Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mt-ongelmat johtuvat lapsuuden traumoista. Perimällä ei ole vaikutusta mt-ongelmiin.

Vierailija
16.12.2025 |

Eikös se näin mene?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä, että. On se alttius sairastua.

Vierailija
2/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene. Tutkitusti moneen mt-ongelmaan on perinnöllinen alttius. Toki kaikilla pelkät perintötekijät eivät tarkoita 100% varmuudella, että nämä ongelmat puhkeavat, mutta ne nostavat mahdollisuutta huomattavasti verrattuna sellaiseen ihmiseen, jolla ei tätä perinnöllisyystekijää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ap selität skitsofrenian?

Vierailija
4/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen huomaa kun katsoo ketkä ovat hallituksessa

Vierailija
5/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain voi johtua siitä, että tehdään lapsia lähes serkusten kanssa.

Vierailija
6/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka suvussa on yksi skitsofreenikko.

Vierailija
7/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia ei pitäisi olla tänä päivänä enää mikään tabu tai kauhistelun aihe. Monet skitsot menevät takaisin työelämäänkin.

Vierailija
8/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän perheessä mielenterveysongelmia on juuri sillä sisaruksella, jolle ei ole mitään erityisen traumaattista tapahtunut. Ei se luonteestakaan voi johtua, koska luonteeltaan ovat hyvinkin samanlaisia.

Vierailija
9/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä ärsyttää on se, että täälläkin heti sanotaan trolleille, että onko mt-ongelmia.

Vierailija
10/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimä ja ympäristö vaikuttavat. Narsismi, skitsofrenia ja bipo voivat periytyä, samoin taipumus masentua. Vanhat isät saavat tilastojen mukaan autistisia jälkeläisiä.

Vierailija
11/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti huonot lapsuuden ja nuoruuden kokemukset herkällä ihmisellä vaikuttavat mielenterveyteen.

Ihmiset lapsista aikuisiin ovat perusluonteeltaan aika ikäviä. 

Vierailija
12/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin stressi muuttaa sikiön dna:ta, tarkoituksena sopeuttaa lapsi vallitsevaan maailmantilaan. Tällä on vaikutusta myös lapsen hermostoon ja siten vaikuttaa myös myöhemmässä iässä siihen, miten reaktiivinen on erilaisissa tilanteissa. Eli äidin masennus aiheuttaa äidille stressiä, mikä taas vaikuttaa sikiöön ja siten on perinnöllistä. Sama juttu on tutkimuksissa todettu myös isän stressin vaikuttavan siittiöiden dna:han. 

Vierailija
13/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä ärsyttää on se, että täälläkin heti sanotaan trolleille, että onko mt-ongelmia.

Trollit on yleensä luonnevikaisia tai pershäiriöisiä.

Vierailija
14/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minulle mitään traumaattista sattunut lapsena, päinvastoin oli onnellinen lapsuus. Vanhemmalla iällä tuli mt-ongelmat. Alkoholin käyttö on ja on ollut runsasta, ehkäpä siitä johtuu myös mt-ongelmani. 

Vierailija
15/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mt ongelmat johtuu täysi-ikäisenä seksuaalirikosten uhriksi joutumisesta.mun lapsuus oli räydellinen.

Olin ennen pöiväkodissa töissä,nykyään terapia ja kotona. Odottelen oikeudenkäyntiä,täsdä jo pari vuotta yhteiskunnan elättinä

Vierailija
16/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla johtui alkoholista, paniikkihäiriö, ahdistuskohtaukset ja ajoittainen masennus. Monipa ei tule ajatelleeksi kuinka se syypää voi löytyä tuosta. Kuvitellaan, että sillä lääkitään ongelmia, otanpa huikkaa ja naurattaa humalassa niin kovasti, kun arki koittaa pönttö aivan sekaisin ja jumissa.

Senverran meni vaikeaksi itsellä, että eipä enää naurattanut ja korkki laitettiin kiinni lopullisesti. Kännissä oleminen ei ole sen väärti, että menee terveys ja elämänilo. Monilla tulee sama eteen iän myötä, itsensä lääkitseminen alkoholilla käy yhä vaikeammaksi vanhempana.

Vierailija
17/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ap selität skitsofrenian?

Skitsofrenian periytyvyys on GWAS tutkimusten mukaan noin 20%. Jos henkilö sijoittuisi ylimpään 1%, polygeenisiltä riskitekijöiltään, hänen riskinsä sairastua skitsofreniaan nousisi saman verran suhteessa väestön keskiarvoon kuin traumat nostavat keskimäärin skitsofrenian riskiä, eli noin 3-5-kertaiseksi. Mutta valtava enemmistö  skitsofreenikoista ei omaa kuin osan riskitekijöistä, ja keskivertoihminen omaa myös skitsofrenian polygeenisiä riskitekijöitä.

Kyse on tieteellisesti epävalidista häiriöstä, jonka diagnostiset kriteerit ovat täysin keinotekoisia ja sopimuksenvaraisia. Saman diagnoosin omaavilla ei välttämättä ole yhtäkään samaa oiretta, ja eri diagnoosin omaavat voivat jakaa runsaasti samoja oireita. On oletettavaa, että häiriön sisällä on myös vaihtelua oletetussa etiologiassa, jos sellaista koskaan löytyy. 

Vierailija
18/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene. Tutkitusti moneen mt-ongelmaan on perinnöllinen alttius. Toki kaikilla pelkät perintötekijät eivät tarkoita 100% varmuudella, että nämä ongelmat puhkeavat, mutta ne nostavat mahdollisuutta huomattavasti verrattuna sellaiseen ihmiseen, jolla ei tätä perinnöllisyystekijää ole.

X-kromosomi aiheuttaa sekopäisyyttä

Vierailija
19/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mt ongelmat johtuu täysi-ikäisenä seksuaalirikosten uhriksi joutumisesta.mun lapsuus oli räydellinen.

Olin ennen pöiväkodissa töissä,nykyään terapia ja kotona. Odottelen oikeudenkäyntiä,täsdä jo pari vuotta yhteiskunnan elättinä

Nyyh😢

Vierailija
20/36 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen huomaa kun katsoo ketkä ovat hallituksessa

Mitä persuille tapahtui lapsena? Paniko faija pyllyyn ja mutsi otti kuvia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi