Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teidän miehet on tehneet isyyslomalla?

Vierailija
09.01.2019 |

Meillä mies nyt isyyslomalla, ja tuntuu että ottaa todella lomailun kannalta... Istuu koneella aamuisin, juo kahvia monta tuntia, ei ole kiirettä mihinkään. Iltaisin myös valvoo myöhään, katselee omia ohjelmia. Toivoisin että vanhemman lapsen kanssa tekisi jotain, mutta hän on useamman aamun katsellut vaan TV:tä.. Kun eipä isi tietenkään jaksa mitään tehdä, kun valvoo niin myöhään illalla.

On siis käynyt kaupassa ja laittanut ruokaa, kun itse olen toipilaana vielä sektion jälkeen, ja jonkun koneellisen pessyt jopa pyykkiä. Vanhempaa lasta myös vienyt harrastukseen. Mutta nytkin jääkaappi aivan tyhjä, kun ei oikein jaksaisi lähteä sinne kauppaan. Ja eilen huomasin jo yksin laittavani pyykkejä ja ruokaa, kun hän makoili sängyssä. Kun valitin, että pitäisi siivotakin, niin jotenkin siitä närkästyi, huomasin että ärsytän häntä kun sanon sellaista. Ei varmasti ole aikomustakaan tarttua imuriin. Omasta mielestään tehnyt tosi paljon, vaikka kaikki nuo asiat on sellaisia jotka itse olen hoitanut työn ohella monien muiden asioiden lisäksi, tekemättä koskaan niistä numeroa. Vauvan hoidossakaan ei ole erityisen innokas auttamaan, eikä se mua nyt haittaa, mutta mikä järki hänen olla isyyslomalla, jos ei tee muuta kun istu koneella samalla kun äiti hoitaa arjen toipilaana siinä missä aina ennenkin (pl kaupassa käynnin, joka sitten jää ilmeisesti tekemättä)? Tietenkin kun huomautin hänelle tästä asiasta, niin loukkaantui ja oli aivan ihmeissään suorastaan.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoiti apuna vauvaa.

Apuna? Apuna? Apuna?

Niin kauan kuin naiset ajattelee näin ja tämä "mies _auttaa_ lasten kanssa"- ajattelumalli on valloillaan, ei todellista tasa-arvoa voi koskaan syntyä.

Teette itsellenne, perheellenne ja miehellenne todellisen hallanpalveluksen, jos pidätte häntä vanhempana vain apulaisena, eikä tasavertaisena kumppanina jolla on samat velvollisuudet ja vastuut OMASTA lapsestaan. Valot päälle nyt, naiset.

Olen itse juuri synnyttänyt, ja kyllä mies on tasan apuna vauvan hoidossa. Sitten jos on isompia lapsia, niin voi hoitaa siinä missä äitikin, mutta kyllä katson että minun kuuluu ensisijaisesti hoitaa vastasyntynyttä vauvaa. Lähinnähän se on sitä imetystä ekat viikot, yritystä saada jonkinlainen päivärytmi.. Mies on apuna, eli vaihtaa vaippaa, kylvettää jne. Kyllä pienelle vauvalle kuitenkin se äidin syli on tärkein, onhan se siellä vatsassa juuri ollut 9kk.

Vierailija
42/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isiltä pitäisi vaatia yhtä paljon kuin äideitäkin. Ei olisi sosiaalisesti hyväksyttävää, jos pienen vauvan äiti jättäisi lapsen kotiin ja lähtisi lomalle tai ryyppäämään, joten sen ei pidä olla hyväksyttävää miehillekään.

Nyt kun eletään jo melkein 2020-lukua, olisi hyvä hetki alkaa arvioida isiä samoilla standardeilla kuin äitejäkin. "Auttaminen" ja "osallistuminen" eivät ole enää mitään hienoja ja ihmeellisiä asioita vaan itsestäänselvyyksiä joita pitää vaatia jokaiselta.

Samaa mieltä. Ja tässä naisten pitäisi myös tehdä asennemuutosta, koska miehet varmasti oikein tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseen. Veikkaan että iso osa eroista (nainenhan tekee aloitteen suurimpaan osaan) johtuu siitä että nainen kokee että mies ei ota tarpeeksi vastuuta perheen ja kodin asioista, mikä omakohtaisen kokemuksen ja kuultujen juttujen perusteella varmasti aivan totta. Vaatikaa naiset miehiltä enemmän, älkääkä vain kokeko huonoa omaatuntoa siitä, vaikka mies kiukuttelussa. Te ette tee mitään väärää siinä että vaaditte miestä hoitamaan puolet kotitöistä ja/tai lastenhoidosta. Toivottavasti vielä joskus tulee sellainen päivä, että tämä on itsestäänselvyys, eikä sitä tarvi pyytää tai vaatia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä miehiä osalla teistä. Idiootteja.

Kuinkahan niin?

Joku pelasi vaan pleikkaa koko isyysloman ajan? Toinen lähti jonnekin miesten reissulle? Voi elämä.. Miten voi joku olla noin itsekäs?

Mites jos äiti pelaiskin vaan pleikkaa synnytyksen jälkeen ja jättäisi vauvanhoidon ja kotityöt täysin isälle? Tai vielä parempi, lähtis kostealle tyttöjenreissulle juhlimaan vauvan syntymää ja jättäisi vauvan isän kanssa kotiin? Kyllä olisi sekä miehet että naiset arvostelemassa. Samat miehet varmaan, jotka voisi itse tehdä niin isyyslomalla.

Vierailija
44/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoiti apuna vauvaa.

Apuna? Apuna? Apuna?

Niin kauan kuin naiset ajattelee näin ja tämä "mies _auttaa_ lasten kanssa"- ajattelumalli on valloillaan, ei todellista tasa-arvoa voi koskaan syntyä.

Teette itsellenne, perheellenne ja miehellenne todellisen hallanpalveluksen, jos pidätte häntä vanhempana vain apulaisena, eikä tasavertaisena kumppanina jolla on samat velvollisuudet ja vastuut OMASTA lapsestaan. Valot päälle nyt, naiset.

Olen itse juuri synnyttänyt, ja kyllä mies on tasan apuna vauvan hoidossa. Sitten jos on isompia lapsia, niin voi hoitaa siinä missä äitikin, mutta kyllä katson että minun kuuluu ensisijaisesti hoitaa vastasyntynyttä vauvaa. Lähinnähän se on sitä imetystä ekat viikot, yritystä saada jonkinlainen päivärytmi.. Mies on apuna, eli vaihtaa vaippaa, kylvettää jne. Kyllä pienelle vauvalle kuitenkin se äidin syli on tärkein, onhan se siellä vatsassa juuri ollut 9kk.

Höpönlöpön. Säkin voit vaikka pumpata ja antaa isän ruokkia ja tehdä itse jotain muuta sillä aikaa. Jotenkin toi, että vaipanvaihto tai kylvetys katsotaan "apuna" eikä ihan normaalina, pakollisena toimintana, on todella outo ajatus.

Ihan niin kun mun mies jotenkin auttais mua, kun se siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä, käy kaupassa ja kastelee (omat) kukkansa. Ei, kyllä se ihan tekee itse. Niinkuin minäkin teen ihan itse, en kenenkään apulaisena, kotiorjana tai äitinä. 

Vierailija
45/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää. Meille syntyi juuri kolmas lapsi ja mies piti koko isyys- ja joululoman huolta KAIKESTA, että minä saatoin keskittyä imetykseen ja vauvaan, ja kun vauvalta pääsin niin sain olla isompien kanssa tai levätä. En tehnyt mitään kotitöitä, mies teki myös ruoat ja kävi kaupassa. Ja tämä on NORMAALIA, ei mikään valtava uroteko.

Vierailija
46/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin kahlitsen oman mieheni kotiin ja lähden itse äitini luokse. 

että ärsyttää tollaset limanuljaskat kun ei ota vastuuta..

Vierailija
47/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttoi kotitöissä ja vauvan hoidossa.

En ole tämän kirjoittaja, mutta kiinnostaisi todella kuulla perustelu tämän alapeukutukselle. Juuri tätä vartenhan se isyysloma on olemassa.

Veikkaan alapeukutusta auttoi sanan vuoksi.

Hirveä matka vielä tasa-arvoon.

Voi olla, enpäs huomannutkaan. Tosin kaikki viestit, joissa isä on tehnyt kotona paljon näyttävät saaneen sen yhden alapeukun, myös omani jossa ei puhuttu auttamisesta tai osallistumisesta lainkaan. Ilmeisesti täällä siis oikeasti on joku jonka mielestä miehen pitäisi vaan maata pleikan ääressä ja vetää kaljaa. No, toivottavasti kukaan ei ole tämän sankarin kanssa mennyt lapsia tekemään.

Vierailija
48/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tuo kesällä tekikään.. Tuskaili työtilannetta, on siis yrittäjä. Teki joka päivä jotain "pikkujuttuja", jotka käytännössä veivät aina ainakin puoli päivää. Sinkoili tekemässä kaikenlaista, mitä oli luvannut sukulaisille tms joskus tekevänsä.

Oli kyllä vanhemman lapsen kanssa myös jonkin verran ja aika hyvin hoiti ruokakaupassa käynnit. Mutta vähän jäi latteaksi hänen osallistumisensa.

Vierailija
49/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoiti apuna vauvaa.

Apuna? Apuna? Apuna?

Samaa mieltä. Meillä hoidettiin asiat aidosti tasapuolisesti, ja joka ikinen kerta särähti korvaan kun kysyttiin miehen osallistumisesta. Minusta oli mieheni työpanoksen vähättelyä puhua osallistumisesta, kun hän hetkittäin teki jopa enemmän (minulla sektion takia nostokielto).

Vierailija
50/75 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttoi kotitöissä ja vauvan hoidossa.

En ole tämän kirjoittaja, mutta kiinnostaisi todella kuulla perustelu tämän alapeukutukselle. Juuri tätä vartenhan se isyysloma on olemassa.

Veikkaan alapeukutusta auttoi sanan vuoksi.

Hirveä matka vielä tasa-arvoon.

Niinpä. Välittömästi synnytyksen jälkeen isä isyyslomalla ei auta kotitöissä vaan tekee kotityöt. Äiti lepää ja imettää, mies hoitaa kaiken muun. Myöhemmässä vaiheessa isyyslomalla työt jaetaan.

Vierailija
51/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä... Taas tuli riita siitä, kun mies ei pyytämättä tee mitään. Sitten kun pyydän esim tekemään vanhemman lapsen kanssa jotain, niin silloin mies kuittailee napinasta ym. Jaksoi mennä puoleksi tunniksi ulos (tietty vasta puolen päivän aikaan, kun vihdoin vinkkasin asiasta, kun lapsi oli pari tuntia katsonut jo TV:tä), ja eikun sen jälkeen taas koneelle. Ei aikomustakaan tehdä mitään enempää lapsen kanssa, koneella on niin paljon kivempi istua.

Huomautin jonkin ajan kuluttua hänelle sitten (kun ei reagoinut vauvan itkuun silloin kun itse vihdoin pääsin syömään, eikä vanhemman lapsen huomion hakemiseen) että isyysloma on sitä varten että hän muun muassa viettää aikaa lastensa kanssa, eikä istu koneessa sillä aikaa kun minä hoidan vauvan, viihdytään vanhempaa lasta, teen ruoat, pesen pyykit jne.. Sain sitten kuulla, että hän ei kestä minua, olen kuulemma tosi rasittava, ja hänen päänsä hajoaa.

Vinkkejä miten keskustelussa kannattaa edetä? Alan olla aivan täynnä. Mielestäni mies on todella epäreilu, eikä hänellä oikeasti olisi oikeutta sanoa noin. Silti mulle tulee tosi huono fiilis ja alan miettiä että miten voisin toimia eri tavalla.

Harmittaa tosi paljon, kun ekat viikot vauvan kanssa menee näin. Ainoa keino ettei riitaa tule olisi varmaan antaa miehen vaan puuhastella omia juttujaan. Hänen mielestään hän tekee tarpeeksi jos tunnin päivässä uhraa perheelleen, esim käymällä kaupassa. Jos olisin tiennyt, niin en olisi halunnut hänen pitävän isyyslomaa ollenkaan. Kaupassa voi käydä työpäivän jälkeenkin.

Vierailija
52/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
53/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika huonolta kyllä tilanne. Onko teidän välillä vielä rakkautta? Vaikuttaisi siltä, että rakkaus ehkä kuollut. Oletko harkinnut eroa?

Vierailija
54/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki ruokaa, siivosi, hoiti vauvaa, kävi kaupassa jne. Olin melko huonossa kunnossa synnytyksen jälkeiset viikot repeämien takia.

Vierailija
55/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiti vauvan lähestulkoon kokonaan, sillä minä sain sairaalabakteerin ja makasin 2 viikkoa, en voinut imettää enkä juuri mitään muutakaan. Kahden seuraavan lapsen kohdalla leikki ja ulkoilutti vanhempia lapsia, sylitteli vauvaa, kylvetti hänet ja isommat lapset jne. Hoiti oman osansa kodin kunnossapidosta, olemme molemmat siistejä ihmisiä, joten ei meillä pahempia sotkuja koskaan ollutkaan.

Minulla on ihana mies, eselleenkin, lasten jo kasvettua.

Vierailija
56/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika huonolta kyllä tilanne. Onko teidän välillä vielä rakkautta? Vaikuttaisi siltä, että rakkaus ehkä kuollut. Oletko harkinnut eroa?

Olen kyllä miettinyt eroa. En tiedä miten voin kunnioittaa tuollaista miestä, enkä usko että mies kunnioittaa minua, vaikka toisin väittää, koska mielestäni jos kunnioitat toista niin yrität edes jollain tavalla häntä miellyttää ja kuuntelet hänen toiveitaan. Välillä mies ehkä kuunteleekin, mutta sitten on sellaisia päiviä, jolloin tuntuu siltä että perhe-elämä ei koske häntä. Hän voi vaan olla ottamatta vastuuta mistään, ja olettaa että hoidan aivan kaiken. Ja hän tietää kyllä, että en haluaisi tehdä kaikkea yksin, ja että olen välillä tosi väsynyt, mutta silti hän antaa sen tapahtua. Voiko rakastaa jos ei kunnioita? En tiedä. Ap

Vierailija
57/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiti vauvan lähestulkoon kokonaan, sillä minä sain sairaalabakteerin ja makasin 2 viikkoa, en voinut imettää enkä juuri mitään muutakaan. Kahden seuraavan lapsen kohdalla leikki ja ulkoilutti vanhempia lapsia, sylitteli vauvaa, kylvetti hänet ja isommat lapset jne. Hoiti oman osansa kodin kunnossapidosta, olemme molemmat siistejä ihmisiä, joten ei meillä pahempia sotkuja koskaan ollutkaan.

Minulla on ihana mies, eselleenkin, lasten jo kasvettua.

Ihanalta kuulostaakin. Onneksi on olemassa myös tuollaisia miehiä. Tuli ihan itku, kun tajusin että en voisi ikinä sanoa omasta miehestäni noin.. Ap

Vierailija
58/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä ryyppäsi, juoksi salilla ja kavereilla kylässä. Ja tollo tein vielä 2 (KAKSI) lasta sen kanssa. Synnäriltä haki sentään kotiin, jossa odottikin pyykit ja tiskit tekijäänsä. On sitä ollut tyhmä ja reipas silloin nuorena.

Vierailija
59/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein odotan, että eksän nyksälle tulee vauvakuume. Huomaa kuinka todellisuus lyö päin taulua, ja on tajuttava että tämänhän se halusi. 

Sohva, tietokone ja makkaripuuhat, niitä eksä halusi, mutta ei mitään muuta. 

Vierailija
60/75 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein odotan, että eksän nyksälle tulee vauvakuume. Huomaa kuinka todellisuus lyö päin taulua, ja on tajuttava että tämänhän se halusi. 

Sohva, tietokone ja makkaripuuhat, niitä eksä halusi, mutta ei mitään muuta. 

Jaa sori, tietenkin perillisiä mutta ei hetkeäkään vaivaa, meteliä tai häiriötä.