Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?

Pellavalakana -gate
08.01.2019 |

Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!

Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.

Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.

Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.

Kommentit (459)

Vierailija
121/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kannata odottaa saavansa laatua H&M:ltä. Finnlaysonilla on laadukkaita pellavalakanoita, mutta hintakin on sen mukainen.

Finlaysonin turkkilaiset lakanatko laadukkaita😂

Aitoa turkkilaista pellavaa ja lasten käsin ompelemia.

Balmuirilla sama juttu.

Vierailija
122/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reklamaatio hm:ään ja vaadit sekä rahat takasin ja korvaukset piloille menneistä muista vaatteista ja harmista lääkärinlaskusta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen kun tunnetaan pellavan vaikutus ihoon ja hiuksiin, miten niistä on tullut joku luksustuote? Itse tykkään pellavasta , mutta käytän hyvin rajoitetusti. Lähinnä pyyhkeissä ja niissäkin puuvillasekoitteina.

Vierailija
124/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkänahkainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.

Balmuir Castello lakanat on valmistettu erittäin korkealaatuisesta Egyptin puuvillasta, joka on yksi hienolaatuisimmasta puuvillakuidusta. Castello-lakanan korkea 400TC-lankaluku antaa materiaalille kauniin, hienostuneen kiillon ja silkkisen pehmeyden.

Kyllä niitä muitakin on tuossa hintaluokassa. 

Yleensä luxuslakanoiden pitää olla 600 tc (thread count) ja yli. 400 on vielä aika löperöä.

Vierailija
125/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, en enää haaveile pellavalakanoista :D

Vierailija
126/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut Virosta 10 vuotta sitten Zizi-merkkiset pellavalakanat (taitaa olla nettisivuja perusteella yhä pystyssä putiikki) eikä niissä moista ongelmaa ole ikinä ollut. Ei ole lähtenyt ikinä nöyhtää tai nukkaa, olen pessyt 60 asteessa ja joskus 90 asteessakin. Toki ovat jämäkämmän oloiset kuin peruslakanat, mutta ei nyt niin että pistelisivät.

Vierailija
127/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut kangaskaupasta vaatetuspellavaa ja ommellut niistä lakanoita. Todella ihania lakanoita, suuri rakkauteni.

Sain vuosi sitten jouluna Familonin kivipestyn pellavapussilakanan. Viimeksi petivaatteita vaihtaessa ihmettelin nöyhtäpalleroita, joita oli ilmestynyt sänkyyn.

Mistä näitä nyt on tullut? Hyvä tietää, että tuo pussilakana voi olla niiden lähde.

Näissä on laatutuotteita ja huonoja myös.

Vierailija
128/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta AP, nyt tietää ettei osta vahingossakaan!

Vierailija
129/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma ap:n kanssa. Pellava lakanat pölyää ja nukkaa kamalasti. Ei ole pesut auttaneet ongelmaan.

Vierailija
130/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lakanat oli ennenvanhaan pellavaa.

Henkkamaukalla ei myydä laatua. Bloggari ei ole asiantuntija.

Vierailija
131/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.

Aamen.

Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.

Näköjään noi bloggaajat eivät ole itse pesseet lakanoita. Ovatko edes käyttäneetkään? Äkkiä vaan mainosta kirjoittamaan, ehtii sitä käyttää myöhemmin. Ja nää tuntuu niin pehmeiltä.

Kiitos kun kirjoitit tänne ja moni muu voi nyt välttyä tältä. Musta olis kuitenkin aiheellista tehdä valitus itse h&m:lle. Pelkkä lakanoiden poltto ei auta asiaan pitkässä juoksussa.

Voithan saada jonkun lahjakortin?

Noille bloggareille olis kans ehkä hyvä kirjoittaa, että pesitkö tosiaan itse nämä? Että miten voit luottaa tuon kokemuksen jälkeen.

Vierailija
132/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pellavalakana. Ihan huippu. Harmittaa etten raaskinut ostaa kuin yhden silloin, enkä ole sen jälkeen kaupoissa sellaisia nähnyt. Olisitko saanut jonkun tavallista huonolaatuisemman. Pistelyille olen aika herkkä. Tämä ei ole pistellyt.

Vierailija
133/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.

Aamen.

Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.

Näköjään noi bloggaajat eivät ole itse pesseet lakanoita. Ovatko edes käyttäneetkään? Äkkiä vaan mainosta kirjoittamaan, ehtii sitä käyttää myöhemmin. Ja nää tuntuu niin pehmeiltä.

Kiitos kun kirjoitit tänne ja moni muu voi nyt välttyä tältä. Musta olis kuitenkin aiheellista tehdä valitus itse h&m:lle. Pelkkä lakanoiden poltto ei auta asiaan pitkässä juoksussa.

Voithan saada jonkun lahjakortin?

Noille bloggareille olis kans ehkä hyvä kirjoittaa, että pesitkö tosiaan itse nämä? Että miten voit luottaa tuon kokemuksen jälkeen.

Nyt tätä keskustelua käyneenä ja lukeneena päädyin itseasiassa reklamoimaan HM:lle. Palautin jo lakanat eilen kivijalkaliikkeeseen ja sain rahani takaisin lahjakorttina, mutta he sanoivat ettei verkkokaupasta tehdyn ostoksen reklamaatio onnistu liikkeen kautta. Nyt siis tein reklamaation verkkokauppaan. Kiitos kaikille keskustelun aiheeseen vastanneille! Toivon, että aloituksestani on ollut hyötyä ihmisille.

Vierailija
134/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reklamaatio hm:ään ja vaadit sekä rahat takasin ja korvaukset piloille menneistä muista vaatteista ja harmista lääkärinlaskusta!!

Joo ja muista huutaa ja löydä nyrkkiä pöytään kans!

Vierailija
135/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.

Perkaali on kudontatapa. Egyptinpuuvilla sitten puuvillatyyppi. Itse suosin egyptinpuuvillaisia perkaalikudonnalla, ihanat. Valitettavasti aika kalliita myös. Otan mielellään vähintään 400tc. En osaa ajatella että pellava tuntuisi mukavalta iholla. Tosi kutiava kangas.

Vierailija
136/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimaisesti parhaat lakanani ovat Ikean perkaalipuuvillaiset. Sekä alus- että pussilakana. Tuntuvat viileiltä, helppohoitoisia. Kiitos aivan riittävät mulle.

Vierailija
137/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkänahkainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Balmuir Castello lakanat on valmistettu erittäin korkealaatuisesta Egyptin puuvillasta, joka on yksi hienolaatuisimmasta puuvillakuidusta. Castello-lakanan korkea 400TC-lankaluku antaa materiaalille kauniin, hienostuneen kiillon ja silkkisen pehmeyden.

Kyllä niitä muitakin on tuossa hintaluokassa. 

Yleensä luxuslakanoiden pitää olla 600 tc (thread count) ja yli. 400 on vielä aika löperöä.

Kyllä mm. Sferran lakanoista monet ovat 200tc. Kuidun pituus merkitsee myös paljon.

Vierailija
138/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkaalipuuvillaa. Kivipestyt valkoiset lakanat. Ylellisyyttä.

Vierailija
139/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap, että nostit tämän asian esiin. Eipä tosiaan kannata blogikirjoitteluun luottaa.

Itselläni on Kodin1:stä ostetut pellavalakanat. Ja aivan samanlaiset kokemukset näistä kuin ap:lla ja monella muulla. Järkytyin ensimmäisenä aamuna noissa nukuttuani kun makuuhuone oli aivan pölyn peitossa, ikään kuin olisin vuoden unet ottanut siivoamatta välillä. Pesin niitä turhaankin, puhtaina siis, monet kerrat, mutta se pöliseminen ei ole loppunut. Talvella ihoni on kuiva ja oireilee monesta muustakin asiasta, silloin ei pellavalakanoihin voi sukeltaa. Tosiaan tuntuu  kuin nukkuisi lasivillassa. Kesällä iho kestää vähän paremmin ja joskus kovimmilla helteillä otan nuo käyttöön, kun en täysin ilman peitettä osaa nukkua. Viileältä siis tuntuvat, mutta mitään muuta hyvää niissä ei ole.

Olen useammastakin naistenlehdestä/nettijutusta lukenut, että pellavatyynyliinat tekee hallaa hiuksille, on hiuksia vasten liian karheat, katkoo tai karheuttaa hiuksia.

Ohiksena vielä, että mielestäni parhaimpia lakanoita on puuvillatrikoiset. Niin pehmeitä en ole missään hotellissa tai muualllakaan tavannut.

Vierailija
140/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ostaa vaatteita tai mitään kodintekstiilejä joiss on pellavaa mukana.

Kerran ostin jakun jossa oli muutama prosentti pellavaa ja se oli aina ryppyinen. Ei ikinä enää.

Täytyy mankeloida niin ei pölyä. Kyllä se pellava pehmenee kun monia kertoja pesee.