Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Vierailija kirjoitti:
Hyväää iltaaaa, hyväää iltaa-aaa, itse kullekin säädylle...
9
Tiernatytöt vetäs tuon neljännen luokan joulujuhlissa. Ihan vapaaehtoisesti olimme lavalla.
Meillä oli kasarilla vain 1 laulukoe koko peruskouluaikana. Opettajien kanssa kahdestaan olimme, hän soitti pianoa. Sain nuotit ja sanat eteen jostain puolitutusta laulusta. Jånnitin todella paljon. Jos olisi pitänyt laulaa luokan edessä, olisin kieltäytynyt. Sain 9+. Lauloin koulun kuorossa 2.ääntä monta vuotta. Tunnistan, jos laulan väörin, mutta en aina osaa korjata sitä tilannetta. En ole hyvä laulaja.
En muista mutta sen muistan etten ehtinyt laulaa virkettäkään kun opettaja, koulun rehtori, sanoi ettei minun tarvitse laulaa enää koskaan. Paljoa en koulusta oppinut mutta tuon opin.
Joku maailman helpoin joululaulu ja 6.
Peruskoulussa laulu AINA 5.
Nyt aloitan opiskelun Oulun konservatoriossa.
Lapsena olin ujo ja jännitti kaikki. Mutta meillä laulettiin kyllä vain ihan opettajan kanssa kahden. Ysin laulaja olin. Aikuisena olen esiintynyt paljon.
En muista laulua mut sain kympin ja jouduin koulujen väliseen laulukilpailuun. Yleisöä monta sataa ihmistä ja minä aivan jäykkänä jännityksestä, mutta voitin koko kilpailun.
Vitosella piti laulaa luokan edessä ja lauloin laulun Rehtori keksi, sain luokan ainoan kympin. Jännä muuten, koska mun luokkalaiset hoki mulle sitä ennen aina sitä, et mulla on tosi hyvä ääni, mutten osaa yhtään laulaa. Siihen kokeeseen loppu ne puheet. Tosin jotkut vielä väitti että "lauloit vaan niin kovaa niin siksi sait hyvän numeron"
Sama mun 10v vanhempi isosisko ja äiti oli aina vitsaillu siitä etten osaa laulaa toisin kun he, mutta sekin loppu kun toin arvosanan kotiin ja äiti totes, ettei ne oo koskaan saanut niin hyvää numeroa laulusta.
Yläasteella (en muista luokkaa) laulettiin ilman säestystä yksin luokassa ja mua jännitti ihan älyttömästi, mutta sain silti 9,5. Koskaan ei selvinnyt kuka sai 10 mutta yks meidän luokalta oli saanut.
Koulun laulukirjasta harjoiteltuja kappaleita. Lähteellä, Kesäpäivä Kangasalla muistan ainakin. Musiikki oli 9.
Lauloin ala-asteen pakollisissa laulukokeissa aina Kukkuu käkönen, koska se oli niin lyhyt. Sain 7, josta pari numeroa tuli bonuksena siitä, että osallistuin koulun musiikkikerhoon ja osasin soittaa nokkahuilua. Olin joskus mukana myös kerhon lauluesityksessä, mutta opettajan pyynnöstä ajoin vain suutani, enkä laulanut muiden mukana. Minusta ei tullut isona muusikkoa 👌!
Koimaani ompi Suomi. Taisin saada seiskan. Nythän tuo laulu lienee jo kielletty.
Olin musiikkiluokalla (1991-1998).
Meillä ei ollut laulukokeita luokan edessä. Primavista oli opettajan kanssa kahdestaan. Sooloja sai laulaa, jos halusi, kukaan ei pakottanut.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyin laulamasta. Todistukseen tuli 9.
Miten voi saada ysin todistukseen, jollei edes laula?
Vierailija kirjoitti:
Se 9 oli musiikin numero. Soitin ja osasin teorian 10:n edestä + osallistuin ahkeraan koulun musikaalien tekoon ja esittämiseen.
On suuri sun rantas autius
Arvosana: 5
Opettaja äänitti kaikkien laulut c-kasetille (80-lukua elettiin) ja soitti kevätjuhlassa vanhemmille. Oman laulun kohdalla piti nousta seisomaan pulpettinsa viereen ja kääntyä yleisöön päin.
"15 yö" Kahdeksannen luoklla. Sain ysin.
Jäi mieleen, kun kaikki lauloi sen ja opettaja nauroi vedet silmissä välillä ja loppua kohden hyvinkin lasittuneella katseella. Hän oli yksi Suomen eturivin muusikoita, tunsi Juicen hyvin kuten monia muitakin. Musiikissa ei yleensä kotitehtäviä tullut, mutta tuon jlkeen tuli aineen kirjoitus. Ihan vaan lyhyt aina, mitä mielestäsi 15 yön sanat tarkoittavat.
Hän sitten keräs ne omaan arkistoonsa. Saivat sitten kavereiden kanssa nauraa keikkabussi vähän lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin sai. Olihan niitä muitakin tapoja osoittaa musiikin kiinnostuksensa. Soitin hyvin auttavasti koskettimia ja laulu oli aivan kamalaa. Teoriakokeissa sitten loistin ja tiesin ja tiedän musiikin historiasta ja osasin kirjiottaa hyviä aineita, vähän kuin lehtijuttuja. Harrastan musiikkia monella tavalla, enkä ole jämähtänyt genreen josta itse tykkään. Vaan seuraan aikaani myös, kuten aikaa ennen mua.
Ohis
Olin ujo ja kiltti lapsi. Laulaminen pelotti ja jännitti, ääni täristen ja itkua pidätellen yritin piipittää jotakin opettajan valitsemaa laulukirjasta. Sain kutosen. Kaikki muut tytöt olivat kertomansa mukaan saaneet ysejä tai kymppejä.
Teoriakokeesta sain kuitenkin kympin, ja osallistuin muutenkin ahkerana ja tunnollisena tunneille. Muistan miten paljon harmitti, että todistukseen tuli laulun numeron painotuksen vuoksi kuitenkin vain 7. Sen jälkeen en ole laulanut missään ääneen. Häpeä on jossain syvällä.