Mik on sinun tekoyysi lähteä tartuttamaan tauteja muille?
Ellei ole aivan pakko niin MIKSI ei voi parantua rauhassa kotona?
Ymmärrätkö että sinun tai lapsesi "päivä oksennettiin" helppo mahatauti voi olla jollekin viikon sairaala keikka.
Tai sinun pikku pilttisi "vähän vaan lämpöö ja räkä valuu" on toisen lapselle taasen sairaala keikka.
YMMÄRRÄN että töihin mennään heti ku mahdollista ja tauti tulee yllättäen ja tartuttaa jo ennen sairastumistaan ym, mutta PARANTUKAA kotona sillon kun tauti päällä ja sen jälkeen viikko käydään vain siellä missä IHAN PAKKO.
Kiitos, ei minulla muuta.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pelkään ok***tamista niin paljon, että syön lääkkeitä ja käyn terapiassa. En käy edes töissä koska en voi laittaa lastani päiväkotiin. 5v on sairastanut yhden vatsataudin ja yhden flunssan. Eletään muuten suht normaalia elämää, mutta noudatetaan erityistä varovaisuutta riskialttiiden paikkojen suhteen.
Tällaiset ketjut saa vaan ymmärtämään että elämäämme ei pilaa yksin minun ”järjetön fobiani”, vaan myös näissä viesteissä kuvaillut toisia huomioon ottamattomat ihmiset, jotka ihan aidosti tekevät juuri sitä mitä pelkään niin, että usein en uskalla mennä kauppaan.
Ei maailma vaan toimi niin, että kaikkien pitää elää sun mielenterveysongelmat huomioiden. :D
/25
Ei toki, ja siksihän niitä hoidankin. ”:D”
Joku voisi kuitenkin sinne HopLopiim väkisin mennessään miettiä, että toisissa perheissä saattaa olla pieni vauva tai lapsella vaikka immuniteettisairaus. Siellä kaupassa saattaa olla vanhuksia. Tai siis että ylipäänsä on olemassa muita ihmisiä.
Ne immuniteettisairaat voi olla sieltä hoplopista ja vastaavista pois. Eivät ole pakollisia. Kai sen lapsen terveys menee hoploppauksen edelle?
Meillä ei jäädä kotiin, jos nenä valuu. Siis pelkkä nuha, ei kuumetta, yleisvointi hyvä. Lapsilla yleensäkin juoksee nenät talvisin joten tarhaan/kouluun vain ellei tosiaan nouse se kuume. Itsekään en saa saikkulappua pelkästä nuhasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alakoulun opettaja. Joka päivä joko omalla luokallani tai jollakin muulla luokalla vähintään yksi lapsi oksentaa koulussa tai on selvästi kovassa kuumeessa. Vanhemmat ovat kuitenkin pistäneet kouluun, vaikka monessa tapauksessa vanhempi/vanhemmat ovat itse kotona, eli voisivat hoitaa lasta ilman erikoisjärjestelyjä. Luokan lapsista joku on aina ainakin vähän kipeänä koulussa.
Tästä syystä olen itse melkein koko ajan pienessä flunssassa. En voi kuitenkaan olla 3/4 vuodesta pois, joten on pakko mennä töihin heti mahataudin loppumisen jälkeen tms. Olen pahoillani, mutta kyllä vanhempien pitäisi huolehtia, etteivät toisi selvästi kipeää lasta tartuttamaan.
Pahimpia ovat nämä, joilla on selkeä vesirokko, syyhy, märkärupi, enterorokko tai niin paljon täitä, että ne putoavat pöydille. Silti tullaan normaalisti kouluun, ei olla päivääkään poissa.
Lapsia on kipeänä koulussa siitä syystä että nykyään kytätään poissaoloja ja tarpeeksi suuresta määrästä tehdään lastensuojeluilmoitus. Tätä vanhemmat sitten pelkää ja laittaa lapsen puolikuntoisena kouluun.
Olen vahingoniloinen, saan nautintoa kun tiedän muidenkin kärsivän saman kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alakoulun opettaja. Joka päivä joko omalla luokallani tai jollakin muulla luokalla vähintään yksi lapsi oksentaa koulussa tai on selvästi kovassa kuumeessa. Vanhemmat ovat kuitenkin pistäneet kouluun, vaikka monessa tapauksessa vanhempi/vanhemmat ovat itse kotona, eli voisivat hoitaa lasta ilman erikoisjärjestelyjä. Luokan lapsista joku on aina ainakin vähän kipeänä koulussa.
Tästä syystä olen itse melkein koko ajan pienessä flunssassa. En voi kuitenkaan olla 3/4 vuodesta pois, joten on pakko mennä töihin heti mahataudin loppumisen jälkeen tms. Olen pahoillani, mutta kyllä vanhempien pitäisi huolehtia, etteivät toisi selvästi kipeää lasta tartuttamaan.
Pahimpia ovat nämä, joilla on selkeä vesirokko, syyhy, märkärupi, enterorokko tai niin paljon täitä, että ne putoavat pöydille. Silti tullaan normaalisti kouluun, ei olla päivääkään poissa.
Lapsia on kipeänä koulussa siitä syystä että nykyään kytätään poissaoloja ja tarpeeksi suuresta määrästä tehdään lastensuojeluilmoitus. Tätä vanhemmat sitten pelkää ja laittaa lapsen puolikuntoisena kouluun.
Meillä työnantaja syyllistää poissaoloista, varsinkin jos lasten takia joutuu olemaan pois. Tämänkin takia tulee joskus vietyä puolikuntoinen lapsi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole sinulla faktat kunnossa. Lasun voi tehdä vain selvittämättömistä poissaoloista, eli vaikka lapsi olisi koko ajan pois, niin koulu ei voi tehdä mitään, jos vanhemmat kuittaavat poissaolon sairauspoissaoloksi. Jos koulu tekisi siis lasun, se jäisi tutkimatta.
T. Sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole sinulla faktat kunnossa. Lasun voi tehdä vain selvittämättömistä poissaoloista, eli vaikka lapsi olisi koko ajan pois, niin koulu ei voi tehdä mitään, jos vanhemmat kuittaavat poissaolon sairauspoissaoloksi. Jos koulu tekisi siis lasun, se jäisi tutkimatta.
T. Sosiaalityöntekijä
Onko oikeasti näin? Täällä on monisivuinen keskustelu palstalla jossa asiaa puitu.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4331206/ketju/linkki_lakiin_kun_100h_po…
Mulla on todettu vasomotorinen nuha. Nenä siis vuotaa ihan ympäri vuoden, talvisin vielä pahemmin. Allergista nuhaa, vaikkei mitään allergioita ole ja joudun käyttämään nenäsumutteita ympäri vuoden. Välillä ihmiset näyttävät todella nyrpeiltä ja mutisevat, että tuokin tuli taas räkimään ja sairastuttamaan muut. Tämä nuha ei tartu, ja jos olisin poissa aina kun nenä vuotaa, joutuisin jäämään sairauseläkkeelle näin parikymppisenä. Kaikki ”räkiminen” ei siis ole marttyrointia ja sankarin leikkimistä töissä.
Mutta lähtökohtaisesti samaa mieltä, ettei tietenkään heti mihinkään hoploppeihin, kun oksentaminen tai räkiminen loppuu. Mutta kunhan vaan piti päästä avautumaan, kun ahdistaa ihmisten marmattaminen, että sairastutan heidät... nenän rakenteelliset viathan ne tarttuvat tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Montaa tautia tartuttaa jo ennen kuin itse tietää sairastavansa.
Pitäisikö silloinkin ihan varuuksi jäädä kotiin? Mutta koska?
Toisaalta meille iski kerran vatsaepidemia tuttavaperheestä saatiin. Olivat olleet itse ko. taudissa yli viikko takaperin. Siis viikkoon ei ollut oireita ja silti iski. Auinalueellamme ei vatsatautia silloin ollut.
Aika pienellä alueella kyllä asut, jos tiedät varmasti, ettei kellään ollut vatsatautia. :D
Ap, osa taudeista tarttuu jo ennenkuin tulee oireita, ja joitakin päiviä oireiden loppumisen jälkeen. Lisäksi virukset elävät pinnoilla pitkän aikaa. Pese kätesi, käytä käsidesiä tullessasi töistä, kaupasta, kulkuneuvosta, ja pese kakarasi kädet myös. Hansikkaat ovat hyvä suojakeino myös, kun koskee kaiteisiin ja kahvoihin. Hansikkailla ei pidä sitten kosketella itseään kasvoihin ja silmiin.
Minun "tekosyyni" mennä sairaana täihin ja viedä lapsi puolikuntoisena hoitoon oli yksinkertaisesti työpaikan ilmapiiri, jossa syyllistettiin ja syyllistetään edelleen ihmistä, jos hän on sairas puhumattakaan siitä, jos sairaan lapsen vuoksi joutuisi pois jäämään.
Suuren Johtajan onneksi ei ole enää ketään alle 10-vuotiaan vanhempaa.
Olen kyllä jo vuosia sitten lopettanut syyllistymisen: jos en ole työkykyinen, jään kotiin.
EVVVK miten firma pärjää.
Se ei ole minun ongelmani. Enää.
Tekosyy? No ei oo tekosyy vaan ihan oikea syy.
Jos jokaisesta kurkkukivusta, flunssasta tai vastaavasti olisin töissä pois, olisin jatkuvasti sairauslomalla. Millon itsellä flunssa, milloin lapsilla. Muutamat kerrat olen ollut pois ja kurjaa se on aina soittaa että hei, en tuu tänään töihin. Enkä huomenna. Enkä koko viikkona. Ens viikolla on Ville-Petterin vuoro, ei voi viedä päiväkotiin. Sitten Elma-Liisa 3v saa märkäruven. Seuraava viikko pois. Joten ehei. Flunssat yms. "ohitetaan", sairastetaan ja eletään normaalia elämää. Olen määräaikaisena ja aina saan pelätä jatketaanko sopimusta vai ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sosiaalityöntekijä
Ei ihan näinkään. Totta kai sinäkin nauraisit ulos sellaisen lasun, jonka syynä lukisi "ollut sairaana poissa koulusta paljon", mutta ei niissä niin luekaan. Vaan koulussa "herää huoli" kun on "huomattavasti poissaoloja", vedotaan oppimisen vaarantumiseen jne. Meille kävi näin. Ilmoitukseen oli toki vedetty muitakin huolenaiheita (kas kummaa että jatkuvasti sairastava lapsi on myös masentunut), mutta keskusteluissa ainoa koululle tärkeä asia oli ne poissaolot. Ei suinkaan lapsen terveys eikä masentuneisuus. Ja samasta aiheesta tehtiin toinenkin lasu, koska lapsi ei ihmeenomaisesti parantunut ekan lasun jälkeen.
Joo olen ihan vähän katkera. Varsinkin, kun lapsi on jo suorittanut koulun loppuun, niin NYT vasta sairaanhoidossa on keksitty, mikä häntä vaivasi ja hoitokin on edennyt. Pari leikkausta takana, että niin pieni ja merkityksetön vaiva oli.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia juuri taudit leviää kuin kulovalkea, asenne on ihmisillä niin väliinpitämätön. On itseasiassa hyvinkin runsaasti ihmisiä, joille ne tavalliset "pikkutaudit" voi olla hyvin riskialttiita.
Tavallinen vatsatauti voi viedä diabeetikon sairaalaan, tavallinen flunssa astmaatikon jne. Eli ei pelkästään todella sairaat ihmiset ole riskissä saada paha tauti, vaan voisi sanoa että jokaikisen lähipiirissä on ainakin yksi ihminen jolle se pikkunen flunssa tai vatsatauti voi olla hengenvaarallinen.Ymmärtää kaikki varmasti sen että pakko on asioita tehdä vaikka kipeänä on, mutta nimenomaan tehtäisiin ne jotka on pakko. Tuntuu pikemminkin joillekkin olevan leuhkimisen aihe, että kävimpä shoppailemassa ja uimahallissa kun oli vatsatauti päällä. Eli yritetään tehdä mahdollisimman monta asiaa ja ollaan niin "reippaita" kun ei tauti nujerra..siinä samalla sitten vain tullaan tartuttaneeksi puolet kaupungin asukkaista.
Juurikin vaikka hoploppiin ei ole pakko lasta viedä jos on edellisiltana oksentanut jne.Ja sitten se käsihygienia. Usein tähän välinpitämättömyyteen yhdistyy surkea käsihygienia, jos ollaan kipeänä liikenteessä, niin voisi pitää käsi/yskimishygieniasta huolta. Muttakun ei..
En voi käsittää. Mikä siinä on niin hirvittävän vaikeaa!
up
Tai sitten ne immuunisairaat ja oksennusfoobikot voisivat olla menemättä paikkoihin, joista paskataudin saa varmasti.
/25