Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa - ei helvetti tätä menoa!

Vierailija
11.01.2019 |

Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireeseen on turha vedota, jos on aikaa kiusata sijaisia, jotka sitten lähtevät liukkaasti

Olen itsekin hoitanut vanhuksia 80-luvulla, eikä henkilöstöä ollut yhtään enempää ja ehdimme hyvin hoitaa vanhukset.

Iltavuorossa oli 2 hoitajaa ja 30 vanhusta vanhainkodin sairasosatolla.

Ei ollut somea häiritsemässä ja titokoneita raportoinnissa.

Miten meillä ei kukaan valittanut.

Iltavuoro oli hauska, lauloimme työparin kanssa vnhuksien nukkumaanlaitossa ja heillä oli hauskaa ja meillä oli hauskaa.

Omaiset aina kiittelivät, kuinka mukavaa oli käydä, kun asiat olivat aina hyvin.

Mikä mättää?.?

Tämähän nyt oli ihan selkeä trolli, mutta jos joku nyt ei ymmärrä:

Oisko se, että 80 luvulla muistisairautta ei todellakaan ollut tässä mittakaavassa, mummot ja papat eivät olleet aggressiivisia ja eläneet näin pitkään? Muutama hassu mummo noista 30:nestä ehkä höpötti joskus hassuja.

Tuleppa katsomaan näitä nykyisiä vanhuksia, jotka ovat entistä huonokuntoisempia ja beastmodessa pahoinpitelevät hoitajat, vaeltavat ja menevät muiden huoneisiin ja lyövät toisiaan. Hoitajat kokevat enemmän väkivaltaa arkisissa vuodeosastoissa, kuin pelastustoimi, poliisi ja vartijat. Nykyään laitoshuoltopaikkoja saavat vain muistisairaat.

Tietokoneita ei 80 luvulla ollut vielä missään ja nykyään, kun ihmismielestä on tullut sellainen, että saanhan tällä rahalla kaiken, mitä voin saada, joku saattaa tulla tänään kysymään esimerkiksi että kävikö isäni ulkoilemassa viime lauantaina? Tai jos jotain tapahtuu, pyydetään ensimmäisenä se kirjaus siitä, että mitä edellisen vuorokauden aikana on tapahtunut. Jos ei löydy, menee hoitaja raastupaan. Mtongelmaiset omaiset, jotka vaativat joka päivältä kaikki todennetut kirjaukset hoidosta? Kasikytluvulla kaikki oli vakinaisia, ja olleet samassa työpaikassa 30 vuotta, miten nyt jatkuvasti pyörivät sijaiset tietäisivät asukkaista mitään, jollei edellinen vuoro kirjaisi vointia?

Oisko ihan tällaset pikkuasiat? :D

Vierailija
82/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireeseen on turha vedota, jos on aikaa kiusata sijaisia, jotka sitten lähtevät liukkaasti

Olen itsekin hoitanut vanhuksia 80-luvulla, eikä henkilöstöä ollut yhtään enempää ja ehdimme hyvin hoitaa vanhukset.

Iltavuoro oli hauska, lauloimme työparin kanssa vnhuksien nukkumaanlaitossa ja heillä oli hauskaa ja meillä oli hauskaa.

Omaiset aina kiittelivät, kuinka mukavaa oli käydä, kun asiat olivat aina hyvin.

Mikä mättää?.?

80-luvun tilannetta on oikeastaan turha edes verrata nykyiseen tilanteeseen. 80-luvulla moni asia oli huonommin kuin nyt.

En sanoisi että nykytilanteessa ylisesti joku olisi erityisen huonosti. Vanhukset (kuten kaikki muutkin) pyritään hoitamaan entistä pidempään kotona. Siitä seuraa se että vanhukset on tarvitessaan ympärivuorokautista hoivaa entistä huonokuntoisempi. "Vanhainkotien" osalta tilannetta huonontaa vielä se että hoivaosastoja joissa hoidettiin kaikki vuoteeseen hoidettavat ei juurikasn ole vaan ne ihmiset ovat tehostetun palvelun osastoilla. Vuoteeseenpäin ei edes hoideta yhtä paljon kuin 80-luvulla, toimintakyky, liikkuminen pyritään säilyttämään niin pitkään kun se on mahdollista vaikka se tarkoitaisi vain sitä että vanhus kykenee istumaan esim. ruokailun ajan.

Vaatimukset ovat kasvaneet. Koskee niin vanhuksia kuin omaisia kuin myös hoitajia. Asioista valitetaan enemmän. En tosin itse näe sitääkään huonona asiana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi 80 luvulla oli varmaan ihan normaalia jos joku vanha, sairas ihminen kuoli vaikka sydänkohtaukseen vuodeosastolla.

Nykyään on omaisia, jotka oman kenttätutkimukseni mukaan purkavat huonoa omaatuntoaan tai mielenterveysongelmia tällaisessa tilanteessa esimerkiksi niin, että vaaditaan edellisen 2vkon ajalta nesteytystiedot ja ravitsemustiedot, sekä lääkityksen anto kellonajallisesti jotta saadaan selvitettyä, ettei kuolema johtunut kuivumisesta tai lääkkeiden unohduksesta. ;)

Vierailija
84/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisiä pidä väkisin pitää elossa hoitamalla. Meitä on täällä jo nyt aivan liikaa. Saisi antaa luonnon tehdä päätökset eli kun luonnossa eläin kuolee vanhuuteen eikä kukaan todellakaan vie vanhuuden päivinä hoitokotiin niin sama saisi olla ihmiskunnassa..

Miettikää nyt vähän mitä puhutte!!! Todennäköisesti ääni kellossa muuttuu kun kyseessä on oma rakas omainen.

Jos en halua, että minua pidetään väkisin hengissä, niin miksi toivoisin samaa kärsimystä niille, joita rakastan.

Hoitotahto on tehty jo, missä on määritelty tarkkaan, milloin saa enää elvyttää ja missä vaiheessa näpit irti minusta ja annetaan mennä

Vierailija
85/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen häpeissäni omaisesi likaisesta vaipasta. En ymmärrä tätä. Hoitajia on liian vähän vuoroissa, monesti tehdään tuplavuoroja kun ei saada ketään sijaistamaan sairauslomia. Sitten omaiset ovat, ihan syystäkin, kiukkusia hoitajille, jotka taas saavat lokaa niskaansa. Niin omaisilta kui pomolta.

Kirjoittelee viiden lapsen lähihoitaja äiti, joka on yöksi lähdössä dementia osastolle töihin.

Joku oli kirjoittanut yllätysyllätys palkoista niin omani on alle 12€ tunnilta. Länsirannikolla

Vierailija
86/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mättää?.?

80-luvulla ei ollut IMO.ja eikä muuta. Mummot sai huoletta sitoa pyörätuoliin remmillä ja sängynreunat ylös ja illalla unilääkkeet. Nyt menee aikaa, kun pitää kirjata jokainen erikseen, että sängynreuna ylös klo 20.45 jne..Sitten siihen päälle nostellaan lattioilta niitä pyörätuolista tippuneita mummoja, kun remmejä ei saa pitää. Lisäksi hygieniahaalarit kielletty, joten nyt menee tunti ylimääräistä aikaa, kun juoksen sen Selman perässä, joka kävelee päivähuoneessa alasti ulostetta tissien alla ja juuri parhaillaan haukkaa pökäleestä palasta.'Olen itsekin ollut hoitoalalla 30 vuotta sitten ja silloin  pystyi hoitamaan isoja osastoja vähällä porukalla, kun sitä tehtiin liukuhihnana, eikä ollut mitää  yksilökeskeistä hoitotyötä ja IMOa

Vierailija
87/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kuntani vanhainkodissa kun vierailee,tulee ajatus että tätä en toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleni jos minulla sellainen olisi.Toivottavasti en elä niin pitkään,että sinne joudun.

Vierailija
88/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla on sellainen kylmä suuntaus menossa, joka voitaisiin tiivistää seuravaan lauseeseen: Laadukasta hoitoa mahdollisimman halvalla. Pitää olla tehokkaampia ja kustannustehokkaampia kuin muiden. Yksityiset kilpailevat rahanteossa toisten yksityisten kanssa. Mutta nyt jopa kunnaliset yksiköt yrittävät kilpailla yksityisten kanssa. Minimiresursseilla.

Se laatu puserrataan hoitajien selkänahasta. Kaikki on mitoitettu minimiin.  Johto paasaa silmät kiiluen, että meidän on oltava parhaita ja vahtii kaikkia menoja haukkana. Lääkkeitä, hoitotarvikkeita, lakanoita ym "lainaillaan" toisilta osastoilta, koska omat ovat aina loppu. 

Tämä on täyttä totta.

Vierailija
89/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun te tietäisitte, miten surkeata hoitoa vanhukset saavat näissä yksityisissä, voittoa tavoittelevissa, ns. "hoivapaikoissa". Jos hoitaja uskaltaa kritisoida hoitoa tms. se on varoitus ja määrä-aikaisuus päättyy siihen. Turha hakea töihin saman ketjun paikkoihin. Itselläni toivo mennyt. Olen mieluummin työtön, kuin teen työtä huonosti, jossa vanhukset kärsivät. T. Työtön 56v. lähihoitaja.

Vierailija
90/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajamitoitus on kaikista pienin vanhustenhoitopaikoissa.Hoitajat tekevät työtään äärirajoilla.

Mielenterveys ja kehitysvammaisten hoitopaikoissa hoitajamitoitukset aivan eri luokkaa.

Kun vanhus asuu laitosessa se ei tarkoita sitä etteikö omaiset voi osallistua myös hoitoon.esim.ulkoiluttamalla.

Vierailija
91/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Suuntaa töihin hoitoalalle.

Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap

Sun mummo on varmaan aika vanha.

Mitä ihmeellistä siinä on? Itselläni on elämää enemmän takana kuin edessä. Mummo on 80-vuotias. -ap

Tää on provo. Jäit kiinni huonolla matikkapäälläsi. Sanoit olevasi elämäsi ehtoopuolella. Jos sun mummo on 80, niin oot itse noin 40. Elämän ehtoopuolella tosiaan xD Kohta alat varmaan selittää, että ei kun sun äiti sut 15-vuotiaana ja mummo kans sun äidin. Niinpä niin...

Olet oikeassa siinä, että minulla on huono matikkapää. Selitän kuitenkin sen verran, että olen vanhempi kuin 40-vuotias ja tämä taas ei kuulu yhtään asiaan, josta on puhe.  Miksi ihmeessä edes tarttua johonkin ikäkysymykseen, jos aihe on tärkeämpi? -ap

Okei, teillä nyt vain sattuu olemaan teiniäitejä useammassa sukupolvessa. 

"Elämänsä ehtoopuolella"  ja 40-vuotias: provoilija väritti nyt aika tunnistettavasti :D Tarkkuutta seuraavalla kerralla.

Nyt ei joku puusilmä halua edes ymmärtää. Jos mummo on 80, on hänen aikanaa ollut ihan normaalia ja tavallista avioitua 18v ja saada sen jälkeen lapsia. Jos hyvin käynyt niin on heti tärpännyt ja saanut 19vuotiaana esikoisensa. Tällöin ap voisi olla 60 ikävuoden paremmalla puolella. Onhan se jo tavallaan ehtoopuolella, vähemmän jäljellä kuin mennyt. vaikka ehkä dramaattisen kuulosiista :) ja ei minustakaan ole nyt Ikä merkityksellistä. Joku aasi tarttuu epäolennaisuuksiin, vaikka kyseessä on tärkeä teema.

Vierailija
92/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katselin kauhuissani, kun sh jätti syöttämättä, juottamatta ja vessattamatta avuttomia vanhuksia. Lisäksi  hän vietti enemmän kuin puolet työajasta "rupatellen" mukavia. Virtsan stixaus tuloksen hän väärensi, että sai asukkaan kaatumisen toisen hoitajan syyksi. Esimies ei uskaltanut puuttua tilanteeseen, koska sh oli vannonut, että jos hänen toimiin puututaan, työpaikka saa syytteen ras.....mista.

Vierailija
93/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhoito on sikakallista, joten kovin yksilöllistä hoito ei millään ilveellä voi olla, ellei sitten varoja suunnata sille sektorille toinen mokoma. Esim.vanhusten omat eläkkeet tuskin riittävät kuin muutaman päivän hoitoon kun KAIKKI kulut lasketaan.

Hyvää hoitoa saa ikävä kyllä vain isolla rahalla tai kun joku läheisistä ottaa oikeasti vastuuta puheiden sijaan.

Mikä tekee vanhusten hoidon sikakalliiksi? Ihan kummallista, että se on muka niin kallista. Johonkin menee iso osa rahoista..

Vierailija
94/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mättää?.?

Tämähän nyt oli ihan selkeä trolli, mutta jos joku nyt ei ymmärrä:

Oisko se, että 80 luvulla muistisairautta ei todellakaan ollut tässä mittakaavassa, mummot ja papat eivät olleet aggressiivisia ja eläneet näin pitkään? Muutama hassu mummo noista 30:nestä ehkä höpötti joskus hassuja.

Tuleppa katsomaan näitä nykyisiä vanhuksia, jotka ovat entistä huonokuntoisempia ja beastmodessa pahoinpitelevät hoitajat, vaeltavat ja menevät muiden huoneisiin ja lyövät toisiaan. Hoitajat kokevat enemmän väkivaltaa arkisissa vuodeosastoissa, kuin pelastustoimi, poliisi ja vartijat. Nykyään laitoshuoltopaikkoja saavat vain muistisairaat.

Tietokoneita ei 80 luvulla ollut vielä missään ja nykyään, kun ihmismielestä on tullut sellainen, että saanhan tällä rahalla kaiken, mitä voin saada, joku saattaa tulla tänään kysymään esimerkiksi että kävikö isäni ulkoilemassa viime lauantaina? Tai jos jotain tapahtuu, pyydetään ensimmäisenä se kirjaus siitä, että mitä edellisen vuorokauden aikana on tapahtunut. Jos ei löydy, menee hoitaja raastupaan. Mtongelmaiset omaiset, jotka vaativat joka päivältä kaikki todennetut kirjaukset hoidosta? Kasikytluvulla kaikki oli vakinaisia, ja olleet samassa työpaikassa 30 vuotta, miten nyt jatkuvasti pyörivät sijaiset tietäisivät asukkaista mitään, jollei edellinen vuoro kirjaisi vointia?

Oisko ihan tällaset pikkuasiat? :D

Tässä oli kyllä monta painavaa pointtia. Kiitos.

Hyvin kuvaat tuota, millainen kirjaamiskurimus nykypäivän sairaanhoito on kokonaisuudessaan. Tärkeintä on koko ajan kirjata ylös kaikki mahdollinen. Ja tuo työvoiman vaihtuvuus on kammottavaa.

Potilaat huonokuntoisina vuodesta toiseen nollavirikkeillä. Huh huh!

Vierailija
95/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun te tietäisitte, miten surkeata hoitoa vanhukset saavat näissä yksityisissä, voittoa tavoittelevissa, ns. "hoivapaikoissa". Jos hoitaja uskaltaa kritisoida hoitoa tms. se on varoitus ja määrä-aikaisuus päättyy siihen. Turha hakea töihin saman ketjun paikkoihin. Itselläni toivo mennyt. Olen mieluummin työtön, kuin teen työtä huonosti, jossa vanhukset kärsivät. T. Työtön 56v. lähihoitaja.

Lisäksi nämä huonoa suomea puhuvat ns. hoitajat, saavat kyllä touhuta, koska he tekevät halvalla töitä. Eivät koskaan kyseenalaista mitään, nuolevat esimiehiä, että saavat pitää työnsä. Heitä ei kiinnosta muu, kuin seuraava palkkapäivä. Katsovat läpi laiminlyöntejä. Yksityiset hoivapaikat palkkaavat heitä mieluiten, koska he ovat halpoja ja helppoja hallittavia työntekijöitä.

Vierailija
96/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Suuntaa töihin hoitoalalle.

Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap

Sun mummo on varmaan aika vanha.

Mitä ihmeellistä siinä on? Itselläni on elämää enemmän takana kuin edessä. Mummo on 80-vuotias. -ap

Tää on provo. Jäit kiinni huonolla matikkapäälläsi. Sanoit olevasi elämäsi ehtoopuolella. Jos sun mummo on 80, niin oot itse noin 40. Elämän ehtoopuolella tosiaan xD Kohta alat varmaan selittää, että ei kun sun äiti sut 15-vuotiaana ja mummo kans sun äidin. Niinpä niin...

Olet oikeassa siinä, että minulla on huono matikkapää. Selitän kuitenkin sen verran, että olen vanhempi kuin 40-vuotias ja tämä taas ei kuulu yhtään asiaan, josta on puhe.  Miksi ihmeessä edes tarttua johonkin ikäkysymykseen, jos aihe on tärkeämpi? -ap

Okei, teillä nyt vain sattuu olemaan teiniäitejä useammassa sukupolvessa. 

"Elämänsä ehtoopuolella"  ja 40-vuotias: provoilija väritti nyt aika tunnistettavasti :D Tarkkuutta seuraavalla kerralla.

Nyt ei joku puusilmä halua edes ymmärtää. Jos mummo on 80, on hänen aikanaa ollut ihan normaalia ja tavallista avioitua 18v ja saada sen jälkeen lapsia. Jos hyvin käynyt niin on heti tärpännyt ja saanut 19vuotiaana esikoisensa. Tällöin ap voisi olla 60 ikävuoden paremmalla puolella. Onhan se jo tavallaan ehtoopuolella, vähemmän jäljellä kuin mennyt. vaikka ehkä dramaattisen kuulosiista :) ja ei minustakaan ole nyt Ikä merkityksellistä. Joku aasi tarttuu epäolennaisuuksiin, vaikka kyseessä on tärkeä teema.

Kuuskymppisellä kasikymppinen mummo? Jossain Afganistanissa ehkä.

Vierailija
97/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa ajatella itseäni tilanteeseen jossa en itse kykene enää pärjäämään.

Toivoisin että eutanaasia tulisi mahdolliseksi vuodepotilaan niin halutessa.

Toivon itselleni kyllä pitkää ja tervettä elämää, mutta lähtö saa tulla sitten äkkiä.

Joku onnettomuus tai sydäri tms. kunhan ei jää kitumaan.

Tämä olisi yhteiskunnallekkin halvinta.

Oma mummoni anoi vuosia kuolemaa vuoteessaan.

Aina mummoa mennessä katsomaan hän jossain vaiheessa huokaisi että voi kun pääsisi jo pois. Ei hänellä mitää ylitsepääsemättömiä kipuja ollut, mutta liikuntakyky kadonnut.

Harvan pää kestää kun ei itse pääse liikkumaan siis edes kääntymään sängyssä.

Hoito oli kyllä ihan hyvää.

Vierailija
98/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö paljonko yksityinen hoitolaitos maksaa? Kysyimme sukulaismummon takia ja vastaus oli keskimäärin noin 4000-5000 e/kk. Ei Keski-ja pientuloisilla ole mahdollisuuksia maksaa omaisensa hoitoa.

Julkinen puoli tarjoaa vanhukselle sen paikan, minkä tarjoaa, valinnanvaraa ei yleensä ole ja siihen on tyytyminen. Pakko siksi vaatia hoidon tason nostoa, ei hoitopaikan vaihtoa.

Vierailija
99/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö vasta ihmiset huomaa?? Sellastahan se laitoshuolto on. Valitettavasti..

Vierailija
100/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢

Niin se yleensä pierun mukana tuleva ripsa kuivettuu alle tunnissa, että ei niitä imukykyisiä vaippoja vaihdeta jonkun pierun mukana tulevan vauhtiraidan vuoksi. Saitpahan taas trollattua aiheen, johon nyt itsekkin lankesin.