Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?

Pellavalakana -gate
08.01.2019 |

Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!

Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.

Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.

Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.

Kommentit (440)

Vierailija
81/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyse olla allergiasta? Meillä mies innostui jostain käsittämättömästä syystä pellavalakanoista ja kovalla kiireellä osti Balmuirin lakanat. Lopputulos olikin se, että minä pidän niistä eivätkä ne pistele yhtään, mutta miehen mielestä samat lakanat tuntuvat syyhypulverilta. Hänellä myös iho punoitti aamulla, oli raapinut itseään yöllä ihan kunnolla ja nenä oli tukossa, minulla taas ei sitten yhtään mitään ongelmaa.

Kyseiset lakanat kyllä hajosivat vuodessa, eli mies pääsi siitäkin riesasta eroon. Muillekin oli käynyt vastaavaa pesuohjeiden noudattamisesta huolimatta. Lanka lähti juoksemaan pahasti, sen sai korjattua vähän venyttämällä, taas juoksi ja lopulta siinä oli iso reikä. Ei enää Balmuirin lakanoita meille, vieläkin ketuttaa se rahanmeno vuoden kestävään tuotteeseen, kun ihan Ikea ja Marimekko on kestäneet paremmin.

Vierailija
82/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyhtää voi yrittää poistaa kierrosta värisieppari liinoilla , mutta useamman pesun saastuneet tekstiilit vaativat. Kannattaa myös pestä kone eli sitruunahappo valkopesu käsittely .

nim.lehden pessyt , onneksi ei ollut hs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä useamman pesun myötä pellavalakanat normalisoituivat ja nyt niitä on jo kiva käyttää.

Vierailija
84/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on, mitä tapahtui :DDDD Onko tuo mielestäsi suomea???

Vierailija
85/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

😀 Tulee mieleen 80-luvun hitin froteelakanan,nukkaantui,kutitti ja keräsi pölyä.

Käytän vain Annon muotoonommeltuja lakanoita,puuvillaa ihon takia.

Ostanu joskus esim; Henkan ,niin nukkaantuivat eka pesusssa.

Käytän pellavaa vain yösukkina.

Vierailija
86/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakanat tekevät hiuksille ja iholle huonoa. Kuivattavat ja aiheuttavat ryppyjä. On vaan bloggareitten muotiasia nyt, kohta on joku muu. Naapurin bloggari hehkuttaa myös pellavalakanoitaan ja sen näkee ihosta, on tullut parissa vuodessa kymmenen vuoden rypyt kasvoihin ja hiukset ovat huonokuntoista hamppua.

Vierailija
87/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellava kutittaa pyyhkeessä ja vaatteessa, en todellakaan kokeilisi edes lakanaa.

Enkä ymmärrä mikä hyve on lakanan lianhyljintä? Jos lakana ei ime likaa se jää iholle/ imeytyy sänkyyn vai mihin se menee?

Vierailija
88/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen allerginen pellavalle. Kun kudon mattopuilla mattoja ja liinoja, en saa oireita. Mutta kun kerran tein pellavaliinaa, olin tukossa ja kuumeessa ja kutiseva, tarvitsin antibioottejakin. Kokeilin toistekin ja sama juttu: minä olen pellavalle allerginen.

Vierailija
89/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ostanu joskus esim; Henkan ,niin nukkaantuivat eka pesusssa."

Sama suomeksi???

Vierailija
90/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla niin, että pellavalakanat eivät sovi niille, jotka joutuvat välttelemään myös tavallista villaa ihollaan? Ap, voitko käyttää lampaanvillaisia vaatteita suoraan iholla?

Minä olen allerginen villalle ja pellavalle!

Vierailija
91/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat tekevät hiuksille ja iholle huonoa. Kuivattavat ja aiheuttavat ryppyjä. On vaan bloggareitten muotiasia nyt, kohta on joku muu. Naapurin bloggari hehkuttaa myös pellavalakanoitaan ja sen näkee ihosta, on tullut parissa vuodessa kymmenen vuoden rypyt kasvoihin ja hiukset ovat huonokuntoista hamppua.

Tämä on kyllä huvittavin väite, että ihminen saa ryppyjä syystä jotta nukkuu pellavalakanoissa.

Vierailija
92/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pellava on erittäin epämiellyttävä materiaali.

Vaikka olisi miten laadukasta, se pistelee ja karvastelee, pölisee ja nöyhtää.

En ole ikinä ymmärtänyt pellavan hehkutusta. Kaikki ei tietty ole yhtä herkkiä, mutta jotenkin huvittavaa, mikä luksuksen maine pellavalla on.

Vierailija
93/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.

Aamen.

Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.

Ai miksi? No niille MAKSETAAN siitä hehkutuksesta! Ei blogihöpinöillä ole mitään tekemistä kirjoittajan oikeiden kokemusten tai mielipiteiden kanssa. Blogi = ostettua mainontaa.

Vierailija
94/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat täytyy mankeloida.

Sekin vielä.

Vierailija
95/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä on siis hyvä häälahjaidea...

Vierailija
96/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla niin, että pellavalakanat eivät sovi niille, jotka joutuvat välttelemään myös tavallista villaa ihollaan? Ap, voitko käyttää lampaanvillaisia vaatteita suoraan iholla?

Hyvä pohdinta. Itseasiassa tykkään käyttää ihan lampaanvillaisia villasukkia suoraan iholla, mutta villapaita olisi liikaa. Olen siis herkkä kuitujen kutittavuudelle/pistelylle, mutta en superherkkä. Tunnen superherkkiä ihmisiä, ja arvioni mukaan heistä yksikään ei olisi edes yrittänyt nukkua koko yötä noissa lakanoissa, joissa sentään yhden yön kokonaan taistelin.

Vierailija
97/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että olet saanut vialliset pellavalakanat, ns. maanantaikappaleet?

Ehkä niissä on huonompi materiaali, kuin pellavalakanoissa on yleensä?

Palauttaisin tuotteen liikkeeseen ja ostaisin palautusrahoilla lakanat esim. Stockalta. 

Palautin jo. Ottivat HM:n liikkeessä mukisematta takaisin ja sanoivat reklamoivansa eteenpäin. Rahat tulivat takaisin ja viiletin heti ostamaan toisaalta perkaalipuuvillaiset, joissa nukuin viimeyön onnellisena :D ! Toki imuroin edelleen kuin hullu koko eilisillan alkaen petauspatjastsa, jotta saisin mahd paljon pistelevää kuitua pois, ettei se "kontaminoisi" uusia, PUUVILLAISIA lakanoita.

Vierailija
98/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset köyhissä maissa ovat tehneet ne lakanat ja heidän kostonsa näin länsimaiseen kuluttajaan kohdistuu.

Vierailija
99/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kyse olla allergiasta? Meillä mies innostui jostain käsittämättömästä syystä pellavalakanoista ja kovalla kiireellä osti Balmuirin lakanat. Lopputulos olikin se, että minä pidän niistä eivätkä ne pistele yhtään, mutta miehen mielestä samat lakanat tuntuvat syyhypulverilta. Hänellä myös iho punoitti aamulla, oli raapinut itseään yöllä ihan kunnolla ja nenä oli tukossa, minulla taas ei sitten yhtään mitään ongelmaa.

Kyseiset lakanat kyllä hajosivat vuodessa, eli mies pääsi siitäkin riesasta eroon. Muillekin oli käynyt vastaavaa pesuohjeiden noudattamisesta huolimatta. Lanka lähti juoksemaan pahasti, sen sai korjattua vähän venyttämällä, taas juoksi ja lopulta siinä oli iso reikä. Ei enää Balmuirin lakanoita meille, vieläkin ketuttaa se rahanmeno vuoden kestävään tuotteeseen, kun ihan Ikea ja Marimekko on kestäneet paremmin.

Kiitos vastauksesta! Mielenkiintoinen pointti tuo allergia, josta mainiona demona tuo erilainen reaktio sinun ja miehesi kokemana samaan lakanaan. Itse olen monille asioille allerginen, joten ei lainkaan poissuljettua. Toisaalta mulla on 100% pellavaa olevia vaatteita, joista en ole saanut mitään reaktiota, ja olen käyttänyt vuosia suoraan iholle. Siksi en osannut kuvitellakaan, että lakanoissa olisi mun kohdalla mitään ongelmaa.

Vierailija
100/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyhtää voi yrittää poistaa kierrosta värisieppari liinoilla , mutta useamman pesun saastuneet tekstiilit vaativat. Kannattaa myös pestä kone eli sitruunahappo valkopesu käsittely .

nim.lehden pessyt , onneksi ei ollut hs.

Kiitos! Kerro lisää, miten nuo värisieppariliinat toimivat. Myönnän olevani uuden äärellä mitä värisieppariliinoihin tulee - miten ne siis nappaisivat kuitua itseensä?