata lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osta koko viikon ruuat kerralla". Enemmän ruokaa = enemmän mässäilyä. Itse pidän kaapissa perustarpeet ja menen kauppaan ostamaan vain seuraavan ruuan tarvikkeet.

Vierailija
624/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aina se "myy jotain", no kappas sattuikin oleen köyhällä kultaharkkoja   sekä arvotaidetta seinällä turhan panttina.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan,ja ne on melko varmasti ostettu siksi että ne tarvitaan ja niitä käytetään.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan? Outoa että minun, normi ihmisen, tavaroita ostaa monet. Oletko kokeillut ainoastaan paikallista kirppistä? Minä lopetin kivijalkakirppistelyn melkein 10v sitten kun useimmiten jäi käteen vain vaivannäkö. Nettikirppiksillä menee kaikki kaupaksi, ennemmin tai myöhemmin. Ihmiset ostaa mitä ihmeellisempiä tavaroita ja postimaksukin voi olla jopa 10kertainen tavaran hintaan verrattuna. Olen usein miettinyt jonkun tavaran kohdalla että ei varmasti kukaan osta, laittanut kuitenkin kokeeksi myyntiin ja kappas niin vaan ostaja ilmaantuu. Pitää vain löytää oikea ryhmä missä myy ja paikka missä on enemmän ostavia ihmisiä kuin ne 20 paikallista rutiköyhää päivässä siellä kivijalkakirppiksellä. Minä en halveksi pikkukolikoita, kaikki raha kelpaa. Eurolla saat leipäpaketin, kahdella kaksi kiloa banaaneja, vitosella lihapaketin jne. Kommentistasi kuultaa luovuttaminen ja masennus. Köyhälle ei nuo asenteet sovi.

Minä tässä kerran kattelin nettikirppismyyntejä, niin siellä oli myynnissä mariskooleja ja muumimukeja pilvin pimein, pyyntihinta sama kuin kaupassa.  Menee varmaan kaupaksi aina, joo.

Miksi katsot pyyntihintoja? Katso vaikka huutonetissä MYYNTIhintoja eli niitä toteutuneita kauppoja. Netissähän voi pyytää ihan mitä tahansa, harva kuitenkaan kaupaksi saa. Jos kaikki muut myy kaupan hinnalla, myy sinä halvemmalla niin saat kaupat tehtyä.

Vierailija
625/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai sitä voi myydä tavaroita joita ei ole edes? tai tarvitsee niitä ihan jokapäiväisessä elämässä.

Osta halvalla ja myy kalliimmalla. Vain luovuttaja ei viitsi edes kokeilla. Voit märehtiä omaa kurjuuttasi tai tehdä asialle jotain. Oma valinta. Itse esimerkiksi myin just koriste-esineitä ja sain rahat passia varten. Myin tarpeettoman huonekalun opiskelijalle ja sain takin ja kengät talveksi. Otan vastaan kaikki tavarat mitä tarjotaan. Olis yks toimiva tv:kin joka pitäisi myydä. Siitä saan ehkä 20-30€. Voisin säästää rahan uuteen puhelimeen. Just hain kaupasta ruokaa kympin lahjakortilla jonka sain kyselyihin vastaamalla. Lisää lahjakortteja on tulossa 80€ edestä.

No et sinä köyhä  ole kun on tarpeettomia huonekaluja ostellu ja  tilaa säilyttää  ja jotain  koriste-esineitä shoppailtuna.

Missä nuita tavaroita tarjoillaan?  ei mulle ole koskana tarjottu mitään huonekaluja yms.

Tosin ei ois tilaakaan kun pitää asua pikku kämpässä että säästää edes asumiskuluissa.

Eli säästämistä on kun ensin shoppaillaan tavaraa  paljon kalliilla ja sitte myydään ne halvalla jollekki.

Vierailija
626/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa halpaa. No kun ei ole varaa kalliiseen.

Köyhän ei kannata ostaa huonoa eli halpaa. Siinä se idea että ei pidä säästää vääristä asioista jos kyse on pitkäaikaisesta hankinnasta. Jos ostaa sen kaikkein halvimman talvitakin, niin se ei välttämättä kestä montta vuotta. Viron kielessä "halb" tarkoittaa huonoa.

Ostin tammialesta satasella talvitakin, joka on tähän mennessä kestänyt käyttöä 6 vuotta. Takki tuli taas mieleen, kun talvivaatteita kotonani katselin. Eiköhän tolla untuvatakilla vielä yhden talven kulje... Että se siitä "ei kannata ostaa halpaa" -selittelystä!

Minä ostin marketista 40€ talvitakin liki 10v sitten. Menee vuosia vielä jos pysyy ehjänä.

Vierailija
627/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et sinä köyhä  ole kun on tarpeettomia huonekaluja ostellu ja  tilaa säilyttää  ja jotain  koriste-esineitä shoppailtuna.

Missä nuita tavaroita tarjoillaan?  ei mulle ole koskana tarjottu mitään huonekaluja yms.

Tosin ei ois tilaakaan kun pitää asua pikku kämpässä että säästää edes asumiskuluissa.

Eli säästämistä on kun ensin shoppaillaan tavaraa  paljon kalliilla ja sitte myydään ne halvalla jollekki.

Olen ollut pätkiä töissä, nyt useamman vuoden työkyvytön ja elän minimituella. Minulla on sukua ja ystäviä jotka ovat työelämässä ja he kun uusivat jotain ehjää ja toimivaa, tarjoavat minulle, kun eivät jaksa itse hävittää tai myydä. Usein kierrätyskeskus jakaa ilmaiseksi tavaraa, torissa annetaan myös. Olen säästänyt kaikki vuosikymmenien aikana saadut lahjat ja nyt myynyt niitä pois.

Vierailija
628/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästövinkki Kelan tuilla elävälle köyhälle työttömälle (siis minulle): laita 1000 euroa kuussa sivuun ja säästä puskuria.

Suojatyöpaikassa oleva Kelan virkailija osoitti olevansa neropatti ja antoi maailmaa mullistavan idean.

Vierailija
629/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Prepaid liittymä tulee halvemmalsi kuin tavallinen puheliittymä."

No ei tasantarkkaan nykypuhelimessa tule. Itsellä ei ole mahdollisuutta saada tavallista liittymää koska takaus vei luottotiedot ja prepaid liittymän puhrlinlasku on kuussa helposti 50-60 euroa.

Me ostettiin esikoiselle prepaid ekaksi liittymäksi kun luultiin että se olisi edullinen. No ei ollut. Aluksi oli ihan ok, mutta jossain vaiheessa alkoi tulla vaatimusta rahan lataamisesta siihen liittymään jos haluaa pitää sen voimassa. Ei hirveästi kiinnostanut ladata kun oli entisetkin käyttämättä. Jossain vaiheessa annettiin liittymän mennä kiinni kun ei turhaan kiinnostanut ladata siihen rahaa.

Vierailija
630/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä tölkkejä täytyisi löytää vaikka kuinka monta, jotta saisi selvää säästöä kauppalaskuun. Ja jos ulkoilee pari tuntia putkeen tölkkien toivossa, niin nälkä on sen jälkeen isompi. Eli kaupasta joutuu ostamaan enemmän ruokaa ilman löytyneitä tölkkejä.

Ja tuo marjojen poiminta... Eikö oikeasti ole mitään järkevämpää ehdotusta? Ihmiset ei tosiaankaan osaa asettua toisten asemaan. Se on helppo huudella, kun on ylimääräistä rahaa.

Siis mikä vika on marjojen poiminnassa? Nytkin katselin paikallisen FB-ryhmän ilmoituksia 45-50 euroa 10 l mustikoita (oma ämpäri mukaan), Ja ilmoitusten kommenttien mukaan näitä ostetaan samalta henkilöltä kymmenittäin. Vai onko esim. 500 euroa niin pieni summa, ettei se köyhän arjessa tunnu? Se yhteinen piirre noissa myyjissä näyttää olevan, että nimet eivät vaikuta olevan ihan suomalaisia. Joten jos muualta muuttaneilta onnistuu marjapoiminnan aloittaminen ja löytyy marjapaikat, niin miksi se on syntyperäisille suomalaisille mahdotonta?

Ajattele vähän laajemmin, miten ne marjat kuskaat sieltä  metsän keskeltä ostajalle johonkin  ties minne? 

Vaikkapa tuo 10l x 50e  eli sun sanoma 500e  , 10 ämpäriä siis pitäs vielä jonnekkin ?

Luuletko että isnne metsän. keskelle kulkee busseja vähän väliä? ja riittääkö yks bussi että menee ostajan luo?

Tai oikeestaan kerro vaa että ajatko autolla ite jokapaikkaan?

Josko kuskaisit vaikka ämpäri kerrallaan? Tuskin sä ihan yhdellä reissulla sitä 50 litraa poimitkaan. Ja ostaja tulee sitten hakemaan sen sun ilmoittamasta osoitteesta.

Ja ei, en aja autolla joka paikkaan, vaikka en ymmärrä miten se nyt tähän liittyy.

Vierailija
631/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa halpaa. No kun ei ole varaa kalliiseen.

Jos köyhällä rupeaisi olemaan varaa ostaa laatua, niin hän lakkaisi olemasta köyhä.

Vierailija
632/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukanvarteen säästäminen.

Vierailija
633/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitat tietokoneella, älä deletoi virhelyöntejä. Sen sijaan siirrä ne erilliseen tiedostoon, josta voit poimia niita jatkossa. Sähköä säästyy. Komennot Leikkaa-Liitä

Vierailija
634/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tasantarkkaan nykypuhelimessa tule. Itsellä ei ole mahdollisuutta saada tavallista liittymää koska takaus vei luottotiedot ja prepaid liittymän puhrlinlasku on kuussa helposti 50-60 euroa.

Me ostettiin esikoiselle prepaid ekaksi liittymäksi kun luultiin että se olisi edullinen. No ei ollut. Aluksi oli ihan ok, mutta jossain vaiheessa alkoi tulla vaatimusta rahan lataamisesta siihen liittymään jos haluaa pitää sen voimassa. Ei hirveästi kiinnostanut ladata kun oli entisetkin käyttämättä. Jossain vaiheessa annettiin liittymän mennä kiinni kun ei turhaan kiinnostanut ladata siihen rahaa.

Mulla on prepaid. Lataan siihen sen puhepaketin 24,90€ kerran kuukaudessa. Ei mee mitään 50 - 60€ kuukaudessa. Ja vuokraan sisältyy netti.

Jos vuoteen ei lataa liittymää, se lakkaa olemasta voimassa. Ei se riitä, että yhen kerran lataa. Latauksella puhuu, textaa ja pyörii netissä sen, mitä lataus riittää. Kannattaa ottaa se paketti, mikä kattaa puhelut, tekstarit ja netin, niin se on sen päälle kakskymppiä kuukausi. Huono vaan se, että puhepaketti ei kata näitä 010 ja 020 alkuisia, joita, yllätys yllätys, tuppaa olee kaikki palvelunumerot. Niihin soitteluita varten pitää ladata saldoa erikseen. Onneksi puhelun sijaan voi hoitaa asian verkossa.

Mutta jos prepaidiin ei halua latailla mitään pakettia, vaan saldoa, niin sitten voi puheluihin mennä vaikka viissataa kuukaudessa.

Vierailija
635/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on prepaid. Lataan siihen sen puhepaketin 24,90€ kerran kuukaudessa. Ei mee mitään 50 - 60€ kuukaudessa. Ja vuokraan sisältyy netti.

Jos vuoteen ei lataa liittymää, se lakkaa olemasta voimassa. Ei se riitä, että yhen kerran lataa. Latauksella puhuu, textaa ja pyörii netissä sen, mitä lataus riittää. Kannattaa ottaa se paketti, mikä kattaa puhelut, tekstarit ja netin, niin se on sen päälle kakskymppiä kuukausi. Huono vaan se, että puhepaketti ei kata näitä 010 ja 020 alkuisia, joita, yllätys yllätys, tuppaa olee kaikki palvelunumerot. Niihin soitteluita varten pitää ladata saldoa erikseen. Onneksi puhelun sijaan voi hoitaa asian verkossa.

Mutta jos prepaidiin ei halua latailla mitään pakettia, vaan saldoa, niin sitten voi puheluihin mennä vaikka viissataa kuukaudessa.

En ole vielä löytänyt edullista nettipakettia prepaidiin. Osaako kukaan antaa vinkkiä? Kaikki mitä olen kokeillut on se sama 1e/pv, eli tulee hintaa kuussa paljon. Se on kuitenkin ihan pakollinen liikkuessa julkisilla jne.

Vierailija
636/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee Mäkkiin duuniin tai ala jakaa mainoksia. Kummastakaan ei makseta mitään, joten perkeleen kehno on niillä ruveta jotain ansaitsee. Paitsi rupia perseeseen.

Alipalkatun työn ainut luontaisetu on luottotietojen menetys.

Vierailija
637/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...

No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?

Miten ajattelit köyhän ihmisen maksavan matkat esim. Jyväskylästä, Oulusta tai Rovaniemeltä? Joskus saattaa saada halpoja junalippuja istumavauniin, mutta käytännössä usein joutuu yöpymään ainakin toiseen suuntaan, joten tulee matkalle hintaa.

Vierailija
638/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta tartui tuohon eurolla Tallinnaan. Otanpa esimerkin sukulaiseni kohdalta. 

Hän asuu Vesannolla. Kyseessä on eläkeläinen, mutta kerrotaan nyt, että ei Vesannolta esim Kuopiossa töissä käynti ole mitenkään mahdotonta, kimppakyytejä ja busseja kulkee tai ainakin ennen kulki, nykytilannetta en oikein tiedä. Mutta asuminen on halvempaa, voi saada hyvällä tuurilla 35 neliön rivitalokämpän vuokrattua alle 400 eurolla ja järvenrantoja on lähellä. 

Hän ei asu edes kirkonkylällä, mutta leikitään nyt että asuu ja jätetään se 10 kilometrin matka pois laskuista. 

Lähin Juna/onnibus lähtee Kuopiosta. Matkaa maantietä 81 kilometriä. Linja-autolla matka Kuopioon yhteen suuntaan  maksanee jotain 15 euroa, ihan tarkkaa en netistä löydä ja matka-aika on 1 h 35 minuuttia nopeimmalla vuorolla. Tarjouksia ei ole. Lähdetään 6.10 että ehditään Kuopioon 7.45. Rautatieasema on linja-autoseman vieressä, joten kävely laiturille vie viitisen minuuttia. Kuopion asemaa on muutettu ja en yhtään tiedä millainen se nykyään on, ennen olisi kyllä tervejalkainen tuossa ajassa ehtinyt. Pitää siis ehtiä junaan, joka lähtee aikaisintaan 7.50. Seuraava juna näyttää lähtevän 8.26, perillä  12.40. Matkan hinta tälle päivälle olisi yli 76 euroa, mutta katsotaanpa pari kuukautta eteenpäin, näyttää olevan edullisimmaan 22,20. Nyt sitten seuraavaan laivaan, jee matka eurolla. Paitsi, että, matkat Kuopioon 30 euroa, Junamatkat 44 ja risat euroa. Niin ja sitten takasin? Yöpymiseen edullisia ehdotuksia, sillä viimeinen bussi, millä voi lähteä takaisin, lähtee Kuopiosta 16,15, ennen kuin on edes sinne Tallinnaan ehditty. En edes ota Onnibussin hintoja esimerkiksi, koska se matkaa kestää paljon kauemmin tuolla välillä kuin juna. Entä eväät? Reppuun kahvipullo, neljä litraa vettä ja voileivät? koska ei siinä tule säästöä, jos matkalla syö, se on kallista. Eli työntäkää ne euron matkan ahteriinne vaan. En edes huomioinut että tässä tulee rautatieasemalta kävely satamaan, se ei ole mahdoton kävellä, mutta aikaa se vie ja varsinkin eväiden kanssa. 

Jos puhut Tallinnan laivojen terminaaleista Helsingissä, nii ne ei todellakaan ole kävelymatkan päässä rautatieasemalta.

Vierailija
639/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vähitellen selvitä miksi sinä olet köyhä vuodesta toiseen ja yrität aina vain säästää ja säästää :D

Vierailija
640/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta tartui tuohon eurolla Tallinnaan. Otanpa esimerkin sukulaiseni kohdalta. 

Hän asuu Vesannolla. Kyseessä on eläkeläinen, mutta kerrotaan nyt, että ei Vesannolta esim Kuopiossa töissä käynti ole mitenkään mahdotonta, kimppakyytejä ja busseja kulkee tai ainakin ennen kulki, nykytilannetta en oikein tiedä. Mutta asuminen on halvempaa, voi saada hyvällä tuurilla 35 neliön rivitalokämpän vuokrattua alle 400 eurolla ja järvenrantoja on lähellä. 

Hän ei asu edes kirkonkylällä, mutta leikitään nyt että asuu ja jätetään se 10 kilometrin matka pois laskuista. 

Lähin Juna/onnibus lähtee Kuopiosta. Matkaa maantietä 81 kilometriä. Linja-autolla matka Kuopioon yhteen suuntaan  maksanee jotain 15 euroa, ihan tarkkaa en netistä löydä ja matka-aika on 1 h 35 minuuttia nopeimmalla vuorolla. Tarjouksia ei ole. Lähdetään 6.10 että ehditään Kuopioon 7.45. Rautatieasema on linja-autoseman vieressä, joten kävely laiturille vie viitisen minuuttia. Kuopion asemaa on muutettu ja en yhtään tiedä millainen se nykyään on, ennen olisi kyllä tervejalkainen tuossa ajassa ehtinyt. Pitää siis ehtiä junaan, joka lähtee aikaisintaan 7.50. Seuraava juna näyttää lähtevän 8.26, perillä  12.40. Matkan hinta tälle päivälle olisi yli 76 euroa, mutta katsotaanpa pari kuukautta eteenpäin, näyttää olevan edullisimmaan 22,20. Nyt sitten seuraavaan laivaan, jee matka eurolla. Paitsi, että, matkat Kuopioon 30 euroa, Junamatkat 44 ja risat euroa. Niin ja sitten takasin? Yöpymiseen edullisia ehdotuksia, sillä viimeinen bussi, millä voi lähteä takaisin, lähtee Kuopiosta 16,15, ennen kuin on edes sinne Tallinnaan ehditty. En edes ota Onnibussin hintoja esimerkiksi, koska se matkaa kestää paljon kauemmin tuolla välillä kuin juna. Entä eväät? Reppuun kahvipullo, neljä litraa vettä ja voileivät? koska ei siinä tule säästöä, jos matkalla syö, se on kallista. Eli työntäkää ne euron matkan ahteriinne vaan. En edes huomioinut että tässä tulee rautatieasemalta kävely satamaan, se ei ole mahdoton kävellä, mutta aikaa se vie ja varsinkin eväiden kanssa. 

Jos puhut Tallinnan laivojen terminaaleista Helsingissä, nii ne ei todellakaan ole kävelymatkan päässä rautatieasemalta.

Eikö? Muistanko sitten ihan väärin kun muista kävelleeni sen välin puolessa tunnissa? Miten pitkä sexditten on? Tuo tekisi ehkä 3 km, mutta se siis on paljon pitempi ja minä muistan väärin?