Jatkuvat "menkat " , munasarjakipuja, vatsakramppeja... uskaltaako tätä enää pistää ehkäisymuodon ja aina epäsäännöllisesti tulleiden kuukautisten piikkiin?
Vai menenkö gynelle pyytämään perusteellista tutkimusta? Tätini kuoli munasarajasyöpään ja äitini kamppailee parhaillaan rintasyövän kanssa , joten sukurasite on.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärillä käyn kerran vuodessa tarkastuksessa, koska hampaiden hyvinvointi vaikuttaa ihan kaikkeen, myös sydämeen ja mulla on jo ennestään verenpainetauti, niin hampaiden kanssa pitää olla huolellinen.
Mutta tollasta en ole koskaan ymmärtänyt että sisätutkimuksiin mennään ihan noin vaan, vaikka ne ovat jo itsessään riski jos mille ongelmille.
Mutta jokainen valitsee elämäntapansa ja tyylinsä itse. Minä en pystyisi elämään sellaisen naisen elämää, jota joku mies panee säännöllisesti ja minun pitää sen vuoksi huollattaa alapääni, syödä hormonia jne, laittaisin mieluummin haulikon suuhun kuin eläisin sellasta elämää. Mutta jotkut ei tunnu olevan siitä moksiskaan, joten kaitpa se toisille naisille sopii.
Mutta turha on kuvitella että jokainen meistä elää juuri niin kuin naistenlehdissä sanotaan, ei pidä paikkaansa.46v
No mä olen aseksuaali, en käytä ehkäisyä enkä siis harrasta minkäänlaista seksiä/suhteita, ja silti käyn tarkistuksessa n. joka tai joka toinen vuosi. Ja kas kummaa, viime kerralla löytyi oireeton ongelma, joka pitää nyt hoitaa pois. Olisi voinut mennä pahaksi jos ei olisi huomattu.
Se on sinun asiasi, hoidata pois. Ajattelitko että minä nyt marssin aikaa tilaamaan paniikissa gyneltä kommenttisi takia. :D
Kaikillahan tällä palstalla on itsellään oireeton kohtusyöpä tai vähintään kaverilla on ollut, juuri näissä gynekologiketjuissa. Minulla on käynyt näköjään hitonmoinen tuuri kun olen tähän ikään päässyt, vaikka kaikki ovat sairastuneet jo 20vuotiaina.Enkä oikeasti siis halua ollenkaan naureskella naisten syöville, vakavia asioita ovat. Mutta minä elän mieluummin riskillä kuin ronklauttelen itseäni ilman vaivoja. Elämässä on joka päivä riski kuolla, tiedä vaikka minäkin jo tänään kuolisin.
Täytyy koputtaa puuta, ettei niin käy.46v
En minä ajattele vaikuttavani sinuun yhtään millään tavalla. Kirjoitit vaan tuolla aiemmin halveksuvasti kuinka naiset makaavat miesten pantavina ja sitten ramppaavat turhaan gynekologilla. Niin ihan vain että mekin jotka emme ole kenenkään "pantavina" voimme silti hyötyä käynneistä.
Toivon että et joudu katumaan päätöstäsi. Itsekään en kadu että kävin "turhaan", sillä nyt jonotan tärkeään leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärillä käyn kerran vuodessa tarkastuksessa, koska hampaiden hyvinvointi vaikuttaa ihan kaikkeen, myös sydämeen ja mulla on jo ennestään verenpainetauti, niin hampaiden kanssa pitää olla huolellinen.
Mutta tollasta en ole koskaan ymmärtänyt että sisätutkimuksiin mennään ihan noin vaan, vaikka ne ovat jo itsessään riski jos mille ongelmille.
Mutta jokainen valitsee elämäntapansa ja tyylinsä itse. Minä en pystyisi elämään sellaisen naisen elämää, jota joku mies panee säännöllisesti ja minun pitää sen vuoksi huollattaa alapääni, syödä hormonia jne, laittaisin mieluummin haulikon suuhun kuin eläisin sellasta elämää. Mutta jotkut ei tunnu olevan siitä moksiskaan, joten kaitpa se toisille naisille sopii.
Mutta turha on kuvitella että jokainen meistä elää juuri niin kuin naistenlehdissä sanotaan, ei pidä paikkaansa.46v
Rankkaa olla aseksuaali? Miksi pelkäät gynekologin tutkimuksia noin paljon oman terveytesi hinnalla? Onko jäänyt joku trauma? Tutkimuksissa käytetään steriilejä välineitä, joten pöpöjen pääsy pimpsaan on hyvin epätodennäköistä.
Ei yhtään rankkaa, sinullehan tämä näyttää ongelmia tuottavan.
Minä pidän mahdollisimman helposta elämästä, useimmat naiset tuntuvat haluavan tehdä elämästään mahdollisimman hankalan.
46vMinun elämäni on helpompaa ja huolettomampaa terveenä, siksi käyn gynellä säännöllisesti. 46-vuotiailla kohdun limakalvojen liikakasvu on yleinen vaiva, jonka poistamiseen kierukka on varsin toimiva ratkaisu. Hyperplasia voi johtaa syöpään.
Kyllä nyt pelottaa.
46v
46v taitaa olla neitsyt, niin siksi hän on kovasti gyne tutkimuksia vastaan, koska ei voisi edes käydä niissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 46-vuotias antaa törkeästi täysin väärää tietoa. Itse olen liian harvakseltaan käynyt gynellä, enkä kooskaan käyttänyt pillereitä tai kierukkaa. Menin äskettäin gynelle pitkittyneiden vuotojen takia ja mulla todettiin kohdun limakalvon liikakasvua, jossa on myös solumuutoksia, jotka voivat hoitamattomana johtaa kohdunrungonsyöpään. Mulle tehdään kiireellisenä kohdunpoisto, jonka olisin todennäköisesti välttänyt tiheämmillä gynekäynneillä ja kierukalla, joka estää kohdun limakalvon liikakasvun. Lisäksi nähtävästi toinen munasarja joudutaan poistamaan, koska siinäkun on jotain outoa. Kannattaa siis käydä gynellä säännöllisesti, tämän voin jälkiviisaana vahvistaa.
En minä mitään väärää tietoa anna, en vain elä ja ajattele kuin sinä. Ramppaa sinä gynekologilla niin paljon kuin haluat, minulla ei ole sellselle tarvetta. Menkat aina olleet säännölliset, ei ole vatsakramppeja, eikä toosaongelmia.
Toki jos olisi sellasia ongelmia, menisin alan erikoislääkärille jos yleislääkäri kehottaisi. Mutta koska ei ole ollut tähän mennessä, miksi ihmeessä olisin käynytl46v
Ihan vaikka siksi, että munasarja- tai kohtusyöpä voi olla täysin oireeton siihen asti, kun mitään enää ei ole tehtävissä. Turha kuolema, jonka voi välttää!
Tällä perusteella pitäisi tutkituttaa joka ainoa sisäelin (aivot mukaan lukien), erikseen. Ei taitaisi enää terveydenhuollon resurssit riittää, mitä luulet.
46v
Ei siellä gynellä tarvitse rampata joka vuosi jos ei ole oireita, mutta jos on oireita mitkä arvattavasti ovat gyne puolen hoidettavia, niin eikös silloin ole järkevä käydä lääkärissä?
Ilmiselvästi lisääntynyt vuoto ja kivut kuuluvat gynekologisiin tutkimuksiin, tämän luulisi olevan selvää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen aina ihmetellyt mitn naiset ajattelematta hetkeäkään, pumppaavat kehonsa täyteen hormoneita (ehkäisypillerit) tai härveleitä (kierukat yms) miettimättä hetkeäkään omaa kehoaan ja terveyttään. Sitten ihmetellään kun tulee vaikka mitä ongelmia, mikään ei pelaa normaalisti ja lopulta iskee syöpä.
Kannattaako sen pienen lihapalan ja jonkun miehen ulinan vuoksi todakin riskeerata oma terveys. Enpä usko.
Onneksi en itse ole koskaan laittanut ainoataan e-pilleriä suuhuni tai asennuttanut itseeni hilavitkuttimia, ei ole tarvinnut ongelmista kärsiä eikä gynekologilla käydä kertaakaan.
Todella kipeetä touhua että jopa finneihin ja menkkakipuihin tarjotaan teineille e-pilleriä avuksi, eikö särkylääke tehoaisi paremmin särkyyn kuin koko kropan systeemin manipulointi.Olen 36 ja minulle on juuri kerrottu että lapsia on turha odottaa. Jos olisin käyttänyt e-pillereitä, munasarjani olisivat todennäköisesti kunnossa, koska ne olisivat olleet lepotilassa. Nyt ne ovat kystien ja rakkuloiden ja endometrioosin tuhoamat.
Tästä ei kuitenkaan kukaan ole koskaan sanonut sanaakaan - koska en harrasta suhteita, en ole käyttänyt ehkäisyäkään. Suomessa ei osattu/haluttu diagnosoida vaivojani, vasta nyt ulkomailla löydettiin mikä aiheuttaa kipuja, ja lapsettomuus selvisi samalla. Kiitos ihan v*tusti Suomen terveydenhuolto!
Olet 36 v ja nyt vasta alat miettiä että teetkö lapsia vai et? Olisiko kannattanut aloittaa 10 vuotta aiemmin :D
Ja tuo "todennäköisesti kunnossa" on ihan höpönlöpöä. Yhtä hyvin olisit voinut kärsiä hirveistä sivuvaikutuksista, joiden vuoksi et voisi lapsia tehdä muutenkaan. Olethan jo 36 v. Ei kannata viivytellä lastenteon kanssa. Ihan yhtä todennäköisesti olisit voinut sairastua vaikka syöpään niin että munasarjasi tai kohtusi olisi jouduttu poistamaan.
Ihan oma vikasi tuo on, ei minkään terveydenhuollon.
En ole "viivyttänyt" lastentekoa - kaikilla elämä ei katsos mene niin suoraviivaisesti että 25. vuoteen mennessä on mies, talo ja kultainennoutaja jo valmiina. Enkä olisi mitenkään lopullisesti myöhässä lasten suhteen, reilusti yli 4-kymppiset naiset saavat lapsia ihan koko ajan, myös suvussani.
Lääkärini kertoi nyt, että nimenomaan sitä mitä minulla on olisi voinut hoitaa e-pillereillä. Totta kai on mahdollista, että en siltikään olisi saanut lapsia, mutta nämä rakkulat e-pillerit olisivat estäneet.
Pointtina onkin se, että jos silloin 10v. sitten Suomen terveydenhuolto olisi ottanut oireeni vakavasti, olisin päässyt tutkimuksiin ja saanut diagnoosin, en ehkä olisi tässä tilanteessa, kun nämä oireiden aiheuttajat olisivat löytyneet jo kauan sitten. Olen siis silloin nuorempana useampaan kertaan käynyt valittamassa kivuista, mutta edes perusultraa ei haluttu ottaa.
Lasten saaminen ei tietenkään terveydenhuollolle kuulu - enkä minä lapsia mihinkään tarvitse kun elämäni on hyvää näinkin - mutta se että potilasta ei kuunnella on heidän vastuullaan.
Ihan yhtä hyvinhän sinä olisit voinut aloittaa e-pillereiden käytön jo 20 vuotta sitten 16-vuotiaana. Olen itse 35 v ja moni kaveri aloitti e-pillereiden syönnin jo 15-17-vuotiaana, koska niin tekivät muutkin. Moni oli neitsyt eikä ollut edes mitään vaivoja johon pillerit määrättiin, ja pillerit sai silti. Varsinkin e-pillereitä tyrkytettiin jokaiselle tytölle ihan jo terveydenhoitajan toimesta, minipillereistä tai muutenkaan estrogeenittömistä hormoniehkäisyistä ei puhuttu. Ja e-pillereitähän sinä olit vailla?
Itse en e-pillereitä koskaan aloittanut, koska minulla on aurallinen migreeni joka oli todella paha 14-22-vuotiaana. Minipillereitäkään tai muuta hormoniehkäisyä en ole ikinä käyttänyt, osaan käyttää muitakin ehkäisymenetelmiä, nykyisin minut on steriloitu. Kuparikierukkaakaan en voi verenvuoto-ongelmien vuoksi käyttää, vereni ei siis hyydy normaalisti joten kuparikierukat on sellaisilta kielletty. Samoin kaikki verta ohentavat kuten aspiriini ja kalaöljykapselit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naistenhan kuuluu käydä säännöllisesti gynellä muutenkin, vaikka ei olisi mitään oireita?
Miksi?
Käytkö säännöllisesti myös ortopedillä, korvalääkärillä, neurologilla ja radiologilla, vaikka mitään oireita ei ole?
Naisten gynekologiset ongelmat voivat olla ihan oireettomia liian pitkään. Hyvä käydä säännöllisesti tarkastuksessa.
Mutta miksi sitä varten pitäisi mennä juuri gynekologille? Jos oireita ei ole, osaa kyllä yleislääkärikin ulrata. Ja jos syöpäkasvain löytyy, ei siitä gynelle mennä vaan radiologille ja onkologille ;)
Lapsella oli korvatulehduskierre, parempaa hotoa ja sopivat lääkkeet sai asiaan erikoistuneelta lääkäriltä ei terveyskeskuksen yleislääkäriltä tai kandilta...
Niin, erikoislääkärille mennään kun ongelmia on havaittu, ei huvikseen.
Mulla löyty noilla oireilla kohdun endometrioosi adenomyoosi. Vittumainen vaiva ja en saa edes pancodeja vaivaan vaikka kipu tekee hulluksi.
kohtusyöpien ja rintasyöpien selvä yhteys johtaa e-pillereihin.
mutta eohän siitä haluta puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa olla aseksuaali? Miksi pelkäät gynekologin tutkimuksia noin paljon oman terveytesi hinnalla? Onko jäänyt joku trauma? Tutkimuksissa käytetään steriilejä välineitä, joten pöpöjen pääsy pimpsaan on hyvin epätodennäköistä.
Ei yhtään rankkaa, sinullehan tämä näyttää ongelmia tuottavan.
Minä pidän mahdollisimman helposta elämästä, useimmat naiset tuntuvat haluavan tehdä elämästään mahdollisimman hankalan.
46vUseimmilla naisilla ei ole mitään ongelmaa käydä gynekologilla.
Ei minullakaan ole mitään ongelmaa käydä gynellä, en ole herccäpinppi.
Mutta en vain näe tarvetta käydä vähän väliä kun ei mitään oireita, syytä ja ongelmia ole.
Kun kävin, niin eipä siellä paljoa tehty kun menkat on säännölliset, ei oireita, kipuja tai ylimäräisiä vuotoja. Pitkä parisuhde, ei ongelmia ehkäisyn kanssa. Painelemalla ja ultraamalla ei löytynyt mitään, papakin ollut aina puhdas. Sain sen sterilähetteen jota menin hakemaankin, steri tehtiin laparoskopialla ja kohdussa ja vatsaontelossa ei ollut mitään huomautetavaa.
Miksi minä ramppaisin gynellä, jos siihen ei syytä ole?
Tottakai menen heti jos syytä tulee, minulle ei ilman housuja haarat levällään oleminen ole sen kummempaa kuin vaatteet päällä tuolilla istuminenkaan.
En vain näe mitään järkeä siinä että maksan lähemmäs 200 euroa joka vuosi tyhjästä. (Ultraaminen maksaa erikseen ja pelkkä peruskäynti on jo pitkälle toistasataa täällä, menit mille gynelle tahansa. Toki kela-korvauksen saa, mutta se on todella olematon.)
Papan ottaa terkkari labrassa, ei lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naistenhan kuuluu käydä säännöllisesti gynellä muutenkin, vaikka ei olisi mitään oireita?
Niinhän he yrittävät väittää, että naisen ruumis olisi vapaasti kaikkien ronkittavissa ja naisen tulisi siihen alistua, mutta eipäs ole!
Mieluummin hautaan.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen aina ihmetellyt mitn naiset ajattelematta hetkeäkään, pumppaavat kehonsa täyteen hormoneita (ehkäisypillerit) tai härveleitä (kierukat yms) miettimättä hetkeäkään omaa kehoaan ja terveyttään. Sitten ihmetellään kun tulee vaikka mitä ongelmia, mikään ei pelaa normaalisti ja lopulta iskee syöpä.
Kannattaako sen pienen lihapalan ja jonkun miehen ulinan vuoksi todakin riskeerata oma terveys. Enpä usko.
Onneksi en itse ole koskaan laittanut ainoataan e-pilleriä suuhuni tai asennuttanut itseeni hilavitkuttimia, ei ole tarvinnut ongelmista kärsiä eikä gynekologilla käydä kertaakaan.
Todella kipeetä touhua että jopa finneihin ja menkkakipuihin tarjotaan teineille e-pilleriä avuksi, eikö särkylääke tehoaisi paremmin särkyyn kuin koko kropan systeemin manipulointi.Älä levitä väärää tietoa. E-pillerien ansiosta minä onnistuin raskautumaan reilusti yli kolmekymppisenä, koska ne olivat säilöneet munasarjani tuoreina. Niiden avulla hoidetaan myös PCO:ta. Homonikierukka taas pelasti minut kärsimästä hurjista esivaihdevuosioireista.
Ei se mitään väärää tietoa ole, kyllä pitäs enemmän järjen raksuttaa ennen kun tollasia kaikille aletaan millon mihinkin vaivaan syöttämään.
Ihme ettei masennukseenkin tarjota jo e-pillereitä.Sitten ihmetellään kun mm.rintasyöpä on räjähtänyt käsiin ja kaikenlaiset sisäiset ongelmat.
Kyllä mua ainakin karmii pelkkä ajatus, että napsisin päivittäisen sellasen. Kun olin nuori, niitä jo kaikki 15vuotiaasta alken tuntuivat syövän kuin karkkia, nyt on jo moni minunikäinen tuttu syöpään kuollutkin. Onneksi en hiihtänyt massan mukana tässä asiassa.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kipeetä touhua että jopa finneihin ja menkkakipuihin tarjotaan teineille e-pilleriä avuksi, eikö särkylääke tehoaisi paremmin särkyyn kuin koko kropan systeemin manipulointi.Olen 36 ja minulle on juuri kerrottu että lapsia on turha odottaa. Jos olisin käyttänyt e-pillereitä, munasarjani olisivat todennäköisesti kunnossa, koska ne olisivat olleet lepotilassa. Nyt ne ovat kystien ja rakkuloiden ja endometrioosin tuhoamat.
Tästä ei kuitenkaan kukaan ole koskaan sanonut sanaakaan - koska en harrasta suhteita, en ole käyttänyt ehkäisyäkään. Suomessa ei osattu/haluttu diagnosoida vaivojani, vasta nyt ulkomailla löydettiin mikä aiheuttaa kipuja, ja lapsettomuus selvisi samalla. Kiitos ihan v*tusti Suomen terveydenhuolto!
Olet 36 v ja nyt vasta alat miettiä että teetkö lapsia vai et? Olisiko kannattanut aloittaa 10 vuotta aiemmin :D
Ja tuo "todennäköisesti kunnossa" on ihan höpönlöpöä. Yhtä hyvin olisit voinut kärsiä hirveistä sivuvaikutuksista, joiden vuoksi et voisi lapsia tehdä muutenkaan. Olethan jo 36 v. Ei kannata viivytellä lastenteon kanssa. Ihan yhtä todennäköisesti olisit voinut sairastua vaikka syöpään niin että munasarjasi tai kohtusi olisi jouduttu poistamaan.
Ihan oma vikasi tuo on, ei minkään terveydenhuollon.
En ole "viivyttänyt" lastentekoa - kaikilla elämä ei katsos mene niin suoraviivaisesti että 25. vuoteen mennessä on mies, talo ja kultainennoutaja jo valmiina. Enkä olisi mitenkään lopullisesti myöhässä lasten suhteen, reilusti yli 4-kymppiset naiset saavat lapsia ihan koko ajan, myös suvussani.
Lääkärini kertoi nyt, että nimenomaan sitä mitä minulla on olisi voinut hoitaa e-pillereillä. Totta kai on mahdollista, että en siltikään olisi saanut lapsia, mutta nämä rakkulat e-pillerit olisivat estäneet.
Pointtina onkin se, että jos silloin 10v. sitten Suomen terveydenhuolto olisi ottanut oireeni vakavasti, olisin päässyt tutkimuksiin ja saanut diagnoosin, en ehkä olisi tässä tilanteessa, kun nämä oireiden aiheuttajat olisivat löytyneet jo kauan sitten. Olen siis silloin nuorempana useampaan kertaan käynyt valittamassa kivuista, mutta edes perusultraa ei haluttu ottaa.
Lasten saaminen ei tietenkään terveydenhuollolle kuulu - enkä minä lapsia mihinkään tarvitse kun elämäni on hyvää näinkin - mutta se että potilasta ei kuunnella on heidän vastuullaan.
Ihan yhtä hyvinhän sinä olisit voinut aloittaa e-pillereiden käytön jo 20 vuotta sitten 16-vuotiaana. Olen itse 35 v ja moni kaveri aloitti e-pillereiden syönnin jo 15-17-vuotiaana, koska niin tekivät muutkin. Moni oli neitsyt eikä ollut edes mitään vaivoja johon pillerit määrättiin, ja pillerit sai silti. Varsinkin e-pillereitä tyrkytettiin jokaiselle tytölle ihan jo terveydenhoitajan toimesta, minipillereistä tai muutenkaan estrogeenittömistä hormoniehkäisyistä ei puhuttu. Ja e-pillereitähän sinä olit vailla?
Itse en e-pillereitä koskaan aloittanut, koska minulla on aurallinen migreeni joka oli todella paha 14-22-vuotiaana. Minipillereitäkään tai muuta hormoniehkäisyä en ole ikinä käyttänyt, osaan käyttää muitakin ehkäisymenetelmiä, nykyisin minut on steriloitu. Kuparikierukkaakaan en voi verenvuoto-ongelmien vuoksi käyttää, vereni ei siis hyydy normaalisti joten kuparikierukat on sellaisilta kielletty. Samoin kaikki verta ohentavat kuten aspiriini ja kalaöljykapselit.
No itse en tuntenut ketään joka olisi syönyt pillereitä muuten vaan - joten miksi olisin aloittanut kun ehkäisyn tarvetta ei ollut? Eikä ollut tietoa että voisi olla monirakkulaiset munasarjat ja että niiden takia kannattaisi aloittaa pillerit? Siihen aikaan puhuttiin että vain jos harrastaa seksiä, aletaan käyttää pillereitä. Kuulen nyt vasta ensimmäistä kertaa että minulle olisi voinut olla hyötyä hormoneista.
Ihan sama se tässä vaiheessa on, eikä silläkään ole väliä saanko lapsia vai en. Ärsyttää vaan saada tieto 10 vuotta liian myöhään. Jos olisi silloin osunut jollekulle toiselle lääkärille, tilanne voisi olla ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Käytkö säännöllisesti myös ortopedillä, korvalääkärillä, neurologilla ja radiologilla, vaikka mitään oireita ei ole?
En käy, mutta gynellä käyntiä naisille suositellaankin, eikä noita muita mainitsemiasi.
Miksi? Koska mm kohdunkaulan syöpä on yksi naisten yleisimmistä syövistä, mutta usein se on oireeton ja oireiden tullessa tauti on jo edennyt liian pitkälle. Papa testeissä huomataan jo pienetkin solumuutokset, eli pystytään toimimaan ennen syövän kehittymistä ja syövät löydetään varhaisemmassa vaiheessa.
En älyä, miksi tätäkään asiaa ihmiset ei voi täällä hyväksyä. Laita vaan alapeukku, mutta siten et saa totuutta muunnettuaKohdunkaulansyövän esiasteita seulotaan papa-kokeella, jotka ottaa labrahoitaja, ei lääkäri, eikä edes gynekologi. Mitä tekemistä kohdunkaulansyövällä siis on sen kanssa, että naisen pitäisi ravata gynellä kerran vuodessa? Eihän papa-koettakaan oteta joka vuosi jos se on ollut täysin puhdas, ja jos se otetaan, sen ottaa labrassa hoitaja, ei lääkäri.
Mikä ongelma sinulla on siitä, että gynekologilla käydään muutaman vuoden välein?
Tai hammaslääkärissä tai silmälääkärissä? Kuvitteletko sinne mentävän huvikseen?
Moni ketjussa menee gynelle huvikseen, mutta kuitenkaan ei muille erikoislääkäreille. Ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
En käy, mutta gynellä käyntiä naisille suositellaankin, eikä noita muita mainitsemiasi.
Miksi? Koska mm kohdunkaulan syöpä on yksi naisten yleisimmistä syövistä, mutta usein se on oireeton ja oireiden tullessa tauti on jo edennyt liian pitkälle. Papa testeissä huomataan jo pienetkin solumuutokset, eli pystytään toimimaan ennen syövän kehittymistä ja syövät löydetään varhaisemmassa vaiheessa.
En älyä, miksi tätäkään asiaa ihmiset ei voi täällä hyväksyä. Laita vaan alapeukku, mutta siten et saa totuutta muunnettuaKohdunkaulansyövän esiasteita seulotaan papa-kokeella, jotka ottaa labrahoitaja, ei lääkäri, eikä edes gynekologi. Mitä tekemistä kohdunkaulansyövällä siis on sen kanssa, että naisen pitäisi ravata gynellä kerran vuodessa? Eihän papa-koettakaan oteta joka vuosi jos se on ollut täysin puhdas, ja jos se otetaan, sen ottaa labrassa hoitaja, ei lääkäri.
Mikä ongelma sinulla on siitä, että gynekologilla käydään muutaman vuoden välein?
Tai hammaslääkärissä tai silmälääkärissä? Kuvitteletko sinne mentävän huvikseen?
Moni ketjussa menee gynelle huvikseen, mutta kuitenkaan ei muille erikoislääkäreille. Ristiriitaista.
Huvikseen? Really? Itse ainakin menen pakon edessä terveyteni takia, en siksi että se olisi mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Ihailen naisia jotka kulkevat omia polkujaan.
Hei AP, kannattaa ehdottomasti mennä lääkäriin. Kyseessä voi olla pillereihin liittyvä vuotohäiriö, kohdin limakalvolla kasvava polyyppi, myoma, limakalvon liikakasvu tai jotain muuta hoidettavaa. Polyyppi ja myomat ovat yleisiä.
Ylimääräiset vuodot voivat olla myös merkki pahanlaatuisesta löydöksistä. Asia selviää vain gynekologiset la tutkimuksella, uä:llä ja tarvittavilla näytteillä.
Voit mennä joko terveyskeskukseen tai yksityiselle, molemmista paikoista tehdään tarvittaessa lähete sairaalan naisten tautien poliklinikalle lisätutkimuksia varten.
Eikö kukaan ole vielä ehdottanut/epäillyt endometrioosia? Siitä saattaa olla kyse. Joten lääkäriin ja tutkimuksiin ja itsekin voi vihjata olisko endometrioosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 46-vuotias antaa törkeästi täysin väärää tietoa. Itse olen liian harvakseltaan käynyt gynellä, enkä kooskaan käyttänyt pillereitä tai kierukkaa. Menin äskettäin gynelle pitkittyneiden vuotojen takia ja mulla todettiin kohdun limakalvon liikakasvua, jossa on myös solumuutoksia, jotka voivat hoitamattomana johtaa kohdunrungonsyöpään. Mulle tehdään kiireellisenä kohdunpoisto, jonka olisin todennäköisesti välttänyt tiheämmillä gynekäynneillä ja kierukalla, joka estää kohdun limakalvon liikakasvun. Lisäksi nähtävästi toinen munasarja joudutaan poistamaan, koska siinäkun on jotain outoa. Kannattaa siis käydä gynellä säännöllisesti, tämän voin jälkiviisaana vahvistaa.
En minä mitään väärää tietoa anna, en vain elä ja ajattele kuin sinä. Ramppaa sinä gynekologilla niin paljon kuin haluat, minulla ei ole sellselle tarvetta. Menkat aina olleet säännölliset, ei ole vatsakramppeja, eikä toosaongelmia.
Toki jos olisi sellasia ongelmia, menisin alan erikoislääkärille jos yleislääkäri kehottaisi. Mutta koska ei ole ollut tähän mennessä, miksi ihmeessä olisin käynytl46v
Ihan vaikka siksi, että munasarja- tai kohtusyöpä voi olla täysin oireeton siihen asti, kun mitään enää ei ole tehtävissä. Turha kuolema, jonka voi välttää!
Tällä perusteella pitäisi tutkituttaa joka ainoa sisäelin (aivot mukaan lukien), erikseen. Ei taitaisi enää terveydenhuollon resurssit riittää, mitä luulet.
46v
Ei siellä gynellä tarvitse rampata joka vuosi jos ei ole oireita, mutta jos on oireita mitkä arvattavasti ovat gyne puolen hoidettavia, niin eikös silloin ole järkevä käydä lääkärissä?
Ilmiselvästi lisääntynyt vuoto ja kivut kuuluvat gynekologisiin tutkimuksiin, tämän luulisi olevan selvää kaikille.
Eihän täällä kukaan sitä ole vastustanut, että oikeiden ongelmien vuoksi mennään gynelle.
Turhaan käyntejä ihmetellään.
Siitähän oli loppuvuodesta mediassa paljon juttuakin, että turhia tutkimuksia tehdään suunnattomasti, eikä niillä ole positiivisia terveysvaikutuksia, päinvastoin turhissa tutkimuksissa usein saadan tuloksia joista voi vetää millon mitäkin johtopäätöksiä jos haluaa.
Nämä gynekologiset tutkimukset on varmaan kärkipäässä turhaan tutkittavissa toimenpiteissä.
Minulle lääkäri sanoi kun minulla jatkui pitkään vasemmalla puolella päätä omituisia oireita aivoissa, sellasta vihlontaa, ja halusin että joskus aivot kuvattaisi, sanoi että aikalailla turha on kuvata, aivokuvista löytyy aina jotain mistä voi nähdä tulevia riskejä, mutta niille ei kuitenkaan mitään voi tehdä. Lisäisi vain omaa ahdinkoa silläkin tiedolla että tulevaisuudessa saa luultavasti aivoveritulpan.
Syötkö mitä tahansa viatonta ravintolisää, vitamiineja, soijatuotteita? Minulla biorion kapselit saa kuukautiset sekaisin ja vuoto voi kestää viikkoja, helokkiöljy sekoittaa myös. Varmasti yksilöllistä mutta syy voi löytyä niistä.
Kuulostaa myoomalta tai polyypilta, Mene gynekologille niin asia selviää.
Multa kaavittiin tuollaisten oireiden jälkeen polyyppi ja laitettiin kierukka ehkäisemään uusia.