Mitä teidän miehet on tehneet isyyslomalla?
Meillä mies nyt isyyslomalla, ja tuntuu että ottaa todella lomailun kannalta... Istuu koneella aamuisin, juo kahvia monta tuntia, ei ole kiirettä mihinkään. Iltaisin myös valvoo myöhään, katselee omia ohjelmia. Toivoisin että vanhemman lapsen kanssa tekisi jotain, mutta hän on useamman aamun katsellut vaan TV:tä.. Kun eipä isi tietenkään jaksa mitään tehdä, kun valvoo niin myöhään illalla.
On siis käynyt kaupassa ja laittanut ruokaa, kun itse olen toipilaana vielä sektion jälkeen, ja jonkun koneellisen pessyt jopa pyykkiä. Vanhempaa lasta myös vienyt harrastukseen. Mutta nytkin jääkaappi aivan tyhjä, kun ei oikein jaksaisi lähteä sinne kauppaan. Ja eilen huomasin jo yksin laittavani pyykkejä ja ruokaa, kun hän makoili sängyssä. Kun valitin, että pitäisi siivotakin, niin jotenkin siitä närkästyi, huomasin että ärsytän häntä kun sanon sellaista. Ei varmasti ole aikomustakaan tarttua imuriin. Omasta mielestään tehnyt tosi paljon, vaikka kaikki nuo asiat on sellaisia jotka itse olen hoitanut työn ohella monien muiden asioiden lisäksi, tekemättä koskaan niistä numeroa. Vauvan hoidossakaan ei ole erityisen innokas auttamaan, eikä se mua nyt haittaa, mutta mikä järki hänen olla isyyslomalla, jos ei tee muuta kun istu koneella samalla kun äiti hoitaa arjen toipilaana siinä missä aina ennenkin (pl kaupassa käynnin, joka sitten jää ilmeisesti tekemättä)? Tietenkin kun huomautin hänelle tästä asiasta, niin loukkaantui ja oli aivan ihmeissään suorastaan.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Lisää lapsia muiden kanssa.
Sit ku se on niiltä isyyslomalla, niin se tulee painaan mulle pullaa uuniin.
Näin se maailma kiertää radallaan.
?
Vierailija kirjoitti:
Wt...
Ekan syntyessä hänellä ei ollut isyyslomaa, koska asuimme ulkomailla. Tokan syntyessä rakensimme taloa ja mies oli rakennuksella pitkiä päiviä, kolmannen syntyessä hän oli meidän kanssa kotona, oli varsinkin isompien lasten kanssa ja teki kaikkea mitä kotona vain pystyi tekemään.
Meillä on siis mennyt ihan hyvin ja perhe-elämä on ollut aina leppoisaa ja mukavaa. Lapset ovat olleet kaikki helppoja vauvoja ja ihania isompanakin.
Tietysti ollut vauvan kanssa ja tehnyt kotitöitä, ja varsinkin kun minä olin ollut sektiossa, en voinut mitään tuollaisia töitä tehdä vaikka olisin halunnutkin, en tosin halunnut, se navasta alas asti oleva haava oli niin järkky.
Vierailija kirjoitti:
Ja kannatti lisääntyä tällaisen miehen kanssa?
Kas, sieltä se vakiovastaus tuli.
Hoitanut lapsia ja kotia. Sitä vartenhan se isyysloma on, vaikka jotkut miehet luulevatkin että se on lomaa isyydestä.
Sanoin jotakin lomailemisesta kollegalle, joka oli jäämässä isyyslomalle. Hän suuttui, koska hänen mielestään kyseessä ei ollut mikään loma, sillä hän hoitaisi lastaan. Kysyin, mitä hän yleensä teki lomalla, ja vastaus oli se, että hoitaisi lastaan. En ymmärrä, mikä ero tuossa on, mutta eipä minulla ole lapsiakaan.
Loman jälkeen kävi ilmi, että kollega oli käynyt ensin kaveriensa kanssa viikon laskettelureissulla ja sitten häipyi Keski-Suomeen metsästämään. Turha siihen lapsenhoitoon on kahden ihmisen aikaa tuhlata. Huokaus.
Niin no kannattaisko puhua vähän näistä asioista eikä vain luottaa siihen että mies on niin ihana että tietenkin meillä on samat ajatukset ja ehdot perhe-elämästä ja miettiä että "miten se nyt noin muuttui" (vaikkei oikeasti ole edes muuttunut)?
Itse kyllä pelailin öisin (ja imetin vauvaa välillä) ja join kahvia mutta lomasta tuo oli kaukana...
Tietty vietti ensin viikonlopun varpajaisia ja sitten toipui niistä pari seuraavaa päivää. Sitten otti lopun loman rennosti, eli eipä siitä paljoa mitään apua kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan mies ryyppäsi ja lähti metsästysreissulle
Olet varmaan mun tuttuja 😂
Eli tätä mun mies ainakin teki...