Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?

Vierailija
11.01.2019 |

Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005960789.html

Kommentit (383)

Vierailija
221/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veden lämmitys maksaa n.9senttiä litra. Siitä voi jokainen laskea hinnan käyttämälleen vedelle. Juuri se lämmin vesi on ongelma, energiankulutus.

Ei maksa välttämättä mitään, jos puulla lämmittää.

Kyllä puutkin joku maksaa, ellei sitten ole roskapuuta tai vastaavaa omasta tai toisen metsästä luvan kanssa haettua.

Ne omasta metsästä tai pihasta haetut puut on rahanarvoista ja maksaa sitä kautta, että n voisi myydä ja saada rahaa jos ei itse polttaisi. Roskapuullekin ja risuille voi löytää ostajan, varsinkin haketettuna niillä on arvoa joko poltettuna, pihoilla katteena pensaiden ja puiden juurella. Kyse on vain siitä, että viitsii jalostaa ne siihen muotoon, että niille on kysyntää.

Niin ja voipa joku maksaa oikeudesta kerätä sitä roskapuuta ja risuja metsästäsi, jos itseäsi ei kiinnostaisi nähdä vaivaa sen eteen sen enempää kun luvan antaminen ja pienen korvauksen saaminen. Arvo riippuu toki monesta asiasta kuten kuljetusmatkoista, määrästä ja siitä kuinka paljon vaivaa sen keräämisessä ja jalostamisessa on.

Vierailija
222/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellanen imukupilla seinään laitettava tiimalasi jossa on 5 minuuttia ja olen oppinut käymään suihkussa siinä ajassa vaikka pesen joka päivä pitkän tukkani ja käytän hoitoainetta. Tietty jos täytyy sheivata, kuoria tms niin menee kauemmin mutta silloin voi laittaa hanan kiinni.

Mistä tuommoisen tiimalasin voi ostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen logiikalla järjenkäyttö ei ole sallittu, koska kukaan ei ole täydellinen ekologisesti.

Jokainen voi tehdä jotain ympäristön hyväksi, kukaan ei pysty tekemään kaikessa oikein, se nyt on aivan selvä asia.

Minä pystyn käymään suihkussa parissa minuutissa, ja se on hyvä asia luonnon kannalta, vaikka miten tekisin jossain muussa asiassa ympäristön kannalta huonon vaihtoehdon.

Vierailija
224/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suihkussa niin kauan kuin peseytyäkseni tarvitsen. En laske silloin minuutteja. Se on minulle rentoutusta ja minulla ei ole saunaa.

Autoa ei minulla ole, pesen pyykkiä silloin kun saan koneellisen täyteen, en pese vajaalla. Tiskikonetta ei ole eikä mitään turhia vimpaimia, perusjutut riittää.

En matkusta lentokoneella, viimeksi yli kymmenen vuotta sitten kotimaassa, yli parikymmentävuotta sitten Euroopassa.

En myöskään usein muilla matkustusvälineillå, pysyn useimmiten kotosalla.

Ruokaa en heitä hukkaan kuin ihan pakosta ja käyn ruokajonossa ja myös käytän lapputuotteita aina kun mahdollista kun joudun ostamaan kaupasta jotain. Mietin pakosta tarkkaan mitä ja miten paljon ostan.

En värjää hiuksiani enkä käytä muitakaan kauneustuotteitä kuin harvoin.

Muutenkin elän hyvin niukkaa ja vaatimatonta, eli vähäpäästöistä elämää, pierut poissulkien.

Joten en tunne huonoa omaatuntoa yli 5 minuutin suihkussa käynnistäni. Se on yksi harvoista nautinnoistani.

Vierailija
225/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

225 jatkaa. Kerään aina tyhjät pullot ja tölkit jos niitä löydän.

Vierailija
226/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään nollaudu!

Edelleen ilmaan ei tule päästöjä lentämisen takia jos ei lennä!

Edelleen eläimet, elimistö ja ympäristö hyötyvät kasvispainotteisesta ruokavaliosta!

Älä sönkötä valheitasi!

Tietenkään ei nollaudu, mutta aika moni on näennäis ekologinen. Eli kaupasta ostetaan reilunkaupan banaania kestopussiin, autoa ei ole (eikä ole varaa hankkia), mutta kotona läträtään tunti suihkussa ja pidetään asunnon pattereita täysillä (termostaatti irti) ja tuuletellaan parvekkeen ovalla kun tulee liian kuumaa.

Meillä asui naapurustossa tällainen muka ekohippiperhe. Olivat oikein paikallislehdessäkin mainostamassa elämäntapaansa (kierrätys, autottomuus yms.). Tuon perheen asunnossa oli aina tuuletusikkunat auki, jopa paukkupakkasilla, vaikka kyseessä oli uusi talo, jossa oli koneellinen ilmanvaihto, eikä ikkunoita olisi tarvinnut aukoa koskaan.

Millanen ihminen ei koskaan auo ikkunoita?

Kyllä mun ainakin pakko on saada ikkunasta raitista ilmaa joskus sisään, ei mikään tuuletusjärjestelmä sitä korvaa.

Jos ikkunoiden kautta on pakko tuulettaa, niin talossa on sisäilmaongelma. Kosteusvaurioita, likaiset ilmanvaihtokanavat, myrkyllisiä rakennusmateriaaleja tms.

Ei se mikään pakko ole vaan normaalia. Keväälläkin kuulee lintujen laulun paljon paremmin kun on ikkuna auki. Mutta sinä et taida välittää paljon luonnonilmiöistä, olet koneuskovainen.

Ei ole normaalia, siis talossa jossa on koneellinen ilmanvaihto. Etenkin vanhempien ihmisten on vaikea ymmärtää nykyisten talojen ilmanvaihtojärjestelmiä, he kun ovat asuneet suuriman osan elämästään taloissa, joissa ei ole ollut koneellista ilmanvaihtoa. Vanhempani muuttivat vanhasta omakotitalosta senioritaloon, jossa keski-ikä on yli 70-vuotta. Talossa on alusta asti ollut ongelmia ilmanvaihdon kanssa, kun osalle mummeleista ei mene jakeluun, että ilmavaihtojärjestelmä menee sekaisin, jos ikkunoita pidetään auki. He ovat tottuneet tuulettamaan ikkunoiden kautta ja jatkavat samaa pintynyttä tapaansa, vaikka asiasta on huomautettu useammassakin yhtiökokouksessa.

Jos haluaa kuunnella linnunlaulua, niin silloin pitää mennä ulos, tai edes parvekkeelle, tai sitten muuttaa taloon, jossa on painovoimainen ilmanvaihto.

Meillä on ainoastaan takkahuoneessa tuuletusikkuna ja sekin vain siksi että joskus jos takka ei meinaa muuten lähteä vetämään, niin ikkunan voi avata sytyttämisen ajaksi. 20 vuotta sitten yksi rakennusinsinööri totesi että  avattavat ikkunat on talossa siksi että voi huutaa lapset sisälle syömään, nyt ei tarvi senkään vuoksi kun lapsillakin on omat puhelimet taskussa ja voi lähettää viestin.

Vierailija
227/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veden lämmitys maksaa n.9senttiä litra. Siitä voi jokainen laskea hinnan käyttämälleen vedelle. Juuri se lämmin vesi on ongelma, energiankulutus.

Ei maksa välttämättä mitään, jos puulla lämmittää.

Voin ottaa vastaan niitä kuuluisia ilmaisia polttopuita.

Vierailija
228/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi käyttää 5min. suihkuun, niin en edes menisi. Suihkussa käyminen on ihanaa ja mä nautiskelen eli olen siellä noin 30min. useita kertoja viikossa. Vesi kuuluu vuokraan, joten ei tarvi kulutuksen mukaan maksaa. En pyri elämään ekologisesti. Lapsia ei ole, eikä tule. Ihmiskunnan tulevaisuus ei kiinnosta, saavatkin tuhoutua.

Pitäisi määrätä lailla että vesi on mitattava ja perittävä maksu kulutuksen mukaan.

Vierailija
229/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nää ei sheivaajat ajaa kainalonsa? Onko kaikki ihmiset siirtyneet sokerointiin/vahaamiseen? Hirmu hidasta kun vertaa siihen, että käyttää höylää pari kertaa per kainalo.

Mitäs jos ei aja ollenkaan ;)

T. Mies

Haisee hieltä

Vierailija
230/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 minuuttia suihkua on aivan riittävästi. Suihku on kädessä, eikä valu omia aikojaan katosta (hidasta ja tehotonta mielestäni.)

Pitkät hiukseni pesen sekä huuhtelen pesuvadissa runsaassa, väljässä vedessä.

Paljon helpompi pestä kun on kaksi kättä hankaamassa ihoa. Mökkisaunassa peseytyminen on hankalaa juuri siksi kun toinen käsi menee kauhan käyttöön.

Vierailija
231/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ohuet hiukset teillä oikein on jos 20 sekuntia riittää niiden kasteluun? Mulla menee jo pelkästään hiusten läpikotaiseen kasteluun 5 min. Jos yrittää päästä vähemmällä, shampoo takuttaa hiukset kun yrittää vaahdottaa sitä ei lävitse kastuneisiin hiuksiin.

Melkoinen pehko sinulla kyllä on jos se imee 60 litraa vettä. Tarvitset varmaan jonkunlaisen telineen päätä kannattelemaan tai sitten sinulla on niskalihaksetkin melko epäsuomalaiset.

Hiukseni ovat todella huokoiset. Imaisevat myös hoitoainetta paljon. Puolipitkiin hiuksiin menee kaksi täyttä kämmenellistä hoitoainetta joka suihkukerralla. Mutta eipä tätä voi ymmärtää jos on perisuomalainen lasinen hiirenhäntä. Kyllä mulle kelpaisi helppohoitoisempikin pehko.

Vierailija
232/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kellottanut, mutta kyllä suihkukertaan tuo viisi minuuttia riittää helposti. Sitä paitsi käyn suihkussa vain n. kerran viikossa, koska peseydymme yleensä saunassa ämpäri-kauha-menetelmällä, jossa vettä kuluu aika vähän. Kasvot, jalat, alapään ja kainalot pesen kyllä kerran-kaksi päivässä.

Vierailija
233/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä ja kännisä kyllä.

Vierailija
234/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle suihkussa käynti on nautinto. Olen mielummin käymättä kokonaan mikäli pitäisi selvitä 5 minuutissa. Menee vähintään 25min jos pitää olla nopea, muutoin 40min ja päivittäin. Eli en selviäisi ja en koe huonoa omaatuntoa asiasta.

Suomessa vettä riittää, en ala täällä säännöstelemään vedenkulutustani. Onhan se kamalaa että jossainpäin maailmaa ei ole vettä edes juotavaksi ja täällä vedetään vessanpöntötkin juomakelpoisella vedellä :(

Provo. Ei kai kukaan itseään noin kauaa suihkussa liota.

Vierailija
235/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi käyttää 5min. suihkuun, niin en edes menisi. Suihkussa käyminen on ihanaa ja mä nautiskelen eli olen siellä noin 30min. useita kertoja viikossa. Vesi kuuluu vuokraan, joten ei tarvi kulutuksen mukaan maksaa. En pyri elämään ekologisesti. Lapsia ei ole, eikä tule. Ihmiskunnan tulevaisuus ei kiinnosta, saavatkin tuhoutua.

Pitäisi määrätä lailla että vesi on mitattava ja perittävä maksu kulutuksen mukaan.

Olen aikuisiällä asunut kahdeksassa eri vuokra-asunnossa ja kaikissa ollut joko kiinteä vesimaksu tai vesi kuulunut vuokraan. Koska rentoudun suihkussa, en edes muuttaisi kulutuksen mukaan vesi olevaan asuntoon. Aikaisemmin joku mainitse ratkaisuksi ammetta, mutta ammeellisia asuntoja on tosiaan nykyään todella todella vähän, itselläni ei ole ollut yhtäkään sellaista asuntoa.

Vierailija
236/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan yhteydessä kun käy suihkussa, siihen varmaankin riittää 5min. Mutta kun käyn vain suihkussa, niin siihen saattaa mennä puolikin tuntia. En "voi" laittaa suihkua kiinni saippuoinnin ajaksi, koska silloin tulee kylmä. Käytän siis suihkua kotona saunan korvikkeena, koska meillä ei ole omaa saunaa.

Vierailija
237/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviydyn. Enkä sheivaa kuin kerran viikossa kainalot.

Vierailija
238/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusen aina suihkussa heti alussa, toki käytän muilla kerroilla veskipönttöä ja isoon asiaan luonnollisesti. Jos olen yksin kotona saatan säästää 2-3 pissat ja vetää vaskin vasta neljännellä kerralla. (ei haise kun spruuttaa vähän mäntytolua messiin. Sammutan suihkun aina kun vaahdotan tai kuorin ihoa kuten myös hiusten vaahdotuksen yhteydessä.Kainalokarvat ajan jo ennen suihkuun menoa.

Autoa en ole koskaan tarvinnut, asun ydin keskustassa, kerrostalossa. Jos haluan saunaa poikkean eläke- kortillä uimahallin saunassa. Syömme lihaa kerran viikossa, muuten kasvis  ja pähkinä  ja kala/katkarapu

painotteisia pastoja, spagetteja ja ehkä myös kerran viikossa uuniruokaa, joskus ihan tavallista tattariuunipuuroa.

Pyykit pesen 1-2 kertaa talopesulassa, konetta meillä ei tarvita. En käytä taloyhtiön kuivuria, vaan jätän sen käytön paljon pyykkejä peseville lapsiperheille. Huoneistomme lämpötila on talvella +23 ja huoneilma on kuivaa, pyykkien kuivatus tuo helpotusta siihen kotona, kesällä kuivatus parvekkeella tai ulkonaruilla.

Joka kesä teemme kuukauden ulkomaan reissun Pariisiin- tai Rooman ulkopuolelle tai  ns.kesäkotiimme Berliiniin. Tänä vuonna olisi tarkoitus lentää sinnepäin ja tulla kotiin tuttavaperheen( berliiniläisiä) pakulla, näin ollen saisimme täyden lastin halpaa ruokaa,(autossa on iso jääkaappi) hyvälaatuisia nahkakenkiä, vitamiineja, kosmetiikkaa  tähän jumalattoman kalliiseen maahan kuukausiksi ja tuttavamme täyden marjakuorman kotiin vietäväksi.. Frendit ovat jo vuosikymmenten takaa ja monet mökkilomat ym.on yhdessä koettu.  Matkaan ilman huonoa omaatuntoa!

+ tatit kotiin viemisiksi.

Vierailija
239/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan selviä viidessä minuutissa suihkusta. Palelen koko ajan ja pakko päästä välillä kuumaan suihkuun pitkäksi aikaa. Vaatteet ei lämmitä samalla tavoin eikä edes sauna. Tärisen tuntikausia peiton alla jos en pääse kuumaan suihkuun noin joka toinen päivä. Olo on samanlainen kuin jos ilman takkia seisoisi  paikallaan -10 asteen pakkasella viimassa, siis todellakin ihan jäässä, sielua myöten. Ja olen ylipainoinen. Maksan itse vesilaskuni ja satoja euroja menee vuodessa, mutta en kestä tätä jäätävää kylmyyttä joka ikinen päivä. Luovun sitten paljosta muusta sen vuoksi.

Vierailija
240/383 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviän 3 minuutissa. Olen asunut Australiassa, jossa on rajoituksia vefen käytön suhteen. Suihkusuositus max 3min. Onnistuu kun ei jä lotraamaan. Tapa on jäänyt päälle Suomessa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi