Mitä teidän miehet on tehneet isyyslomalla?
Meillä mies nyt isyyslomalla, ja tuntuu että ottaa todella lomailun kannalta... Istuu koneella aamuisin, juo kahvia monta tuntia, ei ole kiirettä mihinkään. Iltaisin myös valvoo myöhään, katselee omia ohjelmia. Toivoisin että vanhemman lapsen kanssa tekisi jotain, mutta hän on useamman aamun katsellut vaan TV:tä.. Kun eipä isi tietenkään jaksa mitään tehdä, kun valvoo niin myöhään illalla.
On siis käynyt kaupassa ja laittanut ruokaa, kun itse olen toipilaana vielä sektion jälkeen, ja jonkun koneellisen pessyt jopa pyykkiä. Vanhempaa lasta myös vienyt harrastukseen. Mutta nytkin jääkaappi aivan tyhjä, kun ei oikein jaksaisi lähteä sinne kauppaan. Ja eilen huomasin jo yksin laittavani pyykkejä ja ruokaa, kun hän makoili sängyssä. Kun valitin, että pitäisi siivotakin, niin jotenkin siitä närkästyi, huomasin että ärsytän häntä kun sanon sellaista. Ei varmasti ole aikomustakaan tarttua imuriin. Omasta mielestään tehnyt tosi paljon, vaikka kaikki nuo asiat on sellaisia jotka itse olen hoitanut työn ohella monien muiden asioiden lisäksi, tekemättä koskaan niistä numeroa. Vauvan hoidossakaan ei ole erityisen innokas auttamaan, eikä se mua nyt haittaa, mutta mikä järki hänen olla isyyslomalla, jos ei tee muuta kun istu koneella samalla kun äiti hoitaa arjen toipilaana siinä missä aina ennenkin (pl kaupassa käynnin, joka sitten jää ilmeisesti tekemättä)? Tietenkin kun huomautin hänelle tästä asiasta, niin loukkaantui ja oli aivan ihmeissään suorastaan.
Kommentit (75)
Hoiti esikoisen käytännössä yksin kun minä hoidin vauvaa ja toivuin sektiosta. Esikoinen oli 1,5 v ja minulta ei esim. syöttikseen tai pinnikseen nostelu sujunut. Teki kotitöitä vähintään yhtä paljon kuin minä, kauppareissuilla teki ekat viikot lähes kaiken (siis nosti sekä esikoisen että vauvan kaukalon kärryihin jne).
En kyllä tajua noita laskettelureissuja yms. Jos ei lapsen hoitoon miehen mukaan tarvittaisi kahta, niin pistäisin säästämään kaikki lomat sinne vanhempainvapaan loppuun. Parempi vaan, että päästäisiin lykkäämään päivähoitoa lähes kuukaudella.
Vierailija kirjoitti:
Taisi pelata pleikkaa vaan
Mieslapsi, hienoa. En olisi huolinut tuollaista tyyppiä vaikka olisi ollut viimeinen äijä koko maailmassa. Yhden sellaisen kanssa seurustelin nuorena ja kovin kiihkeätä ei ollut, koska peli oli niin tärkeä. Kun pistin poikki, niin sitten poju kyllä itkeä märisi ikäväänsä monet kerrat. Nyt poju on jo keski-ikäinen mies ja sinkku. Ei hänestä olisi isäksi ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä miehiä osalla teistä. Idiootteja.
Ketkä kaikki miehet saivat idioottituomiosi?
Vierailija kirjoitti:
Auttoi kotitöissä ja vauvan hoidossa.
En ole tämän kirjoittaja, mutta kiinnostaisi todella kuulla perustelu tämän alapeukutukselle. Juuri tätä vartenhan se isyysloma on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin jotakin lomailemisesta kollegalle, joka oli jäämässä isyyslomalle. Hän suuttui, koska hänen mielestään kyseessä ei ollut mikään loma, sillä hän hoitaisi lastaan. Kysyin, mitä hän yleensä teki lomalla, ja vastaus oli se, että hoitaisi lastaan. En ymmärrä, mikä ero tuossa on, mutta eipä minulla ole lapsiakaan.
Loman jälkeen kävi ilmi, että kollega oli käynyt ensin kaveriensa kanssa viikon laskettelureissulla ja sitten häipyi Keski-Suomeen metsästämään. Turha siihen lapsenhoitoon on kahden ihmisen aikaa tuhlata. Huokaus.
Ja me kaikki maksetaan verojen muodossa näiden sankareiden Kelalta saamat "lomarahat". Kyllä pistää vihaksi näiden lusmujen röyhkeys. Isyysloma on tarkoitettu sen lapsen hoitamiseen!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies nyt isyyslomalla, ja tuntuu että ottaa todella lomailun kannalta... Istuu koneella aamuisin, juo kahvia monta tuntia, ei ole kiirettä mihinkään. Iltaisin myös valvoo myöhään, katselee omia ohjelmia. Toivoisin että vanhemman lapsen kanssa tekisi jotain, mutta hän on useamman aamun katsellut vaan TV:tä.. Kun eipä isi tietenkään jaksa mitään tehdä, kun valvoo niin myöhään illalla.
On siis käynyt kaupassa ja laittanut ruokaa, kun itse olen toipilaana vielä sektion jälkeen, ja jonkun koneellisen pessyt jopa pyykkiä. Vanhempaa lasta myös vienyt harrastukseen. Mutta nytkin jääkaappi aivan tyhjä, kun ei oikein jaksaisi lähteä sinne kauppaan. Ja eilen huomasin jo yksin laittavani pyykkejä ja ruokaa, kun hän makoili sängyssä. Kun valitin, että pitäisi siivotakin, niin jotenkin siitä närkästyi, huomasin että ärsytän häntä kun sanon sellaista. Ei varmasti ole aikomustakaan tarttua imuriin. Omasta mielestään tehnyt tosi paljon, vaikka kaikki nuo asiat on sellaisia jotka itse olen hoitanut työn ohella monien muiden asioiden lisäksi, tekemättä koskaan niistä numeroa. Vauvan hoidossakaan ei ole erityisen innokas auttamaan, eikä se mua nyt haittaa, mutta mikä järki hänen olla isyyslomalla, jos ei tee muuta kun istu koneella samalla kun äiti hoitaa arjen toipilaana siinä missä aina ennenkin (pl kaupassa käynnin, joka sitten jää ilmeisesti tekemättä)? Tietenkin kun huomautin hänelle tästä asiasta, niin loukkaantui ja oli aivan ihmeissään suorastaan.
miten tämä poikkeaa palstalla makaavista äityleistä?
Vierailija kirjoitti:
Taisi pelata pleikkaa vaan
Miksi yläpeukkuja? Pleikan pelaaja ja hänen muijansa ovat lähinnä säälittäviä, ei mitenkään hyviä tyyppejä.
Mies on aina pitänyt kolme viikkoa isyysvapaata. Esikoisen kohdalla vietettiin aikaa kotona ja hengattiin kolmestaan. Keskimmäisen kohdalla piti myöhemmin lomansa ja hoiti esikoista, kun minä makasin raskauden takia väsyneenä ja pahoinvoivana sohvalla. Kuopuksen kanssa en muista miten toimittiin, mutta todennäköisesti hoiti muutaman viikon enemmän kahta vanhinta lasta (silloin 3v ja 2v) ja minä hoidin vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin jotakin lomailemisesta kollegalle, joka oli jäämässä isyyslomalle. Hän suuttui, koska hänen mielestään kyseessä ei ollut mikään loma, sillä hän hoitaisi lastaan. Kysyin, mitä hän yleensä teki lomalla, ja vastaus oli se, että hoitaisi lastaan. En ymmärrä, mikä ero tuossa on, mutta eipä minulla ole lapsiakaan.
Loman jälkeen kävi ilmi, että kollega oli käynyt ensin kaveriensa kanssa viikon laskettelureissulla ja sitten häipyi Keski-Suomeen metsästämään. Turha siihen lapsenhoitoon on kahden ihmisen aikaa tuhlata. Huokaus.
Ja veronmaksajat ja työnantajat vielä maksavat siitä, kun herra käy laskettelemassa ja metsästysreissuilla. Missä on moraali ja oikeudentaju.
Jotain vastikkeellisuutta pitäisi löytyä näiltä miehiltä, kun isyyslomat maksavat maltaita.
Eli tässäkin tapauksessa miehen etu ja hyvinvointi on mennyt pienen puolustuskyvyttömön lapsen edelle ja selvä viesti poliittisille päättäjille isyysloman tarpeellisuudesta.
Ekan kanssa hoidettiin yhdessä vauvaa ja lisäksi mies teki ruoat ja siivosi. Tokan kanssa hoisi enemmän esikoista ja kokkasi ja siivosi.
Mutta pakko kertoa tähän ohiksena, että ei se aina ole ne miehet jotka ei ymmärrä miksi se isyysloma on.
Kun anoppi tajusi, että meidän nuorimmainen syntyy keväällä niin oikein iloitsi siitä, että nyt poikansa pääsee pitkäksi kesälomaksi tekemään remppaa rauhassa anopin kesämökille, kun eihän me vauvan kanssa voida lähteä mukaan häiritsemään. (Ehdotti kuitenkin armollisesti, että hän voi ottaa sitten esikoisen itselleen, kun enhän minulla enää sitten ole aikaa kuin vauvalle).
Isiltä pitäisi vaatia yhtä paljon kuin äideitäkin. Ei olisi sosiaalisesti hyväksyttävää, jos pienen vauvan äiti jättäisi lapsen kotiin ja lähtisi lomalle tai ryyppäämään, joten sen ei pidä olla hyväksyttävää miehillekään.
Nyt kun eletään jo melkein 2020-lukua, olisi hyvä hetki alkaa arvioida isiä samoilla standardeilla kuin äitejäkin. "Auttaminen" ja "osallistuminen" eivät ole enää mitään hienoja ja ihmeellisiä asioita vaan itsestäänselvyyksiä joita pitää vaatia jokaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttoi kotitöissä ja vauvan hoidossa.
En ole tämän kirjoittaja, mutta kiinnostaisi todella kuulla perustelu tämän alapeukutukselle. Juuri tätä vartenhan se isyysloma on olemassa.
Veikkaan alapeukutusta auttoi sanan vuoksi.
Hirveä matka vielä tasa-arvoon.
Hoiti 3-vuotiasta esikoista, jotta minä sain ensimmäisinä viikkoina imetys- ja päivärytmin kohdalleen ja sain nukkua univelkaa pois. Koko perheenä kierrettiin kesätapahtumia ja huvipuistoja.
Minua kovin jaksaa ihmetyttää, miten te naiset edes alatte mihinkään tuollaisten vässyköiden kanssa, saati vielä lapsia tekemään? Minä en vain aidosti ymmärrä.
Ensimmäisen kanssa rakensi perheelle omakotitaloa (muutettiin taloon kun vauva 3 kk). Toisella isyyslomalla rakensi autotallia.
Kolmannen isyysloman hoiti kahta vanhempaa lastamme ja jäi vielä 4kk vuoorotteluvapaalle isyysloman päälle. Tämä koska kesimmäisellä lapsellamme vaikea sairaus silloin ja yksin en olisi pörjännyt kotona. Mies oli osan isyyslomasta keskimmäisen kanssa sairaalassa ja muuten hoidettiin kahdestaan perhettämme. Ihan yhdessä ja yhteisymmärryksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kannatti lisääntyä tällaisen miehen kanssa?
Tämä on niin väsynyt kommentti.. Olisit vielä lisännyt, että miksi ylipäätään lisäännyit, kun et jaksa hoitaa lapsiasi. Oltaisiin saatu nämä sitten kerralla yhdessä viestissä taputeltua.
Vierailija kirjoitti:
Hoiti apuna vauvaa.
Apuna? Apuna? Apuna?
Niin kauan kuin naiset ajattelee näin ja tämä "mies _auttaa_ lasten kanssa"- ajattelumalli on valloillaan, ei todellista tasa-arvoa voi koskaan syntyä.
Teette itsellenne, perheellenne ja miehellenne todellisen hallanpalveluksen, jos pidätte häntä vanhempana vain apulaisena, eikä tasavertaisena kumppanina jolla on samat velvollisuudet ja vastuut OMASTA lapsestaan. Valot päälle nyt, naiset.
Kuinkahan niin?