Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?

Pellavalakana -gate
08.01.2019 |

Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!

Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.

Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.

Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.

Kommentit (440)

Vierailija
41/440 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavaan menee aluksi aikaa tottua, mutta itse enää halua nukkua muissa kuin pellavalakanoissa. Minulla on HM:n pellavalakanoita ja kyllä ne alussa pölisivät vähän, mutta ei minulla mikään ole niiden vuoksi pilalle mennyt eikä vaatteisiin tai peittoihin ole mitään tarttunut.

Piestelikö ne lakanat sun ihoa yhtään? Vaan pölisivätkö vain? Tuo pölinä ei olisikaan niin vakavaa, ellei kuitu pistelisi, ja myöskin siis se pölisevä kuitu, joka on tarttunut muihin tekstiileihin pistelee.

Karhealta ne ainakin alussa tuntui ja ehkä vähän pistelevältä, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Mitään pistelevää pölisevää kuitua niistä ei ole koskaan ironnut. Mutta aluksi huomasin, että makuuhuoneeseen tuli pölyä normaalia enemmän. Vaatteisiin ei kuitenkaan tarttunut mitään.

Ok, kiitos kun tarkensit vielä!

Vierailija
42/440 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun useammin pesee, karheus ja pistelevyys häipyy ja niistä tulee pehmeät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, harkinnassa oli pellavalakanat. No ei ole enää. Tykkään nimenomaan pehmeydestä lakanoissa ja tuo nukka olisi painajaismaista. Mulla on yhdet Gantin Egyptinpuuvillalakanat ja yhdet Stockmannin (Casa?) perkaalipuuvillalakanat, ja kummatkin on tosi laadukkaat, pehmeät, mutta ryhdikkäät. Tykkään myös Hemtexin satiinipuuvillaisista. Tietty sitä pellavaakin on monenlaatuista, mutten uskalla ottaa riskiä.

Vierailija
44/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta torilta pellavaverhot ja käytä niitä lakanoina. Minulla onnistuu.

Vierailija
45/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä ne nöyhtäiset tekstiilit kuivausrumpuun.

Ja myös se untuvatäkki ensin leikkaa pieni reikä siihen täkkiin.

:D

Vierailija
46/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta torilta pellavaverhot ja käytä niitä lakanoina. Minulla onnistuu.

Hyvä sinä!

Vierailija
47/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun useammin pesee, karheus ja pistelevyys häipyy ja niistä tulee pehmeät.

Muutakin tekemistä kuin lirutella ja virutella jotain hmmetin lakanoita.

Liian vaikeahoitoisia ja  epämukavia, en voi ymmärtää hehkutusta.

Vierailija
48/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on By Piasin pellavalakanat ja ne ovat olleet hyvät alusta lähtien. Toisia en osta niiden mainoskasvon eli Kalastajan vaimon takia.

Vierailija
49/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Pölyäviä petivaatteitta.

Vierailija
50/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itse tehdyt venäjän pellavvasta olevat lakanat enkä ole mitään pistely/nöyhtä ongelmaa kokenut. henkkamaukka laatu on paskaa siis. Jopa herkkahipiäinen puoliso joka ei siedä mitään ihollaan tykkää nukkua noissa.

Vierailija
51/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje numero yksi: pellavatekstiilit pestään aina erillään.

Pellava pehmenee käytön ja pesujen myötä. Mutta outoa, jos lakana on tehty noin karkealaatuisesta kuidusta. Rohdin on yleensä karkeaa ja pistelevää, aivina sileää ja pitkäkuituista. Palauta kauppaan/tee valitus?

Vierailija
52/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo vihaan kanssa pellavalakanoita. Meillä on Finlaysonin paksu pellavapussilakana jolla on vielä 50 vuoden takuu, joten emme pääse siitä ikinä eroon. Ei pysy paikallaan ja tosiaan sama kun nukkuisi juuttikangaslakanoissa. Joskus aina toiveikkaana sen petaan. Pakko pitää pitkähihaista ja - lahkeista pyjamaa, jotta pystyy tuon sahatavaran alla nukkumaan.

Kiitos tästä! Mietin jo, että olenko pimahtanut, kun niin harva koki pellavaa pistelevänä. Tuo sahatavara kolahti erityisesti :D ! Selvästikin pellavissa on eroja, mutta kysymys ei ole halpis vs muut -asetelmasta, koska Finlayson ei ole halpis eikä tekisi laaduttomasta kuidusta lakanaa. Ja silti siis sahatavaraa!

Muutamia pellavalakanoita on kokeiltu. Meillä niitä sanotaan hiomapaperiksi. Aivan liian karkeita herkälle iholle useammankin pesun jälkeen. Pellavatyynyliinat saavat posket kirvelemään ja punoittamaan (valmistajasta riippumatta).

Vierailija
53/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteleviä, karkeita ja pöliseviä lakanoita. Ah mitä luxusta.

Vierailija
54/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Finlaysonin, Pentikin, Casa Stockmannin ja Balmuirin pellavalakanoita. Yksikään ei ole käyttäytynyt noin, mutta tummansinisestä Finnlaysonista lähti irtoväriä petauspatjan aluksi, mikä ärsytti, mutta loppui noin kolmen pesun päästä. En silitä, en käytä huuhteluainetta ja pesen ohjeiden vastaisesti kuudessakynpissä. Paras tulos on, jos saa kuivattaa ulkonarulla suorana. Tuntuvat aina viileiltä ja ylellisiltå.

Juuri tällaisen kuvauksen innoittamana ostin nuo HM premium -lakanani. Juuri noin ihmiset niiden käyttökokemusta toivat esille. En tajua yhtään, miksi mun lakanani ovat toista maata. Mutta en kyllä uskalla lähteä enää mihinkään muuhunkaan merkkiin kokeilemaan pellavalakanoita, vaikka vakuuttavasti kerrotkin niiden toimivan. Minun HM -lakanoissani pesuohje oli itseasiassa 60 astetta, ja kuivatin ne juurikin narulla suorana, enkä käyttänyt huuhteluainetta.

Aito pellava kestää 90 asteen pesua eli ihmettelen mitä seoksia on näissä muissa mitä ei saa pestä kuin 40

Ympäristösyistä pesulämpötilat ohjeistetaan mahdollisiman alhaisiksi. "Ihon lika" ja rasva ei irtoa kangaskuiduista alle 60 asteessa, vaan kertyy vaatteeseen ja ajankuluessa pilaa sen.

Vierailija
55/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös H&M:n pellavalakanat. Aluksi niistäkin lähti nöyhtää, mutta muutaman pesun jälkeen ovat olleet ihanat. Mitään pistelyä en ole kyllä havainnut, pehmenee vain mitä enemmän käyttää. Lakanat on itseasiassa sängyssä nytkin ja ovat kyllä tosi mukavat.

Vierailija
56/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sen ostaa hm se on  huonoa!!!!!

Vierailija
57/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaajien suosituksesta ostin aikoinaan pellava-aamutakin. Kylmä ja kova takki, lisäksi näytti säkiltä ellei seissyt instagram-asennossa koko ajan. Lähti kierrätyskeskukseen kun kukaan ei ees ilmaseks huolinut.

Vierailija
58/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut  joitakin vuosia sitten pellavalakanat Jyskistä, lakanat eivät aluksikaan olleet kovat ja nyt 

monien pesujen jälkeen ovat tosi pehmeät, mun lempilakanat!

Vierailija
59/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin isoäitini pellavalakanat (hänen itsensä tekemät), kun kukaan muu ei pitänyt ns. arvokkaana. Parempia lakanoita ei minulla olekaan. Vahinko että niitä on vain puoli tusinaa, pula aika tehdessä oletettavasti. 

Vierailija
60/440 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mies ei anna kirjoitti:

Perin isoäitini pellavalakanat (hänen itsensä tekemät), kun kukaan muu ei pitänyt ns. arvokkaana. Parempia lakanoita ei minulla olekaan. Vahinko että niitä on vain puoli tusinaa, pula aika tehdessä oletettavasti. 

Ajansaatossa toki pehmenee vaikka hevosen jouhista tehdyt alusvaattet. . .