Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Se oli ihan painajaista. "Mä oksalla ylimmällä oon Harjulan seljänteen..."
Luokan edessä piti laulaa. Sain kutosen, koska en silloinkaan osannut laulaa.
Myöhemmin yläasteella mulla oli musiikki 9, koska opettelin soittamaan nokkahuilua yms. ja sain aina kaikista teoriakokeista kympin.
Laulukoe on aika julma ja junttimainen jäänne jostain
Taivas on sininen ja valkoinen. Jännitti. Takahuoneessa vaan open kanssa. Silti jännitti.
Ope kuuli lauluääneni sen jännityksen läpi. 10 tuli.
Päivänsäde ja menninkäinen. Sain 9, vaikka en osaa laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivänsäde ja menninkäinen, sain 8 ja olis kuulemma ollu 9 jos olisin laulanut äänekkäämmin
Moni musiikinopettaja on kuuro.
On huvittavaa, että koulussa pidetään koe aineesta, jota ei edes opeteta.
Yksi turhimpia kokeita aikoinaan, kuten suurin osa 70-80-lukujen kokeista ja vaatimuksista.
Itse joikasin Porilaisten marssin. Läpi pääsin, arvosanaa en muista.
Haloo Helsinki- maailman toisella puolen.
Sain 9
Tämä on vähän tuntemattomampi kappale.
Mutta valitsin tämän loistavien sanojen ansiosta. Sain 9,5
Kävin muutamaa eri koulua ja toisaalta musiikinopettaja vaihtui joskus samassakin koulussa, ja laulukoekäytäntöjä oli siten vähän erilaisia. Mutta mielestäni laulukoe oli jokaisen lukukauden lopulla tokalta luokalta alkaen. Ala-asteella piti muistaakseni valita omasta laulukirjasta joku biisi, ja lauloin ainakin Öin ja päivin, Maria Copacabanasta, Kulkukauppias, Kilpisjärven mahtava Saana, Levon hetki nyt lyö ja Niin kaunis on maa. Kerran sai valita muistaakseni kolmesta laulusta, ja silloin valintani oli Saapuu jo yö. Kerran taas ope määräsi kaikille saman laulun, ja se oli Ajelivat m***alaiset. Aluksi sain laulunumeroksi 9, ja viidennen luokan keväästä lähtien 10. Seiskaluokan jälkeen laulukokeita ei tosin enää ollutkaan.
Lauloin Jenkkipoika reipas on eikä huolet paina jne. Muut nauro.
Kevätpäivä Kangasalla. Eli se, joka alkaa "mä oksalla ylimmällä"
Hassua, että lapsuudessa koetut asiat ovat viekäkin näin hyvin muistissa.
Olen reilusti yli kuusikymppinen.
En muista arvosanaa juuri tästä, mutta musiikki oli aina kymppi. Niin kai tuostakin.
Vanhoja poikia viiksekkäitä. Ehkä 8?
Laulukoe oli kyllä outo juttu, koska laulamista ei mielestäni treenattu mitenkään ihmeemmin. Ainakaan mitään tekniikoita ja miten pysyä nuotissa.
Vierailija kirjoitti:
-70 luvulla "suuri ja mahtava neuvostoliitto" huutolauluna seisaaltaan. Esitys ja artikulaatio vitonen mutta aihevalinta nosti kymppiin !
Oikeesti?🤣
Katri Helenan kappaleen Vain hieman rauhaa. Jännitti ihan liikaa ja laulu oli epävireistä ininää. Numeroksi tuli seiska.
-70 luvulla "suuri ja mahtava neuvostoliitto" huutolauluna seisaaltaan. Esitys ja artikulaatio vitonen mutta aihevalinta nosti kymppiin !