YT-neuvotteluiden läpikäyneitä?
Työpaikalla (melko suuri firma) tulossa yt-neuvottelut. Kiinnostaisi tietää kokemuksia, millä perusteella työntekijöitä alettiin valikoimaan teillä pois listoilta? Miten nämä valinnat teille kerrottiin?
Tuntuu kamalalta, olen ehtinyt olla vakituisessa työsuhteessa jo muutaman vuoden.
Kommentit (25)
Itse sain lähteä kun puutuin esimiehen lääkkeiden väärinkäyttöön. Esimies jatkaa töitänsä.
Kaikki hyvää hänelle. Bentsoissa on kiva ajella töihin.
Monet yt:T läpikäynyt ja muutaman kerran on tullut lähtö. Syynä mm. tehtävänkuvan lakkautus, työskentely ”väärässä” yksikössä, kerran varmaan ihan pärstäkerroin kun laitettiin paljon kys.yksiköstä ja itse olin ollut siellä vain hetken. Joka kerta yt:t on kauheat... ensin shokki kun ilmoitus tulee, sitten yrittää vaan sopeutua ja tehdä töitä, loppua kohti tunnelma kiristyy, lasketaan että ketkä mahdollisia lähtijöitä, raskasta ja piinaavaa.
Itse olin yt:iden koittaessa pysyvässä työsuhteessa sellaisessa tehtävässä, johon oli sittemmin alettu palkata vain määräaikaisia työntekijöitä. Sattumalta olin juuri hakenut erästä toista, hieman ylempitasoista tehtävää samassa organisaatiossa ja ehtinyt hakuprosessissa muutaman parhaan ehdokkaan joukkoon. Yt:issä minulle ilmoitettiin, että työnantaja on päättänyt tarjota minulle siirtoa tuohon hakemaani tehtävään, mutta samalla tehtävän tasoa alennettiin niin, että esim. palkkani pysyi käytännössä ennallaan. Jos en olisi suostunut tähän, niin olisin luultavasti saanut kenkää. Lopputulos oli tavallaan hyvä, mutta jätti omituisen epäonnistumisen tunteen ja katkeran fiiliksen työnantajaa kohtaan. Kannan myös epämääräistä huonoa omaatuntoa siitä, etten ole tullut valituksi nykyiseen tehtävääni avoimen kilpailun kautta.
Valtiolla oli YT:t ja niille oli luotu malli, jonka mukaan homma vedettiin läpi. Päätös irtisanomisesta oli tehty, mutta leikittiin, että etsittiin muita töitä jne. Lähteä sai ne, joilla oli eläkeikään 3-4 vuotta tai jotka oli ottaneet kantaa työpaikan epäkohtiin.
Riitautin irtisanomiseni, 3 vuotta myöhemmin tuli päätös irtisanomisen laittomuudesta, mutta vieläkään en ole päässyt palaamaan virkaani, samantien alkoi uusi irtisanomisprosessi.
Ensimmäisenä lähtee hankalat tyypit, laiskat tai ne joilla osaaminen on vanhentunutta. Riippuu vähän pomosta kuka noista ensin. Lain takia mitään perusteluja irtisanomiselle et tule saamaan.