Mik on sinun tekoyysi lähteä tartuttamaan tauteja muille?
Ellei ole aivan pakko niin MIKSI ei voi parantua rauhassa kotona?
Ymmärrätkö että sinun tai lapsesi "päivä oksennettiin" helppo mahatauti voi olla jollekin viikon sairaala keikka.
Tai sinun pikku pilttisi "vähän vaan lämpöö ja räkä valuu" on toisen lapselle taasen sairaala keikka.
YMMÄRRÄN että töihin mennään heti ku mahdollista ja tauti tulee yllättäen ja tartuttaa jo ennen sairastumistaan ym, mutta PARANTUKAA kotona sillon kun tauti päällä ja sen jälkeen viikko käydään vain siellä missä IHAN PAKKO.
Kiitos, ei minulla muuta.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia juuri taudit leviää kuin kulovalkea, asenne on ihmisillä niin väliinpitämätön. On itseasiassa hyvinkin runsaasti ihmisiä, joille ne tavalliset "pikkutaudit" voi olla hyvin riskialttiita.
Tavallinen vatsatauti voi viedä diabeetikon sairaalaan, tavallinen flunssa astmaatikon jne. Eli ei pelkästään todella sairaat ihmiset ole riskissä saada paha tauti, vaan voisi sanoa että jokaikisen lähipiirissä on ainakin yksi ihminen jolle se pikkunen flunssa tai vatsatauti voi olla hengenvaarallinen.Ymmärtää kaikki varmasti sen että pakko on asioita tehdä vaikka kipeänä on, mutta nimenomaan tehtäisiin ne jotka on pakko. Tuntuu pikemminkin joillekkin olevan leuhkimisen aihe, että kävimpä shoppailemassa ja uimahallissa kun oli vatsatauti päällä. Eli yritetään tehdä mahdollisimman monta asiaa ja ollaan niin "reippaita" kun ei tauti nujerra..siinä samalla sitten vain tullaan tartuttaneeksi puolet kaupungin asukkaista.
Juurikin vaikka hoploppiin ei ole pakko lasta viedä jos on edellisiltana oksentanut jne.Ja sitten sw käsihygienia. Usein tähän välinpitämättömyyteen yhdistyy surkea käsihygienia, jos ollaan kipeänä liikenteessä, niin voisi pitää käsi/yskimishygieniasta huolta. Muttakun ei..
En voi käsittää. Mikä siinä on niin hirvittävän vaikeaa!
Terve.fi sivuston mukaan suomalainen lapsi sairastaa normisti jopa 5-10flunssaa vuodessa. Jos perheessä on useampi lapsi ja lisäksi muut taudit, kuten vatsatauti, niin tuolla ap:n kuvaamalla viikko kotona sairastelun jälkeen normi perhe olisi kolmasosan tai ylikin vuodesta vain kotona.
Lisäksi liika hygieenisyys (varsinkin pesuaineet kemikaaleineen) eivät ole välttämättä hyväksi. Eli liioittelemaan ei senkään kanssa kannata.
Tämän takia vältän vaunuja metrossa. Ja niitä saakin vältellä, joka päivä siellä on vaunut ja joku räkäinen kersa huutamassa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoyysi
Kieli elää ja kehittyy. Sanojen lyheneminen on merkki yleisestä tehokkuudesta.
En jää. Pidän naurettavana ajatusta, että aikuinen ihminen on flunssan takia viikon pois töistä. Ja viikonhan se lenssu kestää.
Siinä vaiheessa kun oireet alkavat, tauti on tarttunut muihin jo ainakin pari päivää.
Laiskojen tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia juuri taudit leviää kuin kulovalkea, asenne on ihmisillä niin väliinpitämätön. On itseasiassa hyvinkin runsaasti ihmisiä, joille ne tavalliset "pikkutaudit" voi olla hyvin riskialttiita.
Tavallinen vatsatauti voi viedä diabeetikon sairaalaan, tavallinen flunssa astmaatikon jne. Eli ei pelkästään todella sairaat ihmiset ole riskissä saada paha tauti, vaan voisi sanoa että jokaikisen lähipiirissä on ainakin yksi ihminen jolle se pikkunen flunssa tai vatsatauti voi olla hengenvaarallinen.Ymmärtää kaikki varmasti sen että pakko on asioita tehdä vaikka kipeänä on, mutta nimenomaan tehtäisiin ne jotka on pakko. Tuntuu pikemminkin joillekkin olevan leuhkimisen aihe, että kävimpä shoppailemassa ja uimahallissa kun oli vatsatauti päällä. Eli yritetään tehdä mahdollisimman monta asiaa ja ollaan niin "reippaita" kun ei tauti nujerra..siinä samalla sitten vain tullaan tartuttaneeksi puolet kaupungin asukkaista.
Juurikin vaikka hoploppiin ei ole pakko lasta viedä jos on edellisiltana oksentanut jne.Ja sitten sw käsihygienia. Usein tähän välinpitämättömyyteen yhdistyy surkea käsihygienia, jos ollaan kipeänä liikenteessä, niin voisi pitää käsi/yskimishygieniasta huolta. Muttakun ei..
En voi käsittää. Mikä siinä on niin hirvittävän vaikeaa!Terve.fi sivuston mukaan suomalainen lapsi sairastaa normisti jopa 5-10flunssaa vuodessa. Jos perheessä on useampi lapsi ja lisäksi muut taudit, kuten vatsatauti, niin tuolla ap:n kuvaamalla viikko kotona sairastelun jälkeen normi perhe olisi kolmasosan tai ylikin vuodesta vain kotona.
Lisäksi liika hygieenisyys (varsinkin pesuaineet kemikaaleineen) eivät ole välttämättä hyväksi. Eli liioittelemaan ei senkään kanssa kannata.
Mutta myös järkeä voi käyttää. Ei lähdetä kuumeisena, ei juuri mahataudin sairastaneena laukkaamaan pitkin kyliä koska pitäähän meidänkin saada elää..
Vierailija kirjoitti:
En jää. Pidän naurettavana ajatusta, että aikuinen ihminen on flunssan takia viikon pois töistä. Ja viikonhan se lenssu kestää.
Siinä vaiheessa kun oireet alkavat, tauti on tarttunut muihin jo ainakin pari päivää.
Laiskojen tekosyitä.
Missä vaiheessa sanoin että sinun pitäisi viikko olla pois töistä, opettele lukemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskojen tekosyitä.
Missä vaiheessa sanoin että sinun pitäisi viikko olla pois töistä, opettele lukemaan.
Ap
Lue alotuksesi uudestaan. Sanoit että pitää parantua ennen kuin menee töihin. Kestääkö sulla flunssa kuinka kauan? Yleisimmin se kestää noin 7 päivää.
/25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää. Mikä siinä on niin hirvittävän vaikeaa!Terve.fi sivuston mukaan suomalainen lapsi sairastaa normisti jopa 5-10flunssaa vuodessa. Jos perheessä on useampi lapsi ja lisäksi muut taudit, kuten vatsatauti, niin tuolla ap:n kuvaamalla viikko kotona sairastelun jälkeen normi perhe olisi kolmasosan tai ylikin vuodesta vain kotona.
Mutta myös järkeä voi käyttää. Ei lähdetä kuumeisena, ei juuri mahataudin sairastaneena laukkaamaan pitkin kyliä koska pitäähän meidänkin saada elää..
Tai oltaisiin edes se pari päivää tervehtymässä kotona mutta ei, se on osalle ihan liikaa.
Ei jaksa käsittää mikä siinä on niin vaikeaa.
Ja koska joku sanoo kohta että pakko sinne töihin on mennä, niim yhä edelleen PAKOLLISET menot mennään heti kun on parannuttu mutta voisi hetken muuta vältellä.
Mutta kun raahataan sairaat lapset joka paikkaan ja vaikka päiväkotiin särkylääkkeen voimin tai edellispäivän oksentanut lapsi sinne.
Ap
Itse olen alakoulun opettaja. Joka päivä joko omalla luokallani tai jollakin muulla luokalla vähintään yksi lapsi oksentaa koulussa tai on selvästi kovassa kuumeessa. Vanhemmat ovat kuitenkin pistäneet kouluun, vaikka monessa tapauksessa vanhempi/vanhemmat ovat itse kotona, eli voisivat hoitaa lasta ilman erikoisjärjestelyjä. Luokan lapsista joku on aina ainakin vähän kipeänä koulussa.
Tästä syystä olen itse melkein koko ajan pienessä flunssassa. En voi kuitenkaan olla 3/4 vuodesta pois, joten on pakko mennä töihin heti mahataudin loppumisen jälkeen tms. Olen pahoillani, mutta kyllä vanhempien pitäisi huolehtia, etteivät toisi selvästi kipeää lasta tartuttamaan.
Pahimpia ovat nämä, joilla on selkeä vesirokko, syyhy, märkärupi, enterorokko tai niin paljon täitä, että ne putoavat pöydille. Silti tullaan normaalisti kouluun, ei olla päivääkään poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskojen tekosyitä.
Ap
Lue alotuksesi uudestaan. Sanoit että pitää parantua ennen kuin menee töihin. Kestääkö sulla flunssa kuinka kauan? Yleisimmin se kestää noin 7 päivää.
/25
Lähinnä nyt tarkoitin että kuumeisena ei mennä töihin/viedä lapsia päivähoitoon tai heti seuraavana päivänä ku just ja just kuume laskenut.
Tai jos lapaella järkky räkätauti.
Tai mahatauti ja olet eilisen oksentanut ym tilanteita.
Anteeksi kun en tarkentanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alakoulun opettaja. Joka päivä joko omalla luokallani tai jollakin muulla luokalla vähintään yksi lapsi oksentaa koulussa tai on selvästi kovassa kuumeessa. Vanhemmat ovat kuitenkin pistäneet kouluun, vaikka monessa tapauksessa vanhempi/vanhemmat ovat itse kotona, eli voisivat hoitaa lasta ilman erikoisjärjestelyjä. Luokan lapsista joku on aina ainakin vähän kipeänä koulussa.
Tästä syystä olen itse melkein koko ajan pienessä flunssassa. En voi kuitenkaan olla 3/4 vuodesta pois, joten on pakko mennä töihin heti mahataudin loppumisen jälkeen tms. Olen pahoillani, mutta kyllä vanhempien pitäisi huolehtia, etteivät toisi selvästi kipeää lasta tartuttamaan.
Pahimpia ovat nämä, joilla on selkeä vesirokko, syyhy, märkärupi, enterorokko tai niin paljon täitä, että ne putoavat pöydille. Silti tullaan normaalisti kouluun, ei olla päivääkään poissa.
Ja sitte itketään kun opettaja aina sairaslomalla ja sijainen, on se niin kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskojen tekosyitä.
Ap
/25
Lähinnä nyt tarkoitin että kuumeisena ei mennä töihin/viedä lapsia päivähoitoon tai heti seuraavana päivänä ku just ja just kuume laskenut.
Tai jos lapaella järkky räkätauti.
Tai mahatauti ja olet eilisen oksentanut ym tilanteita.
Anteeksi kun en tarkentanut.Ap
Kuume ei saa sitä tautia tarttumaan yhtään enempää.
Vatsataudissa on kyllä oltava pois töistä päivän pari viimeisen laatan jälkeenkin, se on totta.
/25
Mä siis teen niin tärkeää työtä, että mä en voi olla pois mun työstä vaan min on pakko tulla mun töihin sairaanakin, koska kukaan ei pysty mua korvaamaan mun töissä.
Me oltaisiin menty kerran kaveriporukalla istumaan iltaa mutta luojan kiitos yksi perhe ilmoitti, että he oksentanut kolme päivää sitte viimenen mutta ei kai haittaa, olis niin ihana oksennuspyykkivuorenalta lähteä tuulettumaan.
Ja että hän voi leipoa tarjottavia joita ei edes paistettu.
Siinä vaiheessa ilmotin että jätetään välistä ja porukka möksähti asiasta.
Mutta kas kummaa 3-4 päivää illanistujaisten jälkeen kaikki siellä olleet mahataudissa.
Mä pelkään ok***tamista niin paljon, että syön lääkkeitä ja käyn terapiassa. En käy edes töissä koska en voi laittaa lastani päiväkotiin. 5v on sairastanut yhden vatsataudin ja yhden flunssan. Eletään muuten suht normaalia elämää, mutta noudatetaan erityistä varovaisuutta riskialttiiden paikkojen suhteen.
Tällaiset ketjut saa vaan ymmärtämään että elämäämme ei pilaa yksin minun ”järjetön fobiani”, vaan myös näissä viesteissä kuvaillut toisia huomioon ottamattomat ihmiset, jotka ihan aidosti tekevät juuri sitä mitä pelkään niin, että usein en uskalla mennä kauppaan.
Ja sit nää ketkä tuo toisen lapsen hoitoon kun sen sisarus oksentaa himassa.
Aivan järkyttävää.
Olin ennen pienten puolella päiväkodissa töissä eikä ollut yksi tai kaksi kertaa kun pottaa tipahtaa aamulla aseteltu Suppo.
Että just näin.
Ja sitten ne samat vanhemmat valittaa kun ryhmässä on sijaisia. No on kai kun taudit ekana henkilökuntaan tarttuu.
Tämä on vähän samanlaista keskustelua, kuin hajusteyliherkät ulisee kun joku ruuhkabussissa matkustanut on käyttänyt dödöä ja hiuslakkaa.
Jos nyt yksi flunssa on omassa perheessä potentiaalinen maailmanloppu, niin silloin täytyy pysyä siellä kotona, ja mennä itse vain ne pakolliset, jättää hoplopit jne välistä. Ei voi olettaa, että koko muu maailma parantelee itseään viikon kotona joka aivastuksen jälkeen, kun "meidän perheessä" voi olla pahempiakin seuraamuksia. Koska flunssa tarttuu jo ennen ensimmäisiä oireita, niin jos jatkuvasti pistää jonkun pikkuisen astmapotilaan parhaan oman perheen edun edelle, niin silloin on pakko linnoittautua kotiinsa. Sori, ei onnistu.
En sano sitä, etteikö kaikille ole parasta sairastaa flunsa ja oksutauti jne kotona. Mutta jos mä en voisi lähteä mihinkään siksi, että lapsi niisti aamulla, niin aika rajoitettua olisi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Mä pelkään ok***tamista niin paljon, että syön lääkkeitä ja käyn terapiassa. En käy edes töissä koska en voi laittaa lastani päiväkotiin. 5v on sairastanut yhden vatsataudin ja yhden flunssan. Eletään muuten suht normaalia elämää, mutta noudatetaan erityistä varovaisuutta riskialttiiden paikkojen suhteen.
Tällaiset ketjut saa vaan ymmärtämään että elämäämme ei pilaa yksin minun ”järjetön fobiani”, vaan myös näissä viesteissä kuvaillut toisia huomioon ottamattomat ihmiset, jotka ihan aidosti tekevät juuri sitä mitä pelkään niin, että usein en uskalla mennä kauppaan.
Ei maailma vaan toimi niin, että kaikkien pitää elää sun mielenterveysongelmat huomioiden. :D
/25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maailma vaan toimi niin, että kaikkien pitää elää sun mielenterveysongelmat huomioiden. :D
/25
Ei toki, ja siksihän niitä hoidankin. ”:D”
Joku voisi kuitenkin sinne HopLopiim väkisin mennessään miettiä, että toisissa perheissä saattaa olla pieni vauva tai lapsella vaikka immuniteettisairaus. Siellä kaupassa saattaa olla vanhuksia. Tai siis että ylipäänsä on olemassa muita ihmisiä.
Olin raskaana kun kaveri tuli lapsensa kanssa kylään ja lapsi oksensi yht"äkkiä pöydälle
" Oho! Oksentihan se koko eilisen päivän, mutta luulin että ohi kun yöllä ei mitään tullut" totesi kaveri, että olin vihainen !ja olisin karjunut päin naamaa mutten halunnut pelästyttää lasta joka oli syytön äitinsä aivottomuuteen. Myöhemmin kys. kaveri raahasi märkärupisen lapsen kylpylään ja oli itse risteilyllä huolimatta edellisepäivänä nouseeesta kuumeesta , pyörtyi sitten siellä kun heilui pitkin paattia ja veti paukkuja lääkkeeksi...