Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvat "menkat " , munasarjakipuja, vatsakramppeja... uskaltaako tätä enää pistää ehkäisymuodon ja aina epäsäännöllisesti tulleiden kuukautisten piikkiin?

Vierailija
12.01.2019 |

Vai menenkö gynelle pyytämään perusteellista tutkimusta? Tätini kuoli munasarajasyöpään ja äitini kamppailee parhaillaan rintasyövän kanssa , joten sukurasite on.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole vielä ehdottanut/epäillyt endometrioosia? Siitä saattaa olla kyse. Joten lääkäriin ja tutkimuksiin ja itsekin voi vihjata olisko endometrioosia.

Ei se useinkaan ala vasta nelikymppisenä oireilla.

Vierailija
102/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin ehdottomasti, pitää tutkia ja erityisesti sukurasitteen vuoksi.

Oletko ylipainoinen? Pienikin ylipaino vaikuttaa näihin, kukaan lääkäri ei vaan nykyään kehtaa sanoa sitä ääneen.

Ai jaa, mä olen ollut reilusti ylipainonen melkein 20 vuotta, aina ollut säännölliset ja helpot menkat.

Ainiin, jos SINULLA, yhdellä ihmisillä ei ole vielä ollut oireita, niin eihän se ylipaino voi tietenkään nostaa riskiä!

Jos tolle linjalle lähdetään, ylipaino on riski joka-asiassa. Ihan turha väittää että se menkkoihin vaikuttaisi suurimmalla osalla ylipainoisista, kun ei vaikuta. Liika laihuus varmasti sekottaa enemmän menkkarytmiä tai poistaa menkat kokonaan, ainakin anorektikoilta menkat jää pois.

Miksi hyvin ravittu nainen kärsisi automaattosesri menkkavioista, naurettava ajatus.

No ylipaino on riski lähes kaikkeen, ei voi mitään

En ole ylipainoinen, koskaan ollut. Hoikka 54kg 164cm. Menkat tulleet Ap:n kuvailemalla tavalla nyt lähes kolme vuotta. Mummolta poistettu kohtu suunnilleen saman ikäisenä kuin nyt olen, eli 30-40v. Varmaan aika varata aika gynelle. Huonoja kokemuksia ja turhaan joutunut näitä käyntejä makseleen kun apuja ei saa. On siis pakko vaatia lähete laajempiin tutkimuksiin. Olo on jatkuvasti fyysisesti todella surkea, voimakkaita mielialavaihteluja, lisäksi paha pms josta olen kärsinyt aina ja vielä enemmän lapsen saannin jälkeen. Olen epäillyt eniten itse ennenaikaisia vaihdevuosia tai myoomia. Myös kilpirauhassairaus suvussa. Tietenkin oletan nyt että rautavarastotkin on jo aika tyhjät...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naistenhan kuuluu käydä säännöllisesti gynellä muutenkin, vaikka ei olisi mitään oireita?

Mistä tämmöstä olet päähäsi saanut?

Varmaan tältä palstalta. Ei kannata ihan kaikkea uskoa aina mitä täällä höpistään.

No koska 80, 90 ja ehkä 2000-luvuillakin naisia kehotettiin käymään gynekologilla vuosittain. Lääkärit ja neuvolahenkilökunta sanoivat näin, yleisesti.

Vierailija
104/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naistenhan kuuluu käydä säännöllisesti gynellä muutenkin, vaikka ei olisi mitään oireita?

Miksi?

Käytkö säännöllisesti myös ortopedillä, korvalääkärillä, neurologilla ja radiologilla, vaikka mitään oireita ei ole?

En käy, mutta gynellä käyntiä naisille suositellaankin, eikä noita muita mainitsemiasi.

Miksi? Koska mm kohdunkaulan syöpä on yksi naisten yleisimmistä syövistä, mutta usein se on oireeton ja oireiden tullessa tauti on jo edennyt liian pitkälle. Papa testeissä huomataan jo pienetkin solumuutokset, eli pystytään toimimaan ennen syövän kehittymistä ja syövät löydetään varhaisemmassa vaiheessa.

En älyä, miksi tätäkään asiaa ihmiset ei voi täällä hyväksyä. Laita vaan alapeukku, mutta siten et saa totuutta muunnettua

Kohdunkaulansyövän esiasteita seulotaan papa-kokeella, jotka ottaa labrahoitaja, ei lääkäri, eikä edes gynekologi. Mitä tekemistä kohdunkaulansyövällä siis on sen kanssa, että naisen pitäisi ravata gynellä kerran vuodessa? Eihän papa-koettakaan oteta joka vuosi jos se on ollut täysin puhdas, ja jos se otetaan, sen ottaa labrassa hoitaja, ei lääkäri.

Mikä ongelma sinulla on siitä, että gynekologilla käydään muutaman vuoden välein?

Tai hammaslääkärissä tai silmälääkärissä? Kuvitteletko sinne mentävän huvikseen?

Moni ketjussa menee gynelle huvikseen, mutta kuitenkaan ei muille erikoislääkäreille. Ristiriitaista. 

Huvikseen? Really? Itse ainakin menen pakon edessä terveyteni takia, en siksi että se olisi mukavaa.

Tietenkin jos on terveysongelmia, sinne kannattaa mennä, mutta ei erikoislääkärille huvikseen pidä mennä.

Vierailija
105/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tältä palstalta. Ei kannata ihan kaikkea uskoa aina mitä täällä höpistään.

No koska 80, 90 ja ehkä 2000-luvuillakin naisia kehotettiin käymään gynekologilla vuosittain. Lääkärit ja neuvolahenkilökunta sanoivat näin, yleisesti.

Kehottavat monia muitakin asioita, en kuitenkaan usko että kukaan elää täydellisesti terveydenhuollon suositusten mukaista elämää, eivät edes lääkärit ja terveydenhoitajat itse.

Vierailija
106/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen aina ihmetellyt mitn naiset ajattelematta hetkeäkään, pumppaavat kehonsa täyteen hormoneita (ehkäisypillerit) tai härveleitä (kierukat yms) miettimättä hetkeäkään omaa kehoaan ja terveyttään. Sitten ihmetellään kun tulee vaikka mitä ongelmia, mikään ei pelaa normaalisti ja lopulta iskee syöpä.

Kannattaako sen pienen lihapalan ja jonkun miehen ulinan vuoksi todakin riskeerata oma terveys. Enpä usko.

Onneksi en itse ole koskaan laittanut ainoataan e-pilleriä suuhuni tai asennuttanut itseeni hilavitkuttimia, ei ole tarvinnut ongelmista kärsiä eikä gynekologilla käydä kertaakaan.

Todella kipeetä touhua että jopa finneihin ja menkkakipuihin tarjotaan teineille e-pilleriä avuksi, eikö särkylääke tehoaisi paremmin särkyyn kuin koko kropan systeemin manipulointi.

Olen 36 ja minulle on juuri kerrottu että lapsia on turha odottaa. Jos olisin käyttänyt e-pillereitä, munasarjani olisivat todennäköisesti kunnossa, koska ne olisivat olleet lepotilassa. Nyt ne ovat kystien ja rakkuloiden ja endometrioosin tuhoamat.

Tästä ei kuitenkaan kukaan ole koskaan sanonut sanaakaan - koska en harrasta suhteita, en ole käyttänyt ehkäisyäkään. Suomessa ei osattu/haluttu diagnosoida vaivojani, vasta nyt ulkomailla löydettiin mikä aiheuttaa kipuja, ja lapsettomuus selvisi samalla. Kiitos ihan v*tusti Suomen terveydenhuolto!

Olet 36 v ja nyt vasta alat miettiä että teetkö lapsia vai et? Olisiko kannattanut aloittaa 10 vuotta aiemmin :D

Ja tuo "todennäköisesti kunnossa" on ihan höpönlöpöä. Yhtä hyvin olisit voinut kärsiä hirveistä sivuvaikutuksista, joiden vuoksi et voisi lapsia tehdä muutenkaan. Olethan jo 36 v. Ei kannata viivytellä lastenteon kanssa. Ihan yhtä todennäköisesti olisit voinut sairastua vaikka syöpään niin että munasarjasi tai kohtusi olisi jouduttu poistamaan.

Ihan oma vikasi tuo on, ei minkään terveydenhuollon.

En ole "viivyttänyt" lastentekoa - kaikilla elämä ei katsos mene niin suoraviivaisesti että 25. vuoteen mennessä on mies, talo ja kultainennoutaja jo valmiina. Enkä olisi mitenkään lopullisesti myöhässä lasten suhteen, reilusti yli 4-kymppiset naiset saavat lapsia ihan koko ajan, myös suvussani.

Lääkärini kertoi nyt, että nimenomaan sitä mitä minulla on olisi voinut hoitaa e-pillereillä. Totta kai on mahdollista, että en siltikään olisi saanut lapsia, mutta nämä rakkulat e-pillerit olisivat estäneet.

Pointtina onkin se, että jos silloin 10v. sitten Suomen terveydenhuolto olisi ottanut oireeni vakavasti, olisin päässyt tutkimuksiin ja saanut diagnoosin, en ehkä olisi tässä tilanteessa, kun nämä oireiden aiheuttajat olisivat löytyneet jo kauan sitten. Olen siis silloin nuorempana useampaan kertaan käynyt valittamassa kivuista, mutta edes perusultraa ei haluttu ottaa.

Lasten saaminen ei tietenkään terveydenhuollolle kuulu - enkä minä lapsia mihinkään tarvitse kun elämäni on hyvää näinkin - mutta se että potilasta ei kuunnella on heidän vastuullaan.

Ihan yhtä hyvinhän sinä olisit voinut aloittaa e-pillereiden käytön jo 20 vuotta sitten 16-vuotiaana. Olen itse 35 v ja moni kaveri aloitti e-pillereiden syönnin jo 15-17-vuotiaana, koska niin tekivät muutkin. Moni oli neitsyt eikä ollut edes mitään vaivoja johon pillerit määrättiin, ja pillerit sai silti. Varsinkin e-pillereitä tyrkytettiin jokaiselle tytölle ihan jo terveydenhoitajan toimesta, minipillereistä tai muutenkaan estrogeenittömistä hormoniehkäisyistä ei puhuttu. Ja e-pillereitähän sinä olit vailla?

Itse en e-pillereitä koskaan aloittanut, koska minulla on aurallinen migreeni joka oli todella paha 14-22-vuotiaana. Minipillereitäkään tai muuta hormoniehkäisyä en ole ikinä käyttänyt, osaan käyttää muitakin ehkäisymenetelmiä, nykyisin minut on steriloitu. Kuparikierukkaakaan en voi verenvuoto-ongelmien vuoksi käyttää, vereni ei siis hyydy normaalisti joten kuparikierukat on sellaisilta kielletty. Samoin kaikki verta ohentavat kuten aspiriini ja kalaöljykapselit.

No itse en tuntenut ketään joka olisi syönyt pillereitä muuten vaan - joten miksi olisin aloittanut kun ehkäisyn tarvetta ei ollut? Eikä ollut tietoa että voisi olla monirakkulaiset munasarjat ja että niiden takia kannattaisi aloittaa pillerit? Siihen aikaan puhuttiin että vain jos harrastaa seksiä, aletaan käyttää pillereitä. Kuulen nyt vasta ensimmäistä kertaa että minulle olisi voinut olla hyötyä hormoneista.

Ihan sama se tässä vaiheessa on, eikä silläkään ole väliä saanko lapsia vai en. Ärsyttää vaan saada tieto 10 vuotta liian myöhään. Jos olisi silloin osunut jollekulle toiselle lääkärille, tilanne voisi olla ihan eri.

Minun tyttäreni aloittivat 15-vuotiaina pillerit 1) aknen ja 2) runsaiden, kivuliaiden ja epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi.

Hormoniehkäisyä parjataan turhaan, sillä se ehkäisee mm. endometrioosin ja munarakkulaoireyhtymän aiheuttamia tuhoja (jopa pysäyttää nämä) ja pudottaa munasarjasyövän riskin lähes nollaan, kun ehkäisy jatkuu vähintään viiden vuoden ajan.

Riskejä hormoniehkäisy aiheuttaa lähinnä ylipainoisille ja tupakoiville sekä niille, joilla on maksan toimintahäiriö tai korkea verenpaine.

Jos ei tiedä, ei tiedä, mutta jotkut meistä tietävät ja hyvä edes niin.

Vierailija
107/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole vielä ehdottanut/epäillyt endometrioosia? Siitä saattaa olla kyse. Joten lääkäriin ja tutkimuksiin ja itsekin voi vihjata olisko endometrioosia.

Mitä olen kuullut ja googlannut naisten endometrioosi kokemuksia, niin monilla oireilu ei ole haitannut ennen kuin lapsiakin on synnyttänyt ja vasta sitten hoidettu leikkauksella. Aina ei mene streotypian mukaan.

Vierailija
108/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain gynegologi sanoi jossain haastattelussa lehdessä, että se suositus, että naisten pitäisi vähän väliö köydä muuten vain gynekologisessa tarkastuksessa, on vanhanaikainen. Nykyään niin ei ajatella. Se oli naisten kehon medikalisaatiota, miesvaltainen kulttuuri näki naisen vöhän sairaana lähtökohtaisesti, kun se vuosi vertakin. Ihan samalla lailla miehillä on tarve/yhtä suuri tai pieni tarve, käydä vähän väliä tarkastamassa omat sukuelimensä.

Eli ei niissä tarkastuksissa tarvitse niin usein käydä. Kaikissa lääkäreissä on toki kaikkien hyvä köydä, jos tulee jotain oireita. Se on itsestäänselvää ja ihan eri asia. Naisen keho sen sijaan ei todellakaan ole yhtään sen sairaampi kuin miehenkäön. Emätin on itseasiassa ihmiskehon ainoa itsepuhdistuva elin ja poikkeuksellisen puhdas. Toisin kuin moni siis on aivopesty kuvittelemaan.

Vierailija
109/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin tosiaan opetettiin niin. Nykyään ei enää. Se on ollut sovinistista aikaa ja yhä moni mies ei suostu siksi mm. antamaan suuseksiä naiselle, koska heille on uskoteltu, että naisten värkki olisi likainen ja sairas. Se on tavallaan jatkumoa peniskateudelle 😀 ihmisen perustyypoinä on pidetty miestä ja nainen on nähty toisenlaisena, erilaisena, poikkeavana.

Vierailija
110/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen aina ihmetellyt mitn naiset ajattelematta hetkeäkään, pumppaavat kehonsa täyteen hormoneita (ehkäisypillerit) tai härveleitä (kierukat yms) miettimättä hetkeäkään omaa kehoaan ja terveyttään. Sitten ihmetellään kun tulee vaikka mitä ongelmia, mikään ei pelaa normaalisti ja lopulta iskee syöpä.

Kannattaako sen pienen lihapalan ja jonkun miehen ulinan vuoksi todakin riskeerata oma terveys. Enpä usko.

Onneksi en itse ole koskaan laittanut ainoataan e-pilleriä suuhuni tai asennuttanut itseeni hilavitkuttimia, ei ole tarvinnut ongelmista kärsiä eikä gynekologilla käydä kertaakaan.

Todella kipeetä touhua että jopa finneihin ja menkkakipuihin tarjotaan teineille e-pilleriä avuksi, eikö särkylääke tehoaisi paremmin särkyyn kuin koko kropan systeemin manipulointi.

Olen 36 ja minulle on juuri kerrottu että lapsia on turha odottaa. Jos olisin käyttänyt e-pillereitä, munasarjani olisivat todennäköisesti kunnossa, koska ne olisivat olleet lepotilassa. Nyt ne ovat kystien ja rakkuloiden ja endometrioosin tuhoamat.

Tästä ei kuitenkaan kukaan ole koskaan sanonut sanaakaan - koska en harrasta suhteita, en ole käyttänyt ehkäisyäkään. Suomessa ei osattu/haluttu diagnosoida vaivojani, vasta nyt ulkomailla löydettiin mikä aiheuttaa kipuja, ja lapsettomuus selvisi samalla. Kiitos ihan v*tusti Suomen terveydenhuolto!

Olet 36 v ja nyt vasta alat miettiä että teetkö lapsia vai et? Olisiko kannattanut aloittaa 10 vuotta aiemmin :D

Ja tuo "todennäköisesti kunnossa" on ihan höpönlöpöä. Yhtä hyvin olisit voinut kärsiä hirveistä sivuvaikutuksista, joiden vuoksi et voisi lapsia tehdä muutenkaan. Olethan jo 36 v. Ei kannata viivytellä lastenteon kanssa. Ihan yhtä todennäköisesti olisit voinut sairastua vaikka syöpään niin että munasarjasi tai kohtusi olisi jouduttu poistamaan.

Ihan oma vikasi tuo on, ei minkään terveydenhuollon.

En ole "viivyttänyt" lastentekoa - kaikilla elämä ei katsos mene niin suoraviivaisesti että 25. vuoteen mennessä on mies, talo ja kultainennoutaja jo valmiina. Enkä olisi mitenkään lopullisesti myöhässä lasten suhteen, reilusti yli 4-kymppiset naiset saavat lapsia ihan koko ajan, myös suvussani.

Lääkärini kertoi nyt, että nimenomaan sitä mitä minulla on olisi voinut hoitaa e-pillereillä. Totta kai on mahdollista, että en siltikään olisi saanut lapsia, mutta nämä rakkulat e-pillerit olisivat estäneet.

Pointtina onkin se, että jos silloin 10v. sitten Suomen terveydenhuolto olisi ottanut oireeni vakavasti, olisin päässyt tutkimuksiin ja saanut diagnoosin, en ehkä olisi tässä tilanteessa, kun nämä oireiden aiheuttajat olisivat löytyneet jo kauan sitten. Olen siis silloin nuorempana useampaan kertaan käynyt valittamassa kivuista, mutta edes perusultraa ei haluttu ottaa.

Lasten saaminen ei tietenkään terveydenhuollolle kuulu - enkä minä lapsia mihinkään tarvitse kun elämäni on hyvää näinkin - mutta se että potilasta ei kuunnella on heidän vastuullaan.

Ihan yhtä hyvinhän sinä olisit voinut aloittaa e-pillereiden käytön jo 20 vuotta sitten 16-vuotiaana. Olen itse 35 v ja moni kaveri aloitti e-pillereiden syönnin jo 15-17-vuotiaana, koska niin tekivät muutkin. Moni oli neitsyt eikä ollut edes mitään vaivoja johon pillerit määrättiin, ja pillerit sai silti. Varsinkin e-pillereitä tyrkytettiin jokaiselle tytölle ihan jo terveydenhoitajan toimesta, minipillereistä tai muutenkaan estrogeenittömistä hormoniehkäisyistä ei puhuttu. Ja e-pillereitähän sinä olit vailla?

Itse en e-pillereitä koskaan aloittanut, koska minulla on aurallinen migreeni joka oli todella paha 14-22-vuotiaana. Minipillereitäkään tai muuta hormoniehkäisyä en ole ikinä käyttänyt, osaan käyttää muitakin ehkäisymenetelmiä, nykyisin minut on steriloitu. Kuparikierukkaakaan en voi verenvuoto-ongelmien vuoksi käyttää, vereni ei siis hyydy normaalisti joten kuparikierukat on sellaisilta kielletty. Samoin kaikki verta ohentavat kuten aspiriini ja kalaöljykapselit.

No itse en tuntenut ketään joka olisi syönyt pillereitä muuten vaan - joten miksi olisin aloittanut kun ehkäisyn tarvetta ei ollut? Eikä ollut tietoa että voisi olla monirakkulaiset munasarjat ja että niiden takia kannattaisi aloittaa pillerit? Siihen aikaan puhuttiin että vain jos harrastaa seksiä, aletaan käyttää pillereitä. Kuulen nyt vasta ensimmäistä kertaa että minulle olisi voinut olla hyötyä hormoneista.

Ihan sama se tässä vaiheessa on, eikä silläkään ole väliä saanko lapsia vai en. Ärsyttää vaan saada tieto 10 vuotta liian myöhään. Jos olisi silloin osunut jollekulle toiselle lääkärille, tilanne voisi olla ihan eri.

Minun tyttäreni aloittivat 15-vuotiaina pillerit 1) aknen ja 2) runsaiden, kivuliaiden ja epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi.

Hormoniehkäisyä parjataan turhaan, sillä se ehkäisee mm. endometrioosin ja munarakkulaoireyhtymän aiheuttamia tuhoja (jopa pysäyttää nämä) ja pudottaa munasarjasyövän riskin lähes nollaan, kun ehkäisy jatkuu vähintään viiden vuoden ajan.

Riskejä hormoniehkäisy aiheuttaa lähinnä ylipainoisille ja tupakoiville sekä niille, joilla on maksan toimintahäiriö tai korkea verenpaine.

Jos ei tiedä, ei tiedä, mutta jotkut meistä tietävät ja hyvä edes niin.

Ja sitä minä tässä purnaankin, että miksi ihmeessä tästä ei kerrottu minulle. Olisin ihan hyvin voinut niitä pillereitä syödä.

Vierailija
111/111 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen kuullut ja googlannut naisten endometrioosi kokemuksia, niin monilla oireilu ei ole haitannut ennen kuin lapsiakin on synnyttänyt ja vasta sitten hoidettu leikkauksella. Aina ei mene streotypian mukaan.

Olen vähän alle neljäkymppinen ja saanut hiljattain endometrioosidiagnoosin. Tätä ennen ei ollut oireita eikä mitään aavistustakaan että jotain sellaista voisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä