Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa - ei helvetti tätä menoa!
Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa parempi hoitolaitos jos kerran niin surettaa.
Mistä sinä tiedät, kuinka kallis paikka tuo on? Ei se kova hinta takaa yhtään parempaa laatua, sillä ykstyisillä voi olla ainoa tavoite voiton tuottaminen omistajille.
Jännä, kun vanhusten hoitopaikat valittavat, että heillä on pulaa hoitajista, ja silti, kun minä sairaanhoitaja olen lähettänyt työhakemuksia palvelutalo - tyyppisiin paikkoihin ja kotisairaanhoitoon, niin on vastattu, ettei ole tarvetta palkata sijaisia.
Tämä siis tapahtunut Kuopiossa, Lahdessa ja Tampereella
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä itse kyllä uskon hoitajien haluavan tehdä työnsä hyvin ja parhaalla mahdollisella tavalla potilaan eduksi.
Hoitotyön johtamisen periaatteet ovat usein kehnoja, ja johtavien hoitajien etääntyminen kauas kliinisestä todellisuudesta - he kun tekevät vain hallinnollista työtä - varmasti heikentää hoitotyön laatua. Jokaisen johtavan hoitajan pitäisi ainakin kerran kuukaudessa tehdä töitä "etulinjassa": lähihoitajien kanssa vaippaa vaihdellen ja sairaanhoitajien kanssa lääkkeitä jaellen. Tämä ehkä jotenkin parantaisi hoitotyön edellytyksiä, ja hallinnolliset hoitajat voisivat tllöin myös tosissaan viestittää ylemmilleen mitä hoitotyössä tarvitaan.
Anteeksi nyt vaan, mutta hyvästä tarkoituksesta huolimatta tuo kuulostaa taas niin etääntyneeltä hallintopuheelta että. Parantaa hoitotyön edellytyksillä? Tarkoitatko johtavilla hoitajilla ylihoitajaa (hallinnossa), osastonhoitajia vaiko ketä? Suurin osa hoitotyön ongelmista sekä osastoilla että palvelutaloissa johtuvat riittämättömistä henkilöresursseista ja sairaaloiden osastonhoitajilla on lähes aina itsellään sh-tausta. Vaippoja ei "vaihdella" eikä lääkkeitä "jaella" vaan hoidetaan noin 12 potilaan kahden-kolmen hengen voimin mittaukset, raskaat siirrot, hygienia, eri muodoissa olevat lääkitykset ja mahdolliset erityishoidot ennen lääkärinkiertoa parissa tunnissa kun sitä ennen on rääpäisty jotain raporttia potilaista ennen ruuanjakoa. Kyllä meidän osastonhoitajamme tietää mitä tämä homma on, hänellä on kymmenien vuosien kir.hoit. tausta ja hän tietää tasan missä mennään ja istuu hallintokokouksissa. Mistä luulet hänen meille tulleen, Siwastako? Mutta kun käytettävissä oleva raha vähenee taas, miljoonilla. Siinä ei hallintohimmelit ja leanit auta.
Palvelutaloissa on enimmäkseen perushoitoa mutta tahti hirveä, pyydystellään vastahakoista dementikkoa minuuttitahdilla vaipanvaihtoon. Palvelutalonkin pääpomo tietää mitä tämä on, ja vaikka ei tietäisikään eri rahaa tule mistään lisää vaikka hän kuinka välittäisi tietoa eteenpäin, päinvastoin. Sekin on nähty. Nämä palvelutalot ovat yrityksiä joiden tarkoitus on tuottaa voittoa.
Kristiina xx kirjoitti:
Jännä, kun vanhusten hoitopaikat valittavat, että heillä on pulaa hoitajista, ja silti, kun minä sairaanhoitaja olen lähettänyt työhakemuksia palvelutalo - tyyppisiin paikkoihin ja kotisairaanhoitoon, niin on vastattu, ettei ole tarvetta palkata sijaisia.
Sama täällä. Tarjouduin sh-työni ohella keikkalaiseksi yksityiseen palvelutaloon. Johtajattarella meni täysin pasmat sekaisin. Eeeei ole tarvetta, ei. Kuitenkin tiedän että siellä käy huomattavasti kokemattomampia vastavalmistuneita lähäreitä keikalla.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Sama täällä. Tarjouduin sh-työni ohella keikkalaiseksi yksityiseen palvelutaloon. Johtajattarella meni täysin pasmat sekaisin. Eeeei ole tarvetta, ei. Kuitenkin tiedän että siellä käy huomattavasti kokemattomampia vastavalmistuneita lähäreitä keikalla.
Tässä se juju onkin. Sh on liian kallis. Opiskelijat ja lähärit tulevat halvemmaksi. Ei siinä vanhusten etua ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne rahat, mitkä menee m a m u j e n hyysäämiseen pitäisi kohdentaa suomalaisille vanhuksille ja lapsille!
Näiltä kahdelta ryhmältä ja vammaisilta alettiin ensimmäiseksi vähentämään reilulla kädellä, kun ma muinvaasio tuli Suomeen.
Todista väitteesi, ihan tilastoa pöytään syy-yhteyksustä. Ei MV-artikkeleita. Esim. joissain kehitysvammaisten hoitokodeissa on ollut ihan kauheaa ennen mitään invaasioita, samoin joissain tietyissä palvelutaloissa 1 hoitaja hoiti aamulla yksin kahden edestä vanhuksi ja piti vielä keittää puuro. Hoitaja lähti kyllä tuolta kävelemään. Yksityisissä voitto merkitsee. Meillä on muuten mamutaustaisia hoitajia ja ihan parhaita kun osaavat kielen, ei siis ummikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Tässä se juju onkin. Sh on liian kallis. Opiskelijat ja lähärit tulevat halvemmaksi. Ei siinä vanhusten etua ajatella.
Ihan olisin voinut lähärin palkalla tehdä kiirepaikkausta, ei tietenkään sh:n hommia. Monessa palvelutalossa myös hoitajat tekevät laikkarin hommia vaikka hoitajilla isompi palkka, ei mitään järkeä.
Missä välissä ehdit sinne mummon vaippoihin katsoa?
Isäni on 85 ja käy kuntosalilla, jumpassa, lenkillä, lukee kirjoja, surffailee netissä.
On onnekas kun on saanut elää suht.terveenä.
Pelottaa vanheta tulevaisuuden suomessa.
N 63
Vierailija kirjoitti:
voi voi, saattaa olla yksityisessä jopa huonommin asiat kuin kunnallisessa. Rahaa säästetään ja fiksuja hoitajia vaikea saada. Työoloja paremmiksi ja lisää ulkoiluttajia. Päivähoidon jälkeen vanhushuolto Suomessa ihan retuperällä. Päättäjät varmaan hommaa kotihoitajan itselleen.
Sh, lähäri tai hoiva-avustaja, jokainen osaa ihmisen perushoidon. Mutta hoitajan asenne ratkaisee. Vaipanvaihdossa ei tarvii osata tippalaskuja tai hienoja diagnooseja. Maalaisjärkee käyttäen puhdistus mukavia puhellen, lauleskellen tms. Osaava hoitaja tekee samalla arvion vanhuksen yleisvoinnista, ihosta jne.
Mutta palkan voisi suhteuttaa työn määrään, vastuuseen ja vaativuuteen. Niinkuin muillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä muka varaa yli 5000 euron kuukausimaksuihin? Tuolla 5000 eurolla saa usein samantasoista hoitoa kuin ap kuvasi.
Vierailija kirjoitti:
Monissa paikoissa sekä yksityinen että kunta ostaa hoidon samasta paikasta. Kunnan paikka vie vanhukselta melkein koko eläkkeen, yksityinen maksaa 4000-5000 €/kk.
Ja tuo vaihe on jo lottovoitto, yksinään kodeissa oaljon vanhuksia, jotka eivät oikeasti pärjää enää kotihoidon varassa, mutta heidät pisteytetään pärjääviksi.
Monien omaiset ovat töiden perässä muualle muuttaneita.
Vierailija kirjoitti:
Muu ei auta kirjoitti:
Suuntaa töihin hoitoalalle.
Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap
Jos sinä olet elämän ehtoopuolella, olet ehkä noin 60v? Ja äitisi noin 80v? ja mummosi noin 100v?
Tuon ikäinen on jo monesti todella hauras ja ihokin ohut kuin paperi. Ja kun hän ei edes puhu, ei hän pysty sanomaan, että kakka tuli. Hoitjat eivät tuon ikäistä joka välissä revi sängystä ylös ja tongi vaippoja, koska sekin monesti tuottaa kipuja ym. Vaipat varmasti tarkastetaan tietyin väliajoin, mutta ehkä kakka on tullut heti vaipanvaihdon jälkeen ja siksi jäänyt vaippoihin ? Vaikka toisaalta, kakat yleensä haisee niin, että ne kyllä huomataan. Olisiko niin, että mummo pestään sänkyyn kakkojen jälkeen ja johonkin olisi jäänyt vähän kakkaa kuivumaan? Ihan inhimillinen virhe voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu ei auta kirjoitti:
Suuntaa töihin hoitoalalle.
Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap
Sun mummo on varmaan aika vanha.
Mitä ihmeellistä siinä on? Itselläni on elämää enemmän takana kuin edessä. Mummo on 80-vuotias. -ap
Tää on provo. Jäit kiinni huonolla matikkapäälläsi. Sanoit olevasi elämäsi ehtoopuolella. Jos sun mummo on 80, niin oot itse noin 40. Elämän ehtoopuolella tosiaan xD Kohta alat varmaan selittää, että ei kun sun äiti sut 15-vuotiaana ja mummo kans sun äidin. Niinpä niin...
Olet oikeassa siinä, että minulla on huono matikkapää. Selitän kuitenkin sen verran, että olen vanhempi kuin 40-vuotias ja tämä taas ei kuulu yhtään asiaan, josta on puhe. Miksi ihmeessä edes tarttua johonkin ikäkysymykseen, jos aihe on tärkeämpi? -ap
Okei, teillä nyt vain sattuu olemaan teiniäitejä useammassa sukupolvessa.
"Elämänsä ehtoopuolella" ja 40-vuotias: provoilija väritti nyt aika tunnistettavasti :D Tarkkuutta seuraavalla kerralla.
Nyt ei joku puusilmä halua edes ymmärtää. Jos mummo on 80, on hänen aikanaa ollut ihan normaalia ja tavallista avioitua 18v ja saada sen jälkeen lapsia. Jos hyvin käynyt niin on heti tärpännyt ja saanut 19vuotiaana esikoisensa. Tällöin ap voisi olla 60 ikävuoden paremmalla puolella. Onhan se jo tavallaan ehtoopuolella, vähemmän jäljellä kuin mennyt. vaikka ehkä dramaattisen kuulosiista :) ja ei minustakaan ole nyt Ikä merkityksellistä. Joku aasi tarttuu epäolennaisuuksiin, vaikka kyseessä on tärkeä teema.
Kukakohan tässä on puusilmä🙄
Mun käsitykseni kiireisestä hoitotyöstä kyllä kariutui, kun aloitin siivoustyöt vanhainkodissa. Näin millaista se meno eri osastoilla on. Osassa hoitajat olivat tosi ihania vanhuksia kohtaan ja olivat oikeasti läsnä. Osassa taas... No sanotaan näin, että 40 minuutin kahvitauot olivat aika normaaleja. Sitten nämä taukoilijat valittivat ääneen, kun liian vähän hoitajia ja liikaa töitä eivätkä yhtään ajatelleet, että se kiire on itse luotu. Saattoivat nauraa jollekin vanhukselle ja matkia jotain tiettyä toimintaa. Saatetaan käskeä pissaamaan vaippaan, koska sitä vartenhan ne ovat. Ei ole siis mitään halua auttaa suhteellisen omatoimista vanhusta, joka tarvisi apua istuttamiseen ja nostamiseen. Olen kuullut myös muualta, että nämä pitkät tauot ovat aivan normaaleja. Hoitajat ennemmin istuvat joko taukohuoneessa tai kansliassa ringissä juoruilemassa kuin pitäisivät seuraa vanhuksille. Onneksi myös niitä hyviäkin hoitajia on. Silloin meno on aivan päinvastaista, ollaan läsnä, leivotaan, katsotaan elokuvia tai luetaan kirjoja yhdessä. Mikään ei ole pakkopullaa, kun ollaan asennoiduttu muistisairaisiin aivan erilailla. Heitä vain on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla on sellainen kylmä suuntaus menossa, joka voitaisiin tiivistää seuravaan lauseeseen: Laadukasta hoitoa mahdollisimman halvalla. Pitää olla tehokkaampia ja kustannustehokkaampia kuin muiden. Yksityiset kilpailevat rahanteossa toisten yksityisten kanssa. Mutta nyt jopa kunnaliset yksiköt yrittävät kilpailla yksityisten kanssa. Minimiresursseilla.
Se laatu puserrataan hoitajien selkänahasta. Kaikki on mitoitettu minimiin. Johto paasaa silmät kiiluen, että meidän on oltava parhaita ja vahtii kaikkia menoja haukkana. Lääkkeitä, hoitotarvikkeita, lakanoita ym "lainaillaan" toisilta osastoilta, koska omat ovat aina loppu.
Kyllä palvelut kilpailutetaan, valitaan ei laadulla vaan hinnalla. Yksityisellä ei ole sen enempää resursseja kuin julkisella oli. Komeat oli heidän verotulot ja voitot viime vuodelta. Rahan keruu vanhusten hoidosta on se juttu, ei hoityön laatu.
Vierailija kirjoitti:
Viettehän huolenne mitoituksesta ja siitä aikamäärästä, mitä toivotte omaisenne saavan, esimiehelle ja esimiehen esimiehelle. Hoitajat eivät voi tilanteelle mitään ja omaiset usein sysäävät nämä asiat nimenomaan hoitajalle. Hoitaja kun vie viestiä eteenpäin, naureskellaan ja pahimmillaan määräaikaista sopimusta ei jatketa.
Viekää varsinkin yksityisillä esimiehiä vastuuseen koska te maksajat olette tärkeitä ja julkisella puhukaa potilasasiamiehelle.
Hyväkään hoitaja ei pysty ihmeisiin, jos esimerkiksi on yöllä vaikka 75 asukkaan hoivakodissa 2 hoitajaa. Se on melkein 40 asukasta per pää. Väkisellään, jos kakka tulee housuun esim 10min hoitajakäynnin jälkeen, se kuivahtaa vaippaan, kun hoitaa sen jälkeen 37 asukkaan vaipat.
Mulla oli itselläni joskus parhaimmillaan 16 asukasta aamulla, joten hoitoaikaa jäi joku 4.5min per hoidettava jos kaikkien oli saatava lääkkeet ennen klo 10 aamulla. Ja samalla tehtiin itse aamupala.
Kunnalliselta puolelta kokemus, ettei esimiestä kiinnosta enempää, kuin hoitakiakaan, ellei jopa vähempää.
Attendo käyttää ainakin paljon haamuhoitajia., Harjoittelijoiden ja keikkareiden pyörityksen varassa koko touhu. Yleensä ei edes pätevää henkilökuntaa, lääkelupia ei välttämättä kellään vuorossa olevalla...johto aivan pihalla, omaiset maksaa jopa 4000€ /kk. Kuinka kujalla hoitajat voivat jään olla jos tulevat keittiöstä kyselemään missä hoitotarvikkeet ovat...kyselevät keittiöstä vaippoja , katetreja..siis keittiöstä!