Ninalla ja Pasilla on 11 lasta, maitoon menee viikossa 250 euroa
"– Meillä on 11 rakkauden hedelmää. Kaikki ovat ihan ikiomia ja biologisia, Nina-äiti kuvailee.
Se on pieni ihme. Ninan ei pitänyt rakenteellisen vian vuoksi edes saada lapsia. Esikoinen ilmoitti kuitenkin tulostaan, kun pari oli tuntenut toisensa vain viisi viikkoa. Etenkin Nina toivoisi vielä lisääkin lapsia: joko kaksoset tai suoraan neloset.
– Se nähdään sitten, mitä tulee, jos tulee, Pasi toppuuttelee.
Aviopari on sitoutunut suurperhearkeen. Sen eteen on jouduttu tekemään myönnytyksiä. Rahat eivät riitä kaikkeen.
– Meillä menee 250 euroa kuukaudessa pelkästään juomamaitoon. Ruuantekomaidot ovat asia erikseen, Nina laskeskelee.
Litroissa laskettuna maitoa kuluu viikossa 80. Wc-paperia käytetään 24 rullaa. Seitsemän vuorokauden aikana taloudessa pestään 25 koneellista pyykkiä.
– Olemme joutuneet tinkimään paljosta. Nuorina meillä oli hyvät työt, asuimme pääkaupunkiseudulla omistusasunnossa ja molemmilla oli autot alla, hän muistelee ilman katkeruuden häivääkään.
Nina painottaa, että esimerkiksi uskonto ei heidän perheensä kohdalla määrittele lasten lukumäärää. Kyse on puhtaasta halusta.
– Olen halunnut ison perheen ympärilleni, ettei minun tarvitse kokea yksinäistä hetkeä, pienestä suvusta tuleva Nina taustoittaa."
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/e821f727-6019-46ff-95d3-a695e22…
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan esikoista Emmaa haitannut iso perhe. Päinvastoin, onnellisen näköisenä puhui miten perheessä on rakkautta.
Kertoisitko sinä tv-dokumentissa, jos vihaisit suurperhe-elämää ja et olisi halunnut ainuttakaan sisarusta?
Jokainen perheenjäsen juo litran maitoa päivässä. + ne ruuanlaitto maidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan esikoista Emmaa haitannut iso perhe. Päinvastoin, onnellisen näköisenä puhui miten perheessä on rakkautta.
Kertoisitko sinä tv-dokumentissa, jos vihaisit suurperhe-elämää ja et olisi halunnut ainuttakaan sisarusta?
En varmaankaan siinä tapauksessa kertoisi kameran edessä ihan päinvastaista. Kukaan ei varmaan pakota ketään sanomaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"– Meillä menee 250 euroa kuukaudessa pelkästään juomamaitoon.Ruuantekomaidot ovat asia erikseen, Nina laskeskelee.
Litroissa laskettuna maitoa kuluu viikossa 80."
Mitäs paskaa tää nyt taas oli? Ensin kerrottiin, että 250 euroa viikossa, joka sitten korjattiin vähän hillitympään 250 euroon kuukaudessa, mutta onhan toikin vielä ihan pöyristyttävä hinta 80 litralle. Sehän on yli 3 euroa litralta. Ternimaitooko ne vetelee? Itse kyllä maksan maidosta reilusti alle euron litralta.
Kuukaudessa on suunnilleen neljä viikkoa. Jos viikossa kuluu 80 litraa maitoa. Kuukaudessa kuluu suunnilleen 320 litraa. Jos 320 litraa maitoa maksaa 250 euroa, siitä ei todellakaan tule yli 3e litralle. Siitä tulee 1,28e/litra. Litrahinta vääristyy hieman tällä laskukaavalla, koska kuukaudessa ei ole tasan neljää viikkoa, mutta se ei tässä yhteydessä ole merkittävää.
Laskit väärin päin!
250 : 320 = 0,78 eli eikö litra maitoa maksa noin sen verran?
Vierailija kirjoitti:
Maito maksaa max 1,50€ /Litra joten tuolla 250€ saa 166 litraa maitoa - jaettuna 13hlöä tarkoittaisi että jokainen juo viikossa 12,8l maitoa (ruoanlaittomaidot oli erikseen vielä...)
Melkoisia maidonjuojia koko perhe...
Niin ja siis miksi ihmeessä suurperhe ostaisi noin kallista maitoa? Me maksamme jotain 0,58€/l ihan tavallisessa prismassa, aika samaa luokkaa on Lidlissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kasvoi viiden lapsen perheessä. Hän joutui tappelemaan kaikesta, kaikesta oli puutetta, ruuasta tuli riitaa, ei ollut varaa harrastaa. Jos jotain halusi oli rahat tienattava itse. Vanhemmilla ei ollut aikaa. Puute ja sisarusten kanssa tappelu näkyy käytöksessä. Hän puhuu lapsuudestaan katkeraan sävyyn, mihinkään ei ollut varaa. Hän on meistä itsekkäämpi, noin kauniisti sanottuna osaa ottaa omansa ja enemmänkin. Jopa häikäilemättömästi. Nykyään on hänellä hyvät välit sisaruksiinsa ja sitä kadehdin.
Tuohan riippuu ihan perheestä, ei voi mitenkään yleistää. OLin ainoa lapsi, ja minulla oli juuri tuollaista, mihinkään ei ollut varaa. Sain viikkorahaa nykyrahassa noin 1,50 euroa, ja siitä jouduin säästämään, jos halusin elokuviin, ostaa jotain meikkejä, mennä kahvilaan jne.
Itselläni taas on suurperhe. Mistään meillä ei ole lapset joutuneet tinkimään, ei ajasta, ei ruoasta tai harrastuksista. Meillä säästetään sitten vanhemmista. Emme käy baareissa, emme juurikaan ostele mitään, meillä on vain ilmaisia harrastuksia, emme syö ravintoloissa jne, vaan satsaamme lapsiin.
Ei millään pahalla, mutta sähän et voi tietää miten sun lapset oikeasti voi? Mä kasvoin suurperheessä ja mun vanhemmat oli siinä uskossa (kai edelleen) että tekivät kaiken lapsien ehdoilla ja lasten takia.
Sitä maanpäällistä h e l v e t tiä missä joudun kasvamaan en toivo edes pahimmalle vihamiehelleni.
Miksi mä en voi tietää, miten mun lapset oikeasti voi? Lapsistani vanhimmat ovat jo kolmenkympin molemmin puolin, ja puhumme kyllä kaikista asioista, Meillä vanhemmilla on heihin todella läheiset välit, ja niin heillä on kaikkiin sisaruksiinsakin. Onko tosiaan mahdoton ajatus, että useamman lapsen perheessä kaikki olisivat tyytyväisiä. Omat parhaat ystäväni ovat suurista perheistä, ja heillä on ollut onnellinen lapsuus ja ovat tosi onnellisia nyt aikuisina sisaruksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kasvoi viiden lapsen perheessä. Hän joutui tappelemaan kaikesta, kaikesta oli puutetta, ruuasta tuli riitaa, ei ollut varaa harrastaa. Jos jotain halusi oli rahat tienattava itse. Vanhemmilla ei ollut aikaa. Puute ja sisarusten kanssa tappelu näkyy käytöksessä. Hän puhuu lapsuudestaan katkeraan sävyyn, mihinkään ei ollut varaa. Hän on meistä itsekkäämpi, noin kauniisti sanottuna osaa ottaa omansa ja enemmänkin. Jopa häikäilemättömästi. Nykyään on hänellä hyvät välit sisaruksiinsa ja sitä kadehdin.
Tuohan riippuu ihan perheestä, ei voi mitenkään yleistää. OLin ainoa lapsi, ja minulla oli juuri tuollaista, mihinkään ei ollut varaa. Sain viikkorahaa nykyrahassa noin 1,50 euroa, ja siitä jouduin säästämään, jos halusin elokuviin, ostaa jotain meikkejä, mennä kahvilaan jne.
Itselläni taas on suurperhe. Mistään meillä ei ole lapset joutuneet tinkimään, ei ajasta, ei ruoasta tai harrastuksista. Meillä säästetään sitten vanhemmista. Emme käy baareissa, emme juurikaan ostele mitään, meillä on vain ilmaisia harrastuksia, emme syö ravintoloissa jne, vaan satsaamme lapsiin.
Ei millään pahalla, mutta sähän et voi tietää miten sun lapset oikeasti voi? Mä kasvoin suurperheessä ja mun vanhemmat oli siinä uskossa (kai edelleen) että tekivät kaiken lapsien ehdoilla ja lasten takia.
Sitä maanpäällistä h e l v e t tiä missä joudun kasvamaan en toivo edes pahimmalle vihamiehelleni.
Miksi mä en voi tietää, miten mun lapset oikeasti voi? Lapsistani vanhimmat ovat jo kolmenkympin molemmin puolin, ja puhumme kyllä kaikista asioista, Meillä vanhemmilla on heihin todella läheiset välit, ja niin heillä on kaikkiin sisaruksiinsakin. Onko tosiaan mahdoton ajatus, että useamman lapsen perheessä kaikki olisivat tyytyväisiä. Omat parhaat ystäväni ovat suurista perheistä, ja heillä on ollut onnellinen lapsuus ja ovat tosi onnellisia nyt aikuisina sisaruksistaan.
En ole tuo, kenelle vastasit, mutta kommentoin sivusta. Onpa harmi, että sinulla on ikävä kokemus suurperheen lapsena. Haluatko avata tuota mitenkään?
Tietysti pitää muistaa, että huonojakin kokemuksia on, mutta myös se, ettei se tarkoita kaikkien suurperheessä kasvavien lasten voivan huonosti.
Meilläkin on suurperhe, lasten kanssa jutellaan asioista. Tähän mennessä uusiin sisaruksiin on jokainen suhtautunut innokkaan uteliaasti ja rakkaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vesi aika kova juttu janojuomana?
Juuri olin tulossa sanomaan samaa.
Ihmettelen näitä tyyppejä jotka antaa lastensa juoda maitoa litratolkulla. Lapset vetävät jokatapauksessa koulussa/tarhassa maitoa, joten ei sitä tarvitse litraa olla tarjolla päivittäin per nuppi. Maito ei ole mikään välttämättömyys ja janojuomana vesi on paras joten ainakin puolella tuota maitolaskua voi, ja kannattaa pienentää.
Mä ihmettelen tyyppejä jotka ei anna lapsilleen maitoa. Siis maksaako se maito oikeasti niin paljon ettei vaan ole varaa vai miksei sille lapselle voi antaa maitoa?
Vierailija kirjoitti:
Näköjään suurin pohtimisen aihe tässä tapauksessa on maidon juominen. 😁
En vain voi käsittää joidenkin ajatuksenjuoksua ja takertumista johonkin yksityiskohtaan.
Maitoa menee paljon, ok. Se on heidän asiansa.
Jotkut juovat vähemmän tai ei ollenkaan, ok.
Tää on muuten hyvä:) Seuraava suurperhe josta kuullaan niin ensimmäinen kysymys: "Paljonko teillä menee maitoa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset haluaa useamman sisaruksen, toiset ei halua sisaruksia ollenkaan. Toinen haluaa isoveljen ja toinen pikkusiskon. Ihmisillä kun on aina tapana haluta jotain muuta kun mitä saavat.
Mulla oli kaksi veljeä, mutta halusin kipeästi saada siskon. Menikö mun elämä pilalle kun en saanut siskoa? Ei mennyt. Pitäiskö mun syyttää ikuisesti äitiä siitä, ettei hän tehnyt minulle siskoa, jota niin kovasti toivoin?
On erilaisia onnellisia ja onnettomia perheitä. Suurperheessä voi mennä hyvin, ja yhden lapsen perheessä voi mennä hyvin, jopa lapsettomissa perheissä voi mennä hyvin, tai sitten missä vain näistä voi mennä huonosti. Jopa yksinäisellä ihmisellä voi mennä onnettomasti, tai onnellisesti. Koko ajan tai vaihdellen.
Ei kannata olla liian mustavalkoinen ja haukkua kategorisesti kaikki tietynlaiset perheet jonkunlaisiksi. Hiukan suvaitsevaisuutta lisää, olisko hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kenenkään muun käy sääliksi tuota VAIHTARIA? Hakenut Suomeen vaihtoon ja tadaa, pääset suurperhesirkukseen jossa nuorempia lapsia koko ajan jaloissa pyörimässä. Ihan kuin vaihto ei olisi jo itsessään tarpeeksi stressaavaa.
Mä ainakin halusin vaihtovuodelta erilaista kokemusta ja sitä tuo perhe varmaan on tuolle vaihtarille. Kanssani samassa kaupungissa oli vaihtarityttö, jonka oma isä oli ylilääkäri ja äiti ison konsernin asianajaja. Itse oli ainoa lapsi. Kuinka ollakaan, vaihtoperheen isä oli ylilääkäri ja äiti konsernin lakimies. Eikä yhtään lasta heillä. Tyttöä vähän ketutti.
Joten voipi olla, että vaihtarilla on oikeinkin hauskaa.
Nälkäjutut on totaalista puppua. Nuo ohjelman lapset ja aikuiset näyttivät oikein hyvin ravituilta ja suurperheissä muuten syödään usein terveellistä kotiruokaa ja vanhemmat tykkäävät ruuanlaitosta.
Kyllä ne nälkäiset lapset löytyy useimmiten ihan muista perheistä ja siihen liittyy usein vanhempien alkoholi- ja muita ongelmia.