Mistä syistä työkaverinne ovat saaneet potkuja?
Tai itse olette saaneet? Mietin vain että millaisista syistä Suomessa tosiasiallisesti potkuja jaetaan?
Kommentit (241)
Oli homo ja yritti säätää pomon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kesätöissä mansikkamaalla yksi tyttö sai lähteä kotiin tupakan takia. Tutkin jälkikäteen kaikki sopimuspaperit joita minulla oli, eikä missään oltu edellytetty tupakoimattomuutta tai kerrottu mitään sellaisesta säännöstä. Mutta silti kun paikalle tultiin niin se olikin ehdottoman kiellettyä.
Ohis, tarttuu varmaankivasti käsistä tupakanmaku mansikoihin, jos kerätään paljain käsin ja työntekijä pitää välillä tupakkataukoja. Pelloilla ei tietenkään saa polttaa. Onhan tupakointi ihan sallittua enkä itse kauheasti paheksu, mutta tupakoivalle kosmetologille en palannut.
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
Eiköhän kuitenkin tiennyt käyttävänsä huumetta, eli rikkoi tietoisesti lakia. En pidä sellaista ihmistä luotettavana. Missähän muussa asiassa venytti sääntöjä? Tuosta yhdestä jäi kiinni.
Oli erittäin itsenäine ja omatoiminen, yrittäjyys-ja johtajahenkin. Luonteeltaa puhelias, ja avoin. Valitettavasti johtajuusvietti oli liian dominoiva ja tämä leikki ennemmin konsulttia kuin oli kuuliainen js totteleva rivityöntekijä. Ei siis pysynyt lestisdään. Lopulta pomokin, joka on introvertti, alkoi myös väsymään tähän henkilöön eikä enää jaksanut.
Yhden tapauksen tiedän varmasti, oli erittäin suurpiirteinen työaikojen suhteen ja huhujen mukaan oli jopa varastanut jotain. Viimeinen niitti oli, kun ilmestyi myöhässä ja erittäin krapulassa töihin. Koeajalla kun oli, niin kesken päivän sai lähteä.
Vanhusten itsenäisen asumisen palvelutalossa työkaveri kävi muutamien asiakkaiden asunnoissa heidän ollessaan ruokalassa tai jumpassa ja joi kaapeista konjakit ja viskit. Säännöllistä toimintaa. Yhden asukkaan omaiset viritti ansan ja varas jäi kiinni itseteosta. Välittömät potkut varkaudesta ja työmaajuopottelusta.
Sai potkut yt-neuvotteluissa. Porkut antanut esimies suositteli toisaalle, minne työllistyikin nopeasti ja tekee koulutustaan vastaavaa työtä menestyksellä. Kaikki potkut eivät johdu siitä, että työntekijä mokasi - joskus huonoista on hankkiuduttu eroon ja hyvistä on pakko valita joku lähtijä.
T. Ko. tyypin entinen työkaveri ja kaveri.
Osottautui että koeajalla olleen puoliso oli pomon exä.
Jäi luvatta pois töistä eikä ilmoittanut mitään. Lopulta paljastui, että oli jotunut työmatkala autokollariin.
Vierailija kirjoitti:
Oli erittäin itsenäine ja omatoiminen, yrittäjyys-ja johtajahenkin. Luonteeltaa puhelias, ja avoin. Valitettavasti johtajuusvietti oli liian dominoiva ja tämä leikki ennemmin konsulttia kuin oli kuuliainen js totteleva rivityöntekijä. Ei siis pysynyt lestisdään. Lopulta pomokin, joka on introvertti, alkoi myös väsymään tähän henkilöön eikä enää jaksanut.
Samantyylinen tapaus oli just meilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
Eiköhän kuitenkin tiennyt käyttävänsä huumetta, eli rikkoi tietoisesti lakia. En pidä sellaista ihmistä luotettavana. Missähän muussa asiassa venytti sääntöjä? Tuosta yhdestä jäi kiinni.
Lisään vielä, että minä sain kiinni varkaudesta työyhteisön vanhimman työntekijän, joka oli aina saanut vain kehuja työstään. Kun hän oli lähtenyt, alkoi tulla esiin muutakin. Esim. oli välillä lintsannut puolet työpäivästä jossain varastossa. Ihmiset olivat tienneet yhtä ja toista, minä olin ensimmäinen joka otti puheeksi.
Koeaikapurku vikana työpäivänä. Syy: ei ehkä sopeutunut työhön/ollut oikea tyyppi. No, työkokemusta oli vastaavista tehtävistä yli 10 vuotta. Työpaikka oli vaan aivan sairas jossa töitä oli liikaa ja työvälineet olivat aataminaikaiset. Pari kertaa asiasta sanoi ihan asiallisesti mutta hyvin pian huomasi että mistään ei kannata sanoa mitään. Juu, kyseessä siis minä itse. Absurdein työkokemukseni yli 20v työuralla... vielä lähtiessäni pomo huusi että voi kyllä suositella minua.. juu ei kiitos
Yksi työkaverini sanottiin irti koeajalla kun puhui koko ajan omista ongelmistaan asiakkaiden kuullen.
100% varmasti tiedän seuraavat eli liittyvät tavalla tai toisella oman työurani observointeihin:
- Lastenkodin hoitaja sai potkut kun flirttaili kodin parikymppisten poikien kanssa.
- Saman lastenkodin johtaja varasti talon kassasta.
- Yliopistonopettaja paneskeli oppilaansa kanssa.
- Omalla kohdallani yksityisfirman työnantaja vaati, että siirryn osa-aikaiseksi säästösyistä. En suostunut.
- Yksityisfirman yksi toimareista hoiti omia sivubisneksiään firman laskuun.
- Yksityisfirman yt -neuvotteluissa 15 henkilöä sai kenkää.
- Konsultti väärensi matkalaskujaan.
- Huumepoliisi varasti takavarikoituja huumeita (itä-Suomessa).
Minut vaihdettiin harjoittelijaan jonka olin itse kouluttanut, oletan että siksi kun oli halvempi ja halukkaampi miellyttämään. En tiedä sitten mitä pomoni sanoi syyksi muille lähtöni jälkeen. Sen verran kyseisestä työyhteisöstä tiedän, että minut varmasti haukuttiin lyttyyn. Kuten monet muutkin pois potkitut/lähteneet.
Jos työpaikalleni vielä tulee harjoittelija, en kerro hänelle edes missä vessa on.
Ihmettelen ettei VR:llä 90-luvulla sanottu irti työntekijää joka varasti wc-paperit ym. työpaikaltaan ja vei tuttunsa työalueelleen ja ajelutti tätä veturin kyydissä ratapihalla, joka oli kiellettyä. Ihme kun kukaan ei "nähnyt" tapausta.
Vierailija kirjoitti:
100% varmasti tiedän seuraavat eli liittyvät tavalla tai toisella oman työurani observointeihin:
- Lastenkodin hoitaja sai potkut kun flirttaili kodin parikymppisten poikien kanssa.
- Saman lastenkodin johtaja varasti talon kassasta.
- Yliopistonopettaja paneskeli oppilaansa kanssa.
- Omalla kohdallani yksityisfirman työnantaja vaati, että siirryn osa-aikaiseksi säästösyistä. En suostunut.
- Yksityisfirman yksi toimareista hoiti omia sivubisneksiään firman laskuun.
- Yksityisfirman yt -neuvotteluissa 15 henkilöä sai kenkää.
- Konsultti väärensi matkalaskujaan.
- Huumepoliisi varasti takavarikoituja huumeita (itä-Suomessa).
Yliopistopaneskelua. Ei ollit oma työkaveri vaan erästuttu, joka sai sen takia potkut, kun paljastui että tämä seurusteli yhden oppilaan kanssa. Olivat tosin ikätovereita ja tämäsuhde oli alkanut jo lukiossa.
Erään keskiasteen koulun opettaja seurusteli oppilaansa kanssa ja menivät kihloihin. Eikä opettaja saanut potkuja.
Muistan neljä tapausta eri työpaikoissa, syynä alkoholi. Yhdessä eräs määräaikainen sai lähteä välittömästi tultuaan humalassa töihin. Toisessa tapauksessa määräaikaisen työsuhdettaan ei uusittu alkoholismin vuoksi ja loput kaksi julkisen puolen vakitoimessa ollutta saivat potkut, kun eivät suostuneet alkoholismin hoitoon.
Meidän osastolta 1 sai lähteä. 4 lapsen äiti. Kollega oli kypsä tämän jatkuviin poissaoloihin ja kun tämä mamma pikkujouluissa taas kerran oli sitä mieltä on paras ja kaunein, kollega kertoi ei ollut koko vuonna ollut 2 viikkoa putkeen töissä.
Mies kuulemma ei ollut pätevä jäämään hoitamaan lapsiaan. Ja kaikki lapset alle 10 vuotiaita. Alkoi puhumaan vielä haluavat viidennen ja heti kohta alkoikin yt.t ja äiti sai lähteä.
Haali itselleen myös edustuksia, messuja, päivystyksiä ja ei käytännössä voinut niitä ikinä hoitaa. Kerran yhdestä keikasta piti saada 2 arkivapaata. Ei mennyt koko keikalle, kun lapsi oli kipeä mutta ehdottomasti halusi arkivapaat. Vasta sitten perääntyi, kun kävi ilmi mies ei ollut ko viikonloppuna töissä, eli hänen olisi pitänyt tulla töihin.