Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät köyhien perheiden teinilapset tee töitä?

Vierailija
08.01.2019 |

Kaikki yli 12 -vuotiaat voivat tehdä kevyttä palkkatyötä ja kaikki yli 15 -vuotiaat vähän raskaampaa. Esimerkiksi voisivat jakaa lehtiä, leikata nurmikkoa, haravoida, pestä autoja, luoda lumia, kerätä roskia jne mitä nuoret nyttenkin tekevät esim säästääkseen ajokorttia, asuntoa tai opintoja varten. Samalla saa hyvän pohjan työkokemukselle, mikäli haluaa työllistyä opintojen jälkeen eikä jäädä työttömäksi.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kotona, että työnteko ei kannata, kun siitä ei saa edes rahaa. Se vie vain aikaa kaikelta mukavalta ja aiheuttaa stressiä.

Vierailija
22/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä sen, ettei nuori koulupäivinä jaksa lisäksi töissä käydä, mutta kesätyöt ovat erinomaista

hankeaikaa.  Minä sain nuorena onnekseni saman kesätyöpaikan moneksi kesäksi leirikeskuksessa.

Vanhemmat vastusti ankarasti töihin menoa, koska maatilalla on kyllä työtä.  Niinpä sitten tein kesät

kahta työtä, kotona ja vieraalla.  Hankkeillani kustansin lukion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös äiti jauhoi, ettei niihin ilmaistöihin kannata mennä ja työharjoitteluihin. Ei tajunnut, että niistä saa työkokemusta. No köyhyydessä elettiin. 😁

Vierailija
24/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin pääsee monilla paikkakunnilla vain vanhempien suhteilla. En päässyt itse teininä edes siivoamaan. 

Vierailija
25/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisten on tavallistakin vaikeampi saada töitä ilman suhteita. Ja jos niiden vanhemnat on köyhiä ja syrjäytyneitä, harvoin niiltä löytyy kunnon verkostojakaan.

Vierailija
26/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 12 -vuotiaat voivat tehdä kevyttä palkkatyötä ja kaikki yli 15 -vuotiaat vähän raskaampaa. Esimerkiksi voisivat jakaa lehtiä, leikata nurmikkoa, haravoida, pestä autoja, luoda lumia, kerätä roskia jne mitä nuoret nyttenkin tekevät esim säästääkseen ajokorttia, asuntoa tai opintoja varten. Samalla saa hyvän pohjan työkokemukselle, mikäli haluaa työllistyä opintojen jälkeen eikä jäädä työttömäksi.

Itse tein alaikäisenä Tikkurilassa kesätöitä maalarina mutta nykypäivänä ei mitkään muut kuin puhelinmyyntifirmat ja mansikanmyyjät työllistä alle 18-vuotisia.

Vierailija
27/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisten on tavallistakin vaikeampi saada töitä ilman suhteita. Ja jos niiden vanhemnat on köyhiä ja syrjäytyneitä, harvoin niiltä löytyy kunnon verkostojakaan.

Turhia tekosyitä, jolla vain puolustat omaa laiskuuttasi. Tarpeeksi ahkeralle työnhakijalla aukeaa useampikin työpaikka, jos vain viittsii hakea ahkerasti ja nähdä asian eteen vaivaa.

Vierailija
28/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen parhaillaan kausityötä, esim lapioin lunta alas katolta ja putsaan kerrostalojen pihoja. Yli puolet työtovereista on teini-ikäisiä.

Vierailija
29/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kaksi köyhääperhettä, jakuuri heidän lapset tekevät töitä. Hyvätuloisten perheiden lapset eivät vaivaudu.

Vierailija
30/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylässä kesätöitä sai vain ne, joilla oli sukulaisia tai kummeja jotka pystyivät maksamaan palkkaa. Muilla ei toivoakaan. Suhteilla nekin työt saadaan, jos saadaan...

Vierailija
31/31 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin siivoojana yksityisellä siellä oli kyllä esim. Lukiolaisia. Ja muita opiskelijoita yksi opiskeli psykologiaa, toinen lääkäriksi. Rahoittivat opiskeluaan.

Mutta on se totta, että oikeasti köyhien lapset eivät voi työskennellä, koska vanhemmilta lakkaa asumistuet, toimeentulotuet. Oikeastaan tätä pitäisi muuttaa, että nuoret hakisivat töihin, ennemmin, kun tukien varassa olisivat.

Laitetaan kesällä nuoret haravoimaan ja siistimään kaupunkeja ja puistoja.

Itse olin puutarhassa, jossa kerättiin tomaatteja ja kurkkuja.

Tuet pois! Siinähän se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän