Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa - ei helvetti tätä menoa!
Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa parempi hoitolaitos jos kerran niin surettaa.
Ei hyvänen aika, miten kylmä suhtautuminen. Rahallako vaan saa hyvää hoitoa? Niin kai se sitten on. Jokainen vanhus ansaitsee loppuelämässään hyvän hoidon. Vai mitä mieltä olet itse, kun olet joskus vanhus? -ap
Jos ei ole rahaa niin tuydy siihen mitä saat. Ole onnellinen ja kiitollinen edes siitä että saat jotain oli se sitten kuraa tai ei.
Minä pyydän teitä lopettamaan puheen ""hoitaja ei ehdi"" kyllä varmasti ehtii.
Syynä on se, että jatkuvasti hoitaja vaihtuu, eikä vanhuksella koskaan ole turvallista oloa ja samoja kasvoja ja samaa ääntä kuulla.
Tämä johtaa siihen, että tulee hoitovirheitä, ja epäkäytännöllisyyttä. Kukaan ei suostu tietämään onko vanhus saanut ruokaa onko saanut juotavaa. Entä lääkkeet.
Voi olla, että on pitkiä vuoroja kerrallaan, mutta sitten on pitkät vapaat. Ja kaikki alkaa uudestaan alista, mitä, miss, milloin.
Myös kurjaa kun joutuu kokemaan omaisena sen, että päivävuoro ei ole vaihtanut vaippaa, ei viitsinyt. Tätä viitsimistä nimitetään kiireeksi.
Mihin raha menee, joka 85% itseltä ja loput kunnalta, tai jos on yksityisellä, tai palvelusetelillä.
4000-8000 euroa kuussa on hoitopaikan maksu.
Luulen että yksityisyrittelijäisyys kukoistaa palvelukoti alalla.
Miten se on.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisista asioista oli puhetta tuttujen kesken. Jostain syystä yhteiskunnalta ei näytä löytyvän rahaa vanhusten ihmisarvoiseen hoitoon. Vanhusta syötetään, jos omainen tulee syöttämään, hoitajat eivät ehdi. Ruoka tuodaan eteen, mutta sairas ja avuton vanhus saa itse sen lapata suuhunsa jos kykenee.
Virtsatietulehdukseen sairastunut ei saa lääkärin apua, jos omainen ei hoida tätäkin asiaa.
Onko tarkoitus, että suurin osa kuolee likaisissa vaipoissa maaten hoitamattomiin tulehduksiin tai aliravitsemukseen, koska niin on kustannustehokkaampaa.
Kustannustehokkuus on päivän sana.
tämä on ollut hyvä keskustelu, toivon tämän jatkuvan vaikka uudessa muodossa, ettei herpaannu.
Hoitajat valttavat liikaa työtö onko se sama kuin ei ole aikaa?
Voiko hoitaja esittää omia vaatimuksiaan esimiehille?
Minusta tehtiin leimattu, kun yritin esittää, että vt-tulehdukset tulee hoitaa ja ulostus joka kolmas päivä, eikä kaksi viikkoa.
Omaiseni kielsi minua mitenkään puuttumasta asioihin, sillä hän saa silloin huonoa hoitoa.
Entä sitten lääkäri, hän on kerrassaan se, joka määrää holtittomasti lääkkeitä, joista seuraa sekavuus ja kaatuilu.
Tämä on vaikea asia, mutta omainen ei voi muuttaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisista asioista oli puhetta tuttujen kesken. Jostain syystä yhteiskunnalta ei näytä löytyvän rahaa vanhusten ihmisarvoiseen hoitoon. Vanhusta syötetään, jos omainen tulee syöttämään, hoitajat eivät ehdi. Ruoka tuodaan eteen, mutta sairas ja avuton vanhus saa itse sen lapata suuhunsa jos kykenee.
Virtsatietulehdukseen sairastunut ei saa lääkärin apua, jos omainen ei hoida tätäkin asiaa.
Onko tarkoitus, että suurin osa kuolee likaisissa vaipoissa maaten hoitamattomiin tulehduksiin tai aliravitsemukseen, koska niin on kustannustehokkaampaa.
just näin.
Virtsatirtulehduksia ei hoideta. Lääkäri määrää opiaatteja, että vanhus muka rauhottuu, kun on niin levoton.
Vanhenmilla ihmisillä menee pää ihan sekaisin kun on vt-tulehdus. Minusta tässä asiassa pitäisi myös lääkärit ja erikoissairaanhoitajat nostaa pöydälle, sillä heidän käsissään on hoitokodin asiakas.
Minulle vt-tulehdus omaiseni kohdalla on ihan selkeä, mutta siitä saa vaan huonon nimen jos sanoo, että kokeet on otettava, mutta kun tulehdus menee munuaisiin, niin sitten vasta toimitaan. VT-tulehdus on jo puheen sekavuudesta tunnistettavissa - luulisi hoitajolla olevan kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvänen aika, miten kylmä suhtautuminen. Rahallako vaan saa hyvää hoitoa? Niin kai se sitten on. Jokainen vanhus ansaitsee loppuelämässään hyvän hoidon. Vai mitä mieltä olet itse, kun olet joskus vanhus? -ap
Miten pihalla ap oikein olet? Tuohan on aivan totta! Ei mikään tällainen tule ilmaiseksi. Myykää vanhuksen irtain ja kiinteä omaisuus, niin ei tarvitse kauhistella hänen surkeita olojaan vai pitääkö niitä säästää perinnöksi? Maksaa se lasten päivähoitokin, joten mitä ihmeellistä tässä on.
Moni kylmän veden kaataja tässä ketjussa taitaa olla vanhuspuolen hoitaja, joka tietää miten tämä menee. Ja se hoito hoituu nimenomaan rahalla. Millä kuvittelit, että hoitolaitokset pyörivät? Pyhällä hengellä ja hyvillä tarkoituksilla?
Ja mitä itse ajattelen kun olen vanhus - sen näyttää aika, mutta kukaan meistä ei halua tulla vanhaksi ja tuskin ajattelee asiaa. Ajatteliko isoäitisikään? Teidän omaisten tehtävä on huolehtia nyt isoäidistä, koska hän huolehti todennäköisesti teistä.
Lapsettoman tätini omaisuus nimenomaan käytettiin hänen hyvään hoitoonsa yksityisessä palvelukodissa. En odottanut perintöä. -ap
Minä olen myös ehtoopuolella, tai lähellä sitä. Käyn silti säännöllisesti vanhusten luona, kloluterilaisen kirkon omistamassa hoitokodissa. Autan pienissäkin asioissa, ja sitten laulamme ja juttelemme. Tähän tulisi pyrkiä muidenkin, vaikka ikää jo olisikin.
Vaan en mene auttamaan yksityiseen palvelukotiin, siellä vaan rahastetaan ja omistajat käärii rahat.
Vierailija kirjoitti:
Yritystuista olisi varaa siirtää 3 500 miljoonaa euroa esimerkiksi juurikin vanhustenhoitotyöhön. Suomi jakaa joka vuosi noin 4 miljardia yritystukia, joista vain 500 miljoonaa on eräiden tutkimusten mukaan tehokkaita. Kellään poliitikolla ei vaan ole rohkeutta ajaa yritystukien karsimista.
Kehitysmaa-apurahat sekä vokkeihin ja turhapaikanhakijoihin syydetyt varat voisi lakkauttaa ja siirtää täysmääräisesti vanhustenhoitoon. He ovat työnsä tehneet yhteiskunnan eteen. Kymmenien vuosien rahakaivo nimeltä kehitysmaat eivät ole kehittyneet mihinkään, tästä kommentoi jo aikoinaan Nalle Wahlrooskin.
Tämä kaikki pättyy siihen, että rahaa ei ole. Minust puuttuu ammatti ja nimike.
Vanhuspalveluista puuttuu kokonaan ammatti, joka huolehtii ryhmätyösketelystä, joka myös huolehtii yksittäisen vanhuksen luona olemisesta.
Vaikka missä olisin maailmallakin, viin tämän päivän juntti-keski-ikäisetkään eivät omaisistaan huolehdi.
Mielestäni vanhuksen luona on käytävä, vietettävä aikaa ja kuunneltava.
Voisihan omaisen hieman pakottaa käynteihin. Näen kyllä omaisia käynneillä, muttahe juttelevat muiden kanssa ja heillä ei ole halua oman omaisen virkistykseen.
Minä aion päättää päiväni heti, kun en enää pärjää. Pelottaa vanhuus jossain ihmisjätelaitoksessa toisten halveksuttavana ja huonolla hoidolla.
Kehitysmaa-apurahat sekä vokkeihin ja turhapaikanhakijoihin syydetyt varat voisi lakkauttaa ja siirtää täysmääräisesti vanhustenhoitoon. He ovat työnsä tehneet yhteiskunnan eteen. Kymmenien vuosien rahakaivo nimeltä kehitysmaat eivät ole kehittyneet mihinkään, tästä kommentoi jo aikoinaan Nalle Wahlrooskin.[/quote]
Pyydän teitä käymään raha-automaattiyhdistyksen tai veikkauksen sivuilla ja katsomaan mihin ne rahat on laitettu.
Ei ainakaan vanhustyöhön eikä omaishoitajiin.
Turhapaikanhakijoiden muka kieltenopiskeluun ja sitten hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä aion päättää päiväni heti, kun en enää pärjää. Pelottaa vanhuus jossain ihmisjätelaitoksessa toisten halveksuttavana ja huonolla hoidolla.
Sinun ei pidä alistua päivien päättämiseen. Tee jo nyt ehdotuksia asioiden parantamiseksi.
En tiedä onko Suomessa jotain yksityisiä luksushoitokoteja, joista saa parempaa palvelua kuin muut, ainakin nämä esperiattendot ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä ja hoitajista otetaan kaikki irti, mikä johtaa vaihtuviin hoitajiin, jotka käyvät vain töissä.
Itse olen töissä pienen kunnan pienessä hoitokodissa, hoitajamitoitus on kunnossa, on aikaa silitellä pelokas vanhus uneen, käyttää jaloillaan pysyvä vessassa, vaihtaa vaipat tarvittaessa, juottaa, syöttää rauhassa jne.
Kuitenkin varmasti on hetkiä, päiviä jolloin on kiire, asukas ei saa mielestään tai omaisten mielestä tarpeeksi hoitoa. Aivan varmasti joskus ne kakatkin voi kuivua jonkun pyllyyn, vaippa imee tehokkaasti nesteet. Jos juuri vaihdetuun vaippaan onnistuu turauttamaan, niin kyllä ne voi olla tunteja housuissa, jos haju ei paljasta.
Hoitokodit ovat hoitokoteja, parhaimmillaankin, ei teho-osastoja, joissa jokaisella on oma hoitaja 24/7 vieressä, hoitokodissa ei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivä ympärivuorokautisessa hoivakodissa maksaa tällä hetkellä noin 120€/vuorokausi. Surettaa hoidon huono taso, mutta kuinka paljon enemmän olisimme valmiita maksamaan?
120euroa vuorokaudessa kannattaisi asua hotellissa.
Suomen laitoksessa ei edes pascavaippoja vaihdeta tuolla summalla.
Mitäs hoitoa hotellissa saa?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on jo olemassa olevien varojen kohdentamisesta, sinä kakkihousu.
Sitten joskus kun olen vanha enkä kykene itse hoitamaan itseäni olen lapsille sanonut että palkkaavat minulle aurpairin hoitajaksi.
On muuten edullisempaa kuin vanhainkodin hoito ja parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun olen joskus taas siinä pisteessä, että on kuivuneita kakkoja vaipassa, niin... kill me
Hoitokotiinkin on vaikea päästä, jos omat jalat jokseensakin kantavat, vaikka asuisi yksin ja kaatuilisi kotona. Kukin voi kuvitella, miten pelottavaa sellainen elämä on. Kyllä tässä on alkanut huomata, ettei pitkä ikä ole kovin tavoittelemisen arvoinen asia tässä maassa.
Kertoisitko, mitä tämä raha sisältää.
Minulla on ajatuksissa, että kuukausi ympärivuorokautisessa hoitopaikassa maksaa 4800 euroa tai peräti 7800 euroa suomessa.
Miten saisimme omaishoitajien palkan, varsinkin kun on vanhuksista kyse, nostettua tälle tasolle.