Onko yliopistojen opiskelija-aines heikentynyt?
Olen tehnyt muutamia kursseja avoimessa - kurssit on samoja kuin tutkinto-opiskelijoillakin. Täytyy ihmetellä, miten helpolla tehtävistä tulee hyviä arvosanoja. Joissakin kursseissa on kyllä ollut paljon tekemistä, mutta näitä kursseja ovat kaikki valittaneet työläiksi. Vaikeita ne eivät ole olleet.
Jos saan viime tingassa hätäisesti tehdyistä esseistä lähes täydet pisteet, niin tulee mieleen, että onko vertailtava aines niin heikkoa, että minun kötöstykseni riittävät hyviin arviointeihin. Keskiarvoni lukiossa oli kuitenkin 7,7 ja kirjoitin C:n paperit, joten mikään älykkö en ole. Olen tehnyt näitä kahteen maakuntayliopistoon, toinen paikallinen ja toinen kauempana, johon olen tehnyt verkkokursseja. Noita verkkokursseja tekee myös tutkinto-opiskelijat. Vai onko avoimet vain helpompia? Olen opiskellut tietotekniikkaa ja matematiikkaa.
Kommentit (62)
Samaa olen miettinyt! Olen itse tutkinto-opiskelija, ja aloitin syksyllä. Tenteistä on tullut hyviä numeroita, sillä osa kokeista on ihan naurettavan helpoiksi tehty. Myös matikan osaamisen taso ihmetyttää, peruskursseista jouduttiin tänä syksynä järjestämään 3-4 uusintaa, että kaikki pääsivät läpi. Suurin osa näistä uusijoista tulevia luokanopettajia..
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt! Olen itse tutkinto-opiskelija, ja aloitin syksyllä. Tenteistä on tullut hyviä numeroita, sillä osa kokeista on ihan naurettavan helpoiksi tehty. Myös matikan osaamisen taso ihmetyttää, peruskursseista jouduttiin tänä syksynä järjestämään 3-4 uusintaa, että kaikki pääsivät läpi. Suurin osa näistä uusijoista tulevia luokanopettajia..
Missä yliopistossa luokanopettajaopiskelijat suorittavat matikan peruskursseja?
Päin vastoin nykyajan yliopiston tutkimus on vain parantunut. Tutkimus on eksaktimpaa ja opiskelijat osaavat tehdä tutkimusta paremmin. Heikompi aines karsiutuu pois opintojen aikana t. Professori
Varmaan on, kun minäkin pääsin sisään :D
Kyllä, olen aikuinen. Ohjelmointikurssin eteen näin vaivaa. Se ehkä nyt on aihe, joka ei kaikilla suju, vaikka olisi helppoakin. Mutta siitä huolimatta tehtävät ja tentit olivat aika perussettiä ja niistä tuli kaikista täydet. Myös palautusaikoja pidennettiin pariin kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin nykyajan yliopiston tutkimus on vain parantunut. Tutkimus on eksaktimpaa ja opiskelijat osaavat tehdä tutkimusta paremmin. Heikompi aines karsiutuu pois opintojen aikana t. Professori
Pitääkö tästä päätellä, että alkuvaiheessa on pehmeämpi lasku?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on, kun minäkin pääsin sisään :D
Ja ensimmäisen syksyn arvosanat 4-5 (suoritettuna nyt 26 op). Ehkä nämä ensimmäiset kurssit vain ovat helppoja? Mikään älykkö en minäkään ole, vaan aika usein tunnen itseni tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan kyseessä tilastomatematiikan kurssi?
Opettajat näkevät hirveän määrä vaivaa, jotta opiskeijat oppisivat helpodti ja ilman että mikään tuntuu vaikealta. Usein onnistuvatkin aika hyvin.
Yliopistojen arviinneissa ei noudateta gaussin tai mitakaan keskiarvokäyriä, vaikka saat hyvän arvosanan, se ei tarkoita, että suurin osa kurssilaisista olisi sinua huonompia. Yliopistossa arviointi tapahtuu suhteessa osaamistavoitteisiin. Jos kaikki saavuttavat tavoittee täydellisesti, kaikki saavat vitosia. Jos kukaan ei saavuta tavoitteita ollenkaan, kukaan ei läpäise kurssia (eikä tämä opettaja opeta sitä enää).
Valmistuin 90-luvulla, silloin meillä oli opiskeltavat aineet olivat jakautuneet yleisopintoihin, aineopintoihin ja syventäviin opintoihin.
Luulisi avoimen puolella olevan noita perunopintoja.
Onko tietotekniikassa ja matematiikassa muka esseitä?
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikassa on, aika paljonkin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esseitä? Ei meillä kyllä ollut.
Kyllä on taso laskenut, tehtäviä on pitänyt helpottaa kun niistä ei enää selviydytä. Huiput tietenkin erottuvat aina ja hyviä tutkijoita riittää, mutta muuten taso on huolestuttava. Välillä tekstit vilisevät kielivirheitä, englanninkielistä tekstiä ei ymmärretä, gradun tekeminen ei suju, yksinkertaisinkin tilastomatematiikka on liikaa...
T: lehtori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan kyseessä tilastomatematiikan kurssi?
Sori, tilastomatikka siis kyseessä! Puhutaan vaan aina ”matikasta”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esseitä? Ei meillä kyllä ollut.
Eikö ollut tosiaan mitään väitöskirjoihin tutustumista ja kommentoivien referaattien tekoa niistä, alaan liittyviä liiketoiminnan kursseja, arvioivia esseitä jne? Kun kirjoitan nämä tähän, saa kuulostamaan jotenkin haastavammalta, mutta oikeasti aika liirumlaarumilla näistä pisteitä saa. Tietotekniikan kurssien alla kaikki nämä. t. Ap.
Minä ainakin otin 90-luvulla ilon irti opiskelijaelämästä ja tentit menivät miten menivät. Aikuisopiskelijat tietenkin ottivat homman vakavammin. Ihan hyvin pärjäsin työelämässä keskinkertaisilla arvosanoilla ja gradulla. Ei se ole niin vakavaa.
Taso on laskenut huomattavasti. Mutta tuossa esimerkissä pitää huomioida että on eri asia käydä muutamaa kurssia kuin useita samaan aikaan. Aika ei riitä jokaiseen samalla tavalla, mikä näkyy suorituksissa. Varsinkin jos on töissä samaan aikaan.
Tietenkin on.
Matematiikan ylioppilaskokeita on helpotettu verrattuna esim. 80-luvun kokeisiin. Tämä on myönnetty fakta.
Tuskin niitä muitakaan aineita on vaikeammiksi muutettu...
Ja koska lukio on helpompi kuin muinoin, tulee yliopistoon heikommin valmiuksin varustettua ainesta.
Oletko aikuinen ja muut ovat lähellä teini-ikää?