Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verhot kiinni, naapurit näkee!" Kyttäkö joku oikeasti naapurin ikkunoista sisään?

Vierailija
07.01.2019 |

Tämä on siis kommentti minkä mies usein heittää. Tykkään pitää päivällä sälekaihtimet auki. Muuten tulee olo niinkuin olisi jossain sillipurkissa. Tulee valoa sisään, ja näkee maisemia. Mies taas ei tahtoisi antaa avata sälekaihtimia, kun napurit näkee sisälle. Jos on tiskit tiskipöydällä niin ei voi avata. Tai jos on olovaatteissa niin ei voi avata. Sen ymmärrän jos kulkee bokserisillaan että silloin on sälekaihtimet kiinni. Tai kun pihalla on pimeää ja sisällä valot jolloin ulkoa sisälle saattaa nähdä tosi hyvin.
Mutta kun mielestäni meidän ikkunoista ei edes näe sisälle tosi hyvin (siis päiväsaikaan)! Asutaan rivitalossa, ja kaikilla on pienet huoneet kahdessa kerroksessa. Etu- ja takapihoilla on terassit, jotka hieman estää mielestäni näkyvyyttä ja kivijalkakin on korkea, ja ikkunat kohtuullisen kokoiset eikä mitkään ns näyteikkunat. Joskus olen itse koettanut vaivihkaa vilkaista naapureiden sisustusta (otan ideaa, okei ja otsikkoon viitaten, se oli hiukka provo) ikkunoista, mutta ei niistä oikeasti mitään näe, verhot ja tilkkasen tapettia ja ehkä kattolamppu.
Miten teillä toimitaan? Saako verhot olla auki?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten jännä juttu meissä suomalaisissa, että kotona pelätään kyttääjiä, mutta mökillä mennään alasti uimaan. Näin itsekin teen. Tiedän kyllä että mökkinaapuri saattaa nähdä. Olen myös huomannut naapurin papan ikkunastaan katsomassa kun meen uimaan.

Ainoastaan silloin en kehtaa mennä, jos heillä on vieraita kylässä.

Enkä muutenkaan mitenkään kekkuloi siinä laiturilla vaan menen äkkiä mereen ja ylösnoustessa otan heti pyyhkeen. Yleensä laitan vähän jotain aurinkotuolia tms näköesteeksi ja kyllä se laiturissa oleva venekin vähän estää näkyvyyttä.

Mikset laita uikkareita, onko pakko pyllistellä/ näytellä ihtiään.

Vierailija
102/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa saada valoa sisälle, mutta ei että kaikki sisältö näkyy ulos, niin yks vinkki on laittaa jotain ikkunan eteen, esimerkiksi sisustussermi.

Miksei muuten nykyään enää käytetä sellaisia verhoja, mikä laitetaan ikkunan alaosaan?

Kappaverho vai miks niitä sanottiin? Muistan lapsuudesta sellaisten olleen vielä yleisiä. Se peitti kätevästi näkyvyyttä just alhaalta, mutta ikkunan yläosasta pääsi valo sisään.

Kyllähän sen näkee esimerkiksi täyslasitetuista parvekkeita, että ihmiset haluavat peittää näkyvyydestä nimenomaan alaosan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme rivarissa, ja toisella puolella on samanlainen rivari isoine ikkunoineen ja toisella puolella okt. Samat olleet yli 30 v. Ei me eikä he pidä kaihtimia alhaalla kuin liian valoisan aikaa ,kun menee nukkumaan.

Ei ole ihan tervettä, jos jonkun pitää kytätä. Meilläpäin ei kyllä sellaista kukaan harrasta.

Aika sinisilmäinen olet, kun luulet, ettei kukaan harrasta toisten koteihin katselua. Jos sälekaihtimet eivät ole pimeällä kiinni silloin, kun huoneissa on valot, kaikki näkyy, vaikka ei edes haluaisi katsella.

Vierailija
104/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten jännä juttu meissä suomalaisissa, että kotona pelätään kyttääjiä, mutta mökillä mennään alasti uimaan. Näin itsekin teen. Tiedän kyllä että mökkinaapuri saattaa nähdä. Olen myös huomannut naapurin papan ikkunastaan katsomassa kun meen uimaan.

Enkä muutenkaan mitenkään kekkuloi siinä laiturilla vaan menen äkkiä mereen ja ylösnoustessa otan heti pyyhkeen. Yleensä laitan vähän jotain aurinkotuolia tms näköesteeksi ja kyllä se laiturissa oleva venekin vähän estää näkyvyyttä.

Mikset laita uikkareita, onko pakko pyllistellä/ näytellä ihtiään.

Ei se vaan ole sama asia. Haluan uida nimenomaan alasti silloin kun voin. Esimerkiksi uimahallissa en voi. Ja sanoin jo että en todellakaan mitenkään tarkoituksella näyttele itseäni vaan pyrin siihen, että näkyy mahdollisimman vähän. Mutta meillä nyt sattuu olemaan se toinen mökkinaapuri näköetäisyydellä. Parastahan on silloin kun siellä ei ole ketään, silloin saa ihan vapaasti kekkuloida alasti ja vaikka vetää jotain nakujoogaa laiturilla. Nykyään tosin on dronet jonkinlainen riesa. Ei niitä onneksi kovin paljon vielä ole, mutta kyllä kerran kun grillattiin niin yksi tuli päidemme päälle pörräämään. Että kyllä niitä kyttääjiä on.

Vierailija
105/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on väähn eri asia. Harvemmin se mökki naapuri on ihan siinä kiinni, vaan lääniä on pikkasen enemmän. Toki löytyy varmaan niitä tiuhaan asuttuja mökkikyliäkin.

Ei siinä oman kodin kyttäyksessä ole kyse alastomuudesta niinkään, vaan kotirauhan häirinnästä, joku tarkkailee elämääsi silmä kovana.

uimassa käynti alsti on vapaaehtoinen tapahtuma, itse altistaa itsensä katseille. Ottaa riskin, että joku näkee.

Kyttäyksessä kyse on kyttäämisesstä. Et halua, et toivo, et altista itseäsi sille. Joku rikkoo rajaasi tuijottamalla ulkoa sisälle yms.

Vierailija
106/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin kytätä, mutta en kehtaa :) Haluaisin siis katsoa vain ihmisten koteja, sisustusta jne., en niitä ihmisiä siellä ja heidän tekemisiään. 

Kyllä mäkin myönnän, että tähän aikaan vuodesta on kiva kävelylenkeillä katsoa ihmisten koteja kun näkee helposti sisään. Eikä mukaan siis kiinnosta ne ihmiset siellä vaan sisustus. Varsinkin nyt kun voi nähdä joulukuusenkin ❤️

Niin, on kai hauska juttu lenkillä ohikulkiessaan katsoa sisälle, kun valot näkyy hyvin.

Nyt puhutaan naapureista, jotka varta vasten tulevat siihen ikkunan taakse, jopa niin, että täällä on kerrottu hangessa olevista kengän jäljistä ikkunan alla.

Ei tämä ole enää normaalia minusta. Joko kyseessä tietämätön kylähullu, yliutelias juorutäti, pervo,stalkkeri tai tahallinen kiusanteko.

Ei ohikulkiessa talojen ikkunoihin ohimennen vilkaisu.

Vierailija
107/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilekaihtimet, verhot ja pimennysverhot. Sitten voi säädellä niitä. Asuntoihin voi nähdä sisälle varmaan, luulen että miehesi on oikeassa. Rakennukset voisivat olla erillään ettei liian tiivis kaavoitus, helppohoitoiset pihat ja vähän ylempänä maasta talot, ellei ole erityinen syy että se on maassa kiinni esim. kulun helppous. 

Vierailija
108/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyttään. Miksi? Koska kun avaan ulko-oven (etu- tai takaoven) on suoraan silmieni edessä naapurin asunto, jonne näkee suoraan sisään verhojen ollessa auki. En siis voi välttyä näkemästä. Niin ja ihan infoksi, että tarkoitus on laittaa näköesteitä sun muuta sellaista, mutta TÄLLÄ HETKELLÄ tilanne on tämä. Ja näköesteenkin saa vain takapihalle. Omakotitaloon tietysti muutan, kun voin. En varsinaisesti nauti siitä, että joka puolelta näkee naapureiden touhut.

Vierailija
109/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua naapurit haittaa, mutta tossa tiellä kulkee paljon muitakin ihmisiä, enkä halua olla kuin näyteikkunassa konsanaan.

Asun ensimmäisessä kerroksessa maan tasalla ja pyrin valoisaan aikaan hyödyntämään luonnonvaloa olohuoneen ja keittiön osalta. Samalla näkee itsekin talon pihalle istuessaan pöydän ääressä. Talvella se valoinen aika on parhaimmillaan klo 10-14 välisenä aikana. Kun laitan keinovalot päälle vedän samalla rullaverhot alas, sillä pimeässä valoisa huoneisto loistaisi kuin olisi näyteikkunassa vaikka ei olisi mitään erityistä salattavaa.

Vierailija
110/112 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut kyylääväät toisten ikkunoista sisälle! Eräs naapuri harrastaa tätä. Jos kaihtimemme ovat auki, hän kävelee asuntomme ohi ja kaula pitkänä kuikuilee sisälle. Ei sentään ole kehdannut tulla pihalle asti kurkkimaan ikkunoista, mutta aidan takaa kurkistelee. Minusta se on aika kiusallista. En tiedä, miten voi niin kovasti toisten asunto ja elämä kiinnostaa. 🤷

Vierailija
111/112 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tällaistakin on kirjoitti:

Minäkin todella inhoan kyttääviä ihmisiä. Jos toinen ihminen kiinnostaa tai jokin asia toisessa mietityttää, tulkoon tosiaan juttelemaan!

Ällöttävää ajatella, miten kauan minuakin on kytätty täällä ennen kuin tajusin asian.

Miten aikuinen ihminen edes kehtaa tulla suoraan ikkunan luo ja kurkistaa sisään..? Tai kuljeskella toisen pihalla ja antaa lastensa juosta siellä miten huvittaa..? Kyseessä siis tosiaan hyvin koulutetut, elämässä pärjäävät ihmiset...

Tulla juttelemaan asiasta.. se vasta outoa olisikin "Moikka Mäkinen, ei tunneta mut mä oon tosta viereisessä talosta, sitä tulin vaan kysymään et mis toi teidän lila päiväpeitto on ostettu, ja se pieni jalkalamppu sängyn vieressä" tuli vaan mieleen kun katselin teille sisään kun olin parvekkeella. Arvostat mua nyt varmaan enemmän kun tulin suoraan käymään kysymään asiaa enkä ajatellut pääni sisällä asiaa."

Vierailija
112/112 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi