Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?

Pellavalakana -gate
08.01.2019 |

Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!

Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.

Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.

Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.

Kommentit (459)

Vierailija
101/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ostanu joskus esim; Henkan ,niin nukkaantuivat eka pesusssa."

Sama suomeksi???

Henkka= H&M

T: 42vee täti

Vierailija
102/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.

Aamen.

Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.

Ai miksi? No niille MAKSETAAN siitä hehkutuksesta! Ei blogihöpinöillä ole mitään tekemistä kirjoittajan oikeiden kokemusten tai mielipiteiden kanssa. Blogi = ostettua mainontaa.

Aamen potenssiin aamen. Lienet asian ytimessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhdet pellavahousut joissa sama vika. Vaikka kuinka monta kertaa pesee niin tuntuu kuin housut olisivat täynnä tikkuja. Pistelee ja pistelee. Heitin lopulta pois.

Vierailija
104/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aikoinaan armeijassa oli pellavapyyhkeet - ne ainoat varusesineet mitkä ei imeneet vettä :)

Pellavapyyhket - ihan mahdotonta kuivata ihoa niillä.

Eivät kelpaa kuin saunan pyllyn alusiksi pefleteiksi -- älkää kiitosta vaan tuoko meille lahjaksi "laadukasta käsityötä" pellavapyyhkeiden tai lakanoiden myötä. Jotkut tykkää jotku ei.

Minä kuulun tuohon "jotkut tykkää" -osastoon. :)

Pellavapyyhe ei toimi hirmu hyvin uutena, vaatii muutaman pesukerran. Mutta paranee vain vanhetessaan. Imukyky on huikea puuvillaan verrattuna. Ja ohuena kuivuu nopeasti. Eikä haise heti tunkkaiselta, kuten puuvillafroteepyyhkeet. Ja vievät vähemmän tilaa kassissa tai kaapissa.

Tosin nyt meillä on testissä turkkilaiset hanampyyhkeet (pellavapyyhkeiden ohella). Kesto ei luultavasti ole pellavapyyhkeen veroinen.

Pellavalakanaa en ole kokeillut.

Mulla on puuvillafroteepyyhkeitä jotka on iältään 5-30v. Yksikään ei haise tunkkaiselta. Miten peset pyyhkeesi?

Kirjoitin epäselvästi, pahoitteluni.

Toki pyyhkeet ovat kaikki raikkaita pesun jälkeen. Mutta käytössä puuvillafrotee rupeaa "haisemaan tunkkaiselta" todella paljon nopeammin, kuin pellava.

Eikä tämä tarkoita, että meillä ei pestäisi pyyhkeitä, tai ei kuivattaisi pyyhkeitä kunnolla, vaan tämä on asia, jonka olen käytännössä huomannut, kun olen ottanut pellavapyyhkeitä käyttöön froteepyyhkeiden rinnalle. Aiemmin olen ollut aivan tyytyväinen puuvillafroteisiin.

Vierailija
105/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet saanut huonolaatuista pellavaa. Pellava on niin kallis materiaali, että huonon tavaran myyminen hyvällä hinnalla on houkuttelevaa, kun ei ole vertailukohdetta vieressä. Esimerkiksi Stockmannin pellavalakanat ovat karkeita ja niin harvaa kudosta, että hyttyset lentävät niistä läpi. Hemtexin lakanoista lentävät myös varikset. Heikompi pellava myös murenee pölyksi, joten mikään pesumäärä ei pölyongelmaan auta.

Minulla on tuplalakanoita, tuplapeitteen pussilakanoita ja tyynyliinoja hyvästä, paksusta pellavasta, joka oli uutena ihanaa ja on sitä yhä monen vuoden käytön jälkeen, ei kulumisen merkkejäkään missään. Lakanat ovat pellavan näköisiä ja tuntuisia, joten luulisi niitä koviksi, mutta ihoa vasten ne ovat pehmeitä kuin kirnuvoi (nukun alasti, joten tuntumaa on). Olen sekä allerginen että herkkäihoinen. Minulla muuten on myös kahdet hyvälaatuiset silkkilakanat (siis silkkiä, ei silkkisekoitetta eikä tekokuitua), mutta useimmiten sänkyyni päätyvät ne pellavaiset.

Alkuaikoina innoissani silitin lakanat, mutta koska olen laiska ja pellava on kaunista silittämättäkin, jätin turhan työn tekemisen. Jos jotakuta kiinnostaa, olen lakanani ostanut LinenMe -nimisestä balttifirmasta Amazon UK:n kautta.

Vierailija
106/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo vihaan kanssa pellavalakanoita. Meillä on Finlaysonin paksu pellavapussilakana jolla on vielä 50 vuoden takuu, joten emme pääse siitä ikinä eroon. Ei pysy paikallaan ja tosiaan sama kun nukkuisi juuttikangaslakanoissa. Joskus aina toiveikkaana sen petaan. Pakko pitää pitkähihaista ja - lahkeista pyjamaa, jotta pystyy tuon sahatavaran alla nukkumaan.

Meilläkin nämä. Jeesus-pellavaa.

Mutta olen pessyt alle kymmenen kertaa koneessa 60 ja heittänyt kuivuriin. Nyt just niin ihanan pehmeät kun kuvittelin. Oli säälistä pakko pitää, kun maksoivat jotain 400€. Ei viittiny öljyräteiks repiä 😬

Nyt ne voi jättää lapsille perinnöks :D

Vierailija
107/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ostaa vaatteita tai mitään kodintekstiilejä joiss on pellavaa mukana.

Kerran ostin jakun jossa oli muutama prosentti pellavaa ja se oli aina ryppyinen. Ei ikinä enää.

Vierailija
108/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aikoinaan armeijassa oli pellavapyyhkeet - ne ainoat varusesineet mitkä ei imeneet vettä :)

Eivät kelpaa kuin saunan pyllyn alusiksi pefleteiksi -- älkää kiitosta vaan tuoko meille lahjaksi "laadukasta käsityötä" pellavapyyhkeiden tai lakanoiden myötä. Jotkut tykkää jotku ei.

Pellavapyyhe ei toimi hirmu hyvin uutena, vaatii muutaman pesukerran. Mutta paranee vain vanhetessaan. Imukyky on huikea puuvillaan verrattuna. Ja ohuena kuivuu nopeasti. Eikä haise heti tunkkaiselta, kuten puuvillafroteepyyhkeet. Ja vievät vähemmän tilaa kassissa tai kaapissa.

Tosin nyt meillä on testissä turkkilaiset hanampyyhkeet (pellavapyyhkeiden ohella). Kesto ei luultavasti ole pellavapyyhkeen veroinen.

Meinaat ettei armeijanpyyhkeitä ole pesty ihan muutamaan kertaa?

Kommentti ei ollut vastaus armeijan pyyhkeisiin, vaan tuohon yleiseen pellavapyyhekommenttiin.

Armeijan pellavapyyhkeet taitavat olla todella paksua ja tiivistä kudosta? Joka kestää ja kestää ja kestää, eikä pehmene. Lisäksi kaiketi mankeloidaan tmv. pesulassa, jolloin kuidut menevät littanaksi ja pinta lasimaiseksi. Ei ihme, jos ei kuivaa.

Vierailija
109/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on puuvillafroteepyyhkeitä jotka on iältään 5-30v. Yksikään ei haise tunkkaiselta. Miten peset pyyhkeesi?

Kirjoitin epäselvästi, pahoitteluni.

Toki pyyhkeet ovat kaikki raikkaita pesun jälkeen. Mutta käytössä puuvillafrotee rupeaa "haisemaan tunkkaiselta" todella paljon nopeammin, kuin pellava.

Eikä tämä tarkoita, että meillä ei pestäisi pyyhkeitä, tai ei kuivattaisi pyyhkeitä kunnolla, vaan tämä on asia, jonka olen käytännössä huomannut, kun olen ottanut pellavapyyhkeitä käyttöön froteepyyhkeiden rinnalle. Aiemmin olen ollut aivan tyytyväinen puuvillafroteisiin.

En oikein ymmärrä mitä tuo käytössä tunkkaiselta haiseminen on? Ei mun puuvillapyyhkeet haise tunkkaiselta missään kohtaa, edes ne vuosikymmeniä vanhat. Tietysti jos niitä käyttää pesemättä pitkään niin mikä vain materiaali alkaa haista..?

Vierailija
110/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuskin pellavalakanasta saa ihon pistelemään. Sen sijaan olen kyllä suuri pellavafroteepyyhkeiden ystävä. Kaapista löytyy 4 isoa kylpypyyhettä ja pari pikkupyyhettä, vaikka sinkkutaloudessa ollaan 😆

Vierailija
111/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stokkan pellavat oli joo karkeita alussa, mutta ne ovat myös paksuja. Käytön ja pesun jälkeen ne ovat yhä ryhdikkäämpiä kuin Sokokselta ostetut ohuemmat mutta pehmeämmät pellavat, joissa oli suunnilleen sama hinta. Itse asiassa ne Sokoksen tyynyliinat kuluivat keskeltä puhki kahdessa vuodessa, jolloin kävin ostamassa Stokkalta uudet tyynyliinat joita olen nyt pari vuotta tyytyväisenä käytellyt Sokoksen pussilakanoiden kanssa.

Hyvä pellava paranee pesusta pesuun.

Vierailija
112/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata odottaa saavansa laatua H&M:ltä. Finnlaysonilla on laadukkaita pellavalakanoita, mutta hintakin on sen mukainen.

Vierailija
113/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle, enpä tiedä ratkaisua ongelmaasi. 

Sen kyllä tiedän, että pellavalakanat ovat täyttä sheissea, ne ovat kovia ja karkeita. Silti oma puoliso jaksaa vängätä pellavalakanoita käyttöön. Kapinoin kun olen itse pyykkivuorossa.

Vierailija
114/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minulla tuollaista ongelmaa ollut.

Ostin joskus pellavalakanoita ja pellavapyyhkeitä armeijan ylijäämäliikkeestä (olivat muuten halpoja...lakanat 5€/kpl, pyyhkeet 1€/kpl). Olivat ensi alkuun kovia, mutta pehmenivät pesussa. Kuivausrumpuun niitä ei ymmärtääkseni kuulu laittaa. Jos ap laittoi, sehän voisi selittää paljon.

Vierailija
115/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin netissä tässä mainittuja pellavalakanoita. Hirveä hinta ja Kiinassa valmistettuja? Pieni pettymys.

Vierailija
116/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.

Aamen.

Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.

Provikka ja kaupallinen yhteistö. En luota mihinkään blogiarvosteluun enää. Eivät osta omalla rahalla tuotteita, joten kehutaan kun ilmaiseksi saa. Miksi bloggaaja katkaisisi kultamunia munivan hanhen kaulaa arvostelemalla saamaansa tuotetta?

Kerran sorruin ostamaan yhden uutuusripsivärin kun sitä oli monissa blogeissa hehkutettu parhaaksi ikinä. Tuote oli täyttä schaibaa, vaikea levittää ja suttaantui arkikäytössä. Sitten tajusin, että kyseisen firman taktiikka oli valjastaa bloggarit mainostajiksi. Ärsytti, kun menin halpaan ja ostin.

Ap:lle sympatiat. Mä pesisin pari kertaa ja jos ei muutosta, reklamoisin HM:n. Ei voida tuolla hinnalla (tai ylipäätään) myydä noin piikikkäitä ja kutisevia lakanoita.

Vierailija
117/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirnuvoi kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että olet saanut huonolaatuista pellavaa. Pellava on niin kallis materiaali, että huonon tavaran myyminen hyvällä hinnalla on houkuttelevaa, kun ei ole vertailukohdetta vieressä. Esimerkiksi Stockmannin pellavalakanat ovat karkeita ja niin harvaa kudosta, että hyttyset lentävät niistä läpi. Hemtexin lakanoista lentävät myös varikset. Heikompi pellava myös murenee pölyksi, joten mikään pesumäärä ei pölyongelmaan auta.

Minulla on tuplalakanoita, tuplapeitteen pussilakanoita ja tyynyliinoja hyvästä, paksusta pellavasta, joka oli uutena ihanaa ja on sitä yhä monen vuoden käytön jälkeen, ei kulumisen merkkejäkään missään. Lakanat ovat pellavan näköisiä ja tuntuisia, joten luulisi niitä koviksi, mutta ihoa vasten ne ovat pehmeitä kuin kirnuvoi (nukun alasti, joten tuntumaa on). Olen sekä allerginen että herkkäihoinen. Minulla muuten on myös kahdet hyvälaatuiset silkkilakanat (siis silkkiä, ei silkkisekoitetta eikä tekokuitua), mutta useimmiten sänkyyni päätyvät ne pellavaiset.

Alkuaikoina innoissani silitin lakanat, mutta koska olen laiska ja pellava on kaunista silittämättäkin, jätin turhan työn tekemisen. Jos jotakuta kiinnostaa, olen lakanani ostanut LinenMe -nimisestä balttifirmasta Amazon UK:n kautta.

Aivan ihanaa kieltä ja uusia tuoreita kielikuvia. Jos et ole kielenkäytön ammattilainen, menet hukkaan  muussa työssä. Olen faniklubisi 1. jäsen!

Vierailija
118/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän ihmiset ennen tulivat toimeen, kun lakanat ynnä muut tekstiilit olivat kotikutoisia pellavaisia. Puuvilla oli kallista tuontitavaraa, kun taas pellavaa kasvatettiin liki joka talossa ja mökissä. Tosin lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat silitettiin, ei tosin silitysraudalla eikä mankelilla, vaan kaulauslaudalla ja pulikalla, jotka teille nuorille neideille ja rouville ovat tuntemattomia välineitä. Siinä pellava pehmeni ja sai kiiltoa. Pesun jälkeenhän pellavaiset tekstiilit, ainakin uudehkot, olivat kuin peltiä. Sille, joka valitti intin pellavapyyhkeistä: kyllä pellava imee kosteutta, mutta ei heti uutena. Pellavapyyhehän paranee kerta kerralta.

Vierailija
119/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat tekevät hiuksille ja iholle huonoa. Kuivattavat ja aiheuttavat ryppyjä. On vaan bloggareitten muotiasia nyt, kohta on joku muu. Naapurin bloggari hehkuttaa myös pellavalakanoitaan ja sen näkee ihosta, on tullut parissa vuodessa kymmenen vuoden rypyt kasvoihin ja hiukset ovat huonokuntoista hamppua.

Tämä on kyllä huvittavin väite, että ihminen saa ryppyjä syystä jotta nukkuu pellavalakanoissa.

Karkea pellava poskea vasten painaa siihen ryppyjä ja imee kosteusvoiteet itseensä. Iho kärsii. Mitä sileämpi on tyynyliina, sen hellemmin se kohtelee hiuksia ja ihoa, satiiniset ja sileät puuvillatyynyliinat ovat ihoystävällisempiä kuin pellava.

Vierailija
120/459 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirnuvoi kirjoitti:

Aivan ihanaa kieltä ja uusia tuoreita kielikuvia. Jos et ole kielenkäytön ammattilainen, menet hukkaan  muussa työssä. Olen faniklubisi 1. jäsen!

Oi, kiitos! Ammattilainen olen. :)