Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?

Vierailija
09.01.2019 |

Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊

Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?

Kommentit (553)

Vierailija
521/553 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-60 luvun puolivälissä oli tapana laulaa koko luokan edessä.

En muista muita laulusessioita, mutta vanhan ajan keskikoulun, 5. luokka oppikoulussa, kevään kyllä muistan. Musiikkiopettaja totesi minulle, ettei voi arvostella sellaista mitä ei ole, mutta ei hän nelosta keskikoulun päästötodistukseenkaan voi antaa. Sain vitosen. Opettaja totesi, että viiva (-) olisi ollut oikeampi arvosana.

Vierailija
522/553 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloin 60 -70 luvulla Muistelisin että ensimmäinen lauluni oli ruotsalainen Mors Lilla Olle ( olinhan Ruotsissa syntynyt ) 

sitten On suuri sun rantas autius ja Karjalan kunnailla .Opettajan mielestä meni niin hyvin ,että sain sitten esittää samat laulut koulun juhlissa yksinlauluna tai Mirjan kanssa ( hänen äitinsä oli operettilaulaja ) :

Keskikoulussa se sitten jatkui Uinu paju pienoinen ja Villisorsa ne oli lemppareita ja sitten taas esitin niitä ja muitakin lauluja koulun juhlissa yksin laulettuna .

Oli se ainakin yhdelle miehelle mieleen jäänyt kokemus kun tuolla muisteltiin Kesyn luokka ryhmässä ja hän muisti lauluni vaikka ei ollut minun luokkalainen näin vielä vuosikymmenienkin jälkeen :) .

Minulle sattui hyvät opettajat Kari Ala-Pöllänen ja Matti Vainio  Keski-Suomen oppikoulun musan opettajina  heitä muistelen molempia lämmöllä .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/553 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Beatles - Yesterday ja muistaakseni opettaja päätyi kasiin ysin sijaan. Perusteli muistaakseni sillä, että olin valinnut itselleni liian vaikean kappaleen. 😄

Vierailija
524/553 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloin: -lapsoset ketterät kotihaasta koivusta oksat taittoi.....

8 oli numero laulusta, musiikin teoriasta oli eri numero 10. Näin 60-luvun alussa.👵

Vierailija
525/553 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikin ope oli uskovainen. Lauloin aina jonkun virren. Sain aina kympin. 

Vierailija
526/553 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse sinä humma ja vitonen tuli.

Vierailija
527/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI ETTÄ!! minä myös. (Turku) Moision ala-asteella 5 luokka vuonna 1985. Jossain tyhjässä komerossa opettajan kanssa.. sain 6:en! :)

6:en

kuusien?

Olisiko ajatuksena ollut 'kutosen'? Mutta olisi kannattanut kirjoittaa kirjaimin, nyt tuli väärä pääte numeroon...

Vierailija
528/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satumaan vedin 80-luvulla ja vitosen sain. Joo, ei ole rytmitajua eikä sävelkorvaa enkä ole laulanut sen jälkeen missään julkisesti.

Vierailija
529/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista kappaletta, mutta nelosen sain vuonna 1970 tai 1971. Parhaat laulajat saivat vitosen. Pienen kyläkoulun iäkäs opettajamme Aino T. oli sitä mieltä, että ekaluokkalaiset eivät osaa laulaa.

Perheessämme kaikki sisarukset saivat saman numeron laulusta kuin minä, eli nelosen. Ko. opettaja antoi järjestelmällisesti huonoja numeroita kaikissa aineissa: vaikka olisi ollut joissain aineissa oikeasti todella hyvä, niin seiska oli huippunumero häneltä. Järkyttävä opettaja! 

1970 tai 1971? Oho!! Hienoa, että ikäisesi osaa käyttää nettiä. Arvostan kovasti!

Ja niin ne boomerit yllättävät nykynuorison. (Elämää on ollut ennen teitäkin.) Get over it!

Vierailija
530/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kaikkia kappaleita, mutta kerran ala-asteella lauloin Meksikon pikajuna kappaleen, mutta opettajan mielestä se oli minulle liian helppo ja lauloin sitten myös vaikeamman Keltainen toukokuu. Jotai stemmalauluakin tehtiin siinä (ei ollut musiikkiluokka, ja tiedän että muilla oppilailla ei ollut tuollaista vaan opettaja halusi vaatia multa hieman ekstraa). Mutta 10 tuli. Muistelen tätä lämmöllä kyllä. Oli kiva että opettaja tietoisesti hieman haastoi eikä antanut mennä siitä mistä aita on matalin, kun osaamista kuitenkin oli. 

Vierailija
531/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

943

Vierailija
532/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennellä luokalla 1980-luvulla vedin tuolloin kovin tuoreen ja ajankohtaisen Juice Leskisen joululaulun Sika, kuten muutkin luokan pojat yhteisestä sopimuksesta. Vitosen sain, yksi pojista sai jopa kutosen kun muisti sanat loppuun asti. Tytöt sai kaseja ja ysejä, tosin kukaan heistä ei laulanut Sikaa.

Vierailija
533/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloin Yön Kuningattaren aarian ja sain kympin ja kiinnityksen Pekingin kansallisoopperaan. 

M45

Vierailija
534/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielkö näitä luokan edessä laulatuksia on? Kauheaa lapsirääkkäystä. Isoimmatkin pojat pillahtivat itkuun. Ei näytä koululaitos mihinkään kehittyneen. 

Vierailija
535/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin musiikkiluokalla 1980-luvulla ja siellä ei tämmöisiä vuotuisia laulukokeita ollut. Toki pääsykokeet musiikkiluokalle, en muista mitä siellä lauloin. Hullua, että tavallisille luokille, joissa ei edes laulettu niin paljon (=harjoiteltu), kokeita pidettiin ja numero lätkaistiin. Meille, jotka lauloimme varmaan joka päivä, jossa laululihasten kunto ja tarkkuus tietty kehittyy, ei yksilökokeita pidetty (ainakaan en muista). Kertoo ehkä siitä, kuinka hyvänä arviointimetodina musiikkiluokan opet pitivät tällaisia kokeita. Kuorossa teimme hengitys- ja ääniharjoituksia ja lauloimme äänissä.

Sen sijaan kyllä juoksimme ja uimme vuosittain Cooperin testit, vaikka mitään juoksuopetusta ei annettu ja juoksuharjoittelu oli ihan lasten oman antiivisuuden varassa. Aivan yhtä hullua kuin laulamattomien laulukokeet. Numero ei kerro mitään. Sain juosten

Ja sitten vielä ihmetellään suomalaisten huonoa itseluottamusta.

Kun kaikki piti vaan mystisesti osata ilman harjoittelua. Eikä kukaan uskaltanut sanoa mitään vielä pahemmin silmätikuksi pelon uhalla.

Muistan varmaan ikuisesti kun oltiin joskus teininä jonkun tuttavaperheen kanssa lomalla. Tuttavan mies oli pesäpalloilija ainakin jossain alasarjoissa ja pelattiin sitten pesäpalloa tietty lasten ja aikuisten kesken. Otin mailasta kiinni ja ukko tuli huomauttamaan että ota ote siten että kädet on toisinpäin mailassa. Ja kummasti rupesi osumaan palloon.

Olin siis siinä kohtaa ties kuinka monena kouluvuonna pelannut pesäpallotunteja mutta yksikään liikunnanopettaja ei ollut kertonut että pidän käsiä väärinpäin mailassa :D

Koululiikunta on just tuollaista, eli testit vaan kun opetusohjelma niin käskee ja muuten mennään oppilaiden oman hoksaamisen varassa. Perusteitakaan ei välttämättä opeteta pelin sääntöjen lisäksi.

Sama meidän musiikkituntien kanssa. Laulaa vaan piti mutta mitään ei oikeastaan opetettu. Ja pahimmillaan äänenmurroksessa opettaja pimputti säestystä jotain pari oktaavia liian korkealta. Välillä ärsytti niin että itse lauloin oktaavia alempaa kuin opettajan säestys. Ja lukiossa en ottanut musiikkia vaikka pidinkin siitä enemmän kuin piirtelystä enkä osaa juurikaan edes piirtää. Valokuvaamalla onneksi pärjäsi aika pitkään. 

Vierailija
536/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei laulettu luokan edessä, vaan odotettiin käytävällä ja opettaja pyysi jokaisen erikseen luokkaan. En muista mikä se oli, mutta 9 tuli ja opettaja kehui nuottikorvaa. Lauloin myöhemmin kuoroissa, mutta lopetin kun tuli lapsia eikä aika enää riittänyt. 

Puolisolla oli 10 ja minun mielestä aivan täydellinen jumalainen baritoni, mutta tuolla se sohvalla tuhlaa lahjojaan....Karaokessa saa aina hurjat aplodit ja kehut. 

Vierailija
537/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista niitä kappaleita enää. Kokeita oli joka luokalla peruskoulussa. Jonain vuonna melkein kaikki lauloivan Kumbayan, ehkä minäkin. 

Viitosella aloitin, mutta kyllä se numero lopuksi seiskaan nousi. Laulamista tosin ei koulussa opetettu mitenkään, pistettiin vain laulamaan. Jotenkin muuten sitten vain vähitellen ajan mukaan kehityin. Koulun jälkeen en ole laulanut, nuo kokeet ja numerot lannistivatsen verran.

Vierailija
538/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 ihan ohimennen joku laulun pätkä. Mutta kuoro kokeissa piti antaa ääni minkä johtaja antoi pianolla . Ja flyygelillä piti osata soittaa joku kissanpolkka. Ja käyttää muitakin kuten triangelia ja huilua kuin opetella nuotteja. Mutta meillä oli aina kiire ulos luontoon ja muuhun. Moni lahjakkuuksia on paljon mutta heillä ei ole välineitä eikä tukijoita. 

Vierailija
539/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa hyvä on katsella vanhoja todistuksia älkää hävittäkö. Sitä on ajatellut olevansa usein ihan tyhmä mutta nyt kun katsoo papereita löytyy vaikka 9+ geriatrinen sairaanhoito työkirjasta. Tai onkin päästy läpi autokoulusta tai saatu kunniakirja jostain. Piirustuksesta vaikka ja 9 arvosanoja. Yhtä äkkiä huomaa jos niin on joko opettaja on tyhmä tai sitten itse ei olekaan. Yhtä äkkiä jäljestä päin huomaa että onkin käynyt kursseja ja osannut. Miten ihmeessä löytyy textaus ja mainostyöt nekin 9+  jos olisi vähän edes yrittänyt olisi 10. Järkyttävää miten voi ajatella että on tyhmä eikä ole pitänyt minään noin hyviä numeroita . Vanhempien ihmisten kannattaa lukea Eurooppa tietous kirjoja ne on lukion nykyajan oppikirjoja ja terveystieto kuin kansalaistieto. Ennen oli kansalaistaito. Kirjastot ja akateeminen joissakin suomalaisissa myös ei kaikissa. Jos näkyy roskissa kannattaa ottaa ja lukea. Se on ihan kauheaa mitä vaikka kiusaajat Sodoman tekee moisella alaspainamisella ! Oikeasti osaa hyvin,  mutta joku kiusaa eikä uskalla tehdä oikein. Voi kurjuus. 

Vierailija
540/553 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt musta lippu liehumaan...hulabalooba lai... kahdeksikon arvoisesti...