Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa - ei helvetti tätä menoa!

Vierailija
11.01.2019 |

Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢

Kommentit (196)

Vierailija
121/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että hoitajat eivät omaisen hoitopaikassa ole aivan 'penaalin terävimpiä kyniä".

Jatkuva alimiehitys, vittumainen työiomapiiri, koska muutama erittäin hankala esimies. "Vastaavan hoitajan" pestistä kilpaillaan verisesti.

Omainen istunut kädet paskassa omassa sängyssään huutamassa apua, kun koko henkilökunta istuskelee pitkin osastoa ja yli puolet voisi olla sairaslomalla uupumuksen takia. Osalla silmien perusteella aika kova lääkitys. Ja se paska omaisen käsissä kuivunut jo edellisestä illasta. Sitten leikkaamattomilla kynssillä raapinut ihon rikki ja saanut Stafylokokkitartunnan.

Ja ainoa kommentti vaan asiasta kysyttäessä, että ei me ehditä - "koska päättäjät".

Vierailija
122/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä huonon palvelun tai epäkohtien ilmetessä miksi alkaa jankutus kiireestä, resurssipulasta ja ties mistä. Palvelu on ostettu tietyin ehdoin ja sitoo sopimuksen pitämiseen. Sopimusrikkomuksesta joutuu vastuuseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä huono tilanne kotona asuvilla vanhuksilla. Myös kotihoito on järkyttävässä kriisissä, hoitajat uupuvat ja vaihtavat alaa. Esimiehen mielestä vika on vain hoitajien asenteessa ja kiire on itse aiheutettua.

T. Eilen iltavuorossa 29 asiakasta

Tässä näkee kuinka hoitajat on todella ehdollistettu tekemään työtään orjamentaliteetilla. Työtä on liikaa, mutta siinä raataessa pitää samaan aikaan vakuutella ja esittää, että ei ole kiire. Tämähän käy kädenkäänteessä. 

Hoito ei tuossa vaiheessa ole enää ihmisten oikeaa kohtaamista tai kuntouttavaa (annetaan vanhukselle tilaa tehdä itse, omassa tahdissa). 

Mutta päättäjille ja rahantahkoajille nämä hoitajien todelliset hätähuudot eivät vain kantaudu kuuleviin korviin. Niin kauan kun hoitajat suinkin vain sinnittelevät ja asiat hoituvat, niin kuvitellaan, että tämä on ihanteellisen tehokasta ja tuottavaa toimintaa.  Liitot nukkuvat ikiuntaan ja työntantajilla on vapaat kädet sijaisuuksien ketjuttamiseen, epäergonomiaan työajoissa (unohdetaan viikottaisesta työajasta lain määrämä kaksi vapaata tyyliin" joskus kaikki nyt vain joutuvat tekemään 5-6 päivän putkia yhdellä vapaalla"). 

Kun tuollaisia juttuja  aikansa toistetaan normaalina niin työntekijät jossain vaiheessa sisäistävät ne normaalina, vaikka todellisuudessa ovat kaikkea muuta.  

Vierailija
124/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Suuntaa töihin hoitoalalle.

Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap

Sun mummo on varmaan aika vanha.

Samaa mietin 🤔

Jos sovitaan että tytär on vähintään 20 vuotias, tämä ehtoopuolella oleva äiti sitten jo yli 50 vuotias, hänen oma äitinsä vähintään 70 ja hänen äitinsä n. 90?

Ota teille asumaan? Se tytärkin on kätevästi hoitoalalla? Toinen vaihtoehto on että lopetat j ee sus te lun..

Vierailija
125/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun eläkeurasta tulee työuraa pitempi. Miksi vanhaksi elämisestä pitäisi ketään palkita?

Elämän arvoa ei mitata elämän pituudessa.

Vierailija
126/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Jännä, kun vanhusten hoitopaikat valittavat, että heillä on pulaa hoitajista, ja silti, kun minä sairaanhoitaja olen lähettänyt työhakemuksia palvelutalo - tyyppisiin paikkoihin ja kotisairaanhoitoon, niin on vastattu, ettei ole tarvetta palkata sijaisia.

Tämä siis tapahtunut Kuopiossa, Lahdessa ja Tampereella

Sijaisten tarve on olemassa ja jatkuva. Mutta se ei tosiaankaan tarkoita, että paikat palkkaisivat jonkun vakinaisesti sijaistamaan. Sijaisia tarvitaan koko ajan, koska vakituinen henkilökunta väsyy ja sairastuu.  Keikkailija saa tiedon työstä noin tunnin varoitusajalla. Aina pitää olla valmiustilassa ja nopeasti. Ei puhettakaan, että hoitokodit panostaisivat omiin vakituisiin (ja siten asukkaille tuttuihin) hoitajiin. Tämäkin on "säästöä".  Mutta ei hoitajien työtaakasta. Vakihoitajakin ilahtuu jos sijainen on joku tuttu, joka tuntee talon tavat ja asukkaat. Mutta usein sijainen vain lisää vakityöntekijän työtä, koska kaikki pitää näyttää kädestä pitäen, kuka on kukin, missä on juomalasit, lakanat ja vaipat. Erkki tarvii kaiken avun syömisessä, Liisa on aggressiivinen, Heikki menee viimeisenä nukkumaan jne.

Vierailija
127/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Ap töihin niin voit kustantaa mummollese vaipanvahdon.

Vierailija
128/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että nää aikuisten vaippa jutut on tullut takaisin. Viimeksi niitä pääsi lukemaan ennen viime vaaleja.

Vierailija
129/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiwan. Kuivunut uloste kyynelehtivän mummon vaipassa trendaa aina ennen vaaleja.

Vierailija
130/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jännä, kun vanhusten hoitopaikat valittavat, että heillä on pulaa hoitajista, ja silti, kun minä sairaanhoitaja olen lähettänyt työhakemuksia palvelutalo - tyyppisiin paikkoihin ja kotisairaanhoitoon, niin on vastattu, ettei ole tarvetta palkata sijaisia.

Tämä siis tapahtunut Kuopiossa, Lahdessa ja Tampereella

Sama täällä. Tarjouduin sh-työni ohella keikkalaiseksi yksityiseen palvelutaloon. Johtajattarella meni täysin pasmat sekaisin. Eeeei ole tarvetta, ei. Kuitenkin tiedän että siellä käy huomattavasti kokemattomampia vastavalmistuneita lähäreitä keikalla.

Tuttavani puoliso työskentelee yksityisen sektorin hoivakodissa. Työpaikat pidetään minimissä, jos joku hoitajista sairastuu hoitaa yövuoron päivävuoronsa jatkeeksi pelkkää päivävuoroa tekevä tiimin esimies. Raskasta on.

Vierailija
131/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiwan. Kuivunut uloste kyynelehtivän mummon vaipassa trendaa aina ennen vaaleja.

Vanhusten hoito ei toimi.

Peruskouluissa ja jatko-opinnoissa säästetään liikaa. Opiskelijat surffaavat netissä ilman opetusta.

Näihin asioihin törmäävät vain ne joilla on vanhat vanhemmat tai omia lapsia.

Ja tietenkin ko. aloilla työskentelevät ihmiset.

Vierailija
132/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sai joskus esimieheltä moitteet kun mun yövuoron aikana soitti aamuvuorolainen että on sairastunut. Etsin sijaislistan ja sain jonkun ns ulkopuolisen tuuraamaan aamuun. Moitteet tulivat siitä että olisi ensin pitänyt käydä seuraavan päivän iltavuorolaiset läpi ja pyytää tekemään tuplavuoro. Tuli kuulemma talolle kalliiksi se sijainen.

Vierailija
133/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sai joskus esimieheltä moitteet kun mun yövuoron aikana soitti aamuvuorolainen että on sairastunut. Etsin sijaislistan ja sain jonkun ns ulkopuolisen tuuraamaan aamuun. Moitteet tulivat siitä että olisi ensin pitänyt käydä seuraavan päivän iltavuorolaiset läpi ja pyytää tekemään tuplavuoro. Tuli kuulemma talolle kalliiksi se sijainen.

Ns. tuplavuorojen teetättäminen pitäisi kieltää lailla ihan potilasturvallisuuden vuoksi. Mutta tämäkin on ihan arkea monilla työpaikoilla. Tulet vuoroon ja heti on pomo painostuksella vääntämässä, että kuka tekee tänään tuplavuoron? 

Vierailija
134/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa monelle täydellisenä yllätyksenä missä kantimissa vanhustenhoito on nykyisin. Todella monen alapeukutuksista huomaa miten pihalla sitä on nykymenosta ja oletuksena on, että vanhukset hoidetaan lähes ilmaiseksi yhtä hyvin kuin piltit päiväkodissa. Ainoa vain, että se lastenhoitokin maksaa ja paljon jos haluaa laadukkaan varhaiskasvatuksen, eikä sekään riitä. Huvitti nuo alapeukkujen määrät myös noissa, joissa asia sanotaan suoraan, mutta selkeästi ihmiset ovat vieraantuneet vanhusten hoidosta ja vanhuudesta. 

Vanhusten hoito on kallista, mutta se ei saisi maksaa mitään. Moni vanhus joutuu myymään asuntonsa, jotta saa asiallisen hoidon ja siihen liittyvät tuet. Varattomana saa korkeintaan tuet, mutta ne eivät pitkälle riitä ja omaisista riippuu todella paljon mihin sitä joutuu. Huvittaa myös kun moni sanoo, että teepa liuta lapsia, niin joku käy sinua vanhana katsomassa - usein kun vanhainkodilla pyörin, niin mitään omaisten vyöryä ei kylläkään näy. Olemme ainoat jotka käyvät viikottain katsomassa miehen isoäitiä ja joskus useamminkin.  

Tiedän muutaman paikan turun seudulta, minne en missään tapauksessa laittaisi isoäitiäni hoitoon vaikka olisi pakko, koska osassa paikoista jaetaan vain lääkkeet, vaihdetaan univaatteisiin kolmelta päivällä ja pestään kerran viikossa. Siihen on pakko sanoa että äänestäkää tarkemmin ensi vaaleissa. 

Vierailija
135/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa parempi hoitolaitos jos kerran niin surettaa. 

Ei hyvänen aika, miten kylmä suhtautuminen. Rahallako vaan saa hyvää hoitoa? Niin kai se sitten on. Jokainen vanhus ansaitsee loppuelämässään hyvän hoidon. Vai mitä mieltä olet itse, kun olet joskus vanhus? -ap

Miten pihalla ap oikein olet? Tuohan on aivan totta! Ei mikään tällainen tule ilmaiseksi. Myykää vanhuksen irtain ja kiinteä omaisuus, niin ei tarvitse kauhistella hänen surkeita olojaan vai pitääkö niitä säästää perinnöksi? Maksaa se lasten päivähoitokin, joten mitä ihmeellistä tässä on. 

Moni kylmän veden kaataja tässä ketjussa taitaa olla vanhuspuolen hoitaja, joka tietää miten tämä menee. Ja se hoito hoituu nimenomaan rahalla. Millä kuvittelit, että hoitolaitokset pyörivät? Pyhällä hengellä ja hyvillä tarkoituksilla? 

Ja mitä itse ajattelen kun olen vanhus - sen näyttää aika, mutta kukaan meistä ei halua tulla vanhaksi ja tuskin ajattelee asiaa. Ajatteliko isoäitisikään? Teidän omaisten tehtävä on huolehtia nyt isoäidistä, koska hän huolehti todennäköisesti teistä. 

Vierailija
136/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko laadukkaan hoidon kriteerit ainoastaan se että vanhus pääsee suihkuun useammin kuin kerran viikossa ja vaippa on vaihdettu vaikka parin tunnin välein. Onko se tärkeämpää kuin miettiä mikä rasite se on vanhukselle, haluaako hän jokapäivä suihkuun, onko sillä mitään merkitystä hänelle itselleen.

Vierailija
137/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisista asioista oli puhetta tuttujen kesken. Jostain syystä yhteiskunnalta ei näytä löytyvän rahaa vanhusten ihmisarvoiseen hoitoon. Vanhusta syötetään, jos omainen tulee syöttämään, hoitajat eivät ehdi. Ruoka tuodaan eteen, mutta sairas ja avuton vanhus saa itse sen lapata suuhunsa jos kykenee.

Virtsatietulehdukseen sairastunut ei saa lääkärin apua, jos omainen ei hoida tätäkin asiaa.

Onko tarkoitus, että suurin osa kuolee likaisissa vaipoissa maaten hoitamattomiin tulehduksiin tai aliravitsemukseen, koska niin on kustannustehokkaampaa.

Vierailija
138/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta suihkusta puheen ollen, eipä vanhat sukulaiseni muutenkaan omin päin asuessaan käyneet suihkussa kuin kerran viikossa tai tarpeen mukaan. Heidän mielestään se oli riittävän usein.

Vierailija
139/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta suihkusta puheen ollen, eipä vanhat sukulaiseni muutenkaan omin päin asuessaan käyneet suihkussa kuin kerran viikossa tai tarpeen mukaan. Heidän mielestään se oli riittävän usein.

Ei vanhusten nuoruudessa tosiaankaan monta kertaa viikossa suihkussa käyty, kerran viikossa oli saunapäivä. Kotihoidossa suihkutetaan kerran viikossa, toki aamuin ja illoin pikkupesut vessassa tehdään.

Vanhan iho on usein kuiva ja ohut, ei se kestä eikä tarvitse suihkua niin usein. Monesti suihkuun saa maanitella, kokevat sen todella rasittavaksi.

Vierailija
140/196 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Suuntaa töihin hoitoalalle.

Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap

Sun mummo on varmaan aika vanha.

Varmaan. En ole ap, mutta olen 55 ja mummoni täytti syksyllä 100 vuotta.