Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Kommentit (440)
Onko tää pellavalakana kuin ne kalliit "bambu" sukat jotka vaikuttaa olevan samaa kangasta kuin naisten sukkahousut, täyttä kusetusta.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään puvillasatiinista.
Ja minä tykkään hernekeitosta eli Näitähän tässä ketjussa haluttiin kuulla vai kuinka?
Oikeasti pidän aluslakanana karkeahkosta pellavalakanasta eikä siitä ole irronnut missään vaiheessa nöyhtää.
On ostettu Venäjältä mistä löytää laadukasta pellavaa edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää pellavalakana kuin ne kalliit "bambu" sukat jotka vaikuttaa olevan samaa kangasta kuin naisten sukkahousut, täyttä kusetusta.
Mulla on bambusukkia työkäytössä. Ainoat jotka ei hiosta työkengissä, eivätkä ole edes erityisen kalliita. En kyllä ole kokenut tulleeni kusetetuksi?
Voisiko olla niin, että pellavalakanat eivät sovi niille, jotka joutuvat välttelemään myös tavallista villaa ihollaan? Ap, voitko käyttää lampaanvillaisia vaatteita suoraan iholla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään puvillasatiinista.
Ja minä tykkään hernekeitosta eli Näitähän tässä ketjussa haluttiin kuulla vai kuinka?
Oikeasti pidän aluslakanana karkeahkosta pellavalakanasta eikä siitä ole irronnut missään vaiheessa nöyhtää.
On ostettu Venäjältä mistä löytää laadukasta pellavaa edullisesti.
Ei oo pellavalakanaa. Uni maittaa puuvillassa oikein hyvin.
Egyptin puuvillahan on maailman parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aikoinaan armeijassa oli pellavapyyhkeet - ne ainoat varusesineet mitkä ei imeneet vettä :)
Pellavapyyhket - ihan mahdotonta kuivata ihoa niillä.
Eivät kelpaa kuin saunan pyllyn alusiksi pefleteiksi -- älkää kiitosta vaan tuoko meille lahjaksi "laadukasta käsityötä" pellavapyyhkeiden tai lakanoiden myötä. Jotkut tykkää jotku ei.
Minä kuulun tuohon "jotkut tykkää" -osastoon. :)
Pellavapyyhe ei toimi hirmu hyvin uutena, vaatii muutaman pesukerran. Mutta paranee vain vanhetessaan. Imukyky on huikea puuvillaan verrattuna. Ja ohuena kuivuu nopeasti. Eikä haise heti tunkkaiselta, kuten puuvillafroteepyyhkeet. Ja vievät vähemmän tilaa kassissa tai kaapissa.Tosin nyt meillä on testissä turkkilaiset hanampyyhkeet (pellavapyyhkeiden ohella). Kesto ei luultavasti ole pellavapyyhkeen veroinen.
Pellavalakanaa en ole kokeillut.
Meinaat ettei armeijanpyyhkeitä ole pesty ihan muutamaan kertaa?
Kiva tietää! Olen miettinyt kesäksi että ostaisin pellavalakanat kun asunnostamme on kuuma, mutta todennäköisesti ei kannata edes yrittää. Miehellä on atooppinen iho ja itsellänikin kasvojen iho todella herkkä, joten ollaan tähän mennessä käytetty egyptiläistä puuvillaa ja puuvillasatiinia lakanoissa.
Ja joo, meillä ei ole mahdollisuutta sisäänajaa lakanoita kuukausia jos ne saavat miehen selän aukeamaan vereslihalle.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että pellavalakanat eivät sovi niille, jotka joutuvat välttelemään myös tavallista villaa ihollaan? Ap, voitko käyttää lampaanvillaisia vaatteita suoraan iholla?
Miten villa-allergia liittyy pellavaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiva tietää! Olen miettinyt kesäksi että ostaisin pellavalakanat kun asunnostamme on kuuma, mutta todennäköisesti ei kannata edes yrittää. Miehellä on atooppinen iho ja itsellänikin kasvojen iho todella herkkä, joten ollaan tähän mennessä käytetty egyptiläistä puuvillaa ja puuvillasatiinia lakanoissa.
Ja joo, meillä ei ole mahdollisuutta sisäänajaa lakanoita kuukausia jos ne saavat miehen selän aukeamaan vereslihalle.
Mä unohdin myös pellavalakana-ajatukset tämän ketjun myötä (kiitos kommentoineille)! Olen herkkäihoinen, mies astmaatikko ja teini pölyallergikko, enkä voi kuvitellakaan, että kenenkään meistä hermot kestäisivät odotella useita pesuja tai useita kuukausia lakanoiden pehmenemistä. Sahatavara erikseen.
Pellavalakanat täytyy mankeloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aikoinaan armeijassa oli pellavapyyhkeet - ne ainoat varusesineet mitkä ei imeneet vettä :)
Pellavapyyhket - ihan mahdotonta kuivata ihoa niillä.
Eivät kelpaa kuin saunan pyllyn alusiksi pefleteiksi -- älkää kiitosta vaan tuoko meille lahjaksi "laadukasta käsityötä" pellavapyyhkeiden tai lakanoiden myötä. Jotkut tykkää jotku ei.
Pellavapyyhe ei toimi hirmu hyvin uutena, vaatii muutaman pesukerran. Mutta paranee vain vanhetessaan. Imukyky on huikea puuvillaan verrattuna. Ja ohuena kuivuu nopeasti. Eikä haise heti tunkkaiselta, kuten puuvillafroteepyyhkeet. Ja vievät vähemmän tilaa kassissa tai kaapissa.Tosin nyt meillä on testissä turkkilaiset hanampyyhkeet (pellavapyyhkeiden ohella). Kesto ei luultavasti ole pellavapyyhkeen veroinen.
Mulla on puuvillafroteepyyhkeitä jotka on iältään 5-30v. Yksikään ei haise tunkkaiselta. Miten peset pyyhkeesi?
Vierailija kirjoitti:
Pellavalakanat täytyy mankeloida.
Eikä täydy. En edes omista mankelia ja mulla on pellavalakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo kirjoittaja tarkoitti sitä, että jotkut ovat herkkäihoisempia. Minullakin villa tuntuu suoraan iholla kutittavalta/raapivalta enkä ole villa-allergikko. Pellavalakanat eivät ole tuottaneet ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä pellavalakanoita. Pellavatyynyliinä kuivattaa hiuksia. Sellaisia ei ainakaan kannata käyttää.
Mielenkiintoista.
Saisiko pellavatyynyliinoilla lika- ja rasvahiuksisille suomalaisille puhtaamman näköiset hiukset?
Voisiko olla, että olet saanut vialliset pellavalakanat, ns. maanantaikappaleet?
Ehkä niissä on huonompi materiaali, kuin pellavalakanoissa on yleensä?
Palauttaisin tuotteen liikkeeseen ja ostaisin palautusrahoilla lakanat esim. Stockalta.
Pellava paranee käytössä. Se hylkii likaa luonnostaan, puuvilla taas imee sitä.
Kylmämankelointi silottaa pellavan. Rumpukuivaus tuhoaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo pellvalakanoitaan karkeiksi. Normivillakin kutittaa, kosks karkeaa. Ainakin minua.
Pellavapyyhe ei toimi hirmu hyvin uutena, vaatii muutaman pesukerran. Mutta paranee vain vanhetessaan. Imukyky on huikea puuvillaan verrattuna. Ja ohuena kuivuu nopeasti. Eikä haise heti tunkkaiselta, kuten puuvillafroteepyyhkeet. Ja vievät vähemmän tilaa kassissa tai kaapissa.
Tosin nyt meillä on testissä turkkilaiset hanampyyhkeet (pellavapyyhkeiden ohella). Kesto ei luultavasti ole pellavapyyhkeen veroinen.