Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Ninalla ja Pasilla on 11 lasta, maitoon menee viikossa 250 euroa

Vierailija
08.01.2019 |

"– Meillä on 11 rakkauden hedelmää. Kaikki ovat ihan ikiomia ja biologisia, Nina-äiti kuvailee.

Se on pieni ihme. Ninan ei pitänyt rakenteellisen vian vuoksi edes saada lapsia. Esikoinen ilmoitti kuitenkin tulostaan, kun pari oli tuntenut toisensa vain viisi viikkoa. Etenkin Nina toivoisi vielä lisääkin lapsia: joko kaksoset tai suoraan neloset.

– Se nähdään sitten, mitä tulee, jos tulee, Pasi toppuuttelee.

Aviopari on sitoutunut suurperhearkeen. Sen eteen on jouduttu tekemään myönnytyksiä. Rahat eivät riitä kaikkeen.

– Meillä menee 250 euroa kuukaudessa pelkästään juomamaitoon. Ruuantekomaidot ovat asia erikseen, Nina laskeskelee.

Litroissa laskettuna maitoa kuluu viikossa 80. Wc-paperia käytetään 24 rullaa. Seitsemän vuorokauden aikana taloudessa pestään 25 koneellista pyykkiä.

– Olemme joutuneet tinkimään paljosta. Nuorina meillä oli hyvät työt, asuimme pääkaupunkiseudulla omistusasunnossa ja molemmilla oli autot alla, hän muistelee ilman katkeruuden häivääkään.

Nina painottaa, että esimerkiksi uskonto ei heidän perheensä kohdalla määrittele lasten lukumäärää. Kyse on puhtaasta halusta.

– Olen halunnut ison perheen ympärilleni, ettei minun tarvitse kokea yksinäistä hetkeä, pienestä suvusta tuleva Nina taustoittaa."

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/e821f727-6019-46ff-95d3-a695e22…

Kommentit (313)

Vierailija
141/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin syndrooma ja elää suurperheessä. Ei käy kateeksi.

Vierailija
142/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo kakarat olisivat kissoja niin ne olisi paiskattu muutaman tiiliskiven kera lähimpään vesistöön.

Minulle lasten määrä ei ole ongelma, mutta jokaisen pitäisi tehdä niitä vain sen verran kuin pystyy itse elättämään. Lapsi parat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 sivua on jo retosteltu tätä, mutta en huomannut yhtään kommenttia, jossa olisi ihmetelty, että vielä yli 40-vuotiaina haaveilevat (tai äiti haaveilee) uusista lapsista. Artikkelissa Ninan iäksi mainittu 41. Olisikohan tuossa virhe; olin rinnakkaisluokalla yläasteella ja mulla ikää 43.

vissiin vanha juttu parin vuoden takaa

Vierailija
144/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan valtio maksaa heille tukia?? Toiseksi, 25 koneellista pyykkiä viikossa!? Meillä neljän hengen perheessä tulee 3-4 koneellista viikossa kun pesen valkoiset, kirjavat ja tummat + lakanapyykki pari kertaa kuussa. Siinäkin säästäisi aikamoisen summan vuodessa kun pesisivät pyykkiä järkevämmin. Ja janoon voi juoda vettäkin. Nopeasti laskettuna vessapaperia menee puoli rullaa per pää päivässä...

Hyvä,että lapsilla on puhtaat vaatteet.Ei tarvii paskalta haista,vaikka onkin iso perhe.Isolla perheellä lakanapyykkikin tekee useampaa koneellista.Tuskinpa teidänkään lakanapyykki yhteen koneelliseen mahtuu. Ja juokaa te vettä janoonne.Niin varmasti myös tämäkin perhe.Vessapaprirullatkin ovat eri kokoisia,että ei lukumäärän mukaan voi kulutusta laskea. Ei teidän nelihenkisen perheen mukaan voi muitten perheiden kulutusta laskea.

Vierailija
145/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten täällä ollaan vihaisia / katkeria kun jotkut jaksavat ja haluavat tehdä useamman lapsen. Moni teistä ei kykene kasvattamaan niistä kahdestakaan kunnon kansalaisia. Suurperheessä on varmasti tiukemmat säännöt joka asiassa. Oppivat jakamaan vähästään, odottamaan, kasvattavat toinen toisiaan ym. paljon muuta positiivista.

Se että eivät saa kaikkea haluamaansa tavaraa, huomiota ym. ei varmasti ole negatiivista. Hyvä kun jotkut tekevät niitä veronmaksajia, niitä meinaan tarvitaan, kun nykyisin on runsaasti näitä veloja, jotka ovat vain ja ainoastaan kiinnostuneita omasta itsestään.

Tutkimusten mukaan useamman sisaruksen kanssa kasvaneista tulee itsekkäitä oman edun tavoittelijoita. Syyon yksinkertaisesti siinä, että kun lapsuudessa kaikki jaetaan, eikä mikään ole omaa, pidetään kynsin ja hampain kiinni siitä mikö lopulta on omaa.

Ai minkähän tutkimuksen? Kyllä tutkimusten mukaan ainoat lapset ovat juuri niitä itsekkäimpiä ja ärsyttävimpiä ihmisiä. Ainoiden lasten vanhempien ja isovanhempien antaman huomion uskotaan olevan merkittävänä syynä siihen, että kanssakäyminen muiden kanssa hankaloituu ja empatiakykyä on vähemmän sekä itsekkyyttä enemmän näillä ainoilla lapsilla.

Herranen aika! Olen ainoa lapsi ja koko elämäni olen asettanut aina muut etusijalle ja tehnyt kaikkeni perheeni eteen. Nyt vanhempana voin jo ajatella itseänikin. Mikään marttyyri en ole vaan tein tuon kaiken rakkaudesta mieheeni ja lapsiini. Autoin myös paljon kanssaihmisiäni. Ja kyllä, kaipasin lapsena sisaruksia.

Vierailija
146/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät noin 1700e/kk, sen lisäksi varmaankin toimeentulotukea, joten voisi ajatella, että lapset ovat tuoneet maitorahat tullessaan. Jokainen lapsia (lisääkin) haikaileva varmaan ymmärtää, että ruoka- ja kaikki muutkin kulut ovat isommat, mitä useampia jäseniä perheessä on.

Eikä yksinäisyyttä poista suuri perhe, vaan perheen sisäiset välit. Myös sitten, kun lapset ovat jo aikuisia.

Mutta jokainen tyylillään.

Vierailija
147/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lestadiolaiset erityisesti moittivat meitä nornaalikokoisia perheen äitejä siitä, että lapsiamme huomiodaan liikaa ja saavat liikaa aikaa vanhemmiltaan ja harrastuksia yms. Ihan itse olen heidän kuullut useamminkin näin puhuvan.

Minä väitän että normaali lasten huomioiminen on vain hyväksi. Eikä lapsille tarvitse kotiin tehdä kaikkia kavereita.

Vierailija
148/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon siitossoni tuo mies.

Vierailija
149/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Repesin ääneen noille nimille. Ei luoja. "Pinkki pippuriina" huutonaurua!!!! :DDDDDDDDDDDDDDDDD

Sä naurat pienen lapsen nimelle. Ei oikein taas voi ymmärtää. Oikeasti tuo pieni lapsi saa omata todella kovan itsetunnon juuri kaltaistesi ilkkujien takia.

Samaa mietin. Enemmän se lapsi kärsii tuollaista kiusaajista kuin erikoisemmasta nimestään. Nättejä nimiä, kiva että joku uskaltaa.

Mutta juurikin näiden kiusaajien takia on myös kiusaamista antaa tuollaisia nimiä.Tuokin huutonauraja lienee "aikuinen".

Ei ainakaan henkisesti.

Vierailija
150/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sitäpaitsi ole sama väri alkuunkaan

Vierailija
151/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin tämä on tottua, että on paljon lapsia. Voisin heti nimetä kymmenen perhettä joissa yli 12 lasta ja kymmeniä muita, joissa vähintään 6 lasta. Itse olen perheen ainoa lapsi ja sitä vähän ihmeteltiin.

Vierailija
152/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään pahaa siinä, että lapsia on monta. Mutta nuo nuorimpien nimet! Voisi kutsua jo henkiseksi pahoinpitelyksi antaa lapselle nimeksi jotain tuollaista. Ainakin lapset saavat varmuudella tulevaisuudessa osakseen henkistä pahoinpitelyä nimiensä vuoksi. Tämä ihan omakohtaisen kokemuksen pohjalta ennustettuna. Liian poikkeava nimi on melko takuuvarma kiusaamisen kohde. Lapsen vika se ei tietenkään ole, mutta vanhemmat voisivat ihan oikeasti miettiä, mitä laittavat lapselle nimeksi. 

Vierailija
153/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää lestaperhe, vai miks on tollanen läjä muksuja?

Vierailija
154/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Meillä menee 250 euroa kuukaudessa pelkästään juomamaitoon.Ruuantekomaidot ovat asia erikseen, Nina laskeskelee.

Litroissa laskettuna maitoa kuluu viikossa 80."

Mitäs paskaa tää nyt taas oli? Ensin kerrottiin, että 250 euroa viikossa, joka sitten korjattiin vähän hillitympään 250 euroon kuukaudessa, mutta onhan toikin vielä ihan pöyristyttävä hinta 80 litralle. Sehän on yli 3 euroa litralta. Ternimaitooko ne vetelee? Itse kyllä maksan maidosta reilusti alle euron litralta.

Vierailija
155/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää lestaperhe, vai miks on tollanen läjä muksuja?

Lue juttu niin tiedät

Vierailija
156/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Meillä menee 250 euroa kuukaudessa pelkästään juomamaitoon.Ruuantekomaidot ovat asia erikseen, Nina laskeskelee.

Mitäs paskaa tää nyt taas oli? Ensin kerrottiin, että 250 euroa viikossa, joka sitten korjattiin vähän hillitympään 250 euroon kuukaudessa, mutta onhan toikin vielä ihan pöyristyttävä hinta 80 litralle. Sehän on yli 3 euroa litralta. Ternimaitooko ne vetelee? Itse kyllä maksan maidosta reilusti alle euron litralta.

Kuukaudessa on suunnilleen neljä viikkoa. Jos viikossa kuluu 80 litraa maitoa. Kuukaudessa kuluu suunnilleen 320 litraa. Jos 320 litraa maitoa maksaa 250 euroa, siitä ei todellakaan tule yli 3e litralle. Siitä tulee 1,28e/litra. Litrahinta vääristyy hieman tällä laskukaavalla, koska kuukaudessa ei ole tasan neljää viikkoa, mutta se ei tässä yhteydessä ole merkittävää.

Vierailija
157/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 litraa VIIKOSSA ja 250e KUUKAUDESSA. Ei niihin yhden viikon maitoihin tarvitse koko kuun summaa käyttää. 

Vierailija
158/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 litraa VIIKOSSA ja 250e KUUKAUDESSA. Ei niihin yhden viikon maitoihin tarvitse koko kuun summaa käyttää. 

80 litraa viikossa???

Sehän on j*malauta litran päivässä per kärsä!?!?

Ihan järjetöntä maidon lipittämistä. Joisivat vettä, se ei maksa mitään ja on terveellisempää, kuin yletön maidon litkiminen.

Vierailija
159/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukaudessa on suunnilleen neljä viikkoa. Jos viikossa kuluu 80 litraa maitoa. Kuukaudessa kuluu suunnilleen 320 litraa. Jos 320 litraa maitoa maksaa 250 euroa, siitä ei todellakaan tule yli 3e litralle. Siitä tulee 1,28e/litra. Litrahinta vääristyy hieman tällä laskukaavalla, koska kuukaudessa ei ole tasan neljää viikkoa, mutta se ei tässä yhteydessä ole merkittävää.

Laktoositon arkimaito maksaa 1.28 e.

Vierailija
160/313 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 euroa päivässä maitoon? Huh huh, joku juo monta litraa päivässä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.