Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa - ei helvetti tätä menoa!
Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢
Kommentit (196)
Hoitajat kyllä pää punaisena huutaa mielenosoituksissa mutta muutoin on kyllä kahvihuone kovassa käytössä mitä moni on myös huomannut ja monasti ovelta pitää kääntyä ympäri kun ulosteet haisevat ja juotavaa pitää itse vanhukselle tarjota?
wau...olen sitten elämän ehtoo puolella oleva 40v, 3 vuotiaan pojan äiti. Ja lisättäköön vielä että olin 16v teiniäidin tytär, äitini täyttää tämä vuonna 68 ja mummoni reilusti yli 80. mutta en tiennytkään tässä iässä, olevani elämäni ehtii puolella jo 😂
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä huonon palvelun tai epäkohtien ilmetessä miksi alkaa jankutus kiireestä, resurssipulasta ja ties mistä. Palvelu on ostettu tietyin ehdoin ja sitoo sopimuksen pitämiseen. Sopimusrikkomuksesta joutuu vastuuseen.
Kun ei joudu. Jatkuvasti seurataan uutisista esim a tten don laittomasti maahantuotuja filippiiniläisiä, hoitajamitoitusrikkeitä, haamuhoitajia työvuoroissa, laittomia irtisanomisia, työtapaturmia.. ja mitä tapahtuu? Yhtäkkiä uutiset häviää kuin pieru saharaan..
kannattaisi testata seitsäkymmentä vuotias ja neljäkymmentävuotias ja laittaa heidät makamaan rautakieiseen vuoteeseen mistä he eivät pääse vessaan, eivät ylety juoma-astiaan, eivät ylety pöydälle tuotuun ruokaan, eivät saa soittonappia painaessaan "hoitajaa" paikalle. Eivät saa kipuun lääkettä, eivätkä edes vapaudessa saamiaan ns. vakituisia lääkkeitään. Heiltä viedään myös jo lapsuudessa saadut silmälasit ja jos on yksikin tai osa tai koko suussa on "tekohampaita" nekin viedään pois. Minkään laista "virikettä" ei vuoteen ypärillä ole lukuunpttamatta toisista vuoteista joskus kuuluvaa valitusta. Miten heidän vointinsa heikkenee ja miten se eroaa toisistaan. Tämä on nähty todellisuudessa mutta vain vanhuksien osalta joista suuri osa oli joutunut tällaiseen pakkohoitoon ensiavusta pelkän ikäpaperin vuoksi ilman tutkimuksia. Toinen ryhmä oli vanhhusten hoitokodoista hoitajien lomien aikana osastolle tuleet jotka sitten jätettiinkin sinne pysyvästi. Kolmas ryhmä on muuten vain pelkän iän vuoksi tutkimatta jätetyt ja "eteenpäin" vanhusten vuodeossastolle lähetetyt. Jos heillä ei satu olemaan omaisia he myös kuolevat sinne ilman minkäänlaista tutkimusta tai hoitoa. Yksi osio on vielä ihmiset jotka ovat tulleet väärinymmärretyksi vaikka ovat täysin täysjärkisiä. Yksittäisä syitä jotka eivät kuulu tähän hoitoryhmään on vielä lukuisia. Ja kaiken huipuksi näiltä ihmisilä viedään täydellisesti ihmisarvo. Heitä ei uskota, heidän puheilleen nauretaan, heitä pilkataan tai pidetään pelkkänä häiriöntuottajina. Osasolla käydään vain pakollisina aikoina eli vuoron vaihtuessa. Viereisellä osastolla pääsevät sentään (täysin kevälevät) ihmiset pyörätuoliin sidottuina televisiohuoneeseen. Huom! he maksavat myös hoidostaan eivätkä ole mitään ilmaishoidokkeja. Eivät yhtäpaljon kuin jossain ns. "korkean tason sairaaloissa" mutta koko eläkkeensä kuitenkin. Ja usein ahne sukulainen hävittää kodin ja mihin sitä sitten voisi enää palatakaan.
Minulla on rahaa, ehkä vanhanakin, mutta näillä tiedoin ei omaisia. Kuka minulle hoitaa sen inhimillisen hoitajan, joka pitää minusta huolta ja huomioi tarpeeni.
Taitaa mennä niin, että makaan rohtuneena vaipoissa ja saan sopimatonta ruokaa ja olen vailla virikkeitä likaisissa vaatteissa. Ja rahani valuvat perustason hoivakodin omistajien tileille. Sen yhteiskunta on halukas hoitamaan puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Päivä ympärivuorokautisessa hoivakodissa maksaa tällä hetkellä noin 120€/vuorokausi. Surettaa hoidon huono taso, mutta kuinka paljon enemmän olisimme valmiita maksamaan?
Miksi olemme valmiit maksaman vanerinhoidosta terapioineen paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivä ympärivuorokautisessa hoivakodissa maksaa tällä hetkellä noin 120€/vuorokausi. Surettaa hoidon huono taso, mutta kuinka paljon enemmän olisimme valmiita maksamaan?
"vankeinhoidosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"vankeinhoidosta
Siksi, että tämä yhteiskunta on perustavalla tavoin läpeensä paha ja sairas.
Hyvästä tehty pahaa ja pahasta hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"vankeinhoidosta
Siksi, että tämä yhteiskunta on perustavalla tavoin läpeensä paha ja sairas.
Hyvästä tehty pahaa ja pahasta hyvää.
Kyllä, sydämeni itkee verta tämän pahuuden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120euroa vuorokaudessa kannattaisi asua hotellissa.
Suomen laitoksessa ei edes pascavaippoja vaihdeta tuolla summalla.
120 € juu riittää siihen hotellihuoneeseen vuorokaudessa. Tämän päälle tietysti palkkaat omat hoitajat vuorokauden ympäri (jatkuva viisivuoro vai mikä onkaan oikea termi) ja hankit ruoat ostopalveluna.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat kyllä pää punaisena huutaa mielenosoituksissa mutta muutoin on kyllä kahvihuone kovassa käytössä mitä moni on myös huomannut ja monasti ovelta pitää kääntyä ympäri kun ulosteet haisevat ja juotavaa pitää itse vanhukselle tarjota?
Hullu
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekee joku iso herra vaikka 10 000 euron kuukausipalkalla? Olisin tyytyväinen vaikka 2 000 euron palkkaan ja kyllä uskoisin, että jokainen noista "herroista" pärjäisi vähemmälläkin.
10000 euron kuukausipalkasta maksetaan reilusti enemmän veroja kuin 2000 euron kuukausipalkasta. Joten me kaikki hyödymme siitä, että "isot herrat" (huokaus mikä termi... 60-luvullako tässä ollaan) saavat palkkaa työstänsä.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että vanhustenhoito ei houkuttele kun täytyy kuunnella kaltaisiasi hirviöitä.
Nostellaan vanhoja ketjuja kun ei keksitä uusia.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi tukea sitä, että lapset hoitavat vanhempansa omassa kodissaan.
Eli 2000 euroa käpälään tästä hyvästä ja jos on dementia tai muuten tarvii pakosti jatkuvaa läsnäoloa, niin arkipäivisin avustaja ilmatteeks sinne kotiin ja jos tarvii apua öisin, niin apu paikalle öiksi.
Ja lisäksi mitään ei otettaisi vanhuksen säästöistä, vaan ne menisivät perillisille normaalisti.
Auttaisiko tämä joitakuita parempaan vanhuuteen.
Ei, ne vanhukset voisivat niitä säästöjään käyttää siihen mihin on tarkoitettu eli omaan hoitoonsa. Vähän kuin tt-tuki, saat loisia yhteiskunnassa vasta kun muu on realisoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa parempi hoitolaitos jos kerran niin surettaa.
Ei hyvänen aika, miten kylmä suhtautuminen. Rahallako vaan saa hyvää hoitoa? Niin kai se sitten on. Jokainen vanhus ansaitsee loppuelämässään hyvän hoidon. Vai mitä mieltä olet itse, kun olet joskus vanhus? -ap
Mikset hoida mummoasi itse, jos noin kovasti käy sydämen päälle? Miksi ventovieraiden pitäisi välittää, kun omaisetkaan ei välitä?
Puhekyvytön dementti voi muutenkin itkeskellä ihan mitä hyvänsä lapsuusaikaisia muistojaan, eikä luultavasti edes tiennyt kakan olevan housussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä pidä väkisin pitää elossa hoitamalla. Meitä on täällä jo nyt aivan liikaa. Saisi antaa luonnon tehdä päätökset eli kun luonnossa eläin kuolee vanhuuteen eikä kukaan todellakaan vie vanhuuden päivinä hoitokotiin niin sama saisi olla ihmiskunnassa..
Miettikää nyt vähän mitä puhutte!!! Todennäköisesti ääni kellossa muuttuu kun kyseessä on oma rakas omainen.
Minä ihan vilpittömästi toivon jokaiselle omaiselleni ja jopa vihamiehilleni niin helppoa kuolemaa kuin villieläimille. Ei missään nimessä sellaista pitkitettyä kidutusta, millä me ihmiset nykyään lähdemme.
Villieläin kun vanhuuttaan heikkenee, kuolee joko nälkään tai nälän heikentämänä tautiin, kun hampaat on menneet huonoiksi(pedot) tai pedon suuhun, nälkään tai kiväärin luotiin (saaliseläimet). Nälkäkuolemakin on lopulta suhteellisen nopea, jos vertaa vuosien kitumiseen dementikkona palvelutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä pidä väkisin pitää elossa hoitamalla. Meitä on täällä jo nyt aivan liikaa. Saisi antaa luonnon tehdä päätökset eli kun luonnossa eläin kuolee vanhuuteen eikä kukaan todellakaan vie vanhuuden päivinä hoitokotiin niin sama saisi olla ihmiskunnassa..
Miettikää nyt vähän mitä puhutte!!! Todennäköisesti ääni kellossa muuttuu kun kyseessä on oma rakas omainen.
Jos en halua, että minua pidetään väkisin hengissä, niin miksi toivoisin samaa kärsimystä niille, joita rakastan.
Hoitotahto on tehty jo, missä on määritelty tarkkaan, milloin saa enää elvyttää ja missä vaiheessa näpit irti minusta ja annetaan mennä
Minä kirjasin omaan hoitotahtooni, että minua ei missään olosuhteissa saa syöttää. Jos en pysty itse lapioimaan ruokaa suuhuni, joudan mennä. Olin nimittäin vähän aikaa siivoojana vanhusten tehostetun palveluasumisen yksikössä ja kun kuvittelin että joku lappaa sitä ruoaksi kutsuttua kuraa väkisin suuhuni -ei kiitos. Ja muutenkin, jos on niin huonossa kunnossa ettei enää edes lusikkaa suuhunsa saa, mikä järki elämässä enää on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa parempi hoitolaitos jos kerran niin surettaa.
Ei hyvänen aika, miten kylmä suhtautuminen. Rahallako vaan saa hyvää hoitoa? Niin kai se sitten on. Jokainen vanhus ansaitsee loppuelämässään hyvän hoidon. Vai mitä mieltä olet itse, kun olet joskus vanhus? -ap
Mikset hoida mummoasi itse, jos noin kovasti käy sydämen päälle? Miksi ventovieraiden pitäisi välittää, kun omaisetkaan ei välitä?
Puhekyvytön dementti voi muutenkin itkeskellä ihan mitä hyvänsä lapsuusaikaisia muistojaan, eikä luultavasti edes tiennyt kakan olevan housussa.
Peruskoulu kunnialla suoritettu?
Kohta #1. Ketju vuodelta 2019. Saattaisiko olla niin, että alkuperäisen tarinan kirjoittaja ei ole kuulolla.
Kohta #2. Miksi ventovieraan pitäisi välittää, kysyt. Miksi ventovieraan tulee välittää siitä, että kaupassa asiakkaiden ostokset tulevat rahastetuiksi. Miksi ventovieraan ihmisen tulee vaihtaa toisen ihmisen autoon renkaat. Miksi ventovieraan ihmisen tulee tarkistaa toisen ihmisen peräpukamien tilanne.
-Mieti vastausta hetkinen. No niin, se on työsuhde. Tästä työsuhteesta on tehty työsopimus, jonka allekirjoittamalla kumpikin osapuoli, sekä työnantaja että työntekijä sitoutuvat sopimuksessa lueteltuihin asioihin mm siihen kuinka työntekijän työpanos korvataan ja mitä työnkuvaan kuuluu. Työntekijä on allekirjoituksellaan hyväksynyt kaikki sopimuksen ehdot. Tämä on ollut vapaaehtoista ja tänä päivänä kirjoituksista päätellen hyvinkin toivottavaa - työn saaminen.
Kohta # 3. Empatiakyvyn tunnusmerkistöön kuuluu tunnistaa tilanne, jossa toinen ihminen välittää tai välittää itse toisesta ihmisestä. Tässä kohdassa tuli ilkeä tunne.
Kohta # 4. Kakka ei kuulu vaippaan - se kuuluu sen henkilön työnkuvaan, joka sen työsopimuksen työntekijän ominaisuudessa allekirjoitti.
-Oliko vaikeaa.
Yhteiskunnan pitäisi tukea sitä, että lapset hoitavat vanhempansa omassa kodissaan.
Eli 2000 euroa käpälään tästä hyvästä ja jos on dementia tai muuten tarvii pakosti jatkuvaa läsnäoloa, niin arkipäivisin avustaja ilmatteeks sinne kotiin ja jos tarvii apua öisin, niin apu paikalle öiksi.
Ja lisäksi mitään ei otettaisi vanhuksen säästöistä, vaan ne menisivät perillisille normaalisti.
Auttaisiko tämä joitakuita parempaan vanhuuteen.